Nowe autostrady, ekspresówki i obwodnice - aktualny raport z budowy dróg

Drogowcy koncentrują się na budowie autostrad i dróg ekspresowych. Wiele budów jest opóźnionych. Sprawdź, jak to wygląda w poszczególnych regionach.
Raport: sprawdź, jakie drogi powstają w całym kraju
Pierwsze odcinki autostrady A4 na Podkarpaciu zostaną oddane do użytku w ciągu kilku tygodni. Ale dojazd do Krakowa będzie możliwy najwcześniej pod koniec przyszłego roku.

fot. Bartosz Gubernat

  • Raport: sprawdź, jakie drogi powstają w całym kraju
  • Raport: sprawdź, jakie drogi powstają w całym kraju
  • Raport: sprawdź, jakie drogi powstają w całym kraju

Budowa nowych dróg trwa w całej Polsce. Najwięcej sił jest aktualnie zaangażowanych w południowych i zachodnich rejonach kraju, gdzie firmy nadrabiają zaległości przy budowie autostrad, których nie udało się skończyć w terminie.

W wielu miejscach, np. na Podkarpaciu, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zmienia wykonawców prac, bo dotychczasowi nie podołali zadaniom wartym miliardy złotych.

Według zapewnień drogowców, w przyszłym roku zdecydowana większość budowanych tras ma być jednak gotowa. Wspólnie z Polską Agencją Prasową sprawdziliśmy, jak wygląda sytuacja na drogach w poszczególnych regionach kraju.

 

Dolnośląskie
Drogowcy budują tu m.in. drogę ekspresową S8, wschodnią obwodnicę Wrocławia i jeden z najdłuższych mostów na Odrze.

Droga ekspresowa S8 na odcinku Wrocław-Oleśnica miała być oddana do użytku na początku czerwca 2012 r. Termin przesunięto jednak na połowę września. Trasa jest już prawie gotowa, trwa na niej malowanie linii i ustawianie znaków. Kolejny odcinek, Oleśnica-Syców, będzie gotowy w listopadzie. Wartość całego projektu to prawie 1,2 mld zł.

Najpóźniej na początku września ruszy budowa kolejnego etapu wschodniej obwodnicy Wrocławia. To inwestycja wojewódzka. Mierząca 7 km trasa z Siechnic do Żernik Wrocławskich będzie kosztowała 115 mln zł. Ma powstać do 2014 roku. Powstaną tu m.in. trzy mosty, dwa wiadukty kolejowe i jeden mostek dla pieszych. Całość uzupełnią ścieżki rowerowe i ekrany akustyczne.

Cała wschodnia obwodnica Wrocławia będzie miała to 38 kilometrów. Ma połączyć Bielany Wrocławskie, Łany i Długołękę. Budowę podzielono na cztery etapy. Pierwszy, który rozpoczął się w 2009 r., ma zostać ukończony na początku 2013 r. Drugi rozpocznie się właśnie na początku września tego roku i zostanie zakończony w 2014 r. Pozostałe dwa odcinki są na razie projektowane. Mają powstać do 2015 roku.

Tymczasem w Brzegu Dolnym trwa budowa 565-metrowego mostu przez Odrę. Będzie to jedna z najdłuższych przepraw przez tą rzekę w Polsce. Na moście będzie czteropasmowa jezdnia, chodniki i ścieżki rowerowe. Przeprawa połączy Brzeg Dolny z gminą Miękinia. To część trasy, która w przyszłości połączy Żmigród, Brzeg Dolny oraz okolice Środy Śląskiej z autostradą A4. Ułatwi to dojazd do Wrocławia i okolicznych miejscowości. Koszt budowy mostu to 138 mln zł.

Kujawsko-Pomorskie
Niestety nie uda się ukończyć w terminie budowy autostrady A1 z Torunia do skrzyżowania z autostradą A2 w Strykowie (łódzkie). Nie wiadomo też, kiedy gotowa będzie droga S5.

Budowę odcinka autostrady między podtoruńskim węzłem Czerniewice a miastem Kowal na granicy z województwem łódzkim podzielono na trzy etapy. Przetargi na ich realizację wygrały polsko-irlandzkie konsorcja. Chociaż terminy zakończenia prac ustalono na jesień tego roku, wykonawcy zapewniali, że droga będzie gotowa przed Euro 2012.

Mroźna zima a potem upadłość polskiego konsorcjum PBG, które było partnerem Irlandczyków, mocno zwolniły prace. Na początku sierpnia irlandzka firma SRB podjęła się dokończenia budowy. Ma pracować na dwie zmiany, przez siedem dni w tygodniu. Mimo tego na razie nie wiadomo, kiedy autostrada zostanie oddana do użytku. Według zapewnień GDDKiA 30 kilometrów z Kowala w kierunku Łodzi uda się otworzyć w październiku.

Autostrady i drogi ekspresowe - terminy oddania do użytku. ZOBACZ MAPY

Nie wiadomo natomiast, kiedy uda się dokończyć budowę drogi ekspresowej S5. Droga łącząca autostradę A2 z A1 ma biec z Poznania, przez Gniezno i Bydgoszcz do Grudziądza. Chociaż droga powinna być już gotowa, drogowcom udało się wykonać tylko jej 35-kilometrowy odcinek łączący węzeł A2 pod Poznaniem z Gnieznem. Na tym fragmencie drogi ekspresowej S5 wciąż trwają prace wykończeniowe przy węzłach i miejscach obsługi podróżnych. Drogowcy budują także odcinek, który pozwoli na objechanie samego Gniezna. Na terenie województwa kujawsko-pomorskiego nie udało się dotychczas nawet ukończyć wstępnych przygotowań do rozpoczęcia budowy.

