Zmiany w kodeksie drogowym i innych przepisach w 2013 r. Poradnik

Trudniejsze egzaminy na prawo jazdy to najważniejsza z zapowiadanych zmian w przepisach drogowych. Rewolucja w punktach karnych najprawdopodobniej nastąpi dopiero za trzy lata.
Najwięcej zmian czeka kandydatów na kierowców
Najwięcej zmian czeka kandydatów na kierowców

fot. Mariusz Kapała

Na 19 stycznia 2013 r. zaplanowano wejście w życie zmian w prawie o ruchu drogowym i nowej ustawy o kierujących pojazdami. Przepisy miały wprowadzić nowe zasady egzaminów na prawo jazdy, szczególnie trudniejsze testy, restrykcje dla świeżo upieczonych kierowców, nowe kategorie praw jazdy i nowe zasady odbierania uprawnień za przekroczenie limitu punktów karnych. Administracja nie jest jednak gotowa na wprowadzenie tych przepisów, dlatego w styczniu zapewne wejdą w życie tylko nowe egzaminy na prawo jazdy. Na inne zmiany przewidziane ustawą o kierujących pojazdami trzeba będzie poczekać do 4 stycznia 2016 r.

W piątek odpowiednią zmianę w prawie uchwalił Sejm. Potrzebna jest jeszcze zgoda Senatu i prezydenta.

Zobacz też: Rewolucja w punktach karnych i zielone listki odłożone o trzy lata

Zmiany w egzaminach na prawo jazdy

Nowy egzamin teoretyczny na wszystkie kategorie prawa jazdy będzie trudniejszy. Dziś podczas testu na prawo jazdy najpopularniejszej kategorii B, pozwalającej na prowadzenie aut osobowych, komputer losuje 18 pytań z puli 500. Na rozwiązanie testu jest 25 minut. Aby zdać egzamin, można zrobić maksymalnie dwa błędy. Od stycznia komputer wylosuje 32 pytania z puli 3000. Baza pytań jest jednak dopiero przygotowywana, na razie jest w niej ponad 1800 pytań.

Na rozwiązanie testu nadal będzie 25 minut. Egzaminowany na początek będzie musiał odpowiedzieć na 20 pytań, poprzedzonych filmami symulującymi ruch drogowy. Po dojeździe do skrzyżowania czy przejazdu kolejowego obraz się zatrzyma, a na ekranie pojawi się pytanie, np. czy można teraz skręcić w lewo albo czy pierwszeństwo ma samochód jadący z lewej strony. Kandydat na kierowcę będzie miał 20 sekund na przeczytanie pytania i 15 kolejnych na odpowiedź.

- Chodzi o to, by wszystko odbywało się jak w normalnym ruchu drogowym, gdzie kierowca ma sekundy na podjęcie decyzji – tłumaczy Edward Kinder, dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Opolu.

Następna część egzaminu będzie się składała z 12 pytań. Będzie to test jednokrotnego wyboru, a treść pytań będzie się zmieniać zależnie od kategorii prawa jazdy, na którą jest egzamin. Czas na pytanie to 50 sekund.

Odpowiedzi na wszystkie pytania będą punktowane. Maksymalnie można zdobyć 74 punkty, aby zdać trzeba ich zgromadzić co najmniej 68. Za odpowiedź na pytanie będzie można dostać maksymalnie trzy punkty. Będzie to zależało od tego, jak duży wpływ na bezpieczną jazdę ma treść tego pytania. Po zaakceptowaniu odpowiedzi i przejściu do następnego zagadnienia nie będzie możliwości powrotu.

Co ważne, egzaminy teoretyczne na wszystkie kategorie prawa jazdy, zdane przed 19 stycznia 2013 r., zachowują ważność przez sześć miesięcy.

Zobacz też:

NOWE EGZAMINY TEORETYCZNE NA PRAWO JAZDY - ROZWIĄŻ PRZYKŁADOWY TEST NA PRAWO JAZDY KATEGORII B I SPRAWDŹ, CZY NAPRAWDĘ JEST TAK TRUDNY


Praktyka prawie bez zmian

Egzamin praktyczny na prawo jazdy kategorii B nie zmieni się. Przyszli motocykliści i kierowcy quadów będą musieli za to pokonać dodatkowy slalom na placu manewrowym z prędkością 30 km/h, jadąc z prędkością 50 km/h ominąć przeszkodę z lewej lub prawej strony (informacja z której, wyświetli się w ostatniej chwili) i przejechać między bramkami.

Znikają bezterminowe prawa jazdy

Prawa jazdy po 19 stycznia 2013 r. nie będą już wydawane bezterminowo. Najdłuższy okres ważności dokumentu wyniesie 15 lat. Prawa jazdy kategorii AM, A1, A2, A, B1, B, B+E będą ważne przez maksymalnie 15 lat, pozostałe przez maksymalnie pięć lat. Po upływie tego okresu będzie go trzeba wymienić na nowy, ale nie trzeba będzie obligatoryjnie przechodzić badań lekarskich. Chyba, że prawo jazdy zostanie wydane z zastrzeżeniem, że są one konieczne. Wtedy jego okres ważności może być krótszy, określa to lekarz.

Dla kierowców, którzy uzyskali prawo jazdy przed wprowadzeniem nowych przepisów, na razie nic nie powinno się zmienić.

- Chyba, że przekroczą limit punktów karnych i będą musieli na nowo zdać egzamin albo prawo jazdy zabierze sąd – podkreśla dyrektor Kinder. Sąd zawsze zabiera prawo jazdy wszystkich kategorii, podobnie jest z utratą prawa jazdy za przekroczenie limitu punktów karnych.

Kierowcy, którzy odzyskają prawo jazdy, dostaną nowy dokument dostaną z terminem ważności 15 lat. Podobnie będzie z kierowcami, którzy zgubią prawo jazdy, zostanie im ono skradzione, czy zmieniają adres. Nowy dokument - tzw. wtórnik - będzie miał już ograniczony termin ważności.

W najbliższych latach czeka nas też akcja wymiany blankietów prawa jazdy z obecnych na te z określonym terminem ważności. Urzędnicy nie podają na razie terminu jej rozpoczęcia.

Więcej biurokracji

Po 19 stycznia przyszli kierowcy będą zmagać się z dodatkową biurokracją.

- Przed rozpoczęciem szkolenia kursant będzie musiał bowiem wyrobić sobie profil kandydata na kierowcę - informuje Wiesława Jaseniuk, naczelnik wydziału komunikacji Starostwa Powiatowego w Opolu. W związku z tym kandydat pierwsze kroki będzie musiał skierować do wydziału komunikacji starostwa powiatowego lub urzędu miasta na prawach powiatu, odpowiednim do swojego miejsca zameldowania.

