Autostrady i drogi ekspresowe przed i po Euro 2012 - raport. MAPY

Przed Euro 2012 nie będzie gotowych wiele kluczowych odcinków dróg, na czele z autostradą A4 do granicy z Ukrainą i A1 do granicy z Czechami.
Budowa autostrady A4
Budowa autostrady A4

fot. Bartosz Gubernat

Jeszcze w 2010 r. rządowi planiści przekonywali, że do końca 2012 r. w Polsce przybędzie trzy tysiące kilometrów nowych tras szybkiego ruchu. Na koniec tego roku mieliśmy mieć gotowych cztery tysiące kilometrów autostrad i dróg ekspresowych.

 

Zobacz też: Euro 2012 - jak dojechać na polskie stadiony i do stref kibica. PLANY MIAST

 

Rzeczywiste osiągnięcia będą dużo skromniejsze. Do końca 2011 r. udało się wybudować 1064 km autostrad i 865 km dróg ekspresowych - z czego 325 km jednojezdniowych. Do końca 2012 r. - jeśli Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zrealizuje swoje plany - powstanie prawie 875 km nowych tras szybkiego ruchu. W grudniu roku będzie więc gotowych prawie 2200 km najlepszych i najbezpieczniejszych dróg, w tym 1200 km autostrad.

 

>>>>> regioFutbol.pl - serwis społeczniościowy dla fanów piłki nożnej, nie tylko o Euro 2012

 

W kolejnych dwóch latach drogowcy planują budować mniej autostrad, a więcej dróg ekspresowych. Pod koniec 2014 r. ma być ich 3257 km, w tym 1627 km autostrad. Docelowo w Polsce ma być 2000 km autostrad i 5300 km dróg ekspresowych. Listę budowanych dróg publikujemy pod tekstem. Zaznaczyliśmy je też na mapach poniżej.

 

Na Euro 2012 bez kluczowych odcinków

Przed Euro 2012 drogowcy otworzą jednak tylko 255 km nowych tras szybkiego ruchu. Nie będzie gotowa część odcinków, które w planach turnieju są wymieniane jako kluczowe. Chodzi o autostradę A1 z podtoruńskich Czerniewic do Kowala w województwie kujawsko-pomorskim, autostradę A1 ze Świerklan pod Wodzisławiem Śląskim do granicy z Czechami w Gorzyczkach oraz autostradę A4 między Krakowem a granicą z Ukrainą w Korczowej.

 

- Wynika to m.in. z tego, że początek czerwca to czas, gdy sezon budowlany się rozkręca i część kontraktów ma zapisane w umowach terminy zakończenia przypadające pod koniec sezonu. Tak jest chociażby przypadku odcinka autostrady A1 z Torunia do Kowala czy fragmentów trasy A4 z Tarnowa do Rzeszowa. W tych przypadkach od początku kontrakty tych inwestycji przewidywały zakończenie prac jesienią tego roku – tłumaczy Urszula Nelken, rzecznik prasowy GDDKiA.

 

Nie będą gotowe także drogi ekspresowe S5 między Wrocławiem a Poznaniem i S8 między stolicą Dolnego Śląska a Łodzią i Warszawą.

Kliknij w mapy, aby je powiększyć
Mapa autostrad

Drogi ekspresowe
 


Walka o przejezdność

 

Na budowach autostrady A1 z Kowala do Strykowa pod Łodzią i autostrady A2 ze Strykowa do Konotopy na przedmieściach Warszawy trwa tymczasem walka o uzyskanie tzw. przejezdności. 

 

W tym celu w ministerstwie transportu przygotowywana jest nowelizacja ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych. Ma to umożliwić kibicom szybszy przejazd pomiędzy miastami gospodarzami (Warszawa, Gdańsk, Poznań i Wrocław).

Co resort transportu rozumie przez przejezdność? – Tego ustawa nie definiuje. Wprowadza m.in. możliwość oddawania do użytku dróg, na których nie wykonano części robót wykończeniowych lub budowlanych. Warunek? Nie zagraża to bezpieczeństwu kierowców. W takim przypadku droga będzie dopuszczona do ruchu warunkowo, a wykonawca dostanie czas na uzupełnienie braków – tłumaczą w ministerstwie.

 

Zobacz też: Euro 2012 - jak dojechać na polskie stadiony i do stref kibica. PLANY MIAST

 

- Drogi bedą oddane do użytku a ich jezdnie gotowe do jazdy i oznakowane. Wykonawcy bedą jeszcze tylko uzupełniać drobne prace, jak np. wykonanie zielenców czy montaż ekranów dźwiękochłonnych – mówi Urszula Nelken z GDDKiA.

