Nowe autostrady i drogi ekspresowe w Polsce: raport za 2012 i plany na 2013 (MAPY)

Autostrad i dróg ekspresowych przybywa, ale wolniej niż planowano. Największe kłopoty są na autostradach A1 i A4. Sprawdziliśmy, jak w tym momencie wygląda budowa sieci tras szybkiego ruchu w całej Polsce.
Autostradą A4 od granicy niemieckiej do ukraińskiej dojedziemy nie wcześniej niż w 2014 r.
Autostradą A4 od granicy niemieckiej do ukraińskiej dojedziemy nie wcześniej niż w 2014 r.

fot. Krzysztof Łokaj

  • Autostradą A4 od granicy niemieckiej do ukraińskiej dojedziemy nie wcześniej niż w 2014 r.
  • Autostrady w Polsce - istniejące i planowane. Stan na koniec stycznia 2013 r.
  • Drogi ekspresowe w Polsce - istniejące i planowane. Stan na koniec stycznia 2013 r.

Jak podaje Ministerstwo Transportu, na koniec 2012 r. było w Polsce 1362 km autostrad i 1190 km dróg ekspresowych. W 2012 r. otwarto 298 km autostrad i 325 km dróg ekspresowych. Razem to 623 km tras szybkiego ruchu. Tymczasem jeszcze w kwietniu 2012 r. ministerstwo zakładało, że będzie to 875 km.

Zobacz nasz poprzedni raport drogowy: Autostrady i drogi ekspresowe przed i po Euro 2012 - raport. MAPY

W 2013 r. według planów ministerstwa Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oddanych do ruchu zostanie kolejnych 155 km autostrad i 263 km dróg ekspresowych. Pod koniec 2014 r. w Polsce ma być prawie 3100 km dróg szybkiego ruchu w tym 1605 km autostrad i 1482 km ekspresówek. Te plany są skromniejsze o ponad 150 km od tych z kwietnia 2012 r.

Docelowo w Polsce ma być ok. 2000 km autostrad i 5300 km dróg ekspresowych, ale nie wiadomo, kiedy wszystkie te drogi zostaną wybudowane.
- W żadnym dokumencie nie napisano, do kiedy ma powstać cała siec autostrad i dróg ekspresowych. GDDKiA ogłasza przetargi na budowę dróg w zależności od przyznawanych środków finansowych - podkreśla Urszula Nelken, rzecznik prasowy GDDKiA.

W ubiegłym roku na budowę autostrad i dróg ekspresowych Krajowy Fundusz Drogowy i budżet państwa wydały 22 mld zł.
- To niewiele mniej niż planowano - podkreśla Mikołaj Karpiński, rzecznik prasowy resortu transportu.

W 2013 r. GDDKiA ma do wydania na budowę tras szybkiego ruchu ok. 18 mld zł, w tym 15 mld zł z KFD.

Według zapewnień Ministerstwa Transportu, wstrzymanie przez Komisję Europejską wypłat pieniędzy za trzy kontrakty drogowe (budowa S8 na Mazowszu i Podlasiu oraz A4 na Podkarpaciu) nie ma wpływu na realizowane i planowane inwestycje.

Wiceminister transportu Patrycja Wolińska-Bartkiewicz przekonuje, że Bruksela odblokuje fundusze w marcu. Więcej: Unijne pieniądze na drogi nie przepadną, ale na razie są zamrożone

Komisja Europejska na razie nie będzie jednak refundować wydatków GDDKiA na budowę dróg. Polskie władze zapowiadają interwencję w Brukseli. Więcej: Bruksela zablokowała całe pieniądze na autostrady, drogi ekspresowe i obwodnice

Kliknij, aby powiększyć
Nowe autostrady w Polsce - stan na koniec 2012 i plany na 201

Kliknij, aby powiększyć
Nowe drogi ekspresowe w Polsce - stan na koniec 2012 i plany na 201

W porównaniu do początku ubiegłego roku jedna rzecz pozostaje niezmienna: polskie drogi szybkiego ruchu to ciągle wielki plac budowy. Chociaż odcinków oddanych do ruchu przybyło, ciągle niemal wszystkie są poprzecinane robotami drogowymi. Efekt? Żadną z polskich autostrad ciągle nie da się przejechać od początku do końca bez konieczności korzystania z objazdów.

Przeczytaj również: odcinkowy pomiar prędkości. Jak będzie działał i kiedy ruszy?

Na autostradzie A1 brakuje odcinka Czerniewice pod Toruniem – Kowal pod Włocławkiem. Droga powinna być już gotowa, ale we 6 września GDDKiA wypowiedziała umowę irlandzkiemu wykonawcy. Chociaż nowy przetarg drogowcy ogłosili trzy tygodnie później, do dzisiaj nie podpisali umowy z nowymi firmami, ale już je wybrali.

Na odcinek Czerniewice – Brzezie najtańsza oferta jest warta 500 mln zł.
– Złożyło ją konsorcjum firm, którego liderem jest firma Salini Polska Sp. z o.o. – mówi Urszula Nelken, rzecznik prasowy GDDKiA.

GDDKiA wybrała ofertę firmy Salini, podobnie jest w przypadku drugiego odcinka Brzezie – Kowal, który Salini chce dokończyć za 608 mln zł. Drogowcy czekają teraz na zatwierdzenie wyników przetargu przez prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Pracę powinny ruszyć wiosną 2013 r.

– Pierwszy odcinek ma być gotowy w 11 miesięcy od podpisania umowy. Na dokończenie drugiego wykonawca dostanie rok – mówi Nelken. Trasa będzie więc gotowa w 2014 r.

Dla 137-kilometrowego odcinka Tuszyn-Pyrzowice GDDKiA przygotowała 23 propozycje finansowania, które przekazała do resortu transportu.
– Zdobywamy pozwolenia na budowę i czekamy na decyzję ministerstwa. Chcemy ją budować – mówi Nelken.