Musi się tam zgłosić z zaświadczeniem od lekarza o braku przeciwwskazań do kierowania pojazdami. Aby je uzyskać, konieczna jest wizyta u lekarza, kosztująca zazwyczaj ok. 100 zł.

REKLAMA
Części regiomoto.pl - akcesoria i części samochodowe, sklep internetowy

W wydziale komunikacji przyszłemu kierowcy przydzielony zostanie mu w systemie własny numer, tzw. profil kandydata na kierowcę (pkk). Na jego przypisanie wydział komunikacji ma dwa dni. Kursant nie musi odbierać pkk w wydziale komunikacji, a jego przydzielenie jest darmowe.

Dopiero po przyznaniu pkk kursant będzie mógł się zgłosić do wybranej szkoły jazdy, a ta pobierze jego profil z bazy danych urzędu i w specjalnym programie będzie ten profil aktualizowała. Po skończonym kursie pkk ponownie za pomocą internetu trafi do wydziału komunikacji, a stamtąd – gdy nadejdzie termin egzaminu - do Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego. Przyszły kierowca może wybrać szkołę nauki jazdy i WORD z dowolnego miejsca w kraju. Ale prawo jazdy będzie odbierał w wydziale komunikacji w powiecie, w którym jest zameldowany.

Ale to nie koniec. Do urzędu muszą zgłosić się też szkoły jazdy, żeby uaktualnić swoje dane. Bez tego nie będą miały dostępu do pkk. Po co takie zamieszanie? - Dzięki profilowi będzie można na przykład wyłapać ludzi, którym sąd z jakiejś przyczyny odebrał prawo jazdy, a oni, by je odzyskać przed terminem, zapisali się na ponowny egzamin – mówi Włodzimierz Twardoń, zastępca dyrektora opolskiego WORD-u.

Droższe egzaminy teoretyczne i praktyczne na wszystkie kategorie prawa jazdy

Po 19 stycznia 2013 r. droższe maja być też egzaminy na prawo jazdy.

Egzamin teoretyczny na wszystkie kategorie
z 22 na 30 zł

Egzaminy praktyczne
AM - 140 zł (nowa kategoria)
A1, A + A2 - ze 140 na 180 zł
B - z 112 do 140 zł
B1 - z 140 na 170 zł
C, D, B+E z 160 na 200 zł
C+E - z 195 na 245 zł 

W górę pójdą także opłaty za wydanie prawa jazdy i innych dokumentów:
wydanie prawa jazdy wszystkich kategorii - z 84 na 100 zł
wydanie międzynarodowego prawa jazdy - z 30 na 35 zł
wydanie pozwolenia na kierowanie tramwajem - z 24 na 30 zł.

Tak jak obecnie, do tych stawek trzeba doliczyć 50 gr opłaty ewidencyjnej.

Po 19 stycznia 2013 r. będą obowiązywać nowe wzory praw jazdy, ale kierowcy, którzy mają stare dokumenty, nie będą musieli ich wymieniać.

Nowe kategorie praw jazdy

W styczniu 2013 r. pojawią się także nowe kategorie prawa jazdy na jednoślady i quady. Aby jeździć nawet lekkimi czterokołowcami czy motorowerami, trzeba będzie uzyskać uprawnienia. Będą one następujące:

- kategoria AM, pozwalająca na jazdę motorowerami i lekkimi czterokołowcami (masa do 350 kg, prędkość do 45 km/h, silnik o pojemności do 50 cm sześć.). Prawo jazdy tej kategorii można uzyskać w wieku 14 lat. Zastępuje ono obecną kartę motorowerową. Osoby, które przed 19 stycznia 2013 r. uzyskają kartę motorowerową lub ukończą 18 lat będą mogły jeździć motorowerami bez konieczności uzyskania prawa jazdy kategorii AM, ale lekkimi czterokołowcami już nie. Pojazdy z kategorii AM będą też mogli prowadzić kierowcy, posiadający uprawnienia A1, A2, A, B1, B, C1, C, D1, D i T. Kartę motorowerową będzie można wymienić na prawo jazdy kategorii AM. Ale trzeba zapłacić za wydanie tego dokumentu.
- kategoria A1, upoważniająca do jazdy motocyklami o pojemności do 125 cm sześć., mocy do 15 KM/11 kW i stosunku mocy do masy nie większej niż 0,1 kW/kg oraz do jazdy motocyklami trzykołowymi o mocy do 20 KM/15 kW. Prawo jazdy tej kategorii można uzyskać w wieku 16 lat.
- kategoria A2, pozwalająca na jazdę motocyklami z silnikiem o mocy do 47 KM/35 kW. Prawo jazdy tej kategorii można uzyskać w wieku 18 lat.
- kategoria A, pozwalająca na jazdę motocyklami o mocy większej niż 47 KM będzie dostępna dla osób mających co najmniej 24 a nie 18 lat. Będzie jednak furtka. Osoba, która zdobędzie w wieku 18 lat prawo jazdy kategorii A2, po dwóch latach będzie mogła starać się o kategorię A.

Nowelizacja wprowadza także przepisy przejściowe dla osób, które ukończyły szkolenie na prawo jazdy kategorii A i nie zdały jeszcze egzaminu, a 19 stycznia 2013 r. nie będą miały ukończonych 24 lat. Osoby te będą mogły uzyskać prawo jazdy kategorii A2. 

Dłużej będą musiały czekać też osoby chcące zrobić prawo jazdy kategorii C, czyli na samochody ciężarowe. Do tej pory wystarczyło, że 18-latek wyrobił sobie dokument kategorii B i od razu mógł starać się o kategorię C. Po 19 stycznia, by zasiąść za kierownicą ciężarówki, będzie musiał mieć co najmniej 21 lat. Żeby uzyskać prawo jazdy kategorii D, trzeba będzie mieć co najmniej 24 lat, a nie tak jak teraz 21 lat.

Nadal do uzyskania prawa jazdy kategorii C lub D niezbędne będzie posiadanie prawa jazdy kategorii B.

Punkty karne na nowych zasadach? Dopiero za trzy lata

Po 19 stycznia tego roku miały wejść w życie również nowe przepisy związane z punktami karnymi. Sejm odłożył jednak wprowadzenie tych zmian o trzy lata. Uzyskanie zgody Senatu i prezydenta na to posunięcie wydaje się formalnością, dlatego wprowadzenia nowych zasad karania punktami, należy spodziewać się 4 stycznia 2016 r.