Po oddaniu drogi do użytkowania roboty wykończeniowe i budowlane będą prowadzone maksymalnie przez okres dziewięciu miesięcy. Zakłada się, że drogowcy będą pracować poza pasem, nie utrudniając ruchu. - Tak jak obecnie prowadzone są remonty czy przebudowy dróg i nie trzeba ich przez to zamykać – tłumaczy Mikołaj Karpiński, rzecznik ministerstwa transportu.

Płatna autostrada A4. Kierowcy pojadą innymi drogami

Nadrabiają za Chińczyków

 

Jak zapewnia GDDKiA, przejezdność uda się uzyskać na 90-kilometrowym odcinku autostrady A2 z Łodzi do Warszawy, podzielonym na pięć fragmentów.

– Problemy mieliśmy na dwóch z nich, ale zawarliśmy umowy na ich dokończenie. Budowa pozostałych trzech odcinków zakończy się w terminie, czyli do końca maja tego roku – zapewnia Urszula Nelken.

Jeden z dwóch wspomnianych odcinków to fragment porzucony w 2011 r. przez chińskie konsorcjum Covec. Na dziś jest opóźniony o ok. cztery tygodnie, ale GDDKiA przekonuje, że samochody pojadą tą trasą na Euro 2012. Przyspieszenie robót będzie możliwe dzięki nowemu podziałowi robót między firmami budującymi drogę.

 

Nie obyło się bez problemów z wykonawcami robót. Spółka Dolnośląskie Surowce Skalne - firma, która w ubiegłym roku zastąpiła Covec - ma kłopoty finansowe, a jej szefowie złożyli do sądu wniosek o upadłość przedsiębiorstwa. Dlatego od połowy marca liderem praca na feralnym odcinku autostrady A2 jest czesko-niemiecka firma Boegl a Krysl.

Autostrada A1 - krótka instrukcja obsługi

Na odcinkach, gdzie przejezdności zapewnić się nie da, kierowcy będą korzystać ze starych dróg krajowych. Tak będzie m.in. w Małopolsce i Podkarpaciu, którędy kibice pojadą na Ukrainę. Na odcinku od węzła Szarów pod Krakowem do granicy w Korczowej z planowanych 223 km gotowych będzie tylko niecałych 20 km.

Aż 80 kilometrów autostrady A4 będzie otwartych dopiero w przyszłym roku (Brzesko - Wierzchosławice, Rzeszów Wschód - Wierzbna i Radymno - Korczowa). Pozostałe odcinki tej kluczowej trasy mają być otwarte w drugiej połowie tego roku.

A4 - kary dla Stalexportu za opłaty w czasie remontów
 
Co na to minister transportu? 
 
Urzędnicy tłumaczą, że budowa układu drogowego tylko częściowo wiąże się z organizacją polsko-ukraińskich mistrzostw Europy w piłce nożnej. Aktualny harmonogram inwestycji drogowych wynika z wieloletniego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011 – 2015.  Zakłada on stworzenie sieci sprawnych połączeń autostradowych, dróg ekspresowych i dróg krajowych a także remont już istniejących nie przed Euro 2012, ale właśnie do 2015 roku.

- W pierwszej kolejności realizujemy zadania autostradowe oraz współfinansowane z pieniędzy Unii Europejskiej w ramach perspektywy finansowej 2007-2013. Realizacja pozostałych jest uzależniona od zapewnienia dodatkowych pieniędzy – tłumaczy Mikołaj Karpiński, rzecznik prasowy ministra transportu.

 

>>>>> regioFutbol.pl - serwis społecznościowy dla fanów piłki nożnej, nie tylko o Euro 2012

Oznacza to, że inwestycje, które na razie są tylko zaplanowane, rozpoczną się dopiero wówczas, kiedy poznamy zasady finansowania projektów przez Unię Europejską w latach 2014–2020. Dlatego GDDKiA podaje terminy realizacji dróg tylko do 2014 r. Pozostałe są planowane, ale na razie nie wiadomo, kiedy powstaną.

Zobacz też: Euro 2012 - jak dojechać na polskie stadiony i do stref kibica. PLANY MIAST

**********
AKTUALNA SYTUACJA NA POLSKICH AUTOSTRADACH I DROGACH EKSPRESOWYCH

Autostrada A1

Cała trasa ma 568 km i łączy Gdańsk z granicą z Czechami w Gorzyczkach. Gotowy jest już odcinek od Gdańska do Torunia. W tej chwili trwa budowa odcinka Torunia do Łodzi, między węzłami Czerniewice – Stryków, mierzącego 139 km. Dalszy przebieg trasy to budowany właśnie 40-kilometrowy odcinek A1 między Strykowem a Tuszynem, a następnie gotowy, 19-kilometrowy odcinek autostrady między Tuszynem a Piotrkowem Trybunalskim, a potem dwujezdniowa „gierkówka”, czyli droga główna przyspieszona. Przebiega on prze Częstochowę i łączy się z budowanym właśnie ostatnim odcinkiem autostrady między Pyrzowicami (lotnisko) a Gorzyczkami. Duże fragmenty tej trasy - od Zabrza do Świerklan pod Wodzisławiem Śląskim – są gotowe.