Największymi inwestycjami drogowymi samorządów lokalnych w regionie są budowy mostów w Bydgoszczy przez Brdę i w Toruniu przez Wisłę. Toruńska przeprawa ma rozładować rosnące od lat korki przy wjeździe na jedyny obecnie most drogowy przez Wisłę w tym mieście. Warta prawie 700 mln zł inwestycja ma zostać oddana do użytku w 2013 roku i - jak deklaruje wykonawca - termin ten zostanie dotrzymany.

Budowa A1 Toruń - Włocławek na dwie zmiany

W centrum Bydgoszczy trwa budowa Trasy Uniwersyteckiej, której najistotniejszym elementem będzie 600-metrowa estakada i nowy most przez Brdę im. Lecha Kaczyńskiego. Warta około 200 mln zł inwestycja ma być gotowa w 2013 roku.

Lubelskie
Część drogi ekspresowej S17 łączącej Lublin ze stolicą oraz most przez Wisłę w Kamieniu to największe inwestycje drogowe realizowane na Lubelszczyźnie.

Budowa 67-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S17 ma kosztować 3,5 mld zł. Trasa ma prowadzić z Warszawy przez Lublin do granicy z Ukrainą w Hrebennem. Obecnie budowa trwa na odcinku między miejscowością Piaski a węzłem Sielce.

Budowę podzielono na pięć etapów. Jako pierwszy drogowcy otworzą 13-kilometrowy fragment między Węzłami Witosa w Lublinie a obwodnicą Piask. Biegnące tędy droga jest przebudowywana do standardu ekspresówki. Na 23-kilometrowym odcinku między Sielcami a Bogucinem rozpoczęło się już układanie nawierzchni drogi. Termin realizacji kontraktu upływa w marcu przyszłego roku, ale jeśli asfalt uda się położyć przed zimą, drogowcy udostępnią drogę kierowcom. Między Bogucinem a Dąbrowicą (8 km) trwają prace przy budowie konstrukcji jezdni. Ostatnie dwa fragmenty drogi – Dąbrowica – Lubartów i Lubartów – węzeł Witosa (w sumie 23 km) mają być gotowe do końca grudnia przyszłego roku. Ta część utworzy obwodnicę Lublina.

W trakcie jest także budowa obwodnic Hrubieszowa i Frampola w ciągu drogi krajowej nr 74, łączącej województwa świętokrzyskie i lubelskie z Ukrainą. Prace budowlane we Frampolu są już na ukończeniu, 4,4-kilometowy odcinek drogi będzie gotowy przed końcem tego roku. Ma kosztować 51 mln zł. Obwodnica Hrubieszowa warta 179 mln zł powstanie do końca 2013 roku.

Potężna, niezwykle istotna inwestycja to nowy most na Wiśle w miejscowości Kamień. Przeprawa powstanie między innymi mostami – w Annopolu i Puławach, które dzieli 75 km. Nowy most ma kosztować 270 mln zł i powstanie do końca 2014 roku. W tej chwili trwa kontrola przetargu na wykonanie inwestycji, którego rozstrzygnięcie oprotestowała jedna z przegranych firm.

Lubuskie
Aż 1,67 mld zł będzie kosztować trwająca właśnie budowa drogi ekspresowej S3.

Prace przy budowie drogi ekspresowej S3 trwają na dwóch odcinkach – między Gorzowem Wlkp. a Międzyrzeczem oraz między Międzyrzecze a Sulechowem.

Roboty podzielono na pięć etapów. Prace na 38 kilometrach z Gorzowa do Międzyrzecza rozpoczęły się w lipcu 2011 roku. Budowa na tym odcinku będzie kosztowała 761,5 mln zł, a oddanie do użytku planowane jest na maj 2014 r. 43-kilometrowy odcinek z Międzyrzecza do Sulechowa powstanie do czerwca przyszłego roku.

Płatne drogi i autostrady w Polsce. Zobacz, ile i gdzie zapłacisz za przejazd

Kolejne lubuskie etapy praca na drodze ekspresowej S3 - to budowa drugiej jezdni na obwodnicach Gorzowa Wlkp. i Międzyrzecza oraz na odcinku od Sulechowa do Nowej Soli (w tym obwodnica Zielonej Góry). 

GDDKiA jest gotowa do złożenia wniosków o zezwolenie na realizację tych inwestycji, a następnie wyłonienia wykonawców i rozpoczęcia budowy. Warunkiem jest jednak otrzymanie pieniędzy na wypłatę odszkodowań za zajęte pod budowę drogi nieruchomości oraz na realizację inwestycji.

Realizację odcinka lubuskiego drogi ekspresowej planowano zakończyć w  2015 r., ale termin oddania drogi może się przedłużyć. Powstający tu 144-km odcinek będzie miał 17 węzłów drogowych, 110 mostów i wiaduktów oraz 7 par Miejsc Obsługi Podróżnych.