- Zmiany były konieczne ponieważ nie działa jeszcze w pełni Centralna Ewidencja Kierowców, czyli program gromadzący i przechowujący dane o kierowcach – wyjaśnia Mikołaj Karpiński, rzecznik prasowy Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej. 

Od stycznia 2016 r. zasady nakładania punktów karnych i ewentualnej utraty prawa jazdy po przekroczeniu ich limitu, mają być następujące. Kierowcy, którzy w ciągu roku zgromadzą więcej niż 24 punkty, trafią na 40-godzinny kurs. Będzie organizowany przez WORD-y w dni robocze od 8 do 16. Obecność będzie obowiązkowa, kierowcy będą musieli więc brać urlopy w pracy. Kurs będzie kosztował 500 zł. 

Po jego zaliczeniu kierowca w ciągu pięciu lat nie będzie mógł uzbierać więcej niż 24 punkty. Inaczej straci uprawnienia wszystkich posiadanych kategorii. Aby je odzyskać, będzie musiał przejść kurs na prawo jazdy i zdać egzamin. Znikną obecne kursy reedukacyjne, które trwają sześć godzin, kosztują 300 zł i kasują sześć punktów.

W styczniu 2016 r. ma też wejść w życie przepis, ograniczający liczbę punktów, którymi można ukarać kierowcę podczas jednej kontroli, do 10. 

Żółtodziobom pod górkę

Zmiany miały dotknąć też świeżo upieczonych kierowców. Jednak z tych samych przyczyn co punkty karne wejdą w życie dopiero za trzy lata. Co ma się zmienić? Od 4 stycznia 2016 r. kierowcy z krótkim stażem będą musieli przez osiem miesięcy od daty uzyskania prawa jazdy jeździć samochodem z zielonym listkiem na szybie. Jeśli w ciągu dwóch lat od uzyskania uprawnień popełnią dwa wykroczenia, trafią na kurs reedukacyjny i badania psychologiczne.

Jeśli popełnią trzy wkroczenia, stracą prawo jazdy. Kierowca z krótkim stażem, między czwartym a ósmym miesiącem od uzyskania uprawnień będzie też musiał przejść kurs dokształcający. Obejmie on dwie godziny zajęć teoretycznych w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego (maksymalnie 50 zł za godzinę) i godzinę praktyki w ośrodku doskonalenia techniki jazdy (maksymalnie 200 zł za godzinę). Taki ośrodek musi posiadać m.in. płytę poślizgową. Ich rejestr będą prowadzili wojewodowie.

Poza tym przed upływem ośmiu miesięcy od daty uzyskania prawa jazdy kierowcy nie będą mogli przekraczać 50 km/h w obszarze zabudowanym, 80 km/h poza nim oraz 100 km/h na autostradach i drogach ekspresowych.

"Angliki" nadal nielegalne

Polskie prawo umożliwia teraz rejestrację tzw. anglików, czyli samochodów z kierownicą po prawej stronie i przystosowanych do ruchu lewostronnego, tylko jeśli są to pojazdy zabytkowe lub specjalistyczne (np. śmieciarki, dźwigi itp.). "Anglika" można zarejestrować, ale dopiero po przełożeniu kierownicy na lewą stronę i innych przeróbkach (ustawienie świateł i lusterek) i wykonaniu przeglądu technicznego. W tym roku miało to się zmienić za sprawą Unii Europejskiej.

 To efekt skargi mieszkańca Kielc do Komisji Europejskiej. Bezskutecznie próbował on zarejestrować w Polsce auto sprowadzone z Wielkiej Brytanii. Według Komisji Europejskiej, Polska łamie przede wszystkim artykuł 28. unijnego traktatu gwarantujący swobodę przepływu towarów na rynku wspólnoty. Komisja złożyła pozew przeciwko Polsce do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.

Ministerstwo Transportu od kilku miesięcy pracuje nad projektem zmian w tej kwestii. Miały one wejść w życie w tym roku.

- Na razie nie ma takiej pewności, prace cały czas trwają - wyjaśnia Mikołaj Karpiński, rzecznik prasowy Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.

Do sądu tylko po badaniu alkomatem elektronicznym lub badaniu krwi

Od 19 stycznia 2013 r. kierowcę będzie można pociągnąć do odpowiedzialności za jazdę pod wpływem alkoholu na podstawie badania alkomatem elektronicznym lub badania krwi.

Wyższe kary za brak OC

Brak obowiązkowej polisy OC w tym roku będzie kosztować właściciela pojazdu o prawie 7 proc. więcej niż w 2012 r. Kierowcy aut osobowych zapłacą 3200 zł.

Kara za brak ubezpieczenia OC w przypadku samochodów osobowych i motocykli to dwukrotność pensji minimalnej. W 2013 r. wynosi ona 1600 zł brutto. Dla właścicieli ciężarówek kara to trzykrotność minimalnego wynagrodzenia czyli 4800 zł. 

Podwyżka mandatów o sto procent i czasowe odbieranie prawa jazdy przez policję

Posłowie z parlamentarnego zespołu ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego i policjanci chcą też podwyżki mandatów karnych dla kierowców, najlepiej o 100 proc. Wysokość mandatów nie była bowiem zmieniana od 1997 r. Policjanci chcą też uprawnień do czasowego zatrzymywania prawa jazdy kierowcom, łamiącym przepisy ruchu drogowego.

Zobacz też: Drastyczna podwyżka mandatów za łamanie przepisów drogowych coraz bliżej

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych przychyliło się do opinii Komendy Głównej Policji i rozpoczęło pracę nad projektami stosownych zmian w przepisach. Nie wiadomo, kiedy trafią one do parlamentu.

Podwójne kary dla przekraczających prędkość i szybsza windykacja mandatów z fotoradaru

Ministerstwo Transportu przygotowało założenia nowej ustawy, która ma przyspieszyć karanie na podstawie zdjęć z fotoradarów. Na właścicieli sfotografowanych pojazdów nakładano, by kary administracyjne, a nie mandaty. Nie byłoby więc punktów, a procedura byłaby szybsza. Projekt przewiduje też podwójne kary dla właścicieli aut, które byłby często rejestrowane przez fotoradary. Nie wiadomo, kiedy ta propozycja zmian trafi do parlamentu.

