Odcinkowy pomiar prędkości - jak będzie działał i kiedy ruszy

Zamiast fotoradarów kamery pilnujące prędkości na dłuższych odcinkach – taki system ruszy w Polsce już w przyszłym roku.
Tak będzie działał odcinkowy pomiar prędkości
Tak będzie działał odcinkowy pomiar prędkości

fot. infografika: Liliana Kosakowska

Urządzenia do odcinkowego pomiaru prędkości pojawią się przy polskich drogach w pierwszych miesiącach 2013 r. Taki termin podają przedstawiciele Inspekcji Transportu Drogowego. Ten system ma być skuteczniejszy od fotoradarów. 

Nowy bat na kierowców

- Fotoradar mierzy prędkość w konkretnym miejscu – tłumaczy młodszy inspektor Dariusz Bernacki z Komendy Wojewódzkiej Policji w Opolu. – Dlatego wielu kierowców zwalnia kilkadziesiąt metrów przed radarem, a potem znów dodaje gazu. Z odcinkowym pomiarem prędkości nie będzie już tak łatwo. 

Mandaty z fotoradarów nieważne z powodu luki w prawie? "Sądy rozstrzygną"

Ten system będzie mierzył średnią prędkość na dłuższych odcinkach. W terenie zabudowanym będzie to maksymalnie dziesięć kilometrów, a poza nim dwadzieścia. Na obu końcach odcinka drogi, objętego pomiarem, na specjalnych zostaną zamontowane kamery. Możliwe będzie też ustawienie dodatkowych bramek z kamerami między pierwszą a ostatnią.

- Będą rejestrowały czas, w jakim dany pojazd pokonał ten fragment trasy. Na tej podstawie system obliczy średnią prędkość, z jaką jechał. Jeśli będzie wyższa od dozwolonej, kierowca dostanie mandat - wyjaśnia Alvin Gajadhur, rzecznik prasowy Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego.

Kliknij, aby powiększyć
Odcinkowy pomiar prędkości - jak będzie działał

Kierowca przyłapany na łamaniu przepisów przez system odcinkowego pomiaru prędkości, będzie karany na tych samych zasadach, jak ten, któremu zdjęcie zrobił fotoradar. Właściciel pojazdu, którym przekroczono prędkość, dostanie z list z wezwaniem do wskazania osoby, która prowadziła auto lub motocykl w momencie popełnienia wykroczenia. Sprawca dostanie mandat i  punkty karne. Jeśli właściciel pojazdu nie wskaże kierowcy, dostanie maksymalnie 500 zł mandatu lub nawet 5000 zł grzywny. 

Na razie w grę wchodzą drogi krajowe

Urządzenia od odcinkowego pomiaru prędkości będą zainstalowane na 24 fragmentach dróg krajowych. Inspektorzy pracują nad ich wyznaczeniem.

- Urządzenia mają stanąć, tam gdzie jest największy ruch, który stwarza zagrożenie dla ludzi. m.in. przy szkołach, przedszkolach, gdzie nie ma chodników, czy poboczy – podkreśla rzecznik inspekcji.

Jak ogłosili szefowie ITD w województwie kujawsko-pomorskim, pierwszym miejscem, w którym ruszy ten system, będzie fragment drogi krajowej nr 5 między Osielskiem a Bydgoszczą (więcej na pomorska.pl) 

Fotoradary niestraszne bogatym. Będzie abonament dla przekraczających prędkość?

Zgodnie z prawem przed takim odcinkiem zamontowane będą specjalne znaki informujące o nim: od 100 do 200 m - na drogach o dopuszczalnej prędkości do 60 km/h, od 200 do 500 m – na drogach o dopuszczalnej prędkości powyżej 60 km/h, z wyjątkiem dróg ekspresowych i autostrad, od 500 do 700 m – na ekspresówkach i autostradach. Znaki te będą przypominały znak D-51 „Kontrola prędkości – fotoradar".

Trwają przetargi na montaż urządzeń do odcinkowego pomiaru prędkości. Rzecznik inspekcji zapowiada, że pierwsze z nich zaczną działać na początku przyszłego roku. 

Setki nowych fotoradarów

System odcinkowego pomiaru prędkości będzie częścią funkcjonującego już Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym. Podłączonych do niego będzie też 300 nowych fotoradarów. Ich montaż ma zakończyć się jeszcze w tym roku. Wtedy Inspekcja Transportu Drogowego będzie dysponowała 375 radarami i 800 masztami, przystosowanymi do ich instalacji. Na tym zakupy radarów się nie skończą. W lipcu 2014 r. na wszystkich masztach mają pracować urządzenia do pomiaru prędkości, choć zapewne nie będzie ich aż 800.