Droga ekspresowa S3 jest częścią międzynarodowej trasy E65. Docelowo połączy Świnoujście z Republiką Czeską na granicy w Lubawce. Planowana długość całej S3 to 470 km.

Łódzkie
W tym województwie najważniejsze inwestycje to dokończenie autostrady A2 oraz kolejne prace przy drodze ekspresowej S8.

Autostrada A2 z Łodzi do Warszawy została otwarta tuż przed Euro 2012, ale ciągle nie jest skończona. Najważniejsze zadanie to układanie ostatniej, tzw. ścieralnej warstwy asfaltu. Według harmonogramu prac, nawierzchnia będzie gotowa najpóźniej we wrześniu. Całość prac na tym odcinku potrwa do połowy października. Na razie na tej trasie są utrudnienia w ruchu.

Cały czas trwa także budowa dziewięciu odcinków drogi ekspresowej S8 między węzłami Walichnowy – Łódź-Południe. Trasa będzie liczyła 114 km. Koszt budowy szacuje się na 5 mld zł a prace mają potrwać do wiosny 2014 roku.

Istotną inwestycją jest także przebudowa drogi krajowej nr 8 - tzw. gierkówki - między Piotrkowem Trybunalskim a granicą z województwem mazowieckim do standardu drogi ekspresowej. Roboty powinny zakończyć się we wrześniu, choć zapowiadano, że droga będzie gotowa na Euro 2012. Droga ekspresowa S8 połączy granicę z Czechami w Kudowie Zdroju - Wrocław z Łodzią, Warszawą oraz Białymstokiem.

Mazowieckie
Jedną z kluczowych inwestycji jest budowa południowej obwodnicy Warszawa. Odcinek Puławska-Lotnisko-Marynarska ma być gotowy do końca roku. Będzie to fragment dróg ekspresowych S2 i S79.

Stan zaawansowania robót GDDKiA określa na ok. 70 proc. Na 9-kilometrowym odcinku drogowcy wykonali już m.in. większość obiektów mostowych, kończą budować nasypy i konstrukcję drogi. Trwa także montaż ekranów akustycznych. Budowa drogi miała się zakończyć w połowie roku. Niewykluczone, że w tym roku uda się otworzyć także drugi fragment południowej obwodnicy stolicy – drogę ekspresową S2 między węzłami Lotnisko i Konotopa. 11-kilometrowy odcinek miał być przejezdny na Euro 2012. Kolejna część obwodnicy, do trasy lubelskiej będzie budowana w 2015 roku.

Praktycznie gotowa jest natomiast 21-kilometrowa, autostradowa obwodnica Mińska Mazowieckiego. Pierwsze samochody powinny pojechać tą trasą we wrześniu. W przyszłości droga będzie częścią autostrady A2 między Warszawą a wschodnią granicą państwa. Prace kosztowały 560 mln zł, a poza trasą pozwalającą ominąć Mińsk od jego północnej strony, powstały także trzy węzły i ponad 46 km dróg dojazdowych. Do 2015 roku droga połączy Mińsk z Siedlcami, a w 2020 roku z granicą z Białorusią w Kukurykach.

W trakcie jest przebudowa „gierkówki" między Radziejowicami a granicą województwa. Na 11-kilometrowym odcinku droga jest dostosowywana do standardu ekspresówki. GDDKiA przewiduje, że warte 190 mln zł prace potrwają do końca roku. W latach 2014-2016 drogowcy planują przedłużyć tę trasę - drogę ekspresową S8 - do węzła w Wolicy k. Warszawy.

Opolskie
Ze względu na kłopoty finansowe najwcześniej w przyszłym roku uda się zakończyć trwające remonty dróg krajowych nr 42 i 46.

Największe problemy dotyczą drogi krajowej nr 42. Z remontem ok. 20-kilometrowego odcinka trasy Dębina - Praszka - Rudniki wykonawcy mieli uporać się w tym roku. Ponieważ nie podołali zadaniu, GDDKiA ogłosiła nowy przetarg, a jego zwycięzca dostał czas na dokończenie budowy do lipca 2013 roku.

Dopiero w lipcu przyszłego roku zakończy się także remont drogi krajowej nr 46 na odcinku Lędziny – Dębska Kuźnia. Opóźnienia prawdopodobne są także na 3-kilometrowym odcinku drogi krajowej nr 11 w Wojciechowie. Tutaj przetarg na remont trzeba było unieważnić, bo oferty od wykonawców przekraczały pulę, jaką na prace przygotowała GDDKiA. Wykonawca, który wygrał drugi przetarg ma wykonać roboty do końca roku, ale nie wiadomo, czy mu się to uda.

Remonty trwają także na drodze krajowej nr 39. Drogowcy pracują m.in. na odcinku Namysłów – Kamienna, który ma być gotowa do końca listopada. Wartość prac szacuje się na ok. 12,8 mln zł. 12,5 mln zł pochłonie remont odcinka Nowe Smarchowice – Smarchowice Wielkie, który powinien być oddany do użytku kilka tygodni wcześniej. 30 listopada to data planowanego ukończenia remontu drogi na ośmiokilometrowym odcinku między Lubszą a Rogalicami.