Zobacz też: Często przekraczasz prędkość? Dostaniesz podwójny mandat

Paweł Dytko, doświadczony kierowca rajdowy i wyścigowy, instruktor bezpiecznej jazdy:
- Szkoda, że z opóźnieniem wejdą w życie przepisy dotyczące młodych stażem kierowców. Aby bezpiecznie prowadzić samochód, nie wystarczy zdać egzamin na prawo jazdy. Potrzebna jest praktyka. Młody, niedoświadczony kierowca powinien co jakiś czas przechodzić kursy doszkalające. Zarówno te teoretyczne, jak i praktyczne. Skorzystają na tym wszyscy użytkownicy dróg. Chodzi o to, by w bezpiecznych warunkach, na macie poślizgowej, zapoznać się z samochodem. Przekonać się, jak reaguje on w trudnych warunkach atmosferycznych i jak wychodzić z podbramkowych sytuacji. To wielki błąd, że te przepisy muszą poczekać do 2016 roku.
Krokiem w dobrą stronę są nowe egzaminy teoretyczne. Nie będzie już możliwości bezmyślnego wykuwania testów na pamięć. Teraz trzeba będzie solidnie przygotować się do egzaminu i naprawdę zrozumieć przepisy ruchu drogowego. 

Sławomir Draguła

Zobacz też wiadomości z regionów:

Wiadomości. Szaleńcy na motocyklach w centrum Katowic Koncerty w Polsce 2013. Slash w Spodku Zdjęcia. Miss Polonia 2012 - warszawianki najpiękniejsze? Ciekawostki. Ulizana Melba robi furorę w świecie Inwestycje. W Gdyni powstanie podwodny hotel 
mmsilesia.pl mmsilesia.pl mmwarszawa.pl mmwroclaw.pl mmtrojmiasto.pl
Autor: Sławomir Draguła
Podziel się:
Wersja do drukuWersja do druku
79komentarzy
Dodaj nowy komentarz

Komentarze (79)