Przeczytaj również: płatne drogi w Polsce. Zobacz gdzie i ile zapłacisz za przejazd

Droga jest nieprzejezdna także na południu, w Mszanie. Zgodnie z decyzją nadzoru budowlanego wykonawca do sierpnia tego roku musi uporać się tutaj z naprawa mostu. Do tej pory ruch odbywa się objazdami przez drogi wojewódzkie.

Na autostradzie A4 prace najgorzej wyglądają między Tarnowem a Dębicą. Na 34,8-kilometrowym odcinku drogi stan zaawansowania robót drogowcy określają na 50 procent. Prace jednak stoją, bo po rozwiązaniu umowy z poprzednim wykonawcą – Hydrobudową do tej pory nie udało się wyłonić nowego.

- Przetarg jest w trakcie. Mamy ok. 800 pytań od firm zainteresowanych przejęciem kontraktu, dlatego musieliśmy przełożyć otwarcie ofert na 4 lutego. Liczymy, że zwycięzca postępowania wejdzie na plac na wiosnę – mówi Bartosz Wysocki z rzeszowskiego oddziału GDDKiA.

Zobacz także: nieoznakowane radiowozy ITD. Znamy ich numery rejestracyjne

W pierwszej kolejności będzie musiał wybudować węzeł, który pozwoli uruchomić gotowy odcinek z Dębicy do Rzeszowa. Także od węzła dokończenie robót po firmie Radko rozpocznie Budimex, który wygrał przetarg na realizację odcinka Rzeszów Zachód - Rzeszów Centralny. Droga z Jarosławia do Radymna jest gotowa w 99-procentach. – Wykonawca montuje ostatnie znaki, prowadzi prace na miejscach obsługi podróżnych. Chcemy puścić tędy ruch w marcu – dodaje Wysocki.

REKLAMA
Części regiomoto.pl - akcesoria i części samochodowe, sklep internetowy

Autostrada A1
To trasa, która docelowo połączy Gdańsk z granicą polsko-czeską w Gorzyczkach. Zgodnie z projektem ma mieć 568 km. Dzieli się na odcinki:
Gdańsk – Nowe Marzy
Ma 89,45 km długości. Powstał w latach 2005-2008, kosztował 507 mln euro.
Nowe Marzy - Toruń
Odcinek wart 924,6 mln euro. Ma 62,45 km, do użytku został oddany w listopadzie 2011 roku.
Toruń – Kowal
Budowa ponownie ruszy wiosną, ma się zakończyć w 2014 roku. Wartość inwestycji 2,8 mld zł.
Kowal – Sójki, Sójki – Kotliska, Kotliska – Piątek, Piątek - Stryków
Mają w sumie 75,15 km. Kosztowały ponad 2,78 mld zł. Oddane do użytku w listopadzie 2012 roku.
Stryków – Tuszyn
To 37,3 km drogi, która jest w trakcie realizacji. Ma powstać w połowie 2014 roku. Wartość kontraktu szacuje się na 1,58 mld zł.
Tuszyn – Piotrków Trybunalski
To gotowy odcinek mierzący ok. 17,5 km drogi.
Tuszyn-Pyrzowice
137,5 km drogi, która ma być gotowa najwcześniej w 2017 roku. Jej realizacją zajmą się łódzki i katowicki oddział GDDKiA. Przetarg na budowę planowany jest na II kwartał tego roku.
Pyrzowice-Gorzyczki
Pozostałe siedem odcinków jest już gotowych. Ten fragment A1 ma 84,7 km. Wyjątkiem jest kawałek drogi na odcinku Gorzyczki – Mszana, którego budowa potrwa do sierpnia tego roku.

Autostrada A2
To trasa między Świeckiem, a granicą z Białorusią w Kukurykach. Do zachodniej granicy prowadzi z Berlina. Docelowo ma mieć 615 km, ale na razie gotowe jest nieco ponad 520 km, między Świeckiem a okolicą Warszawy. Jako ostatni, na ubiegłoroczne mistrzostwa Europy w piłce nożnej powstał fragment z Łodzi do Warszawy mający 92 km.
Świecko – Konotopa
Na tym odcinku autostrada jest już w całości gotowa. Ma 457,7 km.
Węzeł „Lubelska" – Mińsk Mazowiecki
To 22,3 km drogi brakującej do połączenia z kolejnym, gotowym już fragmentem – obwodnicą Mińska Mazowieckiego. Realizacja tego podcinka planowana jest na lata 2015-2018.
Obwodnica Mińska Mazowieckiego
Ostatni gotowy, najbardziej wysunięty na wschód odcinek A2. Ma 20,85 km, został oddany do użytku w sierpniu ubiegłego roku. Kosztował 761,6 mln zł.
Warszawa - Kukuryki
Zgodnie z projektem od stolicy do wschodniej granicy Polski brakuje jeszcze 125 km drogi. Na razie nie wiadomo, kiedy będzie budowana.

Autostrada A4
To najdłuższa z zaplanowanych w Polsce autostrad. Docelowo połączy granicę z Niemcami w Zgorzelcu z polsko-ukraińskim przejściem granicznym w Korczowej. Cała będzie mieć 670 km.
Jędrzychowice – Tarnów
Na tym odcinku droga jest już gotowa. Ma 512,8 km. W rejonie Katowic krzyżuje się z A1. Pozwala na podróż między Tarnowem, Katowicami, Opolem, Wrocławiem i Legnicą. Ostatnio, już po Euro 2012 oddano do użytku trasę na wschód od Krakowa, w rejonie Brzeska i Szarowa.
Tarnów - Dębica
To pierwszy, wysunięty najdalej na zachód niegotowy odcinek A4. Zgodnie z poprzednią umową samochody powinny nim już jeździć, ale ze względu na kłopoty finansowe wykonawcy, GDDKiA rozwiązała kontrakt z firmą Hydrobudowa. Poszukiwania nowego wykonawcy trwają, przetarg na dokończenie robót został już ogłoszony. Na dzisiaj deklarowany termin oddania drogi do użytku to jesień 2014 roku. To 34,8 km A4.
Dębica - Rzeszów Zachód
Droga jest już gotowa, ale na razie kończy i zaczyna się w polu. Powodem jest brak węzłów, które miały powstać przy okazji budowy sąsiednich odcinków. Trasa zostanie oddana do użytku po zakończeniu budowy dojazdów.