Największa inwestycja realizowana przez opolski oddział GDDKiA to budowa 45 km drogi ekspresowej S8 z Sycowa (woj. dolnośląskie) do miejscowości Walichnowy (woj. łódzkie). Kontrakt wart 1,4 mld zł ma być zrealizowany w dwa lata. Na remonty i modernizację dróg krajowych w swoim województwie GDDKiA w Opolu przeznaczyła w tym roku prawie 120 mln zł.

Podkarpackie
Z ponad 160-kilometrowego odcinka autostrady A4 na Podkarpaciu gotowy jest tylko siedmiokilometrowy fragment w rejonie Rzeszowa.

Drogowcy otworzą go lada dzień. Prawdopodobnie jesienią uda się oddać do ruchu jeszcze trzy inne odcinki, mające łącznie 57 km. To budowany przez Budimex 33-kilometrowy fragment między węzłami Dębica Pustynia – Rzeszów Zachód. Jak informuje GDDKiA, na placu budowy pełna mobilizacja. Pracuje tam ponad tysiąc osób, na plac budowy każdego dnia dowożone jest nawet 20 tys. ton kruszywa. Na ok. 85 proc. GDDKiA ocenia stan zaawansowania robót na odcinku między Jarosławiem a Radymnem. Tę część autostrady kierowcy dostaną do użytku w listopadzie. Odcinek między Dębicą a Rzeszowem miesiąc wcześniej.

Znacznie gorzej sytuacja wygląda na pozostałych odcinkach. Między Rzeszowem a Jarosławiem, 41-kilometrowy odcinek drogi nie jest wykonany nawet w połowie.

– Tę część trasy buduje Polimex Mostostal ze słowackim partnerem – firmą Doprastav. Wykonawca ma problemy finansowe, podwykonawcy nie dostają pieniędzy. To główne przyczyny kłopotów – informuje Joanna Rarus z rzeszowskiego oddziału GDDKiA.

Końcowy odcinek autostrady, łączący Radymno z przejściem granicznym z Ukrainą w Korczowej jest wybudowany w ok. 50 procentach. Drogę o długości 22,5 km buduje grecka firma J&P Avax. W tym roku na pewno nie uda się go dokończyć.

Terminy zakończenia budowy dwóch pozostałych odcinków nie są znane, ponieważ nie wiadomo, kto i kiedy je dokończy. GDDKiA zerwała umowę z konsorcjum firm SIAC Construction, PGB, APRIVIA i Hydrobudowa, które realizowało 35-kilometrowy odcinek od węzła Krzyż do węzła Dębica – Pustyna. Autostrada A4 jest gotowa w ok. 50 procentach, ale obecnie roboty stoją. Podobnie jak na 4-kilometrowym odcinku między rzeszowskimi węzłami zachodnim i centralnym. Tutaj zadaniu nie podołała firma Radko, która straciła płynność finansową i GDDKiA także podziękowała jej za współpracę. Firma, która wygra przetarg na dokończenie robót będzie musiała dokończyć część nasypów, oraz wykonać konstrukcję jezdni. Otwarcie ofert planowane jest na pierwszy tydzień września.

Poza autostradą A4 w tym roku na Podkarpaciu zostaną oddane jeszcze nowa obwodnica Jarosławia, biegnąca w ciągu krajowej "czwórki", oraz 8-kilometrowy fragment drogi ekspresowej S19 od węzła Rzeszów - Wschód do Stobiernej.

Podlaskie
Najpóźniej na początku września kierowcy będą mogli skorzystać z pierwszych odcinków drogi ekspresowej S8 w tym regionie.

Będzie to fragment drogi ekspresowej S8, stanowiący obwodnicę Zambrowa i Wiśniewa. Jak informuje GDDKiA, prace trwające od 2010 roku są już na ukończeniu. W ramach wartego ponad 325 mln zł kontraktu drogowcy wykonali 11 km drogi szybkiego ruchu oraz przebudowali ok. 5 km drogi krajowej nr 63 między Zambrowem a Łomżą, która łączy się do ekspresówki. W tym samym czasie do użytku ma zostać oddany także 23-kilometrowy odcinek S8 z Białegostoku do Jeżewa. Już jesienią kierowcy szybciej dotrą do stolicy. Ta druga inwestycja jest największą realizowaną w regionie. Jej wartość szacuje się na 675 mln zł.

W przygotowaniu są już kolejne, bardzo istotne dla kierowców inwestycje. To m.in. obwodnice Stawisk i Szczuczyna, w ciągu drogi ekspresowej S61 – Via Baltica. Jako pierwsza rozpocznie się budowa drogi wokół Stawisk, która pochłonie 122,7 mln zł. Niewykluczone, że druga z inwestycji zacznie się we wrześniu. Tylko na pozwolenie wojewody czeka budowa obwodnicy Augustowa w ciągu drogi ekspresowej S61 razem z fragmentem drogi krajowej nr 8 – jedna z kluczowych inwestycji drogowych w regionie. Trasa będzie miała ponad 36 km. Jej realizacja pochłonie 659 mln zł.

Pomorskie
Do końca roku powinna zakończyć się budowa potężnego mostu przez Wisłę w Kwidzynie.

Przeprawa jest jedną z najważniejszych inwestycji w regionie. O jej budowę władze województwa starały się od ok. 20 lat. Most w ciągu drogi krajowej nr 90 będzie miał ponad 800 m długości i 16 metrów szerokości. W tej chwili firma Budimex, wykonawca mostu prowadzi już roboty wykończeniowe. Jak informują w GDDKiA w Gdańsku, termin otwarcia przeprawy jest co prawda zagrożony, ale wykonawca zapewnia, ze robi wszystko, aby do takiej sytuacji nie doszło.