Zabrać im wszystko i dać policji. Jadę nawalony jak stodoła robią zdjęcie pracownik się przyznaje ja płace bo mam, Czujecie się bezpieczni ?.
prawniczek, 05.01.2013, 20:19
Obowiązkowa modlitwa przed jazdą i poświęcenie samochodu egzaminacyjnego?
kierowniczka, 05.01.2013, 23:48
ZRZUTKA PANOWIE I PANIE NA KSIEDZA NA EGZAMIN. HI HE .....
OBOWIAZKOWA MODLITWA I POSIWIECENIE SAMOCHODU EGZAMINACYJENG, 06.01.2013, 13:49
Jesteś ostro głupi.
Jak zdjęcie ma udowodnić, że byłeś nawalony?!
Coś nie tak z głową masz!
kierowca, 11.01.2013, 11:48
No właśnie gamoniu jak czegoś nie rozumiesz to ci wytłumaczę . Co z tego że zrobili zdjęcie jak byłem napity za dwa km mogłem ciebie rozjechać. Proste pytanie co fotoradary mają do twojego bezpieczeństwa. Z głową jednak to ty coś masz bo nie potrafisz czytać ze zrozumieniem kierowco z bożej pomyłki . pozdrowienia od Nowaka l SM
prawniczek, 27.01.2013, 16:06
tego sie nie da przeczytac ze zrozumieniem! fotoradary sluza do pomiaru predkosci a nie do lapania pijanych kirowcow ty baranie!
m, 17.02.2013, 14:48
a co się dzieję w przypadku jezeli zameldowana jestem 200 km stad a chce robic prawo jazdy w obecnym miescie zamieszkania gdzie mam udac sie do tego starostwa? tam gdzie mieszkam czy tam gdzie zameldowana jestem?
ja, 06.01.2013, 13:32
Wystarczy dokładnie przeczytać - i wszystko jasne.
tofik, 09.01.2013, 19:05
Daj sobie spokój z prawem jazdy, jeżeli nie jesteś w stanie zrozumieć tak prostego tekstu jak ten artykulik.
Obcy, 13.01.2013, 18:56
Kartę rowerową będzie można wymienić na prawo jazdy kategorii AM.??? chyba motorowerową?
robi, 06.01.2013, 13:42
Mandaty niech najlepiej podniosą od razu na 500 % . wtedy banki będą mogły uruchomić "kredycik na mandacik " Masakra
uxik, 06.01.2013, 20:32
A kto te mandaty będzie egzekwował od kierowców łamiących przepisy r.dr.
Jaszcze trochę a w miarę upływu lat mądrale rządowi w ramach oszczędności
budżetowych zlikwidują drogówkę bo i na nich zabraknie funduszy.Może nie
wszystkich ale znacznie ograniczą.Dlatego tak się spieszą z fotoradarami.
hengaj, 09.01.2013, 16:15
Moim skromnym zdaniem teoria zdawana nie poprawi jakości jazdy samochodem panowie ani nie oduczy zdrowych zachowań na drodze.Ten egzamin to jak czytałem to prawie jak gra .Praktyka i real ja zachowań kierowców w skrajnych sytuacjach wpadania w poślizg zachowanie się w wjeżdżając na oblodzoną nawierzchnię ,a nawet złapanie gumy .Niema nic co poprawiło by i nauczyło kierowce zachowań na drodze . Teoria to albo zna się przepisy albo nie i dziwne dla mnie jest ocenianie i zbiór punktów aby zdać bo powinny być pytania jedna pozytywna odpowiedz poco to mieszanie poco po to tylko aby nabić kasy.
Jacek, 07.01.2013, 08:59
Przepisy powinny działać w dwie strony karać kierowców łamiących prawo o ruchu drogowym zgoda .Ale karać państwo za jakość dróg . Postawienie znaku o złej nawierzchni nie poprawi bezpieczeństwa dziury w jezdni , oblodzenie czy brak poboczy .Niedostosowanie prędkości do warunków panujących. Śmieszy mnie bo jadąc z minimalną prędkością i wjeżdżając na odcinek oblodzony nawet nie mamy możliwości zrobić nic auto i tak wpada w poślizg nawet na złotych oponach straci przyczepność .Brak piaskarek a jak zwykle ponosi winę kierowca . Najlepiej kasę ściąga się z kierowców .Wykroczenia powinny być karane powinny być też upomnienia . Jazda po pijanemu kierowca każdy powinien mieć alkomat bo nigdy do końca nie wiadomo ile wyparowało arkocholu a każdy organizm inaczej przechodzi metabolizm .
Jacek, 07.01.2013, 09:27
"Jazda po pijanemu kierowca każdy powinien mieć alkomat bo nigdy do końca nie wiadomo ile wyparowało arkocholu a każdy organizm inaczej przechodzi metabolizm . " Jacuś co to jest arkochol ?.
Obcy, 13.01.2013, 18:59
,dudek, 18.02.2013, 09:51
citizen, 07.01.2013, 11:35
Ja mogę w każdej chwili, rzuć tylko hasło! oby więcej takich!!!!!!
KM, 08.01.2013, 13:29
Niby demokracja, a gorzej jak za komuny. Najlepiej w ogole pozabierajcie wszystkim prawo jazdy, itp. a pozniej placzcie ze gospodarka idzie w dol bo nikt nie kupuje samochodow. Bo nie mamy za co, 6.9mln kosztowaly nowe samochody dla policji, w tydzien zarobily 11mln. Zerujecie chamy na naszych garbach.
dawidzior, 07.01.2013, 15:05
tłuczki - a z jakiego to powodu płacicie te mandaty ?
Proponuję wejść do sklepu wynieść trochę towaru a później namawiać innych żeby wychodzili na ulicę!
Czego to od nas chcą??? Napychają sobie kieszenie naszą krwawicą, karzą nam kupować towary i z tego podatek mają! A niby z jakiej racji??? Wszyscy na ulice!!! Ręce opadają!
Jeździj baranie normalnie czemu tego nie robisz?
Kogo to wina że to TY łamiesz przepisy np. ograniczające prędkość? Albo banda gówniarzy albo tłuczki piszą takie posty.
gkg, 13.01.2013, 22:41
Ludzie, nie zapisujcie się na egzaminy przez rok, to tak im rura zmięknie, że będzie łatwiej zdać niż w USA. Ja zrobiłem kurs i na razie czekam, wy też możecie.
joint, 07.01.2013, 18:56
Ja mam na razie spokój z teoria do maja 2013 roku, i jak mi los nie pozwoli do tego czasu zdać to cholerne prawko to będę zapisywał się po tym terminie już tylko na teorie za 30 zł. Myślę ze wielu tak będzie robić a z takiej kasy to wordy/mordy/sroldy nie wyżyją.
qwert, 07.01.2013, 23:05
Dobrze gadasz!Tylko zeby doszlo to do skutku bylo by super.Na pewno ,musieli by cos z tym zrobic... Przeciez teraz ze zdaniem bedzie masakra i masz 100 % racji co do tych samochodow.Nie mysla,bo sa debilami i tyle.
Ewelina, 09.01.2013, 11:04
