Akumulator samochodowy - jak kupić i kiedy? Poradnik

Sprawdź, kiedy trzeba kupić nowy akumulator, jak dobrać baterię do samochodu, ile ona kosztuje i jak działają akumulatory żelowe.
Akumulator

fot. Piotr Walczak

Akumulator jest jednym z najważniejszych elementów w samochodzie. Służy bowiem do uruchomienia silnika oraz zapewnia funkcjonowanie wszystkich odbiorników prądu elektrycznego głównie w trakcie postoju (w czasie pracy silnika źródłem prądu jest alternator). Od jego sprawności w dużej mierze zależy dobry rozruch w mroźny poranek. 

Zobacz też: Przygotowanie samochodu do zimy: co sprawdzić, co wymienić (FOTO)

Podpowiadamy 10 rzeczy, o których warto wiedzieć i pamiętać przy i po zakupie akumulatora oraz podczas codziennej eksploatacji. Nie jest to co prawda tani element, ale za to posłuży nam kilka lat.

1. Żywotność

W praktyce można jeździć 4-5 lat bez zaglądania do akumulatora, jeżeli instalacja elektryczna w samochodzie pracuje wzorowo. W trosce o akumulator warto więc sprawdzić co jakiś czas zgodność napięcia ładowania (pod obciążeniem i bez) z danymi fabrycznymi. Pamiętajmy przy tym, że nie tylko zbyt małe napięcie ładowania jest błędem. Jego nadmierna wartość powoduje systematyczne przeładowanie i działa na akumulator równie destrukcyjnie jak stan permanentnego niedoładowania.

 

Bezobsługowa jest większość montowanych w ostatnich latach akumulatorów - zarówno baterie ołowiano-kwasowe, jak i nowocześniejsze i coraz bardziej popularne akumulatory żelowe.

2. Kontrola

Wraz ze spadkiem temperatury otoczenia (także elektrolitu) obniża się pojemność elektryczna akumulatora. Pobór energii jest zwiększony z powodu wymogu jazdy z włączonymi światłami. Zbyt mała gęstość elektrolitu i niska temperatura mogą spowodować zamarznięcie elektrolitu i rozsadzenie obudowy akumulatora.

Najlepiej przed zimą skontrolować stan akumulatora podczas przeglądu auta. W profesjonalnym serwisie fachowcy ocenią, na ile sprawna jest nasza bateria i w razie potrzeby wymienią ją na nową. 

Zobacz też: Wymiana wycieraczek samochodowych - kiedy, dlaczego i za ile

Sami powinniśmy dbać o czystość powierzchni wieczka, gdyż gromadząca się wilgoć i woda mogą być przyczyną zwarć i samowyładowań. W bateriach obsługowych sprawdzajmy poziom i gęstość elektrolitu, ewentualnie uzupełniajmy go wodą destylowaną i doładowujmy według instrukcji producenta.

Przy akumulatorze bezobsługowym obserwujmy kolor tzw. magicznego oka: zielony (naładowany), czarny (konieczność doładowania), biały lub żółty – niesprawny (wymiana).

Przy okazji - jeżeli samochód zimą nie będzie wykorzystywany, należy wyjąć z niego akumulator i przechowywać w stanie naładowanym.

3. Niepokojące sygnały

Podstawowym objawem zużywającego się akumulatora są problemy z rozruchem - ciężkie kręcenie rozrusznikiem. Trzeba pamiętać, że przeciętna żywotność akumulatora jest uzależniona od jakości samej baterii oraz warunków jej pracy, sposobie użytkowania czy wspomnianej sprawności instalacji elektrycznej naszego auta.

4. Zakup - pojemność

- Akumulator właściwy dla naszego auta dobiera jego producent. Najszybciej
informację o tym, jaki jest odpowiedni, znajdziemy w instrukcji obsługi pojazdu - mówi Tomasz Siergiejuk, specjalista ds. akumulatorów w jednym z białostockich Bosch Service.

Jeżeli nie posiadamy instrukcji obsługi samochodu, możemy taką informacje znaleźć w katalogach producentów akumulatorów. Trzeba pamiętać, że akumulator o zbyt małej pojemności będzie się szybko rozładowywał, co może nam przysporzyć kłopotów z rozruchem.

REKLAMA
Akumulatory regiomoto.pl - akumulatory i części samochodowe, sklep internetowy

Zobacz też: Rozrusznik i alternator. Typowe usterki i koszty napraw

Natomiast bateria o zbyt dużej pojemności nie będzie dostatecznie doładowywana, co będzie skutkowało tym samym, co w poprzednim przypadku.

Nie można też powiedzieć, jaka pojemność jest najczęściej stosowana. Po prostu na rynku jest zbyt duża liczba typów akumulatorów właściwych dla konkretnych aut.

5. Recykling

Sprzedawca nowego akumulatora jest zobowiązany przez obecne przepisy prawne do odbioru zużytego i do przekazania go do recycklingu lub pobrania kaucji (jeśli nie oddajemy starego) w wysokości 30 zł na tę okoliczność, a następnie odprowadzenia jej na konto Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska.

6. Akumulatory żelowe i nowe technologie

Wspomniane akumulatory obsługowe odchodzą do lamusa. W zdecydowanej większości na rynku oferowane są bezobsługowe i takie należy wybierać. Konieczność obsługi akumulatora w niczym nie pomaga, a może nam przysporzyć dodatkowych kłopotów. Nowoczesne baterie nie wymagają już od użytkownika dolewania wody destylowanej.