W listopadzie tego roku ma być całkowicie gotowa południowa obwodnica Gdańska – czyli droga ekspresowa S7. 18-kilometrowy odcinek jest co prawda już przejezdny, ale trwają jeszcze na nim prace nad budową węzłów.

Autostrada A1 - krótka instrukcja obsługi

Aktualnie GDDKiA przygotowuje do realizacji kilka innych, istotnych dla kierowców połączeń. To m.in. Trasa Kaszubska, czyli ekspresówka S6 między Lęborkiem a zachodnią obwodnicą Trójmiasta, S7 między Koszwałami a Kazimierzowem k. Elbląga, S6 od Słupska do Lęborka oraz obwodnice Kościerzyny, Malborka i metropolitalna Trójmiasta. W ciągu najbliższych dwóch-trzech lat powinna się rozpocząć budowa odcinka S7 z Koszwał do Kazimierzowa, czyli dalszej części południowej obwodnicy Gdańska oraz obwodnic Kościerzyny i Malborka.

Śląskie
Most w Mszanie w ciągu autostrady A1 i trasa S69 między Bielskiem-Białą a Żywcem to najistotniejsze inwestycje drogowe na Górnym Śląsku.

Chociaż odcinek autostrady A1 Świerklany-Gorzyczki (granica z Czechami) jest już praktycznie gotowy kierowcy ciągle nie mogą z niego korzystać. Powód? Po awariach w kwietniu wstrzymano budowę mostu w Mszanie. Decyzją nadzoru budowlanego konstrukcję mostu należy wzmocnić, co oznacza zmianę projektu i wydłużenie terminu robót. Aktualnie opracowywana jest nowa dokumentacja projektowa, która zostanie przekazana wykonawcy. Wówczas przystąpi on do ukończenia budowy.

Most w Mszanie to ostatni budowany obiekt na autostradzie A1 między Świerklanami w rejonie Wodzisławia Śląskiego a granicą państwa w Gorzyczkach. Zgodnie z pierwszymi założeniami odcinek miał być gotowy w sierpniu 2010 roku, ale z powodu słabego postępu prac GDDKiA zdecydowała się odstąpić od umowy z wykonawcą. Aktualnie zakładany termin oddania drogi do użytku to sierpień 2013 roku.

W tej chwili autostradą A1 w woj. śląskim można przejechać od węzła Świerklany do lotniska w podkatowickich Pyrzowicach. Stąd do drogi krajowej nr 1 w kierunku Łodzi kierowcy mogą przejechać jednopasmowym odcinkiem drogi ekspresowej S1 Pyrzowice-Podwarpie. W przyszłości port lotniczy zostanie połączony z podłódzkim Tuszynem 180-kilometrowym odcinkiem autostrady A1. Na razie termin budowy drogi nie jest jednak znany.

Inna z dużych, realizowanych obecnie inwestycji to droga ekspresowa S69. Drogowcy budują właśnie 15,5-kilometrowy fragment drogi między wschodnią obwodnicą Bielska-Białej a Żywcem. Droga będzie kosztowała 788 mln zł. Miała być gotowa w listopadzie ubiegłego roku, ale termin został przedłużony o prawie rok.

Istotną inwestycją jest także budowana etapami obwodnica Bytomia w ciągu drogi krajowej nr 88. W lipcu zakończyły się prace przy jej ostatnim, 2-kilometrowym odcinku. Łączy on istniejące już części z poszerzaną w ramach tej samej inwestycji główną wylotową trasą na Gliwice i Wrocław. Droga zostanie otwarta w ciągu najbliższych tygodni.

Największa w ostatnich latach inwestycja na drogach wojewódzkich to budowa północnej obwodnicy Pszczyny i jej połączenia z drogą krajową nr 1. Obie inwestycje mają być ukończone jesienią 2013 roku. Będą kosztować ponad 100 mln zł.

Świętokrzyskie
Wykonawcy nie uda się dotrzymać wrześniowego terminu budowy obwodnicy Kielc w ciągu drogi ekspresowej S7 Gdańsk - Rabka.

Droga omijająca stolicę województwa będzie miała 23 kilometry. Inwestycja warta 640 mln zł miała być gotowa we wrześniu, ale na razie nie wiadomo, kiedy uda się oddać ją do użytku. W trakcie prac na placu budowy drogowcy natrafili na wyrobiska po XV-wiecznej kopalni ołowiu. Prace trzeba było do czerwca wstrzymać.

Do września 2013 roku - potrwa także budowa węzła na ul. Żelaznej w centrum Kielc. Inwestycja, warta 99 mln zł ma ułatwić ruch tranzytowy między północą a południem stolicy województwa świętokrzyskiego. Tutaj opóźnienia spowodowały przedłużające się wywłaszczenia i nieujęta na mapach podziemna infrastruktura, którą odkryto w trakcie budowy. Natomiast w terminie - pod koniec września - oddana będą kosztująca 36 mln zł poszerzona wylotówka z Kielc w kierunku Krakowa, czyli droga wojewódzka nr 762.

