Pierwsza jazda: Skoda Rapid 1.6 TDI - kieszonkowa Octavia (FILM)

Skoda Rapid to propozycja dla tych, którym Octavia wydaje się zbyt duża i przede wszystkim zbyt droga. Sprawdzamy, jak jeździ to auto.

fot. redakcja.regiomoto

Skoda konsekwentnie realizuje swoja ofensywę na rynku motoryzacyjnym. Kilka miesięcy po wprowadzeniu do sprzedaży miejskiego Citigo, tym razem na rynek wjeżdża kompaktowy liftback Rapid. To siódmy model, nie licząc dostawczego Praktika, oferowany aktualnie przez Skodę.

Wygląd – nie ma się czego wstydzić

Skoda Rapid ma wyznaczać nową linię stylistyczną dla kolejnych modeli, które będą pojawiać się w gamie producenta z Mlada Boleslav. Patrząc na Skodę Rapid z przodu w oczy rzuca się nowy bardziej wyrazisty grill zdobiony chromowaną ramą, który dobrze komponuje się z długimi reflektorami i wcinającą się w niego klinem maską.

Pierwsza jazda: Skoda Rapid - galeria zdjęć  
 
Na klinie widnieje logo Skody, które nie jest już zielone, ale srebrne. Z boku samochód prezentuje się równie dobrze. Ma dobrze dobrane proporcje, urody dodają mu przetłoczenia w górnej i dolnej części drzwi. Z tyłu dominują natomiast lampy w kształcie litery "C" oraz nowe logo marki.

Wnętrze – bez polotu

Wnętrze Skody Rapid nie powala swoim wyglądem. Po pierwsze rażą plastikowe obicia drzwi, które szybko się rysują. Rysy były już widoczne na nowiutkich egzemplarzach, które dostali do przetestowania dziennikarze. Kiedy zapytaliśmy się jednego z projektantów samochodu, dlaczego zastosowano plastiki, odpowiedział, że to ma obniżyć cenę auta. Kokpit wykonany jest z dość twardego plastiku, ale może się podobać. 

 

Zegary są za to przejrzyste, a obsługa wszystkich przycisków i włączników nie przysparza problemów. Skoda Rapid otrzymała nową, czteroramienną kierownicę, pod siedzeniem kierowcy znajdziemy praktyczny uchwyt na kamizelkę odblaskową, a na boczkach przednich foteli umieszczone są siatki, w których można przewozić np. butelki.

We wnętrzu Skody Rapida konstruktorzy zaplanowali wiele schowków oraz przydatny chwytak na telefon dotykowy. Ciekawostka. W klapce wlewu paliwa umieszczona jest skrobaczka do szyb. Bagażnik ma natomiast 550 litrów i należy do największego w klasie. W kabinie Skody Rapid jest sporo miejsca.

Testujemy: Hyundai i20 - krok naprzód. Zdjęcia 

Samochodem bez większych problemów mogą podróżować cztery dorosłe osoby, choć oczywiście auto rejestrowane jest na pięć osób.

Wyposażenie - jest w czym wybierać

W podstawowym wyposażeniu Skody Rapid jest ABS, ESP, ASR, system kontroli ciśnienia w kołach (w opcji asystent ruszania pod górę), czołowe i boczne poduszki powietrzne, te ostatnie z funkcją ochrony głowy, czujniki parkowania z tyłu, tempomat. Samochód może być również wyposażony m.in. w automatyczną klimatyzację, nawigację, wielofunkcyjną kierownicę, podgrzewane fotele, czy pakiet elektryczny.

 

Kliknij, aby przejść do galerii zdjęć Skody Rapid 1.6 TDI 105 KM DPF

Skoda Rapid 1,6 TDI CR DPF 105 KM - zdjęcia

Wrażenia z jazdy

Podczas pierwszej jazdy testowaliśmy Skodę Rapid z silnikiem wysokoprężnym 1,6 TDI o mocy 105 KM, zasilanym wtryskiem bezpośrednim Common-Rail III z filtrem cząsteczek stałych. Samochód z tym silnikiem bardzo dobrze radził sobie na austriackich i słowackich autostradach oraz pagórkowatych drogach w okolicach Bratysławy.

Przy prędkości 140 km/h w środku jest cicho, nie słychać zbytnio silnika ani pędu wiatru. Bez problemu można rozmawiać i słuchać radia. Trochę za miękkie są fotele i to da się odczuć w czasie dłuższej jazdy. Samochód reaguje przyzwoicie na pedał gazu, silnik jest elastyczny i pracuje kulturalnie.

Pierwszą setkę na liczniku miało już po 10,5 sekundy. Według producenta średnie spalanie Skody Rapid z silnikiem 1,6 TDI o mocy 105 KM to 4,4 l/100 km. Nam podczas jazdy po stolicy Słowacji komputer pokładowy pokazywał spalanie w wysokości 6,3 l, a na autostradzie przy dynamicznej jeździe około 6 litrów.

Silniki

Do wyboru ma być sześć silników: cztery benzynowe i dwa wysokoprężne. Wszystkie spełniają normę Euro 5. Najsłabsza jednostka benzynowa to 1,2 MPI o mocy 75 KM, która w cyklu mieszanym spala 6,1 l/100 km. Silniki 1,2 TSI o mocy 86 i 105 KM spalają odpowiednio 5,1 i 5,5 l/100 km, natomiast 1,4 TSI o mocy 122 KM - 5,8 l/100 km.

