Jazda po rondzie - zasady ruchu, zawracanie, kierunkowskazy

Policjanci przypominają: kierunkowskaz wrzucamy tylko i wyłącznie przy zjeździe z ronda. Ale pułapek jest więcej.
Rondo
Rondo

fot. archiwum

Na polskich drogach powstaje coraz więcej skrzyżowań z ruchem okrężnym. Nic dziwnego. Rondo (obok bezkolizyjnego), to jedno z najbezpieczniejszych skrzyżowań. Trzeba jednak zwrócić uwagę, że często ronda na głównych drogach mają zbyt małą średnicę, co sprawia, że ciężarówki i autobusy mają problemy z ich pokonaniem.

Zobacz też: Skrzyżowania równorzędne i z ustalonym pierwszeństwem przejazdu - najgroźniejsze pułapki

Rondo zazwyczaj równa się bezpieczeństwo

- Ze względu na budowę ronda, kierowcy poruszający się zarówno po nim, jak i wjeżdżający na nie, jadą powoli, a to w przypadku wymuszenia pierwszeństwa kończy się najczęściej niegroźną stłuczką – mówi komisarz Marek Florianowicz z wydziału ruchu drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Opolu. - Co ciekawe, w kodeksie drogowym nie ma definicji ronda, czy też skrzyżowania z ruchem okrężnym.

Jazda po zmroku - o czym pamiętać. Poradnik
  
Według danych Komendy Głównej Policji w ubiegłym roku na rondach w całej Polsce doszło 461 wypadków, w których zginęło 14 osób, a 558 zostało rannych. Dla porównania na pozostałych rodzajach skrzyżowań doszło do 11 880 wypadków, w których zginęły 663 osoby a 15 138 zostało rannych.

Jak jeździć po rondach

Przed większością polskich rond stoją zazwyczaj dwa znaki: C-12 – „ruch okrężny” oraz A-7 – „ustąp pierwszeństwa”.

- W takiej sytuacji pierwszeństwo mają pojazdy poruszające się po rondzie – wyjaśnia Marek Florianowicz z opolskiej drogówki. – W związku z tym kierowcy dojeżdżający do skrzyżowania, zanim na nie wjadą, muszą upewnić się, czy nic po nim nie jedzie.

Jeśli natomiast przed skrzyżowaniem z ruchem okrężnym nie ma znaku „ustąp pierwszeństwa”, a jedynie C-12 lub A-8 "uwaga, skrzyżowanie z ruchem okrężnym", wówczas obowiązują na nim takie same zasady jak na skrzyżowaniu równorzędnym.

- Chodzi o regułę prawej ręki, czyli pierwszeństwo w takiej sytuacji ma kierowca wjeżdżający na rondo – mówi Marek Florianowicz. – Kierowca będący na rondzie, musi ustąpić.

Jeśli chodzi o pojazdy szynowe, to na rondzie zawsze ustępujemy im pierwszeństwa przejazdu. - Chyba że ruchem kieruje sygnalizacja świetlna, wówczas stosujemy się do niej – mówi Marek Florianowicz.

Nie nadużywaj kierunkowskazów

Wielu kierowców wjeżdżając na rondo włącza kierunkowskazy. Jedni prawe, inni lewe. To błąd.

- Prawym kierunkowskazem sygnalizujemy tylko i wyłącznie manewr opuszczenia ronda – mówi komisarz Florianowicz.

 

Prawy kierunkowskaz włączamy, gdy miniemy zjazd z ronda poprzedzający ten, którym będziemy je opuszczać.

Dlaczego? - Weźmy sobie na przykład gumkę recepturkę. Ona będzie środkiem ronda i jezdnią wokół niego. Przylepmy do niej paski papieru, które będą symulowały jezdnie odchodzące od ronda. Przetnijmy w jednym miejscu gumkę i ją wyprostujmy. Wówczas zobaczymy, że robi nam się prosta jezdnia z drogami odchodzącym w prawą stronę. Dlatego prawym migaczem sygnalizujemy zjazd z ronda - wyjaśnia Andrzej Mazurkiewicz, instruktor nauki jazdy z Katowic. 
 
Bezpieczny odstępm między samochodami. Poradnik 

Andrzej Mazurkiewicz zaznacza, że kierunkowskazami (lewym lub prawym) musi być sygnalizowana każda zmiana pasa ruchu na rondzie. A to również niełatwy manewr.