Fotoradary strażników miejskich. Zarobek dla gmin, czy dla poprawy bezpieczeństwa?

- Jeśli cel naszej podróży będzie przed miejscem zainstalowania drugiej kamery, nie będziemy musieli zwalniać przed tą, która rejestruje czas wjazdu na odcinek objęty pomiarem – zauważa Andrzej Malajka, kierowca z Opola. – System nie obliczy naszej średniej prędkości, bo zabraknie mu danych.

Podobnie będzie, gdy kierowca wjedzie na odcinek objęty pomiarem z bocznej drogi. 

Sławomir Draguła

REKLAMA
Części regiomoto.pl - akcesoria i części samochodowe, sklep internetowy

Autor: Sławomir Draguła
82komentarzy
Dodaj nowy komentarz

Komentarze (82)

haha to jak to dadzą na autrosradach to sądze ze nikt mandatu nei dsotanei a przez korki toczasy będą mistrzowskie ;) chyab ze za wolną jazde też będą karać ;) ale idzie to obejść wystarczy postuj taki 40 minutowy ;p
enterd, 15.10.2012, 18:37
40 min tracić albo odpoczynki częste, ciekawe. można te zastosować tzw. ogranicznik predkości albo tempomat i tez to pomoże predkość utrzymać.
adik, 15.10.2012, 22:12
Na autostradach nie wolno sie zatrzymywac. Jak pogonisz to i zaplacisz ! A przed zjazdem z autostrady na odpoczynek TEZ CZEKA BRAMKA i liczy czas. he he he
kierowca chlodni, 18.10.2012, 01:53
przeciez na autostradach sa parkingi, stacje benzynowe zaden problem zjechac
tylko gdzie tu sens i logika jechac szybko zeby potem czekac 40min
brak, 18.10.2012, 09:30
Na zjazdach do tych miejsc sa wlasnie bramki. he he he
emigrant, 18.10.2012, 14:58
Nie, najlepiej nie jeżdzić, ale wtedy budżet straci.
Opodatkują chodzenie i będą mandaty za brak podeszew zimowych oraz za brak czapki przy mrozach poniżej -5'C.
A latem podatek słoneczny za opalanie i grilla.
ups, 18.10.2012, 07:47
na Antypody lub Kanady ! a ta hałastra nawiedzonych i zasłużonych niechaj się sama wyżywi !
Rysio, 16.11.2012, 18:39
Aha... czyli jeżeli bramki będą na odcinku 10 kilometrów, to zapierniczasz przez 9 a potem stoisz przez pół godziny, żeby oszukać system ? Wow,,,, geniusz z Ciebie....
..dd.., 15.10.2012, 22:13
Na autostradach stac nie wolno !!
Zaraz sie zjawi policja i zawola auto w celu sciagniecia pojazdu.
To dopiero wtedy dowiesz sie ile kosztuje zholowanie pojazdu z autostrady. Jezeli obejmuje to ubezpieczenie to bedziesz sczesliwy a jezeli nie to sie obesrasz ze smiechu ! ha ha ha
emigrant, 18.10.2012, 15:01
Taniej niz mandat...
zbyszek, 04.01.2013, 22:00
Odcinkowe pomiary prędkości mają zastosowanie na odcinkach gdzie jest zakaz wyprzedzania. Bo w prawie jest dopuszczalne chwilowe przekroczenie prędkości podczas wyprzedzania. Więc jeśli będziemy jechać przepisowo i wyprzedzimy chociaż jeden samochód to odczyt będzie błędny mimo, że nie złamaliśmy przepisów.
olo, 17.10.2012, 11:15
Prawo nie zezwala nawet na chwilowe przekroczenie prędkości podczas wyprzedzania.
nn, 17.10.2012, 12:40
dop. prędkość jest zawsze nadrzędnym nakazem/zakazem , wyjątkowo np. pogotowie - ale ponosi za to całą odpowiedzialność
ckm, 17.10.2012, 16:14
Nie wolno jechac z wieksza szybkoscia a wiec wyprzedzajac pojazdy jadace z predkoscia dozwolona popelniasz wykroczenie drogowe. na autostradach nikt nie jezdzi 40 km/h a 99,99% pojazdow jedzie z maksymalna predkoscia dozwolona na autostradzie. jak nigdy nie jechales autostrada to nie pisz glupich komentarzy.
kierowca, 18.10.2012, 01:57
Jeśli pojazd przed nami jedzie 48 km/h a dopuszczalna jest 50km/h to my wyprzedzając go z taka prędkością manewr wyprzedzania trwał by chyba z 5 min.
mario, 24.10.2012, 14:41
jeżeli pojazd przed tobą jedzie 48 km/h, a ty 50, to po co chcesz go wyprzedzać?