Warmińsko-Mazurskie
Lada dzień do ruchu zostaną zakończone ostatnie prace na prawie 40-kilometrowym odcinku drogi ekspresowej S7 między Pasłękiem a Miłomłynem.

Na 100-metrowym odcinku GDDKiA wykryła pod koniec lipca usterkę polegającą na osiadaniu jezdni. Wykonawca naprawił jezdnię na własny koszt. Naprawiony odcinek to ostatni nieczynny fragment nowej drogi ekspresowej S7. Pozostałe fragmenty wartej ponad miliard złotych inwestycji zostały oddane do ruchu w lipcu. Oprócz dwujezdniowej drogi powstały jeszcze trakty gospodarcze i serwisowe, trzy węzły, tunele pod drogą oraz teren pod miejsca obsługi podróżnych.

Aby przedłużyć trasę wcześniej w standardzie drogi ekspresowej wykonano obwodnicę Elbląga oraz 14 km trasy między Elblągiem a Pasłękiem. W listopadzie taki status powinna uzyskać także droga między Olsztynkiem a Nidzicą. 31-kilometrowy odcinek miał być gotowy już w lipcu, ale z powodu znalezisk archeologicznych termin trzeba było przełożyć właśnie na jesień.

Dopiero pod koniec roku gotowa będzie nowa obwodnica Olecka (droga krajowa nr 65), którą kierowcy mieli jeździć już w maju. Wykonawca poprosił jednak o przedłużenie terminu ze względu na problemy geotechniczne przy budowie wiaduktu. Oddana do użytku jest już natomiast obwodnica Ełku. Prace warte 130 mln zł trwały od grudnia 2010 roku. Trasa w ciągu dróg krajowych nr 16 i 65 ma 5 km.

Wielkopolskie
Aktualnie w regionie trwa budowa ponad 60 kilometrów dróg ekspresowych S5 i S11. Przygotowania do realizacji kolejnych 102 kilometrów już trwają.

Największy plac budowy to realizacja ponad 29-kilometrowego odcinka S5 z Kaczkowa do Korzeńska. Droga poprowadzi od granicy południowej regionu w okolice Leszna. Przy okazji budowy modernizowana jest też droga krajowa nr 36 na odcinku 9 km. Prace potrwają do czerwca 2013 roku.

Druga z budowanych w regionie ekspresówek to S11 na północnym odcinku zachodniej obwodnicy Poznania. Obecnie prace trwają na długości 7,7 km. Zakończą się we wrześniu i będą kosztować ok. 230 mln zł. Aby dokończyć obwodnicę trzeba będzie zbudować jeszcze jeden odcinek mierzący 5,3 km, ale na razie nie ma na niego pieniędzy.

GDDKiA przygotowała już dokumentację dwóch innych odcinków dróg ekspresowych. To S5 z Leszna do Poznania (78 km) i z Gniezna do Żnina (18 km). Przygotowane są także dokumentacje obwodnic w Jarocinie i Koźminie, w ciągu drogi krajowej nr 11. Na ich realizację GDDKiA nie ma w tej chwili pieniędzy.
We wrześniu zakończy się budowa wschodniej obwodnicy Poznania (droga ekspresowa S5), której 35-kilometrowy przed Euro 2012 oddano tylko jako przejezdny. Lada chwila będzie spełniać wszystkie parametry drogi ekspresowej.

Zachodniopomorskie
Największa inwestycja, jaką realizuje aktualnie szczeciński oddział GDDKiA to modernizacja mierzącego nieco ponad 2 km fragmentu autostrady A6.

Roboty trwają na odcinku Kijewo – Rzęsnica, w rejonie planowanego węzła Tczewska. Drogowcy ściągają z jezdni stare, poniemieckie płyty i układają w ich miejsce asfalt. Zachodnia jezdnia została już oddana do użytku, aktualnie prace trwają na wschodniej. Warte ok. 15 mln zł prace mają potrwać do końca grudnia. Budowa węzła Tczewska ma się rozpocząć w przyszłym roku. Powstanie on w miejscu obecnego przecięcia autostrady A6 przez ul. Tczewską w Szczecinie. Na wykonanie robót ogłoszono już przetarg.

Aktualnie GDDKiA w Szczecinie prowadzi jeszcze remonty ok. 50 kilometrów dróg krajowych i trzech mostach. Trwa także budowa obwodnicy Koszalina, która połączy drogi krajowe nr 11 - Kołobrzeg - Poznań oraz 6 - Szczecin - Gdańsk z pominięciem centrum miasta. Obwodnica będzie miała 11 kilometrów długości, a jej realizacja pochłonie ok. 100 mln zł.

Trasa będzie się zaczynać w południowej części miasta, omijać centrum od zachodu i kończyć na północnym krańcu Koszalina. Budowa podzielona jest na trzy etapy. Pierwszy zakończył się w lipcu oddaniem niemal kilometrowego odcinka łączącego ulice Gnieźnieńską i 4 Marca z ulicą Połczyńską. Kolejny, zachodni fragment obwodnicy między ulicami Połczyńską i Słowiańskią a ulicą Szczecińską ma być gotowy na przełomie stycznia i lutego przyszłego roku. Jego koszt to ok. 28,3 mln zł. Ostatni, północny fragment drogi pobiegnie między ul. BOWiD a ul. Władysława IV. Za tą część robót inwestor zapłaci 35,58 mln zł. Cała obwodnica Koszalina ma być gotowa w listopadzie 2014 r. 