Przeczytaj także: Autostrada A4 - wąskie gardło na trasie Kraków - Tarnów zlikwidowane 

Rzeszów Zachód – Rzeszów Centralny
Odcinek ma zaledwie 4 km i po uznaniu roszczeń wykonawców miał być oddany do ruchu w lutym ubiegłego roku. Do maja polsko indyjskie konsorcjum wykonawców zrealizowało jednak tylko połowę prac. Ze względu na kiepski postęp robót i kłopoty finansowe drogowców, GDDKiA wypowiedziała im umowę i ogłosiła przetarg na dokończenie budowy, który właśnie został rozstrzygnięty. Wygrała go firma Budimex, która budowała także sąsiedni odcinek, z Dębicy do Rzeszowa. GDDKiA zapłaci jej za budowę 183,9 mln zł. Drogowcy zaczną roboty od strony zachodniej, budując węzeł, który pozwoli uruchomić A4 w kierunku Dębicy. Na dokończenie całej drogi mają 14 miesięcy.
Rzeszów Centralny – Rzeszów Wschód
Ta część podkarpackiej autostrady została oddana do użytku jako pierwsza. Ma 6,9 km, jest częścią autostradowej obwodnicy Rzeszowa. Od strony wschodniej krzyżuje się węzłem z gotowym odcinkiem drogi ekspresowej S19.
Rzeszów Wschód – Jarosław
To odcinek o długości 41,2 km. Zgodnie z umową miał być gotowy w lipcu 2012 roku, ale m.in. ze względu na okres godowy żab oraz znaleziska archeologiczne prace mocno zwolniły. Na dziś deklarowany przez wykonawcę termin oddania drogi do użytku to sierpień 2014 roku.
Jarosław – Radymno
Droga będzie gotowa w lutym, a dla ruchu ma być otwarta w marcu. Drogowcy prowadzą już prace wykończeniowe.
Radymno – Korczowa
Końcowy odcinek biegnący do granicy z Ukrainą powinien być gotowy w sierpniu tego roku. To piętnaście miesięcy później niż zakładała umowa z głównym wykonawcą.

Autostrada A6
Tym mianem określany jest 21-kilometrowy odcinek trasy między Szczecinem, a granicą polsko-niemiecką w Kołbaskowie. Droga jest gotowa i oddana do użytku.

Autostrada A8
30-kilometrowa autostradowa obwodnica Wrocławia. Także gotowa i użytkowana.

Autostrada A18
Ma mieć 78 km. Stworzy odgałęzienie od A4 w kierunku północno-zachodnim do granicy z Niemcami w Olszynie. Na przeważającej długości trasy (71 km) gotowa jest tylko jezdnia północna. Jezdnia południowa to płyty ułożone jeszcze przed II wojną światową. Dlatego trasa praktycznie na całym odcinku jest oznaczona jako droga krajowa nr 18, a maksymalna dozwolona prędkość to 100 km/h. Do standardu autostrady droga ma być przebudowana do 2017 roku.

Przeczytaj również: system viaTOLL w 2013 roku. Nowe odcinki, opłaty bez zmian

Drogi ekspresowe

S1 – trasa łącząca autostradę A1 (Pyrzowice) z granicą polsko-czeską w Cieszynie. Ma mieć 122,1 km długości.
Gotowy jest już odcinek Pyrzowice – Podwarpie, którego budowa była podzielona na kilka etapów. Ma 14,5 km. Do 2016 roku ma potrwać budowa drugiej jezdni na odcinku między węzłami Pyrzowice – Podwarpie (9,5 km). Następnie kierowcy jeżdżą trasą Dąbrowa Górnicza – Tychy (34,8 km). 40-kilometrowy odcinek Kosztowy – Bielsko Biała jest planowany do realizacji po 2015 roku. Droga z Bielska-Białej do Cieszyna jest w eksploatacji. To ostatni, 33,9-kilometrowy odcinek.

S2 – ma mieć zaledwie 35,6 km długości. Połączy A2 między węzłami Konotopa i Nowy Konik.
Jadąc od zachodu, pierwszy odcinek między węzłami Konotopa i Puławska jest w realizacji i powinien być oddany do ruchu w tym roku. Będzie miał 10,4 km. S2 w rejonie ul. Poleczki wraz z wiaduktem jest już gotowy. Między ul. Puławską a Lubelską 18,7-kilometrowy odcinek ma być budowany w latach 2015-2019. Odcinek Lotnisko – Marynarska ma być gotowy do końca tego roku. To kolejne 9,6 km drogi S2.

