Testujemy używane: Renault Laguna II - królowa lawet nie taka straszna

Druga generacja Laguny to komfortowa, ale dość awaryjna propozycja w segmencie używanych samochodów klasy średniej. Mimo wad warto rozważyć jej zakup.

fot. redakcja.regiomoto

Renault Laguna II pojawiła się na rynku w 2001 r. Był to pierwszy europejski samochód, który otrzymał maksymalne noty (pięć gwiazdek) w testach zderzeniowych EuroNCAP i jeden z nielicznych w owym czasie z ośmioma poduszkami powietrznymi w standardzie. Niestety zupełnie nowe samochody trapiły liczne usterki. Dlatego Lagunę II szybko zaczęto nazywać królową lawet.

Mimo niskich pozycji w rankingach niezawodności używane egzemplarze tego modelu powinny zainteresować osoby poszukujące wygodnego i przestronnego samochodu klasy średniej. Dobrze utrzymane i pochodzące z pewnego źródła auta mogą okazać się trafnym wyborem. Ceny mają dużą rozpiętość - od 10-12 tys. zł za auta z 2001 roku, do 45 tys. za samochody z ostatniego roku produkcji (2007).

Dużo za niedużo
Renault Laguna drugiej generacji ma w standardzie m.in. osiem poduszek powietrznych, ABS, centralny zamek, elektrycznie sterowane szyby, komputer pokładowy i system monitorowania ciśnienia powietrza w kołach. Tradycyjny kluczyk zastąpiono kartą, a silnik uruchamia się przyciskiem „start”, umieszczonym na desce rozdzielczej. Dwustrefowa klimatyzacja, rolety szyb w drzwiach tylnych i pokrywie bagażnika są często spotykanym wyposażeniem.

Może się podobać
Stylistyka nadwozia mimo upływu lat nie wydaje się przestarzała. Samochód wciąż może się podobać. Przetłoczenia na masce, drzwiach i klapie bagażnika nadają linii dynamiki. Wrażenie potęgują masywne zderzaki i duże koła (standardowo instalowano felgi w rozmiarze 16 cali, opcjonalnie większe). Wąskie światła przednie, halogeny i charakterystyczna srebrna listwa nad wlotem powietrza, nadają Lagunie elegancki wygląd.

Obszerne nadwozie (długość 4576 mm, szerokość 1772 mm) kryje obszerne i wygodne wnętrze. Dzięki rozstawowi osi wynoszącemu 2740 mm, wygospodarowano w środku wystarczająco dużo miejsca dla pięciu osób. Bagażnik o pojemności 430 litrów ma regularny kształt, co pozwala maksymalnie wykorzystać przestrzeń. Można go powiększyć, składając tylne siedzenia, maksymalnie do 1330 litrów. W 2005 roku przeprowadzono face lifting, który obejmował głównie zmiany kształtu lamp przednich oraz pasa przedniego i lamp tylnych.

Silniki dla każdego
W palecie jednostek napędowych każdy znajdzie coś dla siebie. Są oszczędne jednostki i silniki zapewniające ponadprzeciętne osiągi. Do napędu Laguny II na początku produkcji stosowano silniki benzynowe o pojemnościach 1,6, 1,8 i 2,0 litra (także z turbosprężarką) oraz dwa wysokoprężne 1,9 dCi oraz 2,2 dCi. Po face liftingu jednostkę 2,2 zastąpiono jednostką o pojemności 2,0 i mocy 150 KM. Rok później gamę silników Diesla powiększył silnik 2,0 o mocy 175 KM. Powiększyła się także gama jednostek benzynowych. Najmocniejszą jednostką montowaną w Lagunie II był silnik o pojemności 3,0 litra i mocy 210 KM.