(PAP), Bartosz Gubernat
fot. Bartosz Gubernat 

Logo Polskiej Agencji Prasowej

Materiały oznaczone jako PAP są własnością Polskiej Agencji Prasowej S.A.
Kopiowanie i redystrybucja zabronione.

Autor: Bartosz Gubernat
34komentarzy
Dodaj nowy komentarz

Komentarze (34)

Opisano 15 województw, przypadkowe pominięcie przy edycji artykułu czy też u nas nic się kompletnie nie dzieje?
Zorientowany, 22.08.2012, 18:26
Niestety w Małopolsce nic nie budują w tym momencie. Firmy zbankrutowały i wszystko leży (przynajmniej na A4) Pomineli nas, bo nic sie nie dzieje
Mar77, 23.08.2012, 13:27
na obu lubuskich odcinkach S3 nic sie nie dzieje ! Markuje się roboty, a termin z pewnością nie będzie dotrzymany
qwa, 22.08.2012, 19:00
Źle się czujesz? Czy może tak Ci gul skacze, że roboty idą tak sprawnie, że jest szansa na zakończenie ich przed terminem?
max, 24.08.2012, 19:42
no to proponuję przejazd trasy s3 od Gorzowa do Jordanowa na początku lipca 2013 ! Będę czekała na ciebie na Orlenie w Międzyrzeczu w sobotę 06.07.2012 r ok 10.oo :-))
qwa, 24.08.2012, 19:57
Odcinek Dębica - Rzeszów w Październiku, nie ma najmniejszych szans.
Jeżeli oddadzą do końca roku to będzie wielki sukces.
BR, 22.08.2012, 20:04
"Budowa 67-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S17 ma kosztować 3,5 mld zł. Trasa ma prowadzić z Warszawy przez Lublin do granicy z Ukrainą w Hrebennem."...... niewiedziałem że z Warszawy do Hrebennego jest 67 km. to chyba jakiś nowy skrut.....
Sajgon, 22.08.2012, 21:20
Czytaj uważnie że to jest odcinek w lubelskim p****u
wiochmen z zachodnio-pomorskiego, 28.08.2012, 11:37
skrót nie skrut
ucieszony, 10.09.2012, 11:17
Proszę porównać: 7,7km obwodnicy Poznania to koszt 230mln zł; 11km obwodnicy Koszalina to koszt 100mln zł. Jak więc będą wyglądać obie drogi to polecam wyobraźni nieskończonej....
atrybut, 22.08.2012, 21:32
Nastąpiło pomieszanie, "obwodnica Koszalina" to kolejny pierścień ulic na wyrost zwany obwodnicą, prawdziwą obodnicą będzie nowy przebieg dróg krajowych 11 i 6 obok Koszalina i Sianowa który podobno jest projektowany.
Koszałek, 23.08.2012, 20:07
Szkoda, że w artykule nie zostało napisane, że bydgoską S5 blokuje marszałek województwa kujawsko-pomorskiego, Całbecki. Marszałek województwa wspiera tylko swoje miasto, czyli Toruń.
I tak Bydgoszcz, 360 tysięczne, ósme miasto w Polsce jest jedynym nie posiadającym dostępu do żadnej drogi ekspresowej.
Jumper, 22.08.2012, 21:58
Jeszcze Koszalin :)
obserwator, 29.08.2012, 13:31
S5 w Bydgoszczy długo jeszcze nie będzie.
Jest na razie mniej potrzebna niż inne ważniejsze inwestycje drogowe
w Kuj.-Pomorskiem ułatwiające życie wielu miastom a nie tylko małemu, mało istotnemu fragmentowi Kraju..
Choćby DK 15 /Wrocław - Poznań-Toruń Olsztyn lub Gdańsk przez A1/
czy S10 /Szczecin - Toruń - Warszawa -Lublin -Bieszczady/.
S5 - tak, ale później,
Naubyd1, 21.10.2012, 12:39
Drogi ekspresowe nie są budowane dla konkretnych miast, a po to, żeby ludzie się przemieszczali po kraju. S5 to droga od Wrocławia do Grudziądza.
A nic nie napisano o marszałku, bo to tylko wymysł chorych bydgoskich umysłów.
iks, 21.10.2012, 13:12
autor pisze "Lada dzień do ruchu zostaną zakończone ostatnie prace na prawie 40-kilometrowym odcinku drogi ekspresowej S7 między Pasłękiem a Miłomłynem", artykuł ma datę 22.08.2012. A ja w ostatnią sobotę tym odcinkiem jechałem. Może troche więcej aktualnej wiedzy regio-redaktorzyno
Maksio, 22.08.2012, 21:59
to nic tylko się cieszyć
ucieszony, 10.09.2012, 11:15
A gdzie obwodnica Przemyśla w kierunku przejścia granicznego z Ukrainą w Medyce? Czy może dla Pana Redaktora Polska kończy się w Jarosławiu?
on, 23.08.2012, 10:19
30 000 zł metr drogi. Dwa metry i mieszkanie! Czym się tak podniecacie? Tym, że was na każdym kroku doją?
AZ, 23.08.2012, 10:44
Nie pisz głupot jeżeli nie znasz się na kosztorysowaniu.
Boob, 23.08.2012, 17:39