S3 – docelowo połączy Świnoujście z granicą z Czechami, skąd poprowadzi do Pragi. Z 472,8 planowanych kilometrów gotowe jest niecałe 180 km.
Najbardziej wysunięty fragment na północ to gotowa już obwodnica Międzyzdrojów. Dalej na odcinku Wolin Troszyn na długości 6,3 km drogi brakuje. Jej budowa ma ruszyć w 2013 r. Dalej na południe gotowy jest odcinek tworzący obwodnicę Troszyna, Parłówka i Ostromic o długości 6,13 km. Następny fragment mający stworzyć obwodnicę Brzozowa ma powstać po 2013 roku. Stąd kierowcy mogą jechać najdłuższym gotowym odcinkiem drogi, rozpoczynającym się w okolicach Miękowa i biegnącym aż do aż do obwodnicy Gorzowa Wlkp.
37,6-km odcinek Gorzów Wlkp. – Międzyrzecz jest w budowie i ma być oddany do użytku w przyszłym roku. Wcześniej, w tym roku, kierowcy skorzystają z trasy S3 na odcinku Międzyrzecz Południe – Sulechów (43 km). Na kolejny fragment od Sulechowa do Nowej Soli GDDKiA ogłosi przetarg po 2015 roku. Będzie liczył 62 km. Wtedy też mają być ogłoszone przetargi na budowę drugich jezdni obwodnic Gorzowa Wlkp. i Międzyrzecza.
Na południe gotowy jest jeszcze tylko jeden fragment drogi, tworzący jednojezdniową obwodnicę Zielonej Góry i Nowej Soli. Na pozostałe 148,7 km do granicy drogowcy ogłoszą przetargi po 2015 roku.

S5 – docelowo będzie miała 367,7 km, połączy Grudziądz z Wrocławiem.
Na razie gotowych jest tylko kilka fragmentów drogi. To 12,8 km będących obwodnicą Świecia, 10,4 km na odcinku Stryszek – Białe Błota oraz 35 km z Poznania do Gniezna. 5,3 km ma obwodnica miasta Śmigiel, położona poniżej autostrady A2.
W tym roku drogowcy zamierzają oddać do użytku budowany fragment między Lesznem a Korzeńskiem, który będzie miał 29,3 km.
Pozostałe odcinki są na razie planowane. Całą droga powstanie nie wcześniej, niż do 2019 roku.

S6 – ma połączyć Goleniów z Gdańskiem. Planowana długość trasy to 318,7 km.
W eksploatacji są już odcinki o długości 63,7 km. To obwodnice Nowogardu, Słupska i Trójmiasta. Przetargi na budowę pozostałych odcinków GDDKiA zamierza ogłosić do końca 2015 roku.

S7 – trasa relacji Gdańsk – Rabka Zdrój. Docelowo ma mieć 726,2 km.
GDDKiA dzieli ją na dwie części – od Gdańska do Warszawy i ze stolicy w góry. Na północnej połowie gotowe są na razie m.in.: południowa obwodnica Gdańska oraz obwodnica Elbląga. Stąd można dojechać ekspresówką do węzła Miłomłyn. Dalej gotowy jest jeszcze odcinek Olsztynek – Nidzica wraz z obwodnicą tego pierwszego miasta. Bliżej stolicy GDDKiA oddała do ruchu drogę między Ostrzykowizną i Czosnowem (14,7 km). Pozostałe odcinki są planowane do realizacji po 2015 roku, ale termin ich budowy zależy m.in. od możliwości finansowania. A np. na fragment tworzący obwodnicę Ostródy pieniędzy nie ma.

Druga część trasy, między Warszawą a Rabką także jest zrealizowana tylko fragmentami. Najdłuższy gotowy odcinek ma 41,8 km. Biegnie od Grójca, gdzie tworzy obwodnicę tego miasta, do Jedlińska. Dalej na południe trasa jest gotowa od Skarżyska Kamiennej do węzła Chęciny Jej fragment to jednojezdniowa obwodnica Kielc. Trwa budowa drugiej jezdni obwodnicy. Prace mają się zakończyć w połowie 2013 r. Ostatni fragment to 12,2 km z Myślenic do Lubienia. Pozostałe odcinki mają być realizowane pod 2014 roku.

S8 – 580,5 km łączące Wrocław z Białymstokiem. Tę drogę GDDKiA także dzieli na dwie części.
Pierwsza od Wrocławia do Łodzi biegnie między autostradami A4 i A1. 59,9 km od Wrocławia do Sycowa jest oddane do użytku. Dalej budowa drogi trwa. W realizacji są wszystkie z 11 odcinków o łącznej długości 157,9 km. Większość ma być gotowa na przełomie 2013 i 2014 roku. Odcinek Syców - Kępno - Wieruszów - Walichnowy ma być gotowy w 2013 r.
Najdłuższy gotowy fragment drugiej części (Piotrków - Białystok) drogi biegnie z Piotrkowa Trybunalskiego do granicy województw łódzkiego z mazowieckim. Ma 84 km. Dalej gotowe są tylko odcinki w rejonie Warszawy, Ostrowii Maz., Zambrowa i Wiśniewa oraz między Jeżewem a Białymstokiem. Dla pozostałych odcinków termin realizacji to na dziś 2016 rok. Jeśli wierzyć obietnicom premiera, nieco szybciej może powstać obwodnica Marek. Donald Tusk zapowiedział, że przetarg na jej budowę zostanie ogłoszony w tym roku. Potwierdził to szef GDDKiA Lech Witecki.

S10 – droga relacji Szczecin - Płońsk o planowanej długości 459,8 km. Przetnie Piłę, Bydgoszcz i Toruń.
Gotowe na dzisiaj są tylko: obwodnica Stargardu Szczecińskiego (13,4 km), obwodnica m. Wyrzysk (7,8 km), odcinek Stryszek – Białe Błota (10,4 km) oraz obwodnica Torunia (12,4 km). Dla pozostałych odcinków planowane terminy oddania do ruchu sięgają 2020 roku.

S11 – tą drogą pojedziemy z Koszalina w okolice Pyrzowic. Na tym odcinku powstanie 554,2 km ekspresówki.
Na razie prace są jednak w powijakach. Gotowe odcinki to zaledwie 14,4 km w rejonie Poznania, między węzłami Swadzim i Głuchowo oraz 14,1 km na odcinku Poznań – Kórnik. 6,1 km drogowcy otworzyli jeszcze fragment w rejonie Ostrowa Wlkp., gdzie droga służy za obwodnicę tego miasta. Pozostałe odcinki mają powstać do 2020 roku.