Do najpopularniejszych wersji silnikowych należą 1,9 dCi oraz benzynowy 1,8. Silnik Diesla, zapewnia dobre osiągi, jest oszczędny, jednak turbosprężarka, zwłaszcza w mocniejszych wersjach ma krótką żywotność. Jej naprawy przy przebiegu 70 tys. km (i każdej wielokrotności) nie należą do rzadkości, a to oznacza wydatek od ok. 1,5 nawet do 6 tys. zł.
Silnik benzynowy 1.8 również nie jest pozbawiony wad. Do częstych przypadłości należy zużycie regulatora faz rozrządu. Jego wymiana może okazać się konieczna przy przebiegu 90-120 tys. km, a jej koszt to około 1 tys. zł (dostępne są jedynie oryginalne części). Silnik benzynowy w jeździe pozamiejskiej zużywa przy 7,5 litra na 100 km. Zużycie w trakcie jazdy w mieście rośnie do 12 l/100 km, dlatego wiele osób decyduje się na montaż instalacji gazowej. W takim przypadku należy spokojnie przeanalizować koszty. Jeśli pokonujemy około 15 tys. km rocznie koszt montażu nowoczesnej sekwencyjnej instalacji (2,5-3 tys. zł) zwrócić się dopiero po 4 latach.

Ma swoje wady
Prawidłowo pracujące zawieszenie zapewnia komfortowe warunki podróży. Samochód bardzo dobrze radzi sobie z nierównościami. Zachowanie jest przewidywalne i auto prowadzi się bardzo pewnie.

Efektowne duże koła sprawiają jednak, że zawieszenie jest podatne na awarie. Najwrażliwsze elementy to drążki kierownicze oraz poduszki tylnej belki. Ich wymianę lepiej powierzyć serwisowi, który dysponuje specjalną prasą. W razie nieudanej próby wybicia zużytych poduszek, możemy narazić się na konieczność wymiany całej belki.

W wielu egzemplarzach umieszczona na przedniej szybie antyrefleksyjna folia, która ma zapobiegać oślepianiu ulega odklejeniu w bardzo różnych miejscach. W niektórych przypadkach jedynie szpeci, w innych ogranicza widoczność i rozprasza uwagę kierowcy. Jedynym rozwiązaniem jest wymiana szyby.

Najbardziej kłopotliwa i zawodna jest jednak elektronika. Wiele problemów z unieruchomieniem samochodu włącznie potrafi sprawić bezkluczykowy system zapłonu. Plastikowa karta nie jest odporna na uszkodzenia i wilgoć, a czujnik w aucie po prostu czasem jej nie wykrywa. Jej naprawa z reguły jest niemożliwa, a wymiana karty to koszt około 500 zł. Kłopoty sprawia także system kontroli ciśnienia w oponach w egzemplarzach sprzed 2003 r. Czujniki sygnalizują zbyt niskie ciśnienie, pomimo tego, że w rzeczywistości jest ono właściwe. Zdarza się, że kontrolki bez przyczyny zaczynają świecić podczas jazdy, by po chwili zgasnąć.

Wiele usterek nie ma na szczęście wpływu na bezpieczeństwo, ale jest po prostu denerwujące.

Jerzy Stobiecki

OPINIA EKSPERTA
Grzegorz Zagrodnik, mechanik:
-  Renault Laguna drugiej generacji to dobra propozycja dla osób, które chcą kupić bezpieczny, przestronny samochód za rozsądne pieniądze. Trzeba jednak uważnie obejrzeć każdy egzemplarz i sprawdzić jego historię. Wiele samochodów w okresie gwarancji naprawiano, co możemy potwierdzić w serwisie. Takie auta są warte zainteresowania. Należy zwrócić szczególna uwagę na stan zawieszenia, zwłaszcza tylnych kół. Jeżeli interesujemy się wersją z silnikiem Diesla, powinniśmy zwrócić uwagę na stan turbosprężarki. Samochody z silnikiem benzynowym, wydające podejrzane odgłosy mają prawdopodobnie zużyty regulator faz rozrządu.

Historia modelu
2000 – premiera modelu
2001 – rozpoczęcie sprzedaży, silniki 1.6 16V (110 KM), 1.8 16V (118 KM), 3.0 V6 24V (210 KM), 1.9 dCi (turbodiesel, common-rail, 110 lub 120 KM)
2001, jesień – silnik 2.0 16V IDE (bezpośredni wtrysk benzyny, 140 KM) oraz 1.9 dCi (100 KM)
2002, styczeń – silnik 2.2 dCi (150 KM);
2002, jesień – silniki 2.0 16V (135 KM) z automatyczną skrzynią biegów oraz 1.6 16V LPG
2003, styczeń – silniki 2.0 16V Turbo (163 KM) oraz 2.2 16V dCi z automatyczną skrzynią biegów
2005, luty – modernizacja nadwozia (m.in. zmieniony kształt przednich reflektorów i osłony chłodnicy, nowe kształty lamp tylnych w wersji hatchback), nowa gama silników (między innymi 2.0 16V Turbo 204 KM, 3.0 V6 24V 210 KM, 2.0 dCi 150 KM)
2007 – zakończenie produkcji, wprowadzenie do sprzedaży Laguny III