Budowałem dom i zawodowa firma wyliczyła mi na gotowo za dom o powierzchni 175 metrów 1,4 mln zł! Cena od A do Z. Druga wybudowała mi za 800 000 zł i w szybszym czasie od tych za 1,4 mln. Wracając do drogi, to za takie pieniądze możemy mieć drogę betonową, a nie dziadostwo z piasku!
AZ, 23.08.2012, 18:39
i autostrad w związku z euro2012 udało się wybudować...600km licząc nawet wszystkie te "autostrady" po których obowiązuje dozwolona prędkość 70km/h.
W związku z tymi inwestycjami upadło dziesiątki jeżeli nie setki małych i średnich firm budowlanych, ale też i tych dużych jak Hydrobudowa czy DSS.
Oddane do użytku drogi zostały wybudowane za ogromne pieniądze, w przeliczeniu za 1km to wychodzi najdrożej na świecie, wybudowanie 1km drogi w litej skale czy pod fjordem wychodzi nawet taniej w Norwegii, niż wybudowanie 1km autostrady w POlsce.
Prorządowe media nie zainteresowały się losem tysięcy polskich budowlańców ,którzy mimo rządowych obietnic do dziś dnia nie otrzymali zapłaty za wykonaną pracę, prorządowe media ekscytowały się odcinkiem C autostrady A2 i mogliśmy oglądać przed euro2012 serial pt. "zdążą czy nie zdążą" oczywiście było wiadomo,że prorządowe media,aby ukryć totalną kompromitację i nieudolność tego rządu w budowie autostrad, na 2 dni czy dzień przed euro2012 poinformują sPOłeczeństwo,że odcinek C jest przejezdny.
Mieliśmy ogromną szansę na tzw. skok cywilizacyjny, co najważniejsze były na to pieniądze, pieniądze POszły, dróg nie ma........BY ŻYŁO SIĘ LEPIEJ ???
z Niemodlina, 23.08.2012, 21:37
"Oddane do użytku drogi zostały wybudowane za ogromne pieniądze, w przeliczeniu za 1km to wychodzi najdrożej na świecie, wybudowanie 1km drogi w litej skale czy pod fjordem wychodzi nawet taniej w Norwegii, niż wybudowanie 1km autostrady w POlsce."
Tylko że Norwegia ma własną ropę z której jest produkowany asfalt a Polska niestety jej nie ma wiec musi sprowadzac co generuje dodatkowe koszty. do pana co mu dom za 800 tys postawili. szybko tanio nie idzie w parze z solidnie, ciekawe co będzie z domem za 10-15 lat zapadnie się, sciany popękają, czy dachu nie zerwie podczas wichury?
Anna Maria Jopek, 23.08.2012, 22:41
po 6zł a nie po 10zł, dziwne takie myślenie, wracając do budowy dróg, to ile zarabia pracownik przy budowie autostrady w POlsce a ile w Norwegii, do tego ile kosztuje wysadzanie w powietrze dynamitem, lub kruszenie za pomocą maszyn litej skały na sporej długości lub budowa drogi pod fiordami.
10km drogi ekspresowej S8 niedaleko Warszawy kosztowało ponad 2mld złotych, czyli wychodzi 200.000.000zł ( 50.000.000euro ) za jeden kilometr drogi, normalne to nie jest.............
z Niemodlina, 23.08.2012, 23:05
Nawet jak zbudujesz dom za 2 miliony to na żywioły nie ma mocnych nawet dach z Miedzi ci zerwie Swoją drogą 800 tys za dom to strasznie dużo chyba z Działką
Rafal, 24.08.2012, 12:14
Po co nam te Autostrady budowane z naszych podatków skoro GDDKiA traktuje je jak prywatny folwark i każe płacić za przejazd niech oddają pieniądze które wzieli z UE albo niech nam oddadzą Ktoś kiedyś z ciekawości liczył ile dziennie oni zarabiają na opłatach można by zbudować z Tego 10 000 km dróg
Rafal, 24.08.2012, 12:12
autostrady w niewielkiej mierze są budowane z podatków. Na rozruch inwestycji zaciągnięto potężne kredyty, a główne źródło dofinansowania to dotacje unijne
lalek, 10.09.2012, 11:11
czy Polska Wschodnia to już nie ma prawa się rozwijać ? jazda DK 19 i 12 to dzis prawdziwa mordęga !
jędrek, 23.08.2012, 21:50
Kiedy S19 ??????????????
on, 24.08.2012, 09:48
aeck, 23.08.2012, 23:00
Ja jestem ciekawy gdzie trwa ta budowa obwodnicy Koszalina. Budowa widmo? Ten kto mi pokaże dostanie w nagrodę pomidora.
NTSFF, 24.08.2012, 10:42
Miejcie pretensje do TUUUSKa, tak wszystkim obiecywał "Irlandię'.........a dróg nie potrafią zbudować
Ryszard, 24.08.2012, 17:21
głosujcie dalej na platforme to przekonacie sie na własnej skórze jak robią ludzi w h..u ..ja ,przeciez oni nie licza sie z dobrem szarych ludzi
siwek432, 29.08.2012, 10:22
nareszcie rzetelny i nie przestarzały artykuł. Dziękuję
lalek, 10.09.2012, 11:09