S12 – Piotrków Trybunalski – Dorohusk. 319 km drogi prowadzącej z okolic Łodzi do granicy z Ukrainą.
Jedyny gotowy fragment to obwodnica Puław z mostem przez Wisłę (12,7 km) oraz obwodnica miejscowości Piaski (4,2 km). Kierowcy jeżdżą też trzynastokilometrowym fragmentem S12 wspólnym z S17 Lublin - Piaski. Ten odcinek formalnie pozostaje placem budowy - montaż dodatkowych zabezpieczeń i odbiory powinny się zakończyć w pierwszym kwartale.  Pozostałe odcinki są zaplanowane do realizacji po 2013 roku, ale dokładne terminy budowy nie są znane.

Zobacz też: Film z przejazdu nowym odcinkiem drogi ekspresowej S17 pod Lublinem

S14 – obwodnica Łodzi i Pabianic. To trasa, która połączy się z drogami S8 i A2.
Na odcinku Ksawerów – Dobroń (15,2 km) jest już w eksploatacji. 27,2 km po zachodniej stronie Łodzi GDDKiA chce budować 2014-2017.

S17 – Warszawa – Hrebenne, długość 321,6 km.
Obok S19 to jedna z dwóch najważniejszych dróg dla województw ściany wschodniej. Połączy granicę z Ukrainą ze stolicą. Jedyny gotowy fragment to obwodnica Garwolina o długości 12,8 km.
W budowie jest odcinek między Kurowem a Piaskami o łącznej długości 69,6 km wraz z obwodnicą Lublina. Drogowcy zapowiadają ukończenie drogi w tym roku. Można jeździć po S17 Lublin - Piaski, ale to formalnie ciągle jest plac budowy.
Pozostałe odcinki są planowane do realizacji po 2013 roku. Termin rozpoczęcia ich budowy będzie zależał jednak od sytuacji finansowej.

S19 – Kuźnica – Barwinek. 595,2 km drogi między granicami z Białorusią i Słowacją.
Gotowe są tylko trzy krótkie odcinki tej trasy. To obwodnice Międzyrzecza Podlaskiego (6,6 km), Kocka i Woli Skromowskiej (7,9 km) oraz fragment obwodnicy Rzeszowa (6,8 km).
Drogowcy rozstrzygnęli już przetarg na dokończenie kolejnego fragmentu w rejonie Rzeszowa, od strony Świlczy o długości 4,4 km. Będzie gotowy w 10 miesięcy.
Zgodnie z deklaracją premiera, droga między Rzeszowem a Lublinem ma być gotowa do 2015 roku. Pozostałe odcinki są planowane na dalsze lata, np. odcinek Białystok - Kuźnica ma powstać do 2023 roku.

S22 – Elbląg – Grzechotki. To odgałęzienie trasy S7.
Droga jest gotowa, ma 50,2 km długości. Prowadzi do przejścia granicznego z Rosją.

S51 – trasa łącząca Olsztynek z Olsztynem.
To odgałęzienie od drogi S7. Ma mieć 25 km długości, GDDKiA zamierza zrealizować ją w latach 2017-2019. Jedyny istniejący odcinek drogi ekspresowej S51 to siedmiokilometrowa obwodnica Olsztynka i węzeł z drogą S7.

S61 – Ostrów Mazowiecka – Budzisko. 247,5 km drogi prowadzącej od trasy S8 do granicy polsko-litewskiej.
W trakcie budowy jest 13 km w rejonie Augustowa. To fragment 36-kilometrowej obwodnicy tego miasta (resztę będzie stanowiła droga krajowa nr 8), która ma powstać w 2014 r. Dodatkowo w budowie są dwa odcinki drogi krajowej nr 61, które staną się częścią S61; to obwodnice Stawisk (6,5 km) i Szczuczyna (8 km), które mają powstać w 2013 r. Termin wykonania pozostałych części nie jest znany. Zgodnie z planem budowy dróg ma to nastąpić dopiero po 2013 roku.

Zobacz też: Budowa obwodnicy Augustowa nareszcie rusza. Otwarcie w 2014 r.

S69 – Bielsko Biała – Zwardoń. 49,8 km w kierunku granicy polsko-słowackiej.
W eksploatacji jest 11,6 km drogi stanowiące północno-wschodnią obwodnicę Bielska Białej. Stąd do Żywca droga jest budowana i ma być gotowa w listopadzie tego roku. Od Milówki do Myta droga jest gotowa. Na razie nie wiadomo, kiedy powstanie brakujący odcinek będący obwodnicą Węgierskiej Górki.

S74 – droga Sulejów – Nisko o długości 192,2 km.
Realizacja została podzielona na trzy etapy. Pierwszy, między Sulejowem a Kielcami (101 km) powstanie po 2013 roku. Drugi to 6,8 km drogi Kielce – Cedzyna. Jest gotowy. Ostatni fragment z Kielc do Niska ma mieć 125 km. Termin budowy tej drogi nie jest znany.

S86 - droga Katowice (węzeł Rodzieńskiego) - Sosnowiec (węzeł Pogoń) o długości 6,8 km.
Trasa niewymieniona w rozporządzeniu rady ministrów w sieci autostrad i dróg ekspresowych, wybudowana w latach osiemdziesiątych.