- Bo na rondzie tzw. martwe pole w lusterkach jest większy niż podczas jazdy na prostym odcinku drogi, a to sprawia, że nie zawsze widzimy w lusterku, czy pasem obok ktoś jedzie – tłumaczy Mazurkiewicz.

 

Jak prawidłowo pokonywać rondo (Kliknij, aby powiększyć)

Jak prawidłowo jeździć po rondzie
Infografika: Michał Mastalerz

Jak zmieniać pasy

Na rondzie mającym co najmniej dwa pasy ruchu, musimy pamiętać o zajęciu odpowiedniego z nich. Zbliżając się do skrzyżowania, zwracamy uwagę na znaki poziome na jezdni - na niektórych musimy zawczasu zająć pas ruchu właściwy dla kierunku, w którym chcemy jechać. Czasami oznakowanie poziome zabrania zmiany pasa na rondzie lub umożliwia ją tylko w jedną stronę, najczęściej z lewego na prawy.

Jeśli nie wyznaczają tego znaki poziome, a jedziemy drogą z dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku, to przed wjazdem na rondo z zamiarem skrętu w prawo musimy zająć prawy pas. Na wprost możemy pojechać z pasa lewego lub prawego, a w lewo skręcić czy zawrócić z lewego.

 

Jeśli już jesteśmy na rondzie, to zjeżdżać z niego możemy zarówno z lewego, jak i prawego pasa, jeżeli zjazd jest dwupasomowy. Manewr zawsze sygnalizujemy prawym kierunkowskazem. Kierowca zjeżdżający lewym pasem, a więc skręcający w prawo, musi ustąpić pierwszeństwa kierowcom jadącym prawym pasem na wprost. Znajdują się oni bowiem po jego prawej stronie.

Rodzaje rond

W Polsce mamy kilka rodzajów rond. Choć zasada jazdy po nich jest taka sama to warto wiedzieć czym się one różnią.

1. Rondo małe jednopasowe - średnica do 40 metrów z jednym pasem ruchu na każdym wlocie i wylocie.
 
2. Rondo małe wielopasowe - średnica do 40 metrów, z dwoma pasami ruchu na każdym wlocie i wylocie.

3. Rondo z dodatkowymi pasami do skrętu w prawo, omijającymi drogę biegnącą wokół wyspy.

4. Rondo średnie jednopasowe - średnica do 50 metrów z jednym pasem ruchu na każdym wlocie i wylocie.

5. Rondo średnie wielopasowe - średnica do 50 metrów z dwoma lub więcej pasami ruchu na wlocie i wylocie.      

Przyciemnianie szyb - sposoby, koszty i przepisy drogowe. Poradnik

6. Rondo duże jednopasowe - powyżej 50 metrów średnicy z jednym pasem ruchu na każdym wlocie i wylocie.

7. Rondo duże wielopasowe - powyżej 50 metrów średnicy z dwoma lub więcej pasami ruchu na każdym wlocie i wylocie.

8. Rondo turbinowe - zaprojektowanego w taki sposób, że potoki ruchu pasa wewnętrznego i zewnętrznego nie przecinają się. Ustąpienie pierwszeństwa następuje tylko przy wjeździe na rondo, po czym w żadnym punkcie na rondzie lub przy zjeździe z niego nie występują punkty kolizyjne z innymi pojazdami.

9. Minirondo - średnica od 10 do 15 metrów, z utwardzoną wysepką, po której mogą przejeżdżać większe pojazdy.

Sławomir Draguła

Zobacz też wiadomości z regionów:

Wiadomości. Szaleńcy na motocyklach w centrum Katowic Koncerty w Polsce 2013. Slash w Spodku Zdjęcia. Miss Polonia 2012 - warszawianki najpiękniejsze? Ciekawostki. Ulizana Melba robi furorę w świecie Inwestycje. W Gdyni powstanie podwodny hotel 
mmsilesia.pl mmsilesia.pl mmwarszawa.pl mmwroclaw.pl mmtrojmiasto.pl
Autor: Sławomir Draguła
Podziel się:
Wersja do drukuWersja do druku
205komentarzy
Dodaj nowy komentarz

Komentarze (205)