Przed Euro 2012 gotowe będą odcinki:
- na trasie Toruń – Stryków między węzłami Kowal – węzeł Sójki. Zakończenie prac przewidywane jest na lipiec, ale wykonawca zapewnia, że droga będzie przejezdna w czerwcu.
- na trasie Toruń - Stryków, odcinek Piątek – Stryków
- odcinek Pyrzowice - Piekary Śląskie
- odcinek Piekary Śląskie (bez węzła) – Zabrze - Maciejów (bez węzła)

Odcinki zaplanowane do oddania po Euro 2012, ale do końca tego roku:

- Świerklany - Gorzyczki (lipiec)
- Odolion-Brzezie (wrzesień)
- Brzezie- Kowal (wrzesień)
- Sójki - Kotliska (lipiec)
- Kotliska – Piątek (czerwiec)
- Stryków-Tuszyn – inwestycja nie była przewidziana do oddania przed Euro 2012, powstanie do sierpnia 2013 roku

Autostrada A2

To trasa o długości 615 km, biegnąca od Świecka do przejścia granicznego z Białorusią w Kukurykach, przechodzi m.in. obrzeżami Poznania i Warszawy. Od Świecka do Strykowa pod Łodzią na długości 523 km autostrada A2 jest już gotowa. W tej chwili trwa budowa odcinka między Łodzią (węzeł Stryków) a Warszawą (węzeł Konotopa) na długości 92 km oraz obwodnicy Mińska Mazowieckiego.

Przed Euro 2012 gotowe będą odcinki:
- Stryków – Konotopa (wykonawcy deklarują przejezdność)

Odcinki zaplanowane do oddania do końca roku:
- Stryków – Konotopa (dokończenie prac)
- budowa obwodnicy Mińska Mazowieckiego na odc. Choszczówka – węzeł Ryczołek (lipiec, inwestycja nie związana z Euro 2012)

Autostrada A4

Autostrada A4 jest trasa biegnącą od granicy z Niemcami w Jędrzychowicach do granicy z Ukrainą w Korczowej. A4 przebiega obrzeżami Wrocławia, Katowic, Krakowa i Rzeszowa. Docelowo ma mieć 670 km. Do tej pory udało się wybudować 447 km drogi między Zgorzelcem, a wezłem Szarów pod Krakowem, od strony województwa podkarpackiego. Stąd pozostaje do wykonania jeszcze 233 km autostrady.

Przed Euro 2012 gotowe będą odcinki:
- na trasie Kraków – Tarnów między węzłami Wierzchosławice - Krzyż
- na trasieTarnów -  Rzeszów, między węzłami Rzeszów Zachód - Rzeszów Wschód

Odcinki zaplanowane do oddania do końca roku:
- na trasie Kraków – Tarnów, między węzłami Szarów - Brzesko (wrzesień)
- na trasie Tarnów – Rzeszów, między węzłami Krzyż - Dębica Pustynia (lipiec)
- na trasie Tarnów -  Rzeszów między węzłami Dębica Pustynia - Rzeszów Zachodni (październik)
- na trasie Rzeszów – Korczowa, odcinek  Jarosław - Radymno (sierpień)

Odcinki zaplanowane do oddania w 2013 r.
- na trasie Kraków – Tarnów, między węzłami Brzesko – Wierzchosławice. W lutym GDDKiA zerwała umowę z poprzednim wykonawcą i znalazła nowego, który kontynuuje roboty. Zakończenie prac na dzisiaj planowane jest na styczeń 2013 r.
- na trasie Rzeszów – Jarosław, między węzłami Rzeszów Wschód - Wierzbna
- na trasie Rzeszów – Korczowa, między Radymnem a granicą państwa w Korczowej

Autostrada A6

To 21-kilometrowy odcinek łączący przejście graniczne z Niemcami w Kołbaskowie ze Szczecinem. Jest gotowy.

Autostrada A8

Pełni rolę autostradowej obwodnicy Wrocławia. Ma 30 kilometrów długości, także jest oddana do użytku.

Drogi ekspresowe do oddania przed i w trakcie Euro 2012

S1 - odcinek Przrzowice - Lotnisko. Planowany termin oddania do użytku – koniec kwietnia 2013 r.