Bartosz Gubernat
fot. Bartosz Gubernat 

Autor: Bartosz Gubernat
93komentarzy
Dodaj nowy komentarz

Komentarze (93)

Zastanawia mnie czy miełnota płemieł POliczył już trupy na nie wybudowanych drogach szybkiego ruchu i autostradach ?????
naiwny, 31.01.2013, 14:34
nie liczył bo liczą się tylko trupy z pewnego samolotu a już fakt, że każdego miesiąca ginie znacznie więcej osób na zwykłych beznadziejnych drogach to się nie liczy... tylko brzozy i samoloty się liczą!
eddie, 01.02.2013, 01:40
POlskie grogi są w kieszeni.
Wańka, 02.02.2013, 19:45
Z tym pytaniem to do Kaczego Ziemniaka stojącego na czele sekty zwanej PiSdzielcami i Skandalistami. Nic nie zbudował, żadnych zmian przepisow na bardziej proinwestycyjne nie zostały wprowadzone podczas jego dyktatury. To był dopiero miełnota płemieł.
dareckiddd, 02.02.2013, 20:20
Brak u ciebie piątej klepki? Tym się oznacza elektorat PO i jego wódz naczelny, który już 6 rok nic nie może , tylko afera goni aferę .
Gospodarkę już rozłożył ,tak jak jego społeczeństwo pławiące się w krainie szczęścia i dobrobytu przy ponad 14% jego udziale żyjące w beznadziei i bez szans na poprawę swojej sytuacji a reszta czyli większa jego część żyjąca z dnia na dzień. Jesteście jak sekta , która pochłania bez reszty wszelkie dobra wcześniej wypracowane w tym kraju , doprowadzając tym samym zwykłych ludzi tam mieszkających do biedy i ostatecznej nędzy .
Kassad, 22.02.2013, 23:33
Dobrze gada buraku! Może i PO nie jest idealne i sam nie przepadam za nimi, ale przynajmniej w ciągu tych 6 lat coś się zrobiło, do ideału daleko a i zaniedbań nie brakuje, ale jak słyszę tą zdechłą kaczke która nic nie zrobiła i pojęcia o rządzeniu nie ma to rzygać się chce! Miał swój czas, 2 lata i co? wywalili ich i bardzo dobrze!
WRC, 08.03.2013, 09:56
ośle, za PObaranów drogi buduje się 3 razy drożej niż w Danii....
A tak na marginesie to w latach 2006-07 zadłuzenie Polski spadło o 100 mln
a za POmiotów wzrosło o 450 mln przy 400 mln dotacji z Uni
Jesteśmy bankrutami rozumiesz to człowieczku.....
joachimek, 29.05.2013, 22:48
Kolego weź przykład głupiego laptopa, w US kosztuje 300USD a w PL 2000PLN więc jak masz mieć tańsze drogi jak wszystko do ich budowy jest kilka razy droższe. Ale wyjdzie taki malkontent i zacznie narzekać a nawet minimum logicznie nie pomyśli o tym. A co byłoby gdybyś zarabiał upragnione 2tyś Eur jak w Europie, po ile wtedy byłyby drogi, też byś narzekał?
Tst, 04.09.2013, 14:39
Wańka ty lepiej wyjedź z kraju na Białoruś, bo tobie się lejce poplątały. Zobacz jakie inwestycje drogowe zrealizowano w naszym regionie i jakie są w planach. W czasie kiedy zachód Polski będzie już w Europie woj.świętokrzyskie będzie może dogściać Gabon, Honduras czy Wybrzeże Kości Słoniowej.
Jaś., 10.07.2013, 08:09
Brakuje jeszcze S86 Sosnowiec-Katowice :)
qwa, 31.01.2013, 15:39
ta droga nie jest wpisana w rozporządzeniu ministerstwa
sda, 01.02.2013, 11:40
Nie ma się z czego cieszyć. Unia już przykręca kranik.
Quasimodoxxl, 31.01.2013, 17:42
PO zbudowało ponad 2000 km nowoczesnych dróg, PiS zbudował ich 7,7 km
ted, 31.01.2013, 18:59
Człowieku ty nie wiesz co piszesz. Po pierwsze drogi budują inżynierowie i budowlańcy a nie żadne PO czy PIS. Jeszcze nie widziałem żadnego polityka w biurze projektów czy przy łopacie. Po drugie zanim sie wybuduje taka drogę to wcześniej projektuje sie ją, a jeszcze wcześniej załatwia przez wiele lat tysiące uzgodnień etc. więc to wszystko zaczęło się dużo wcześniej przed PO (nie jestem pisiorem). Teraz tylko przypadkiem PO spija śmietankę z kawy. I pamiętaj że sukces ma wielu ojców, porażka ani jednego. Myśl trochę i nie bądź frajer (leming).
A jeśli chodzi o nowoczesność dróg, to tylko w koncepcji one są nowoczesne, bo dzięki wspaniałym oszczędnościom poczynionym przez GDDKiA już niedługo wszystko zacznie się sypać. To tak ogólnie, bo to temat rzeka.
Drogowiec, 31.01.2013, 19:28
Piszesz jakbym słuchał swojej teściowej - identycznie gada. Na marginesie: jest ona wiernym klientem konsorcjum ojca dyrektora (słuchającym i oglądającym). Wiem, że nie da się z nią gadać, bo zawsze ma rację... Pozdrawiam. Leming.
Le Ming. , 31.01.2013, 22:27
No tak, skończyły się argumenty to najlepiej kogoś porównać do PiSowca - jakież to teraz modne... Drogowiec ma całkowitą rację.
Żurek, 01.02.2013, 13:25