kierunkowskaz, 24.10.2012, 22:06
Zapytaj o to kierowców TIR'ow..
cb, 28.11.2012, 22:59
jeśli przekraczasz prędkość przy wyprzedzaniu to znaczy że wyprzedzany jedzie maksymalną dopuszczalną i nie można go wyprzedzać bo to ja będę jechać dalej nieprzepisowo.
Adam, 18.10.2012, 08:21
Wystarczy cygaret pauza :]
Karolek, 17.10.2012, 12:43
jak jesteś tak samo zdolny w obmyślaniu strategii na oszukanie kontroli prędkości jak z ortografii to lepiej siedź w domu!!!
obserwator, 18.10.2012, 10:32
Jak to kiedys powiedzial Donio: tylko facet bez prawa jazdy moglby montowac taka ilosc radarow.
sdfg, 15.10.2012, 19:18
Mordo! By żyło się lepiej !
lajkonik, 15.10.2012, 21:16
Ciekawe czy dożyję gdy kierowcy będą rażeni prądem za każde wykroczenie.
beetle4, 15.10.2012, 21:23
zuza, 16.10.2012, 23:29
spieprzony kraj, POlska - kraj który swój budżet opiera na mandatach. Może jeszcze będziecie mówić kiedy mam chodzić spać?
metrmulu, 15.10.2012, 21:48
piedole to nie bede w ogole jezdzil mandatow placil, do kasy miasta za parkingi, do kasy panstwa w akcyzie i dodatkach za benzyne, oplat za auto, zarejestrowanie, ac oc nw, podatkow na autostradach za bramki piedole to i donald bedzie odkrecal te radary sprzedawal na zlom i zwijal asfalt, zostawi tylko droge do berlina i do moskwy bedzie sam jezdzil
xtr, 15.10.2012, 22:06
a ja nie jeżdze i chyba nie będę jeździł autostradami w Polsce przz całe życie. I możecie mi naskakać.
y, 16.10.2012, 08:25
może najpierw kurwa drogi później radary .. mogę nie przekraczać tych 120 na autostradzie ale kurwa jej nie ma ..
bbb, 16.10.2012, 16:36
Dokładnie. Na takie cudeńka jakoś kasa jest, a na drogi typu nawet "S" (niekoniecznie autostrady) jakoś nie bardzo.
ja-jarz, 18.10.2012, 09:44
heheeh dobre
gIEUENK, 19.11.2012, 16:26
Rusz doope z przed komputera, wyjdz na zewnatrz i zobacz co sie dzieje. Swieze powietrze dobrze robi.
michal-wiktorczyk, 24.11.2012, 18:23
Zdalnie sterowana roleta z ramką na tablice rejestracyjną
pseudonim , 16.10.2012, 16:58
W razie niemoznosci odczytania numeru NATYCHMIAST dostaje zdiecie takiego pojazdu patrol Policji na autostradzie lacznie z lokalizacja pojazdu a wiec miejscem proby odczytu. Juz oni odczytaja twoj numer rejestracyny w przeciagu kilku minut i to naocznie. Nie zapominaj tez o patrolach z samolotow lub helikopterow nad autostrada. Nie uciekniesz przed nastepnym zjazdem, a w razie braku odczytu rejestracji podczas zjazdu po pierwszej bramce (po 1-nym odcunku) to jaki twoj zaoszczedzony czas jak jedziesz zadupiami 60 czy 70 km/h. Ile spalisz dodatkowo paliwa ? Pomysl ze co kilka kilometrow jest bramka i w razie przejechania przed czasem PIERWSZEJ po wjechaniu na autostrade juz jestes spalony jak jechales za szybko i nie trzeba czekac az skonczysz jechac kolejne dystanse pomiedzy bramkami.
Nie tacy madrale byli na zachodzie i zmoczyli odbytnice.
emigrant, 18.10.2012, 07:19
Co za głupoty walisz przygłupie - skąd tyle helikopterów wezmą? :-)
alien99, 18.11.2012, 20:14
pożyczą od wojska hehe niektórzy żyją przenosząc gry do rzeczywistości.
bullos, 25.11.2012, 08:27
koniec wolności
dd, 16.10.2012, 17:37
To nie jest koniec wolnosci to jest POCZATEK PORZADKU NA DROGACH !!
kierowca chlodni, 18.10.2012, 07:22
Porządki na drogach będą jak w końcu pobudują odpowiednie w naszym kraju. Dziś przejazd 110 km odcinka między miastami drogą krajową (wyliczone przez reporterów jednej z gazet), jadąc zgodnie z przepisami drogowymi gdzie nie ma obwodnic miast trwa bagatela 3h 45 min.
bullos, 25.11.2012, 08:31