Wersje nadwoziowe
Hatchback
długość [mm]    4576
wysokość [mm]    1429
szerokość [mm]    1772
rozstaw osi [mm]    2740
liczba miejsc    5
minimalna objętość bagażnika    430
maksymalna objętość bagażnika    1330
Kombi
długość [mm]    4695
wysokość [mm]    1443
szerokość [mm]    1772
rozstaw osi [mm]    2740
liczba miejsc    5
minimalna objętość bagażnika    475
maksymalna objętość bagażnika    1500

Autor: redakcja.regiomoto
102komentarzy
Dodaj nowy komentarz

Komentarze (102)

Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
warto kupic takie auto?
kermit, 24.10.2011, 15:28
mialem seata bmw opla skoda i wlasnie lagune , najlepiej z nich wypada laguna !! najmniej awaryjna (seat na samym koncu potem skoda ) ceny czesci umiarkowane (tylko klocki a zrobilem juz ok 40tys) spalanie gazu miasto 10-12.5 litra wiec jak na samochod kombi jak najbardziej ok 1.8 16v 2002r
majki, 31.10.2011, 18:50
kupiłem lagunę 2 lata temu 1.9 dci i jestem zadowolony awarie zdarzają sie ale każdy samochód ma prawo sie popsuć polecam to auto:)
dawid, 13.12.2012, 17:21
Mam Lagunę II 2003 r. już ponad 3 lata (1,9 dci) wymieniłem tylko tuleje tylniej belki,problem z elektryką to tylko przycisk opuszczania szyby (interes warty 25zł na szrocie) jak na przejechanych prze zemnie prawie 80 000 km to chyba dobry wynik awaryjności.Życzę wszystkim takiego egzemplarza jak moja Renia
radek, 02.01.2013, 13:02
Witam, królową lawet może i ona była ale to trzeba podkręślić że nie każda i w 90% dotyczy to roczników 01-03 później renault wzieło sie za siebie i dopracowało co miało dopracować, zresztą założe się że CI co mieli problemy to kupowali auto od niewiadomo kogo sciagane z niemiec albo z belgi z przebiegiem śmiesznie niskim za śmieszne pieniądze i chcieli tym autem jeździć do śmierci.... Ja mam lagune 2 pf 2 2006 1.9 125 fap, kupiłem ją 2lata temu z przebiej 128tys km do tej pory zrobiłem nią ponad 55tys bo mam na liczniku coś koło 183tys i wymieniłem w niej tylko gałki i sworznie z przodu.. Wszystko działa jak trzeba nie mam żadnych problemów z czunikami ciśnienia czy z migającymi diodami, komputer działa prawidłowo klima też. Jedyne koszty jakie włożyłem dodatkowo to na polerowanie lamp z przodu bo ten plastik z czego one są zrobione + xenony przy wysokich temparaturach dziwnie zabrudza sie. Ale to już detal,.. także z chęcią moge polecic laguna 2 II tylko tak jak mówie kupić z pewnego źródłą z fakturami z renault, gwarantuje ze jak poprzedni właściciel dbał o nią to nie bedziecie mieć żadnego problemu.
Aha i na koniec o tych turbosprezarkach i egr'ach, moja ma juz ponad 180tys przebiegu i z turbo wszystko ok, co więcej nawet nie puszcza minimalnie czarnego dumy jak jej wciskam, czyli morał taki że da sie jezdzic laguną spokojnie bez stresu że coś sie zepsuje, następna bedzie laguna 3 :)
Klub Renault, 22.06.2013, 12:08