Kolego, PiS skończyło swoje rządy w 2007 roku. Rządzili tylko 2 lata i niewiele w tym czasie na rzecz budowy dróg zrobili. Z naruszeniem prawa kontynuowali budowę obwodnicy Augustowa przez Rospudę - za co Skarb Państwa wypłacił Wykonawcy milionowe odszkodowania za zerwanie umowy. Jasne, że politycy łopatami nie pracują, ale ustanawiają prawo dla projektantów i budowlańców. I właśnie obecna koalicja bardzo sprawnie pogodziła budowę dróg z ochroną środowiska wprowadzając specustawę oraz nowy dokument tzw "decyzję środowiskową" wydawaną przez RDOŚ. Oczywiście przyrosło trochę biurokracji, ale proces wydawania niezbędnych dokumentacji zaczął wreszcie dobrze funkcjonować. A lobby "ekologów" jest w Polsce bardzo mocne, o czym minister Szyszko przekonał się dobitnie. Na koniec... może i nie jesteś pisiorem, ale już nie możesz się doczekać kiedy to "wszystko zacznie się sypać". Świetna postawa Prawdziwego Polaka. Mam nadzieję, że nie pracujesz na budowie tychże dróg, bo z pewnością dołożyłbyś swoją cegiełkę do tego, aby to wszystko szybko się posypało.
duren, 31.01.2013, 23:00
mało zrobili, to jeszcze zerwali umowę na toruński odcinek autostrady, za który później trzeba było dopłacić. Czyli 7,7km zrobili a 60 unieważnili to minus 52,3km zrobili :)
Tomek, 01.02.2013, 07:40
PiS zerwał tez kontrakt Kulczyka na budowę A2 do granicy z Niemcami. Kulczyk podał sprawę do sądu w wygrał. A2 powstała 3 lata później niż planowano i kosztowała 2x drożej.
vis, 04.09.2013, 15:10
Jakby cały czas rządził PiS, to już dawno byśmy jeździli autostradą. Z Włoszczowy do Torunia.
ixi, 01.02.2013, 09:34
Toruń a gdzie to jest? Czy to nie jest przypadkiem jakaś mała mieścina na Kujawach.
Gdańszczanin, 02.02.2013, 20:35
Pis nabudował, wtedy by był sukces,ale że nie budowali trzeba jakoś ich wybielić jak by PO nie budowała to wina by była tego rudzielca pewnie.
Tomek, 01.02.2013, 07:46
http://niezalezna.pl/38124-miliony-za-cienki-asfalt-juz-wiemy-co-ma-przy...
gaca, 07.02.2013, 13:04
Ta sama, nie wiem co gazeta, portal podawała o strzałach, sztucznej mgle, bombie termobarycznej...
Oz, 04.09.2013, 14:40
Dokładnie a warto porównać jeszcze jak wyglądało zadłużenie państwa 5-6 lat temu z tym co jest obecnie ... czy trzeba coś dodawać?
realista, 01.02.2013, 15:37
jak się tak porównujemy z zachodem. zadłużenie większości krajów zachodnich w relacji do PKB jest dużo wyższe.
no i jak boga nie kocham przestańcie opierać swoje poglądy o słowo tego czy innego polityka. bo główna zasada jest taka "polityką się nie ufa nawet jak się na nich głosuje", a że lepszy najgorszy rząd niż żaden to na wybory chodzić.
sztandi, 26.09.2013, 15:15
Rząd zleca budowę drogi przeznacza na to pieniądze z budżetu, tak jak ktoś buduje sobie dom. Wykłada na to pieniądze i zleca robotę wykonawcy. Projekt, a następnie wykonanie i oddanie do użytku. Tyle, że na dużo większą skalę i fundusze z innego źródła.
Sztandi, 01.05.2013, 02:27
Jakiś Ty mądry. Aż dziw bierze człowieka jak czyta te wpisy, ilu to mamy madrych i wszechwiedzących - tylko gdzie Oni sa kiedy trzeba iść głosować do urn wyborczych?. Dlaczego podważasz posiadaną wiedzę techniczną i znajomośc sztuki budowlanej wspomnianych przez Ciebie Inżynierów?. Przecież Wiesz (jak wyżej wspominasz), o procedurach itd., i że ci Inżynierowie składają oświadczenia o tym jak wykonali swoją pracę - wobec tego czego dotyczą przytaczane przez Ciebie oszczędności?
Nie bij piany. Naucz się, zdobądź wiedzę, zajmij stanowisko w temacie.
Pozdrawiam
Gryf45, 02.09.2013, 21:19
zapomniałeś, że Po miało do dyspozycji taką kwotę (fundusze UE), jakiej nie miało Państwo Polskie od od chrztu w 966 r.
tommy, 31.01.2013, 20:19
z ciebie. lemingu tak ci powiedzieli w tvn'ie ? he he
takiTAM, 31.01.2013, 22:53
Tak to prawda ale mohery zawsze powiedza ze jest zle
adi, 07.03.2013, 12:17
Ale nam nie sa potrzebne Autostrady tylko Lotniska dla kaczek
ono, 26.08.2013, 00:54
A1 od Stykowa do Tuszyna ma powstać do września 2014 r., a nie w 2013 r.
Autor zapomniał o istniejącym odcinku S51 (obwodnica Olsztynka).
Ktoś wspomniał o S86, jednak ,,Droga istnieje jako fragment drogi krajowej nr 86 oznaczony znakiem drogi ekspresowej. Nie jest jednak wymieniana w Rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych."
xyz, 31.01.2013, 19:14
Odcinek S8 Białystok - Jeżewo nie ma jeszcze statusu drogi ekspresowej. Poustawiane są na całym odcinku ograniczenia do 90 km/h i znaki robót budowlanych, bo nie zainstalowano wszystkich ekranów dźwiękochłonnych. Firma montująca ekrany upadła i znowu musi być ogłoszony przetarg. Wiadomo ile to wszystko trwa, a 90-tką trzeba się ciągnąć dalej.