S2/S79 (południowa obwodnica Warszawy) - w kwietniu mają się zakończyć prace na budowie odcinka Konotopa - Puławska wraz z budową łącznika do portu lotniczego Okęcie i ul. Marynarskiej (S-79).

S5 - na trasie Gniezno - Poznań (węzeł ,,Kleszczewo") do 30 czerwca gotowy ma być odcinek Gniezno - Czachurki. Termin oddania odcinka Czachurki - Kleszczewo przypada na 24 czerwca.

S6/7 - do turnieju drogowcy obiecują uporać się z z rozbudową węzła Karczemki w Gdańsku. Do połowy lipca mają z kolei termin na dokońćzenie trasy Gdańsk - Koszwały (południowa obwodnica Gdańska)

S8 - w połowie kwietnia mija termin przebudowy Trasy Armii Krajowej i Trasy Toruńskiej w Warszawie na odcinku między al. Prymasa Tysiąclecia a ul. Piłsudskiego w Markach. Na czerwiec planowane jest zakończenie robót między Wyszkowem a Białymstokiem, na obwodnicach Zambrowa i Wiśniewa.

W czerwcu mają się zakończyć prace między Wrocławiem a Sycowem (na odc. Pawłowice - Dąbrowa). Taki sam termin obowiązuje dla przebudowywanego do standardu drogi ekspresowej odcinka „gierkówki” Piotrków Trybunalski - Rawa Mazowiecka.

S11 - Budowa zachodniej obwodnicy Poznania na odcinku między wzęłami Swadzim - Głuchowo potrwa do sierpnia. W maju upływa też termin budowy obwodnicy między węzłami Złotkowo - Rokietnica.

Drogi ekspresowe do oddania po Euro 2012, ale jeszcze w tym roku

S5 - droga, która docelowo połączy Świecie - Bydgoszcz - Poznań i Wrocławiem do października będzie gotowa na odcinku Kaczkowo pod Lesznem – Korzeńsko pod Rawiczem

S7 - do połowy lipca drogowcy mają uporać się z odcinkiem Kalsk pod Pasłękiem – Miłomłyn pod Ostródą.
W sierpniu gotowa ma być południowa obwodnica Kielc, czyli odcinek Wiśniówka – Chęciny. Na początku lipca planowane jest oddanie do użytku odcinka Olsztynek -Nidzica.

S8 - końcówka sierpnia to termin oddania odcinka Jeżewo (w.Choroszcz) - Białystok. Pod koniec sierpnia upływa czas na wykonanie fragmentu drogi w granicach Warszawy, w rejonie węzła Łopuszańska.

Przebudowa „gierkówki” czyli drogi krajowej nr 8 do parametrów drogi ekspresowej na odcinku między Rawą Mazowiecką a Radziejowicami kilkadziesiąt kilometrów od Warszawy potrwa do października.

S14/DK14 - w listopadzie zakończy się budowa obwodnicy Pabianic.

S17 – droga ekspresowa w okolicach Lublina, między węzłami Witosa - Piaski ma być gotowa w listopadzie.

Autostrady i drogi ekspresowe planowane na lata 2013 i 2014 zaznaczyliśmy na mapach.

Bartosz Gubernat
fot. Bartosz Gubernat

Autor: Bartosz Gubernat
Podziel się:
Wersja do drukuWersja do druku
4komentarzy
Dodaj nowy komentarz

Komentarze (4)

Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Nowe powiedzenie:Wszystkie autostrady prowadzą do łodzi
Seba, 10.04.2012, 21:41
Gdzie on widział autostradę A18, Propaganda jak za Gierka.Zaznaczona że w eksploatacji,Tymczasem gotowy jest odcinek może z dwa kilometry. Reszta to zwykła droga krajowa bo od iks lat nie można zacząć przebudowy jezdni południowej zwanej " najdłuższymi schodami Europy". Proszę więc nie kłamać i zamieścić mapę zgodną z prawdą.
zrobiony_w_ Pekom, 24.08.2012, 20:56
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
S-7, to chyba od Ser-7. Wyjaśniam: ta droga, prowadząca z Krakowa do Warszawy jest dziurawa jak ser szwajcarski. Po europejsku jedzie sie jedynie w okolicach Kielc do Skarżyska. Potem dziura, czyli "Mazowieckie wita!" i serwuje buraczaną jednopasmówkę aż do Radomia. Potem radomska "ekspresówka" naszpikowana radarami i poprzecinana przejściami dla pieszych. Dno. Jest lepiej, niż przed wojną. Ale co to za POciecha?
Parkingowy, 13.11.2012, 09:44
...ale źle jest narysowana S5 pod Poznaniem - oddano od A2 do Gniezna cały odcinek w grudniu 2012 roku.
Jotgie, 16.02.2013, 17:15