mam Meganke II 2006 z silnikiem 1,9 dCi 3 lata nie chwaląc spisuje się dobrze , mialem lagune II z 2002 z silnikiem 2.2 dCi również ponad 3 lata i także spisywala się bardzo dobrze obecnie wymienłlem lagunę na nowsza z 2006 z silnikiem 2.0 dCi po lifcie z najbogatszym wyposażeniem i jak narazie jestem z niej zadowolony . polecam renówki ale kupujcie z pewnej reki nie jakieś graty po 5 lub 8 tyś zjeżdżone kupujecie tanio i póżniej krytykujecie że królowa lawet. VW i cała ta niemiecka szajka to królowe lawet
pavcio, 18.10.2013, 19:28
Komentarz został usunięty.
czytałem o tym chipie do laguny i chce spytac jak sie auto spisuje ile Nm przybyło no i Km?ile spala?
julas, 09.11.2011, 20:52
mam chipa do laguny i naprawde sięsprawdza, laguna poszła do kasacji ale chip czeka na swoją drugą właścicielke, dodam że teraz kupiłem omegę 3,2 v6 i sprzedaje zeby wrócić do laguny, cenie sobie komfort jazdy bardziej niż moc
fabian8211, 07.06.2013, 01:25
Dzis kazde auto sie psuje bez wyjatku, wiec nie ma co narzekać. Jezdze juz trzecia Laguna i jestem bardzo zadowolony z tych samochodów. W porównaniu z innymi markami to bardzo wygodny, bezpieczny i ponad przecietnie wyposazony samochód za niewielkie pieniadze. Czescie nie sa drogie, a dbajac o auto czesto unikamy tych powaznych awarii o których mowa.
Jesli ktos szuka fajnego samochodu to polecam - niewielkie opłaty, duzo zamienników, niska cena zakupu, komfort, super wyposazenie - tego nie znajdziecie w konkurencyjnych markach w tych samych widełkach cenowych - a wieksze pieniadze wydane za inne auto nie gwarantuja ,ze auto nie pojedzie na lawecie!
BORG, 27.10.2011, 14:04
przez 12 lat jak wiadomo wymieniłem wiele części w mojej lagunie. sworznie,uszczelnianie silnika, przeguby czy nawet poduszki silnika.już nie mówie o częściach które trzeba wymieniać regularnie takie jak świece,rozrząd.klocki.tarcze.płyn hamulcowy,płyn chłodzenia,olej silnika,skrzyni,wspomagania,akumulator itd.Dzięki tym wszystkim wymianom moja laguna spala 6l benzyny na100km. Dbam o moją lagune ponieważ bardzo przyjemnie mi się jeżdzi i super podoba mi się. Renault LagunaI po face lifting 1.8 16v przebieg 290000tyś
max, 09.11.2011, 03:05
6 l ? na 100 km - niemożliwe! .Silnik benzynowy o tej pojemności nie ma takiej sprawnosci żeby spalił 6 l -chyba że z górki na trasie .
sławek , 24.02.2013, 00:34
moja na alusach 16 " i oponach 205/55R16 pali rowne 7 litrow..7 litrow! Ale 5-tke daje zawsze juz po 60 km/h..i jedzie az miło! Probowałem wyjezdzic całe paliwo - potem wlewałem 6,5-7 litrow z kanistra i zawsze (na tej samej trasie) robiłem az 104 km...!! Pozdrawiam!
Comodo, 04.04.2013, 18:58
Mam 2 egzemplarze laguny 1 ph 2 - swietne komfortowe, super wyposazone, bezawaryjne auto! Po 5 latach eksploatacji wymieniłem - rozrzad, hamulce przód, filtr paliwa, sprzegiełko (rolke) alternatora.. To tyle..przebieg juz prawie 300 000 km....Nastepna bedzie Laguna III 2.0 Dci....Pozdrawiam!
Comodo, 04.04.2013, 18:55
Witam ja mam lagunke z 2003 roku jezdze juz sporo i mialem juz kilka ale na szczescie drobne naprawy polecam to autko kazdemu a co do spalania to moje renia na trasie niepali wiecej jak 5,6 litra na 100 oczywiscie nie na polskim paliwie hehe polskie paliwo znika w oczach podczas jazdy a czesto tam jerzdze to wiem co gadam pozdrawiam wszystkich wlascicieli renault.