zen, 31.01.2013, 19:54
Zanim krzykniesz "nieprawda" warto się upewnić czy ma się rację. Bo niestety mijasz się z prawdą. Samochodzik jest już dawno odsłonięty, czyli jest to droga ekspresowa z ograniczeniem do 90 na całej długości.
klops, 31.01.2013, 22:19
już jest 120 i są ekrany
IKS, 19.08.2013, 20:51
Quote: "S10 - Dla pozostałych odcinków planowane terminy oddania do ruchu sięgają 2020 roku." Czy aby napewno autor wie co pisze? Jesienią były ogłaszane plany budowy dróg do 2020 to S10 tam napewno nie było, dobrze będzie jesli chociaż S6 Szczecin - Gdańsk do tego czasu powstanie.
guru, 31.01.2013, 20:40
Patrząc na zdjęcie z tymi barierami akustycznymi po obu stronach drogi proponuje zadaszyć całą drogę na wypadek deszczu ,śniegu i ptasich odchodów i jeszcze całość odcinka podgrzać na wypadek mrozów.
Ran, 31.01.2013, 21:20
Może trochę racji masz, ale z drugiej strony jakbyś mieszkał bok takiej drogi nawet te kilkaset metrów od niej to cieszyłbyś się że te ekrany są. Znajomy mieszka w odległości 0,5 km od A4 w tym miejscu ekranów brak i w nocy słychać tą drogę - taki jednostajny szum, niby nic strasznego ...
Adam, 17.03.2013, 01:27
Idiota
Gryf45, 02.09.2013, 21:22
Osmieszamy sie A18 od granicy do Krzywej - caly zachod smieje sie z tego odcinka a rzad wybodowal odcinek do jedrzychowic ktory ma o polowe miejsze natezenie ruchu - polska to kraj absurdow i debili u wladzy ...
bartosz, 31.01.2013, 21:34
Do Jędrzychowic jest dużo większy ruch niż na A18 - i fajnie się jedzie A18 do Niemiec , ale powrót po płytach to jakis horror , mogliby te płyty zamknąć i puścić ruch jedną jezdnią ....
aaa, 01.09.2013, 13:44
Dla mnie to TY jesteś najwiękrzym Debilem
Gryf45, 02.09.2013, 21:24
"Autostrada A18
Na razie kierowcy korzystają tu z jednej jezdni."
Korzystają z dwóch jezdni, ale południowa jest w fatalnym stanie.
"S8"
To jest ciekawa droga. Bo biegnie od Wrocławia do A1 koło Łodzi oraz od Piotrkowa do Warszawy. Brak jest jej ciągłości. Wytłumaczeniem pewnie jest to, żeby ruch z S8 trafił na płatne A1 oraz A2 do Warszawy, a nie na bezpłatny dla osobówek odcinek od Piotrkowa do Wa-wy.
ja, 31.01.2013, 21:42
Droga do Olszyna ma status autostrady tylko na małym odcinku, do węzła Golnice. Dalej jest oznaczona jako DK18 (do czasu przebudowy).
S8 miała pierwotnie biec śladem DK8 (z obwodnicami Wielunia, Bełchatowa etc.), ale lobby Sieradz-Zduńska Wola-Łask itd. wywalczyło taki dziwny przebieg.
Więcej o tym w Wiki:
http://www.tinyurl.pl?rtIgIFv4
xyz, 31.01.2013, 22:01
juz kiedys były wielkie plany i nic......i teraz idzie ciężko , choc unia daje srodki.
kristofer77, 01.02.2013, 00:00
już w maju zabraknie forsy po pierwszych styczniowych roztopach na stare, a co dopiero nowe drogi
aagaj, 01.02.2013, 09:25
na koniec 2012 r. było w Polsce 1362 km autostrad i 1190 km dróg ekspresowych. W 2012 r. otwarto 298 km autostrad i 325 km dróg ekspresowych- tak BRAWO Pło i PSLe, CHOĆ W TYM ŻEŚCIE PODGONILI, BO W RESZCIE SPRAW JAK AMATORZY I BURAKI, NICZYM NIE RÓŻNICIE SIĘ OD POZOSTAŁEJ HOŁOTY W PARLAMENCIE!!Śmieszy mnie TYLKO LICZBA 1362 KM AUTOSTRAD??GDZIE???GDYBY POLICZYĆ DWIE GŁÓWNE AUTOSTRADY TRANZYTOWE: PŁ.-PD A1 I WSCH-ZACH A2, TO WYSZŁOBY WŁAŚNIE TYLE!!CZEPIAM SIĘ, ALE TE DWIE CAŁE AUTOSTRADY, NIESTETY PRZEZ 22 LATA TFU DEMOKRACJI NIE UDAŁO SIĘ ICH ŻADNEJ EKIPIE HOŁOTY ICH ZBUDOWAĆ, MIELIBYŚMY W MIARĘ DOBRĄ KOMUNIKACJĘ DROGOWĄ W KRAJU!!DZIELENIE GDDKiA NA 16 ODDZIAŁÓW, TO KURIOZUM NIESAMOWITE!!POCIĄGA TO ZA SOBĄ BRAK KOORDYNACJI W BUDOWIE DRÓG, SIEĆ JEST PORWANA, BYLE JAKA, PO POLSKU!!DZIWI,ŻĘ OD KIEDY TEN URZĘDNICZY TWÓR ISTNIEJE,ŻADEN MATOŁ NIE WZIĄŁ SIĘ ZA TĘ SPRAWĘ PO MĘSKU!!A WIADOMO,CZEMU, 16 ODDZIAŁÓW, TO WIELE STOŁKÓW DO OBSADZENIA, A PO WYBORACH ZNAJOMKÓW KRÓLIKA JEST WIELU!!
mAE3444, 01.02.2013, 10:14
żal ci dupę ściska że tyle zrobili? hę?
duren, 02.02.2013, 11:22
Jak już wcześniej pisałem o Polakach - jaki diament, z taką wiedzą, a jaki spostrzegawczy, błyskotliwy, wszechwiedzący, zasady demokracji w jednym palcu, a jaki zawiedziony - zabrakło stołka?, a jaki zrzedliwy - miód na ucho, no i jaki zazdrosnyyy.
Proponuję więc udział w wyborach do stołka-koryta ludzi z takimi: zeltami, zdolnościami, mądroscią, wykształceniem nam trzeba.
W związku z tum, że jestem zwolennikiem obowiązkowego uczestnictwa w wyborach, masz jak w banku mój głos (tylko się przedstaw).
Pozdrawiam
Gryf45, 02.09.2013, 21:56