Było 500 pytań z czego częśc z nich była napisana tak, że każda logicznie myśląca osoba zrozumiała pytanie właściwie natomiast odpowiedź była wg autora zła. Jeżeli autor nie potrafi zadać logicznie pytania przy 500 pytaniach to co dopiero będzie się działo przy 3000??? mam prawo jazdy od 11 lat i co jakiś czas robie sobie testy żeby sie sprawdzić i za każdym razem trafie na pytanie gdzie moja odpowiedź jest jak najbardziej prawidłowa natomiast autorowi chodziło o co innego (i dlatego mimo iż odpowiedziałem prawidłowo - mam błąd) tylko widać nie potrafił zbudować zdania pytającego o to co chiał sprawdzić. Zamiast tyle durnych testów powinno się robić więcej jazd praktycznych oraz szkolić ludzi jak sie zachowywać na drodze nie tylko podczas jazdy ale np w korku, uczyc dobrych zachowań jak np wpuścić innego kierowce, nie blokowac wyjazdu zaparkowanego auta jak w korku stoisz (przecież i tak nie pojedziesz), wrzucić kierunkowskaz przed skrzyżowaniem a nie w momencie skrętu. I najważniejsze: obowiązkowe egzaminy (bardzo skrupulatne) dotyczące jazdy w duzym mieście przeprowadzane dla ludzi nie zamieszkujących w dużych miastach. Ludzie z małych mieścinek, miasteczek, wiosek nie odnajdują się w mieście wogóle i ich nieobliczalność powoduje ogrom wypadków również tych śmiertelnych.
jion, 07.01.2013, 20:02
Z tym się w zupełności zgadzam,ale również fatalne oznakowanie tych zas-nych ścieżek które nazywają sie drogami ,chodzi mi o brak konsekwencji w prowadzeniu kierunku jazdy np.Opole a po 20 km znika Opole a wyskakuje Karczów, człek głupieje bo tej pipidówy nie ma nawet na mapie samochodowej.Myśli więc gdzie jedzie.następnie prędkość,ale to cecha związana z rozumem.Mnie w latach mej młodości jazdy uczył doświadczony instruktor kierowca który jescze pracował zawodowo i do upadłego powtarzał mi na kazdej niemalze lekcji takie oto zdanie;pamiętaj synu jak jedziesz wolno to zawsze masz dwa wyjścia w sprawach bezpieczeństwa albo zahamować lub dodać gazu i uciec z miejsca zagrożenia,a gdy jedziesz za szybko to tylko módl się o to byś się zmieścił między drzewami bo wyjścia nie masz już żadnego.Stosujac ta metode przejechałem bezpiecznie 43 lata bez kolizji a różne sytuacje na drodze się zdarzały i w dalszym ciagu jeżdżę,ale więcej rowerem bo ja myślę perpektywicznie i widzę oraz czuję że jak tak dalej nasi mądrale będą robić to za te 3 lata gdy mają wprowadzić zmiany w egzaminowaniu i reformę punktów karnych nie będą już mieli gdzie uczyć kursantów,oraz po czym jeżdzić i egzaminować bo dróg nie będzie,no chyba że całą opolszczyznę zabierze za długi a może jeszcze wielkopolskę i Dolny SLĄSK NASZA MAMA ANGELA.Gdy chodziłem do szkoły to zawsze od[pisywałem od lepszego od siebie -nigdy od durnia o oni tylko eksperymentuja na prawie już trupie i na dodatek za NASZE PIENIĄDZE.Chyba już wystarczy tych dziwactw.Dla mnie to i tak wszystko jedno co zrobią bedę jeżdził sobie rowerkiem i będę ich wszystkich od OPOLA DO WARSZAWY miał głęboko w d-pie bo na rower OC nie obowiazuje a prędkości nie przekraczam to fotoradary mogą stać nawet co 500 m.
doświadczony szofer , 08.01.2013, 12:31
W świetle prawa nie masz obowiązku wskazać kto prowadził twój samochód.Były podobne rozprawy sądowe i polcja je przegrała, jedna chyba w Zamościu.W Polsce muszą Ci udowodnić winę a nie Ty masz udawadniać swoją niewiność.Ciekawe jak wystawią mi mandat jak jezdzę na oryginalnych izraelskich numerach.Zna ktoś hebrajski panowie urzedasy???
Darek, 09.04.2013, 23:28
Komentarz został usunięty.
Z tym się w zupełności zgadzam,ale również fatalne oznakowanie tych zas-nych ścieżek które nazywają sie drogami ,chodzi mi o brak konsekwencji w prowadzeniu kierunku jazdy np.Opole a po 20 km znika Opole a wyskakuje Karczów, człek głupieje bo tej pipidówy nie ma nawet na mapie samochodowej.Myśli więc gdzie jedzie.następnie prędkość,ale to cecha związana z rozumem.Mnie w latach mej młodości jazdy uczył doświadczony instruktor kierowca który jescze pracował zawodowo i do upadłego powtarzał mi na kazdej niemalze lekcji takie oto zdanie;pamiętaj synu jak jedziesz wolno to zawsze masz dwa wyjścia w sprawach bezpieczeństwa albo zahamować lub dodać gazu i uciec z miejsca zagrożenia,a gdy jedziesz za szybko to tylko módl się o to byś się zmieścił między drzewami bo wyjścia nie masz już żadnego.Stosujac ta metode przejechałem bezpiecznie 43 lata bez kolizji a różne sytuacje na drodze się zdarzały i w dalszym ciagu jeżdżę,ale więcej rowerem bo ja myślę perpektywicznie i widzę oraz czuję że jak tak dalej nasi mądrale będą robić to za te 3 lata gdy mają wprowadzić zmiany w egzaminowaniu i reformę punktów karnych nie będą już mieli gdzie uczyć kursantów,oraz po czym jeżdzić i egzaminować bo dróg nie będzie,no chyba że całą opolszczyznę zabierze za długi a może jeszcze wielkopolskę i Dolny SLĄSK NASZA MAMA ANGELA.Gdy chodziłem do szkoły to zawsze od[pisywałem od lepszego od siebie -nigdy od durnia o oni tylko eksperymentuja na prawie już trupie i na dodatek za NASZE PIENIĄDZE.Chyba już wystarczy tych dziwactw.Dla mnie to i tak wszystko jedno co zrobią bedę jeżdził sobie rowerkiem i będę ich wszystkich od OPOLA DO WARSZAWY miał głęboko w d-pie bo na rower OC nie obowiazuje a prędkości nie przekraczam to fotoradary mogą stać nawet co 500 m.
doświadczony szofer , 08.01.2013, 12:53
Uważam, że trochę przesadzono. Mamy chyba już najtrudniejszy egzamin w Europie! Uważam, że raczej powinno się wprowadzić tylko restrykcje dla młodych kierowców a nie utrudniać zdobycie prawka. Robiłem ten test (go nie zdałem, a pracuję w tym temacie pośrednio - oznakowanie dróg) i bardzo mnie zdziwiło, że musiałem rozwiązywać problemy sytuacyjne, z którymi na drodze się nie spotkałem w mojej 30-letniej "karierze" kierowcy (ok. 40 tys km/rocznie)! Znaleziono tam do "obrazków" odcinki ulic o obciążeniu 100 samochodów na dobę i każe się je rozwiązywać na egzaminach! Paranoja!
Jotgie, 08.01.2013, 13:46