posluszny, 19.04.2013, 10:39
WITAM MIŁOŚNIKÓW,,MARKI RAENAULT,,LAGUNA,,SAM TAKĄ
POŚIADAM,,1,9 DCI,,KOMBI,,I JESTEM ZY NIEJ BARDZO ZADWOLONY,,NIGDY JA NIE SPRZEDAM,,ZAŁOŻYŁEM ALUMY 19 CALI,,
XENON,,
TESKT, 25.11.2011, 06:44
Komentarz został usunięty.
JEŚLI KTOŚ SZUKA,,AUTA,,RODŻINEGO,TO BARDZO POLECAM,TO
AUTO,,SPALA,,MAŁO,,JESZCZE NIE WIEM DOKŁADNIE,,BO TO MOJE
NOWE AUTO,,A JESTEM KLUBOWICZEM,,POŚIADAM,KLUB RENAULT,,
POLSKA,,
TESKT, 25.11.2011, 06:47
JEST TO BARDZO ŁADNY,,SAMOCHÓD,,JEST BARDZO POJEMNY,,,,,
DUŻO MA MJESJCA,,W ŚIERODKU,,BOGATE,,WYPOSAŻENIE,,JA MOJEJ
RENI,,NIGY NIE SPRZEDAM,,ZOSTANIE U MNIE NA ZAWSZE,,NAPRAWDE POLECAM,,GORĄCO,,BO TO AUTO JEST JAK PORSZE ŁĄDNE AGRESYWNE,, I DOBRE NA MORZE PA PA
TESKT, 25.11.2011, 06:52
ktos dobrze napisał królowa lawet 2001rok za duzo dołozyłem do niej najchetniej dał bym ją na złom
stiwo57, 19.12.2011, 21:45
kupiłeś ze złomu pewnie jak musisz Tyle dokładać to oddaj ją tam znowu
Mateusz, 24.10.2012, 20:42
WITAM WOLAŁBYŚ AUDI ???
sławek , 24.02.2013, 00:37
nabyłem rok temu lagune 2 kombi jestem z niej zadowolony,doszedłem co jej dolega i radzę sobie sam. auto oczywiście duże i wygodne.
zenek1, 25.12.2011, 16:29
Komentarz został usunięty.
W listopadzie 2011 kupiłem Lagune kombi z silnikiem 1.8 16v auto było sprowadzone z Holandii przez handlarza miesiąc pózniej jechałem tym autem przy mocnym obciążeniu do Norwegii - poza oczywiscie czasami zapalającą sie lampką SERVIS poduszek powietrznych żadnych problemów z nią nie mam. Przed wyjazdem zmieniłem tylko koło zmiennych faz rozrządu ponieważ na ciepłym silniku turkotał jak diesel oraz wyłączyłem czujniki cisnienia w oponach bo szalały - pozdrawiam i zachęcam do zakupu.
Jarek, 12.01.2012, 20:56
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
wymien filtr kabinowy
ijiji, 30.01.2012, 14:15
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
woraj kupilem lagune i juz mnie wcurwia to ze zapalila sie kontrolka cisnienia w oponoch cisnienie mam ok ktos wie co to moze byc
;)tom, 08.02.2012, 19:16
ten typ tak ma,będą jesscze inne numery
Bolek, 21.02.2012, 19:05
wystarczy na komputerze zmienić otczyt wentylków w felgach żima lub lato
dan, 20.03.2012, 10:30
ten typ tak ma,będą jesscze inne numery
Bolek, 21.02.2012, 19:06
mialem ten sam problem i poprostu je wyciaglem i teraz swieci sie tylko jedna kontrolka z prawej str i mi to nie przeszkadza wcale
turbo, 10.02.2013, 09:45
ja dałem 50 zł i wyłączyłem całkowicie czujniki oo opon i po problemie pozdro
cinek, 16.03.2013, 13:37
ZMIEŃ NA A4 -NIE MA CZUJNIKÓW CIŚNIENIA W OBRECZACH KÓŁ
sławek , 24.02.2013, 00:42
ZMIEŃ NA A4 -NIE MA CZUJNIKÓW CIŚNIENIA W OBRECZACH KÓŁ
sławek , 24.02.2013, 00:42
trzeba w czujniku baterie wymienić na nowe ,tak jak w pilocie do TV
bubu, 27.06.2013, 15:39
Komentarz został usunięty.
co chwile sie cos psuje. A tu szyba elektryczna, nawiew dziala tylko na 4 biegu, prwe drzwi sie nie zamykają, jak wreszcie wzialem sie za siebie i przed wczoraj uporalem ze wszystkimi usterkami to teraz mi sie bagaznik nie otwiera.... Po prostu sie nie da!
Filip, 02.03.2012, 13:49