Salon samochodowy w Genewie 2012 - nowość w każdej klasie. FOTO 
 
Silniki Diesla 1.6 TDI mają dwa poziomy mocy - 90 lub 105 KM, ten ostatni spala średnio 4,4 l/100 km. Słabsza wersja wejdzie na rynek dopiero w drugiej połowie 2013 roku. Część z powyższych jednostek można zmodyfikować do wersji z serii Green tec - Skoda dołoży wówczas system Start-Stop, system rekuperacji energii podczas hamowania i opony o zmniejszonym oporze toczenia.

Podsumowanie

Skoda Rapid ma wszystkie atuty, by być kolejnym przebojem czeskiej firmy Samochód może się podobać, ma dobre silniki, przyzwoite właściwości jezdne. Teraz wszystko zależy od ceny. Czesi nie podali jeszcze ile auto będzie kosztować. Aby odniosło sukces rynkowy, musi być tańsze od modelu Octavia. W Polsce w sprzedaży Skoda Rapid ma pojawić się w listopadzie.

Plusy

- Oszczędny silnik
- Wygląd zewnętrzny
- Duży bagażnik
- Sporo miejsca w kabinie

Minusy

- Zbyt miękkie siedzenia
- Plastikowe wykończenia kabiny

Dane techniczne: Skoda Rapid 1,6 TDI CR DPF 105 KM

Nadwozie i liczba miejsc: pięciodrzwiowe, 5 miejsc
Pojemność silnika: 1598 ccm
Moc silnika: 105 KM
Rodzaj paliwa: olej napędowy
Liczba cylindrów: 4
Turbina: Tak
Maks. moment obrotowy (Nm przy obr./min.): 250/ 1500 - 2500
Skrzynia biegów: manualna, pięciobiegowa
Napęd: przedni
Przyspieszenie 0-100 km/h: 10,6 sek.
Prędkość maksymalna: 190 km/h
Średnie spalanie 4,4 /100 km
Wymiary (dł./wys./szer.): 4483 / 1461 / 1706 mm
Rozstaw osi: 2602 mm
Pojemność bagażnika: 550 l
 
Sławomir Draguła

Autor: Sławomir Draguła
Wideo
  • Skoda Rapid - pierwsza jazda
8komentarzy
Dodaj nowy komentarz

Komentarze (8)

to taki prawie VW, w dodatku imitator sedana.
A wiadomo, że sedany to domena w najgorszym wypadku segmentu D.
Nic tylko mocno zacisnąć kapelusz, złapać mocny oddech, obadać wzrokiem jak najdalszą odleglość, bo po podczas wciskania pedału gazu krew odpływa do pleców i mroczki stawiają się przed oczami.
helmut, 31.07.2012, 01:01
Odezwał się wielki znawca motoryzacji!!!
Ciekawe co u Ciebie w tej stodole stoi?
Żalu d..e ściska? Nie stać Cię na nią to nie krytykuj....
Popatrz obiektywnie - Czesi mają prawie VW a my mamy gó...o a nie przemysł motoryzacyjny.....
Mieliśmy genialnych polityków którzy rozp.....li wszystko co się dało....
Kiedyś było FSO... polonezy, duże fiaty, maluchy.... a teraz co mamy? NIC!
Czesi kiedyś też mieli pseudo auta ale dogadali się z VW i mają jedne z fajniejszych samochodów.... i nie wyskakuj mi tu zaraz z jakimiś AUDI, BMW, Ferrari itp tylko popatrz obiektywnie.... Pozdrawiam.
Kierowca Ocatvii III 2.0 Tdi :) , 01.08.2012, 10:34
auto bardzo pojemne żadne auto w tym segmencie nie daje tyle przestrzeni materiały są bardzo dobrej jakosci GRATULUJE CZECHOM WY UMICIE BUDOWAC SAMOCHODY A MY...?
BLECK, 12.08.2012, 11:16
TAK GDYBY NIE NIEMCY TO CZECH BY ZROBIŁ AUTO, DO DZISIAJ ROBILI BY SKODĘ 105 PO LIFTINGACH!!
YETI58, 23.09.2012, 17:15
Česi mají hystorii v automobilovem průmislu. Kdyby nebyl komunismus tak by zadna skoda 105 nebyla BLBE
http://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%A0koda_Auto
Jaruzelski, 09.02.2013, 09:19
Moim zdaniem istotna jest cena tego autka i jakość rozwiązań konstrukcyjnych-może się zdecyduję jeśli nie przesadzą z ceną.
Nie wiem jak z wielkością, ale na oko jest minimalnie większa lub podobna do fabii sedan która jeżdżę of 7 lat - bezawaryjnie zresztą.
skodziarz bez kapelusza, 26.09.2012, 21:15
po co komuś mydlić oczy. z filtrem cząstek stałych jest to nieosiągalne spalanie. bez tego filtra jak najbardziej.
ogr, 08.10.2012, 17:07
Tak dokładnie spala pali 6l ON dopóki się nie włączy dopalanie sadzy w tym syfiastym DPF, który z dwumasuwką i CR, dobił diesle - Rapid tak ale tylko w benzynce chyba najlepiej to TSI albo mniej ryzykowny ale i mniej oszczędny wolnossący 75KM- w sumie do spokojnej jazdy wystarczający. Jak ktoś ma kasiorkę to najlepiej 1,4 TSI to jest na pewno szybkie autko. Ale najlepiej to sobie go odpuścić dopóki ceny nie spadną a spadną bo te są nie do zaakceptowania przez rynek w Polsce.
token, 28.12.2012, 22:46