Prawo o ruchu drogowym - art 22.
"5. Kierujący pojazdem jest obowiązany zawczasu i wyraźnie sygnalizować zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu oraz zaprzestać sygnalizowania niezwłocznie po wykonaniu manewru." Wbrew stanowisku komisarza Florianowicza z tak zwanej "drogówki" nadal uważam, że kierujący MA OBOWIĄZEK przed wjazdem na rondo włączyć lewy kierunkowskaz, jeśli zmerza jechać w lewo po zjeździe z ronda. Wyłączamy go w momencie wjazdu na rondo.
Kierowcy dojeżdżąjący do ronda na innych wjazdach mają informację o naszych dalszych zamiarach.
A co do gumki recepturki: jak się ją przetnie i wyprostuje POZIOMO z punktu widzenia kierowcy wjeżdającego na rondo, to drogi odchodzące od ronda nieoczekiwanie są z lewej strony jezdni, a nie z prawej, jak zauważył Pan Komisarz.
Jot;, 18.05.2012, 13:42
Komentarz został usunięty.
Coś ci się facet popieprzyło
fred, 26.10.2012, 23:36
Cytat z artykułu: http://torun.gazeta.pl/torun/1,79568,10629760,Jak_uzywac_kierunkowskazow... "A co z jazdą przez rondo z włączonym lewym migaczem (drugi z przypadków przytoczonych przez czytelnika)? Tu zdania są podzielone. Według naczelnika toruńskiej drogówki Wiesława Rospirskiego to zbytek łaski, bo kierunek jazdy wyznacza tam już znak o ruchu okrężnym. Cichacki nie uważa jednak tego za błąd, mało tego, mówi, że taka sygnalizacja jest wręcz pożądana. - Na rondzie z dwoma pasami, kierowca poruszający się lewym informuje w ten sposób tych na bocznych drogach, że prawy mają wolny. A na rondzie z jednym pasem, że będzie kontynuował po nim jazdę i nie należy go zajmować. Chcąc uniknąć sytuacji kolizyjnych lepiej więc lewego kierunkowskazu używać - argumentuje. Oczywiście opuszczając rondo trzeba go zmienić na prawy. Ale i od tej zasady jest wyjątek: jeśli są tam co najmniej dwa pasy, to migacz obowiązkowo pracuje przy ich zmianie, jednak gdy jesteśmy już na zewnętrznej nitce, którą zjedziemy z ronda na wprost, to sygnalizowanie tego manewru jest już zbędne (trzecia opisana przez czytelnika sytuacja)."
piecia, 28.10.2012, 00:15
a gdyby to było rzadkie, co prawda zjawisko, trzypasmowe rondo, to jadąc środkowym to też włączyć lewy kierunkowskaz ?
Fred, 26.08.2013, 17:21
TAK! Lewy kierunkowskaz na rondzie w zasadzie (99%) informuje wszystkich, że będziemy KONTYNUOWAĆ jazdę wokół wyspy i NIE zjeżdżamy zjazdem przed nami - pomijam sytuację gdy auto utknęło na pasie zewnętrznym i by się uwolnić z uścisku Maliniaków, odbija na pas na lewo. Zajęcie odpowiedniego pasa odbywa się na WJEŹDZIE!! Jeśli na rondzie zmieniamy pas to w 99% na PRAWY.
ben, 27.12.2013, 11:29
niestety w tej kwestii każdy policjant drogówki wlepi ci mandat!
TOmek, 24.02.2014, 21:51
...to przetnij sobie tą "gumkę" w dolnej części koła i przytrzymując prawy koniec, pociągnij lewy koniec w dół. I teraz popatrz po której stronie są drogi dojazdowe?Poza tym, po przecięciu takiej "gumki", wszystkie drogi które krzyżowały się na skrzyżowaniu nie prowadzą już z/w realnych kierunkach i co najważniejsze nie można już zawrócić! :)
job, 17.12.2012, 21:45
To powodzenia, zjedź z ronda w lewo. Przykład z gumka jest ok, ale jak widać nie dla wszystkich. Zanim ją przetniesz przeanalizuj jak byś pojechał po tym rondzie!!
haha, 31.03.2013, 00:44
mówił o gumce recepturce, ale poza tym się zgadzam;
w tekście jest też moim zdaniem błąd; dlaczego jadąc lewym pasem na rondzie i zjeżdżajac z niego mam ustąpić pierwszeństwa pojazdowi na prawym pasie?