A dlaczego wprowadzać restrykcje dla młodych kierowców. Znam wielu młodych kierowców, którzy jeżdżą o wiele lepiej niż starzy. Czy wiek jest wyznacznikiem doświadczenia i umiejętności. Jeden może mieć prawo jazdy 10 lat i przejechane zaledwie 10000 km, a inny prawko o d roku i mieć już na koncie 40 000 km. Jak sądzisz kto lepiej umie jeździć i stwarza mniejsze zagrożenie na drodze. Wszelkie generalizowanie jest bez sensu. Po za tym prawo ma karać za przewinienia, a nie za wiek. Najbardziej denerwuje mnie karanie za bzdurne pasy, czy brak świateł w słoneczną pogodę. Ale jak większość starych kierowców olewa skrzyżowanie równorzędne na osiedlu wymuszając pierwszeństwo, tylko dlatego, że jedna droga jest asfaltowa, a druga utwardzona tłuczniem lub wyprzedza prawą stroną na skrzyżowaniu ze światłami, bo kierowca przed nim ma kierunkowskaz z lewo. O ile dobrze się orientuję za takie coś przysługuje mandat w kwocie 500 zł i 10 pkt. Dlaczego się panowie nie ustawią i za takie coś nie karają. Dziś na jednym cyklu świateł naliczyłem klientów na łączną sumę 6000 zł. Jeszcze raz powtarzam odwalcie się od młodych kierowców i dajcie im jeździć jak chcą puki nie spowodują kolizji, a za kolizję karajcie surowo każdego.
Młody kierowca , 01.07.2013, 22:16
A POSŁOWIE I RESZTA Z IMUNITETAMI TEŻ BĘDĄ PŁACIĆ CZY POKAŻE ŻE JEST NIETYKALNY I PRZEPISY I RESZTĘ MAJĄ GDZIEŚ
wkórzony, 08.01.2013, 14:48
Moim zdanie to nie poprawi ani trochę sytuacji na drogach, tylko poprawi wielkość portfela egzaminatorów i posłów. Jak dla mnie to jest chory pomysł z tymi egzaminami i testami, nie zdziwiło by mnie to jak ludzie by masowo zapisywali sie do wojska aby tam zrobić prawojazdy.
kierowca, 08.01.2013, 19:00
Teraz już nawet w wojsku nie chcą robić prawa jazdy. Szukają osób, które już mają C lub CE bo im się to nie opłacało. Wiele osób robiło prawko w wojsku a po 2 latach rezygnowało, prawko już mieli a wojsko wywaliło kasę w błoto.
anik, 27.02.2013, 11:46
wręcz chorobliwie zastanawiam sie czy pan Paweł Dytko widział te stare testy na prawo jazdy, bez wykucia sie na tzw blachę nie idzie zdać teorii. połowa pytań tam nadawje sie do wtórnej weryfikacji. jak z miejsca rozwiąże ten test bezbłędnie to szczere gratulacje.
gal anonim, 09.01.2013, 10:08
Jak nie wiadomo o co chodzi to chodzi o kasę. To jest naciąganie na koszty ludzi i szkół jazdy. Teraz zdobycie prawa jazdy będą mogli robić tylko ci co wygrają w totka. Szkoła musi zakupić nowy motor już nie wspomnę o kładzie cz skuterze, czyli wzrośnie cena za kurs na kat A. Następna rzecz elektroniczny podpis gdzie szkoła musi se wykupić aby fukcjionować ze starostwem., czyli cena za kurs będzię większa taki koszt to około 700zł. Następna rzecz kasa fiskalna koszt około 2000 tyś. Następna rzecz to zatrudnienia pracownika biurowego ponieważ instruktor nie da rady jeżdżić i wypełniać stos druków. No i dodatkowego instruktora ktory będzie przez bite cztery godziny wykładał teorię. Dochodzi platny egzamin wewnętrzny gdzie trzeba zapłacić do starostwa koszt około 17 zł. No i sedno sprawy podrożeją same egzaminy do 200 zł szczęście dla tych co tylko raz zapłacą wordowi niestety mało takich. Czyli przedsiębiorca przecież stracić nie może czyli kurs na nukę jazdy będzie kosztował 2000 gdzie teraz sierednio kosztuje 1000 zł
ja, 09.01.2013, 11:10
Co za debile.Bede jezdzic bez prawka
Ewelina, 09.01.2013, 11:14
dooobreee! ja tezzz! ;)
jol, 09.01.2013, 12:18
Prawo jazdy można zdać nie tylko w Polsce i jak przyjdzie taka potrzeba rodacy wyjadą tak jak za pracą .Zamiast wymyślać jak zarobić na obywatelach ,cze-ba edukować praktyka bo sama teoria to za mało .A wysokość mandatu czy punkty jeszcze nie poprawiły bezpieczeństwa. Sam jadąc w widząc foto radar odruchowo zwalniam nawet jak prędkość jest zgodna z przepisami taki pierwszy odruch .Powinni zamontować czarne skrzynki a kierowca powinien dostać zezwolenie do przejechania z punktu a bo punktu b kamery w każdym samochodzie czarne skrzynki . Ciekaw jestem wykończyli zakłady pracy rolników cze ba kasy kryzys to skąd pomyślcie jest ktoś chory to do lekarza specjalisty 6 miesięcy może nie dożyje a w takim razie : Straci zdrowie nery zdając i kasę na leczenie nie będzie go stać to zarobimy jeszcze na pochówku i wszyscy są szczęśliwi .Tak jak realia średniej krajowej ale to inna bajka .Pozdrawiam wszystkich zdających i szerokości
Jacek, 09.01.2013, 13:24
NIE DEBILE TYLKO POKRZYWDZENI OBYWATELE PRZEZ TEN CHORY POMYSL NASZYCH SWIETYCH TYCH TAM NA GORZE MOZE ZROBIA JESZCZE LEPSZY POMYSL. NP ZAKAZ ROBIENIA MLODYM PRAWO JAZDY DO LAT 30. BO ZNUW STWIERDZA BO DROGI SA NIE BEZPIECZNE LUB KIEROWCY . TO JA MAM TAKI POMYSL NIECH POLITYCY TERZ PLACA MANDATY A NIE ZASLANIAJA SIE IMUNITETEM CIENIASY ZEMNA JAK BY SIE PRUBOWALI NA DRODZE TO CHENTNIE ICH ZAPROSZE I POKAZE JAK SIE JEZIDZI PO NASZYCH ZASRANYCH DROGACH KTORYCH TAK GDDKiA NIE DAJE RADY ZROBIC LUB TE NOWE PRZEPISY NA AUTOSTRADZIE GDZIE BYLO ROK 140KM/H A TERAZ NA 100KM/H TO JEST HORE TO MOZE BENDZIEMY JEZDZIC 20 KM/H NA 50-60 70 - 80 -100 MOZE JAK TAK MLODYM SIE UTRUDNIA ZDAC EGZAMIN TO POLITYCY TEZ NIECH DO JASNEJ CHOLERY NIECH POKARZA KLASE JAKO KIEROWCY KOLEDZY Z LUBLINA JUZ CZEKAJA Z LOPATA NA PANA MINISTRA TRANSPORTU I PANA PREMIERA. NO I CO PANOWIE POLITYCY JESILI MACIE CHOC TROCHE GODNOSCI CYWILNEJ I ODWAGI TO POKARZCIE KLASE CWANIAKI . PODEJRZEWAM , ZE NIE PRZYJMA WEZWANIA BO SIE BOJA O SWOJE EGO JA WZGLEDEM WAS NIE MUSZE SOBIE PRZEDLUZAC MALEGO BO WIEM NACZYM POLEGA PRACA KIEROWCY I BEZPIECZENSTWO RUCHU DROGOWEGO ORAZ PRZEPISY RUCHU DROGOWEGO A WY CO PEWNIE NIC Z ZABIURKA LATWO JEST GADAC O KODEKSIE DROGOWYM.
BONZO, 12.01.2013, 20:43
sami gówniarze....
na ulice...!
nie róbcie prawka, nie płaćcie...!
Będę jeździł/a/ bez prawka...!
a podpisy - bonzo, joint itp. Gratuluję bezmózgie matoły!
życzę Wam żebyście się pozabijali za kierownicą i wara żebyście przez waszą głupotę i tępotę nie zrobili podczas wypadku krzywdy innym myślącym użytkownikom. Raz, dwa i po krzyku i po debilu jednym czy drugim. A już ten BONZO to dowód że faktyczne matoły mają takie podejście i szczytem ich intelektualnej możliwości to to co wypluł z siebie niejaki BONZO.
Dość że niewiele to ma wspólnego z mądrością to jeszcze w jakim pięknym stylu napisane!!
No przecież chodzący idiota, analfabeta.
"ZNUW, TERZ, PRUBOWALI, CHENTNIE, JEZIDZI, HORE, ..........."