Jeszcze niedługo poczekamy, a wczepią nam zasrańcy czipy, to już nawet nie pierniesz, żeby nasza władza nie wlepiła ci mandatu za zanieczyszczanie powietrza.
ja-jarz, 18.10.2012, 09:48
No zamiast drogi zrobić to lepiej jakieś bramki które mierzą prędkość. Bramka co 10 km w mieście? mam dwa km do domu z pracy to dostane mandat ze nie przejechałem przez bramkę. Niech się nieroby wezmą za prace a nie tylko9 patrzą jak od ludzi pieniądze wyłudzić. Gdzie na świecie jest jeszcze taki poje...y kraj z takimi rządzącymi ... porażka.
Łukasz, 16.10.2012, 19:39
wyzwalana automatycznie błyskiem światła IR z kamery i problem z głowy. Trywialne w realizacji i nie do namierzenia...
Joss, 16.10.2012, 21:44
W razie niemoznosci odczytania numeru NATYCHMIAST dostaje zdiecie takiego pojazdu patrol Policji na autostradzie lacznie z lokalizacja pojazdu a wiec miejscem proby odczytu. Juz oni odczytaja twoj numer rejestracyny w przeciagu kilku minut i to naocznie.
kierowca chlodni, 18.10.2012, 07:25
W Polandii? Nie rozśmieszaj, bo nawet nie maja jak sprawdzić, czy masz ważne OC, bo systemu komputerowego brak. A że coś wywinąłeś, to oni mają udowodnić, a nie Ty, ze nic nie zrobiłeś. Może była burza i zwarcie mieli... :D
Abc, 13.11.2012, 20:33
Wszystko sie mija z celem poniwaz contola predkosci tak zwane radary lub bramki to sa stawiane albo powiinny byc montowane w dobrze widocznych miescach ja i rowniez oznakowane na dwa lub trzy kilometry przed radarem.
Co spowoduje zmiejszenie predkosci pojazdow a zatem bespieczenstwa jazdy na niebespiecznych oddcinkach drog publicznych i to moim zdaniem jest glowny cel calej investycji i akcji Policji aby kontrolowac bespieczenstwo ,a nie concentowac sie na fiscalnych atutach. Policja nie jest instytucja fiscalna .
czytelnik, 17.10.2012, 01:23
Na autostradach takie bramki wcale nie zmniejszaja ruchu bo wszyscy a wiec okolo 99,99% dalej jedzie z maksymalna dozwolona trzymajac stala predkosc.
To tylko bzdurne Polaczki ktore w d.. byly i g... widzialy a nie autostrade tak mysla w swoich tepych lepetynach.
emigrant, 18.10.2012, 07:29
ten misiek co to pisał , to pewnie młody . kiedyś miśki zarabiali na siebie i rodzinę , a dzisiaj to są pachołkami rządu pod nazwą ITD od łatania dziury budrzetowej.
bplo, 19.02.2013, 18:47
... przy totalnej głupocie i braku myślenia oraz kultury polskich kierowców ( co potwierdza duża część komentarzy pod tą informacją) . z resztą wystarczy jeździć zodnie z przepisami, co nie jest u nas trudne bo nie jesteśmy cywilizowanym krajem i za dużą część wykroczeń nikt tutaj nie karze i na radary nie trzeba zwracać uwagi.
as, 17.10.2012, 08:04
No właśnie zapier..la stado baranów i rozum gubi. Na 7-ce między Gdańskiem i Nowym Dworem Gdańskim przydało by się tych nowych kamerek. Oprócz tego na Kaszubach (Kartuzy, Sierakowice itd. LUDZIE PO ZMROKU KU.WA NOSIĆ KAMIZELKI !!!! To nie boli, zamiast wydać na mamrota i wylądować komuś na masce to kupić za te kilka złotych i się całym i zdrowym dojdzie do celu. Was w ciemnych ciuchach KU.WA NIE WIDAĆ !!! I na dodatek tam nie ma pobocza (DW 211-tka) a ruch jak sto CH.I .
ja, 17.10.2012, 13:59
Odcinkowe pomiary prędkości mają zastosowanie na odcinkach gdzie jest zakaz wyprzedzania. Bo w prawie jest dopuszczalne chwilowe przekroczenie prędkości podczas wyprzedzania. Więc jeśli będziemy jechać przepisowo i wyprzedzimy chociaż jeden samochód to odczyt będzie błędny mimo, że nie złamaliśmy przepisów.
olo, 17.10.2012, 11:14
dop. prędkość jest zawsze nadrzędną regułą, wyjątkowo np. pogotowie - ale kierowca ponosi za to całą odpowiedzialność
ckm, 17.10.2012, 16:25