Nowa kontrola stacji paliw - zobacz, jak wypadł twój region

Próbki paliw z aż 442 polskich stacji przebadała w ciągu czterech pierwszych miesięcy tego roku inspekcja handlowa. Wyniki kontroli są niezłe, ale mogłoby być lepiej.

fot. redakcja.regiomoto

Państwowa Inspekcja Handlowa wyrywkowe kontrole jakości paliw prowadzi przez cały rok.  Inspektorzy z każdego województwa pobierają do badania zarówno olej napędowy, jak i benzynę bezołowiową 95. Osobne badanie dotyczy próbek gazu LPG. W ciągu czterech miesięcy kontrolerzy sprawdzili jakość benzyny i diesla na 337 stacjach paliw, a autogazu w 105 miejscach. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów opublikował właśnie raport z kontroli próbek.

Wyniki kontroli na stacjach paliw (benzyna, olej napędowy) w pliku PDF - lista sprawdzonych stacji
Wyniki kontroli na stacjach LPG w pliku PDF - lista sprawdzonych stacji

(Litera "D" w pliku PDF oznacza,  że paliwo spełnia wymogi. W miejscach, gdzie są dodatkowe zapiski, umieszczone zostały informacje o tym co było z paliwem nie tak - legenda na samym dole w pliku PDF.)

Za dużo siarki w LPG

Kontrola stacji LPG wykazała nieprawidłowści tylko w trzech miejscach. Na stacji Polmax w Słubicach w województwie lubuskim paliwo miało zbyt wysoką zawartość siarki. Na stacji Mador w miejscowości Zbiroża w woj. mazowieckim kontrolerzy mieli zastrzeżenia do wyników badania działania korodującego na miedzi. Kontrola na stacji Bialchem w Olsztynie wykazała nieprawidłowości w przypadku obu tych parametrów.

- Zbyt wysoka zawartość siarki to problem zarówno dla silnika samochodu, jak i środowiska naturalnego. Skąd biorą sie problemy? Gaz, szczególnie ten importowany ze wschodu zawiera spore ilości siarki. Zgodnie z zasadami trzeba go odsiarczyć, ale ponieważ oznacza to duże koszty, zdarza się, że importerzy robią to niedokładnie – wyjaśnia Anna Czarnek z Państwowej Inspekcji Handlowej.

Unia podniesie nam ceny paliw? 4 zł za litr LPG?
  
Drugi z parametrów określa, czy paliwo wpływa na szybszą korozję elementów wykonanych z miedzi. Jak wygląda badanie?

- Wkładamy do specjalnego urządzenia miedzianą płytkę i puszczamy przez nie gaz. Po określonym czasie ją wyciągamy i oceniamy zużycie porównując kolor do wzorników. Jeśli ten parametr jest przekroczony, miedziane elementy silnika zużywają sie znacznie szybciej niz zwykle – tłumaczy Czarnek.    

Wyniki kontroli na stacjach paliw (benzyna, olej napędowy) w pliku PDF - lista sprawdzonych stacji
Wyniki kontroli na stacjach LPG w pliku PDF - lista sprawdzonych stacji

Trzy główne problemy z benzyną bezołowiową i olejem napędowym

Na 337 skontrolowanych stacji handlujących olejem napędowym i benzyną bezołowiową 95, jakość próbek zakwestionowano w 19 przypadkach. Problemy dotyczyły temperatury zapłonu paliwa, temperatury końca destylacji i zawartości węglowodorów typu aromatycznego. Co to znaczy? Ogólnie przyjęte normy określają, w jakiej temperaturze maksymalnej paliwo powinno odparować. 

Katalogowe zużycie paliwa a rzeczywistość. Skąd te różnice?
  
- Wyższa temperatura destylacji dowodzi, że skład paliwa jest niewłaściwy. Najczęściej znajdują sie w nim ciężkie frakcje, których być w nim nie powinno. Skąd sie tam znalazły w każdym przypadku określa sie na podstawie odrębnego postępowania – mówi Anna Czarnek.

Zbyt niska temperatura zapłonu to z kolei zagrożenie dla bezpieczeństwa. Dla oleju napędowego bezpieczną granicę przyjęto na poziomie 55 stopni Celsjusza.

- Jeśli byłaby znacznie niższa, istnieje duże ryzyko samozapłonu. Szczególnie, kiedy na zewnątrz jest upalnie, a samochód nagrzewa się od otoczenia. Przyczyna problemów może być zarówno zła kompozycja składników paliwa, jak i dolanie do niego innych substancji – wyjaśnia A. Czarnek.

Uwaga na chrzczone paliwa. Oszuści wiedzą jak omijać kontrole
  
Zawartość węglowodorów typu aromatycznego może skutkować powstawaniem osadów w komorze spalania silnika. Wpływa także negatywnie na parametry i osiągi silnika.  

Olbrzymi postęp

Wyniki kontroli na stacjach paliw (benzyna, olej napędowy) w pliku PDF - lista sprawdzonych stacji
Wyniki kontroli na stacjach LPG w pliku PDF - lista sprawdzonych stacji

Jak wyniki ocenia Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów?

- Pierwsze, pilotażowe kontrole benzyny i oleju napędowego prowadziliśmy w 2003 roku. Jakość gazu LPG kontrolujemy od 2007 roku. Wówczas norm jakości nie spełniała jedna trzecia próbek. Dzisiaj zastrzeżenia budzi tylko kilka procent. Oczywiście zawsze może być lepiej, ale jak widać, zmiany idą w dobrym kierunku – uważa Magdalena Rucińska z UOKiK.

Zobacz, jak stacje paliw wypadły podczas zeszłorocznych kontroli

Bartosz Gubernat

Autor: Bartosz Gubernat
3komentarzy