przecież pojazd na prawym pasie też zjeżdza z ronda - więc mozemy zjechac równolegle, on na prawy pas, ja na lewy; pojazdowi temu nie wolno (jeśli wjechał na godzinie 6:00) zjeżdżać na 9:00 jadąc prawym pasem; może tylko zjechać na godzinie 3:00 i na 12:00; jeśli zas wjechał na mojej 3;00, a chce zjechać na mojej 9:00, to musi mnie przepuścić, bo ja jestem na rondzie wcześniej (wjechałem na mojej 6:00 i jadę na 12:00 lub 9:00, on zaś wjeżdza na mojej 3:00 - przepuszcza mnie)
kowalski, 12.12.2012, 19:05
chodzi o to ze jadac na wprost prawym pasem kierwoca zjezdrzajac z ronda moze zajac prawy lub lewy pas ruchu, pozdrawiam
oko, 13.01.2013, 18:51
teoretycznie jest tak jak mówisz, tego wymaga kultura jazdy, ale żaden przepis nie zabrania wjechać na godz 6 a zjechać na 12. A Ty zmieniając pas ruchu, musisz ustąpić pierwszeństwa wszystkim, którzy znajdują się na tym pasie.
"jeśli zas wjechał na mojej 3;00, a chce zjechać na mojej 9:00, to musi mnie przepuścić, bo ja jestem na rondzie wcześniej" - Nie musi Cie przepuszczać, przy zjeździe z ronda!! nie ma przepisu mówiącego o tym, że kto wcześniej wjechał na rondo ma pierwszeństwo. Natomiast musi Ci ustąpić pierwszeństwa, gdybyś zmieniał pas ruchu na wysokości wjazdu, którym ten pojazd wjeżdża.
teoretycznie, 31.03.2013, 00:55
rodno opuszcza się tylko skrajnym prawym pasem!!! ten artykuł to stek bzdur, autorowi gratuluje finezji....
JA, 20.02.2014, 16:40
...jestem za taką interpretacją. Rondo to skrzyżowanie. Policjant nieuk.. eh..
instruktor, 17.02.2013, 02:57
Zawsze zjazd jest w prawo! Typowe dla Polaków, przepis swoje, a każdy interpretuje jak chce..PRawy kierunkowskaz tylko przy zjeździe!
alu, 01.05.2013, 20:15
Zamierzam kupić sobie SKOTA i eliminować takich kierowców na rondach.
On i tak po swojemu.
Co gorsze,to istnieją instruktorzy n.j. polecający kursantom włączanie lewego kierunkowskazu na rondzie.
SKOT, 14.09.2013, 13:08
Bredac po drugiej stronie ronda,nie widze Twojego kierunkowskazu i nie wiem gdzie chcesz jechać.Najlepiej jak wlaczysz kierunek zjezdzajac z ronda a nie migasz w lewo.
awers, 03.02.2014, 22:31
przez takie właśnie osoby ludzie głupieją na rondach - nie można włączać kierunkowskazu w lewo a jechać w prawo no chyba, że jest się poważnie chorym lepiej wtedy się leczyć
Danuta, 20.02.2014, 19:17
proponuję wrócić na kurs nauki jazdy, bo z takimi brakami w edukacji, stwarzasz zagrożenie na drodze!!!
TOmek, 24.02.2014, 21:48
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Policjant zapomniał o lewym kierunkowskazie. Już tłumaczę. Rondo jest skrzyżowaniem. Z tym każdy się zgodzi. W kodeksie drogowym, nie ma przepisów dotyczących tylko ronda, więc stosuje się przepisy tzw. ogólne. Na rondzie mogę jechać prosto, skręcać w lewo i prawo oraz zawracać, tak samo jak na typowych skrzyżowaniach. Jeżeli na typowym skrzyżowaniu, włączam kierunkowskaz lewy przy lewoskręcie, to na rondzie również. Możecie o zachowanie się na rondach zapytać egzaminatorów z WORD. Potwierdzą to co napisałem.
qwert, 19.05.2012, 11:02
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Pełna akceptacja. Zwłaszcza na rondach o więcej niż jednym pasie ruchu.
Sygnalizując lewym kierunkowskazem zamiar kierunku jazdy, czyli zjazd z ronda w lewo lub nawrót dajesz informację następnemu wjeżdżającemu że śmiało może się włączyć do ruchy, ponieważ powinieneś zająć lewy pas ruchu. Podobna sytuacja jest z opuszczeniem ronda na pierwszym zjeździe. Prawy kierunkowskaz pokazuje, że prawy pas ruchu tak naprawdę jest wolny. Co innego w tej sytuacji zasada ograniczonego zaufania.