A sformułowanie " GODNOSCI CYWILNEJ " po prostu nadaje się za wzór bezradności intelektualnej. Piszesz prostaku o godności a chyba chodziło Ci o odwadze /odwaga cywilna/ to ja zapytam Ciebie - masz choć trochę odwagi i przyznać przed samym sobą że jesteś zwykłym nieukiem i prostakiem a w związku z tym nie powinieneś zabierać dyskusji i broń Boże nic nie pisać. Do reszty gówniarzy i tumanów mądrali:
pisząc teraz słucham w wiadomościach o Jarosławie S. lat 27 który wypił kilka głębszych, wsiadł w swój samochodzik, w terenie zabudowanym, w mieście jechał ponad 100 km/h potrącił z całym impetem pieszego, przeciągnął go ok 100 m i co?
I tak jak to właśnie gówniarze których wypowiedzi możemy tutaj poczytać - poszedł to leżącego, wrócił do samochodu, zobaczył uszkodzenia i zwiał. Kretyni i gówniarze! powinniście na miejscu ginąć by było bezpieczniej! Bo dość że to gówniarze przyczyniają się do najgorszych tragedii drogowych to jeszcze jakie podejście mają do zaostrzenia prawa! Najlepiej na ulice, najlepiej bez prawa jazdy jeździć!
Zróbcie coś dla normalnych ludzi i zlikwidujcie się we własnych pojazdach!
lkl, 13.01.2013, 23:10
Za mlodych czasow tak tez mnie nzaywano teraz jestem dyslektykiem i dysgrafem i mam w d...pie takich jak ty pseudo inteligencja zaje..na.
MAM PYTANIE :-) DLACZEGO POLACY POTRAFIA JECHAC ZGODNIE Z PRZEPISAMI NA ZACHODZIE /TYLKO/ ?
slawek, 14.01.2013, 14:28
Co to da ? Nic to nie da!!! I taka jest prawda co z tego, że zaostrzą egzaminy jak i tak młodzi kierowcy nic nie umieją bo Pan instruktor sam ma prawo jazdy od miesiąca HA HA HA .
Robię setki kilometrów w miesiącu i widzę L non stop i aż głowa boli jak się patrzy co oni wyprawiają a instruktorek sobie SMS-ki klika więc po co to wszystko ???!!!
Poza tym tylko w naszym śmiesznym policyjnym i biurokrackim kraju jest taki problem z prawej jazdy - w UK zdobycie prawo jazdy wygląda całkiem inaczej i dużo łatwiej je zdobyć a jakoś nie ma takich problemów na drogach a też jest krajem UE.
Polska = szkoda gadać
Kierowca, 10.01.2013, 07:07
powiedziałeś jak to fantastycznie jest w UK, świetnie!
Byłeś tam na zmywaku czy jako kierowca robiłeś?
To jeżeli zaczynasz porównywać inne kraje w tym aspekcie to może byłbyś na tyle uczciwy i napisał jacy tam ludzie mieszkają, że jest inna kultura ale co najważniejsze, NAJWAŻNIEJSZE jak tam funkcjonuje Policja, jaki respekt mają barany, tłuki i gówniarze przed Policją i dopisałbyś może o nieuchronności kary oraz o jej wysokości.
Za dużo jak dla Ciebie?
Chyba że -co łatwo wywnioskować- nie piszesz tego bo wiesz że zaprzeczyłbyś samemu sobie.
Więc nie pisz bzdur tylko zacznij myśleć.
lkl, 13.01.2013, 23:18
Jak zmieniają teorię to i niech jazdę zmienią niech na kursie nie będzie 30h praktyki tylko 50. Jak opanować auto, nauczyć się łuku, zawracania i innych pierdół w 30 h sorry ale tak się nie da. Szanse mają tylko ci co kiedyś gdzieś coś jeżdzili. W taką ilość godzin super kierowcy na pewno nie będzie . I nie ma co mieć pretensji do instruktora bo niestety ustawa jest ustawą a jak instruktor będzie uczył czego innego niż to co jest wymagane na egzamin to raczej nic z tego nie będzie
ja, 10.01.2013, 11:20
1.Dlaczego po zmianie adresu prawo jazdy będzie terminowe ???
2.Dlaczego po 3 wykroczeniu młodego kierowcy zostanie zabrane prawo jazdy ???
osk, 10.01.2013, 17:47
Niczego dobrego nie nauczy byle jaki instruktor który jeżdzi amatorsko perę lat i sam nie ma doświadczenia - to raz. Dwa to na żadnym kursie nie uczą myślenia,gdyż rzadko który instruktor sam potrafi myśleć to widać codziennie na ulicach. Po trzecie dzisiejsze szkoły jazdy to "produkcja" kierowców to nie nauka . Te szkoły nastawione są tylko na masowy zysk a potem ratuj się kto może...A tym co to ciągle coś zmieniają to chodzi tylko o kasę. Tym co ciągle podnoszą mandaty to też tylko o kasę chodzi ,ale oczywiście oni nie płacą niech motłoch płaci.
Obywatel, 10.01.2013, 23:31
W 2001 roku całkowity koszt zrobienia prawka wyniósł mnie 853 zł (kurs, lekarz, egzamin x1, blankiet) - ile teraz taka "przyjemność" kosztuje?
dlt7, 11.01.2013, 15:49
Prawo jazdy kat. "B" to około 1200 zł kat. "A" 700-900 zł (Ceny z Radomia)
Stefan, 11.01.2013, 19:50
wszystko teraz zganiacie na gówniarzy haha debile a sami kiedyś nie byliście gówniarzami i co myślcie że teraz macie więcej lat to co to lepsi na starość to juz wam siada na lep nie kturym to też prawo jazdy zabrać a nie tylko na kase lecicie nie patrzycie na to co my przechodzimy takie cwaniaki bo wy macie prawo jazdy i nie będziecie zdawać szkoda tutaj gadać. .
dsdsa, 14.01.2013, 05:10
Kolego masz rację,jeżdżę już "chwilkę" i widzę co się dzieje,nie można winić tylko "guwniarzy" za większość kolizji i wypadków,to ambicja tych nieco starszych kolegów kierowców jest przyczyną,brawura nadmierna prędkość,bo ja potrafię i jestem Kubica za kierownicą "malucha",a gdzie podziała się tolerancja i kultura.Młodego kierowcę można poznać z kilku kilometrów,jedzie ostrożnie bo się jeszcze boi jazdy i nie jest w pełni oswojony z samochodem i jeszcze jedno-dziwna mania pokazania "kto jest lepszy",ma bmw za 2500 zeta ledwo kupy się trzymającego i goni na zabicie byle pokazać jaki to doświadczony driver z łaski WORD-u.Mało jest osób pomagających we włączaniu się do ruchu i jak również takich co cierpliwie czekają na miejsce do wykonania manewru,nie porównujmy reali zachodnich do naszych,mamy co mamy i na tym musimy umieć się poruszać szanując siebie i innych użytkowników ,jeśli sami nie zmienimy swych mentalności to nakładane wysokości mandatów czy innych sankcji na pewno nie przyczyni się do bezpieczeństwa na naszych drogach.Dużo się mówi o jakości naszych dróg,więc dostosujmy się do tego i jedzmy ostrożniej a fotki z radarów będą ogłaszane wiadomościach wieczornych w dziale sensacji bo nikt nie będzie pamiętał o ich istnieniu .Pozdrawiam wszystkich i tych młodych i tych z nieco większym doświadczeniem
Mr.Riverdance, 06.11.2013, 09:47