robo_or, 20.07.2012, 13:06
nie migając żadnym kierunkowskazem sygnalizuję dokładnie to samo, co ty chcesz sygnalizować lewym - że będę jechał dalej do okoła zgodnie z obowiazującym kierunkiem jazdy. Ale niestety, przytoczone powyżej zasady mają zachęcić do kulturalnej jazdy, jednak prawo faworyzuje patałachów, którzy jadą wyłącznie prawym pasem. Jadąc prawym, masz zawsze rację. Jak chcesz wyremontować sobie auto na cudzy koszt, jedź na wielopasowe rondo, zajmij prawy pas i jeździj dookoła. Gora 15 min. później wjedziesz komuś w bok i będzie to wina tego kogoś, bo ty byłeś z prawej, więc masz pierwszeństwo. Tak orzekają sądy niestety.
sky, 19.07.2013, 17:56
Gdy jazda wokół wyspy ronda nie jest OBLIGATORYJNIE sygnalizowana lewym 'migaczem' to jego BRAK nie powie NIC kierowcy jadącemu po Twojej lewej i chcącemu zjechać zjazdem, który TY chcesz minąć 'jadąc prosto'. Też NIC nie 'mówi' temu z lewej strony, twój migacz prawy, bo on go zwyczajnie NIE WIDZI!!
ben, 27.12.2013, 11:44
Bez ujednolicenia interpretacji, że na rondzie jedziemy "W LEWO", nie ma bata by ci co na nie wjeżdżają nie MUSIELI wybierać pasa wewnętrznego - jeśli nie zjeżdżają pierwszym wyjazdem. Sytuacja odwróciłaby się do dzisiejszej, gdzie okupowany jest pas zewnętrzny, ale nieporównywalnie łatwiej byłoby z ronda zjechać. Koniec i zjazd z "NIESKOŃCZONEGO" przecież ronda należy ustalić na ostatni zjazd, którym NIE zjeżdżamy lub wjeżdżamy na pas ze strzałką na wprost i nie włączamy żadnego migacza lub migacz prawy, zjeżdżamy z zewnętrznego pasa bez 'szczałek'. wokół wyspy.
Lewy 'migacz' na rondzie to KONIECZNOŚĆ, 27.12.2013, 13:18
Jeszcze żeby takie głupoty policjant z wydziału ruchu drogowego gadał, a "redaktor" to powielał. Powinni to poprawić, bo wiele osób nie potrafi zupełnie jeździć po rondach, naczyta się głupot i później jest jak jest.
kuba, 30.08.2012, 16:37
Rondo, to jazda na łuku z kilkoma skrzyżowaniami. Tak, tak, wiem, że dla niektórych to za trudne... Do zwolenników włączania lewego kierunku - rozumiem, że migacie kierunkami non stop na górskich serpentynach :-D
ss, 30.08.2012, 23:17
Jak (prawidłowa zresztą) nazwa takiego skrzyżowania wskazuje, jest to JEDNO skrzyżowanie tylko z ruchem po okręgu, który wymuszony jest przeszkodą umieszczoną zwykle na jego środku (która dodatkowo ogranicza tendencję wielu kierowców do "ścinania" skrzyżowania, występującą nagminnie na tradycyjnych skrzyżowaniach).
Dodatkowo drogi kolego podpowiedz nam wszystkim, jaki warunek musi być spełniony aby dane przecięcie jezdni nazwać skrzyżowaniem?!?
Podpowiadam, musi być umieszczony wcześniej znak A-5 (skrzyżowanie dróg), A-6 (skrzyżowanie z drogą podporządkowaną (z jego modyfikacjami)) lub A-8 (skrzyżowanie o ruchu okrężnym)...W przeciwnym przypadku nie jest to skrzyżowanie Nie zdarzyło się dotąd w moim dość długim życiu kierowcy, żebym na "rondzie" czyli skrzyżowaniu o ruchu okrężnym oznaczonym wcześniej znakiem A-8, spotkał później znaki A-5 lub A-6... W przeciwnym przypadku NIE jest to skrzyżowanie i wjazd na to przecięcie jezdni traktowane powinno być jak włączenie się do ruchu, i to bez względu czy przecięcie owo jest "na łuku" czy po prostej.
I to jest właśnie odpowiedź na twoje błędne rozumowanie w sprawie "rond".
A do zwolenników NIE włączania "lewego kierunku" (prawidłowo kierunkowskazu) - służy on do sygnalizowania 'ZAMIARU' zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu, a na "rondzie" nie informuje że jedziemy "po łuku" ale, że zamierzamy pojechać w lewą drogę w stosunku od naszego kierunku jazdy lub objechać skrzyżowanie i pojechać w kierunku przeciwnym do tego którym przyjechaliśmy (czyli zawrócić). I jest czytelną informacją o naszych zamiarach dla innych kierowców zbliżających się do ronda (w przeciwieństwie do kierowców nie używających kierunkowskazu. :{]
sim, 01.09.2012, 17:01
Masz rację sim. Wjedzie taki ciołek na rondo jeździ sobie w kółko (na dodatek po zewnętrznej), a wszyscy pozostali czekają przed rondem, bo ch-j wie co taki debil chce zrobić!
sikacz, 01.09.2012, 17:06
rondo 6-cio zjazdowe, zjeżdżam na 3 zjeździe, a więc lewy pas. obok mnie obibok na prawym, dojechałem do swojego zjazdu i chcę zjechać, a obibok zajeżdża mi drogę..... Oczywiście będzie moja wina, zajechałem gościowi po mojej prawej....
ach, 05.09.2012, 21:56
właśnie dla tego musisz stosować regółę prawej ręki
gdsf, 25.09.2012, 17:36
gorszym ciołkiem jest ten, który "jeżdzi sobie w kółko (na dodatek po zewnętrznej)" z włączonym lewym kierunkowskazem - a co dalej to sam napisałeś :) i co mi da taki włączony kierunkowskaz jak będę chciał wjechać na rondo albo z niego zjechać ?
mirzal, 27.11.2012, 17:46
Kierunkowskazy nie są dla ciebie ale dla innych kierowców!
A to czy ich właściwie używasz, skutkować może naszym wspólnym bezpieczeństwem!
job, 17.12.2012, 21:24
Widząc po mojej prawej, kierowcę na pasie zewnętrznym z lewym migaczem, wiem o nim WSZYSTKO. - Będzie kontynuował jazdę wokół wyspy i aby zjechać z ronda muszę go przepuścić lub przyspieszyć tak, by nie zajeżdżając mu drogi zdążyć przed moim zjazdem. Lewy migacz tu, to błogosławieństwo!
ben, 27.12.2013, 11:56
i nie wypisuj bzdur.
?, 21.02.2014, 19:32
Przy rondzie 1-no pasmowym nie ma sensu mrugać lewym kierunkowskazem, bo cały czas jedziemy swoim pasem ruchu po łuku. Jest to czytelne dla oczekujących na wjazd i oznacza mój zamiar dalszej jazdy wokół wysepki. Gdybym chciał zjechać, to bym włączył prawy kierunek. Przy rondzie wielopasmowym jest tak samo. Brak włączonych kierunkowskazów oznacza, że nadal mam zamiar jechać swoim pasem ruchu - gdy będę chciał zjechać to włączę prawy kierunek.
Przy okazji - przy 2 pasach do zjazdu i na rondzie - przy próbie zjazdu najpierw muszę zmienić las z lewego na prawy, czyli ustąpić pierwszeństwa jadącemu tym pasem, a dopiero potem zjeżdżam z ronda. Dlatego uważam, że zjeżdżając z ronda z lewego pasa w lewy pas zjazdowy, mam obowiązek ustąpić jadącemu dalej prosto prawym pasem pojazdowi. Jest to najbardziej niebezpieczny element i często prowadzi do kolizji, bo większość kierowców niestety w tym momencie zajeżdża drogę innym. Najlepiej wcześniej zmienić pas na prawy - wtedy zjeżdżamy z ronda bezkolizyjnie.
Andy6x9, 21.01.2013, 15:29
Brawo za dokładny opis. Lewy kierunek to nieporozumienie. Ostatnio zdawałem prawko na motocykl i instruktor to potwierdził - żadnych lewych przy wjeździe na rondo.
misio, 12.04.2013, 09:34
ale mogę zjechać z wewnętrznego w dwupasmową zjazdową (ustępując tym na zewnętrznym), czy nie?
ryj, 12.11.2013, 19:38
Ustalmy jedno! Kierunkowskaz nie jest dla kierowcy, który 'migacz' włącza. On (przeważnie) wie co sam zamierza zrobić. Kierunkowskaz - to przekaz informacji dla INNYCH kierowców w pobliżu. Toteż, nawet na rondzie jednopasowym, lewy 'migacz' informuje tych wjeżdżających, że będę kontynuował jazdę wokół wyspy i np. nie wyjadę tym wyjazdem, który jest NA WPROST mnie. Bo ronda mogą być opisane różnie, ale lewy migacz na rondzie ZAWSZE oznacza jazdę wokół wyspy.
ben, 27.12.2013, 12:33