 

W ostatnim czasie, w związku z coraz większym zapotrzebowaniem współcześnie produkowanych aut na energię elektryczną, pojawiło się na rynku kilka nowości - przede wszystkim akumulatory żelowe. W tych najnowocześniejszych - np. typu AGM konstrukcji Boscha - stosuje się technologie wiązania elektrolitu w macie szklanej, dzięki czemu taki akumulator jest wyjątkowo odporny na częste cykle ładowania i rozładowania, a także na wstrząsy oraz ma wydłużoną żywotność.

Zobacz też: Co zrobić, by zimą samochód zawsze odpalił. Poradnik

Obecne rozwiązania pozwalają na osiągnięcie 100 procent bezobsługowości akumulatora oraz ekstremalnej odporności na wstrząsy. Nowoczesne baterie są też w pełni zabezpieczone przed wyciekiem elektrolitu.

 

W tej chwili akumulatory żelowe stanowią rosnącą część nowych baterii sprzedawanych na rynku, ale ponieważ są drogie nadal dominują akumulatory ołowiano-kwasowe.

7. Wymiary

Ważne przy zakupie jest zwrócenie uwagi na odpowiednie wymiary - to oczywistość, aby akumulator w ogóle pasował do auta. Istotne przy montażu jest, żeby bateria była dobrze zamocowana w samochodzie, a zaciski biegunowe dobrze zaciśnięte i zabezpieczone warstwą wazeliny bezkwasowej.

8. Podłączanie

Kupiliśmy akumulator i zabieramy się za podłączanie go w samochodzie.  Stary akumulator odłączamy zaczynając od klemy "-", potem "+". Podłączamy na odwrót.

- Najpierw zawsze zaczynamy od klemy "+", a później "-" - tłumaczy Tomasz Siergiejuk. - Jeżeli przypadkowo przy odkręcaniu przewodu na klemie połączonej z masą dotkniesz karoserii, to nic się nie stanie. Jeśli zaś odkręcasz najpierw przewód nie połączony z masą i dotkniesz karoserii, to poleci snop iskier.

9. Pewne źródło

Jeśli kupować akumulator, to u sprawdzonych dostawców - najlepiej tam, gdzie zamontują i sprawdzą przy okazji ładowanie i rozruch. W razie reklamacji nie będzie
wymówek co do tych parametrów, bo baterię montowali fachowcy, którzy powinni
to wiedzieć i sprawdzić.

Zobacz też: Amortyzatory - jak i dlaczego warto o nie dbać. Poradnik

10. Ile to kosztuje?

W Polsce możemy znaleźć kika liczących się marek akumulatorów - m.in. Bosch, Varta, Exide, Centra, Braille, Steel Power. Ceny akumulatorów są bardzo zróżnicowane, jeśli chodzi o auta osobowe. Zależą choćby od rodzaju baterii, pojemności i producenta. Zaczynają się od niespełna 200 zł, dochodzą do ponad tysiąca.

Piotr Walczak

Autor: Piotr Walczak
12komentarzy
Dodaj nowy komentarz

Komentarze (12)

"Natomiast bateria o zbyt dużej pojemności nie będzie dostatecznie doładowywana, co będzie skutkowało tym samym, co w poprzednim przypadku." PRZESTAŃCIE CO ROK PISAĆ TAKIE BZDURY! Jest to całkowita nieprawda, wręcz krążący wśród laików mit.
Greg, 13.12.2011, 12:24
Pojemność akumulatora w aucie to taka, która pozwala uruchomić silnik...i tyle. Wieksza pojemnosc daje pewność uruchomienia silnika w mrozy. Większy ma lepsze własności "regeneracyjne", tzn szybciej odzyskuje ładunek (ładuje się) ze wzlędu na mniejszą rezystancję wewnętrzną. Powodem niedoładowywania akumulatora jest tylko i wyłącznie czas jazdy samochodem i warunki rozruchu...
JEDNYM SŁOWEM TO BZDURA POWIELANA PRZEZ LATA!!!
fachman, 26.01.2014, 19:39
Komentarz został usunięty.
człowieku twoje stwierdzenie przeczy fizyce (elektrotechnice) bateria o zbyt duzej pojemnosci zostanie niedoladowana przez niezaprojektowany do niej alternator wskutek czego zywotnosc baterii ... no i raczej bycie madrzejszym od konstruktorow ???? opamietaj sie!
MISZA, 20.12.2011, 12:40
moj samochod ma alternaror 2x wiekszej mocy niz ten ktory jest w moim traktorze. samochod ma akumulator o pojemnosci 64Ah a traktor 170Ah no i co Ty na to.. mozesz sobie to sprawdzic.. kazdy porzadny samochod ma bardzo mocne alternatory i duze zapasy mocy inaczej byly by ciągle problemy
Twaz, 23.01.2013, 11:36
masz internet poczytaj sobie a nie naszego kolegę tutaj pouczasz. Jesteś nie oczytany w tej dziedzinie więc się nie wymądrzaj
mariusz, 01.06.2013, 16:53
"W Polsce możemy znaleźć kika liczących się marek akumulatorów - m.in. Bosch, Varta, Exide, Centra, Braille, Steel Power" doskonale akumulatory w rozsadnej cenie niczym nie odbiegajace jakoscia od bosch'a itp.
dtzdg, 04.02.2012, 17:00
Oprócz wymienionych w artykule marek warto się zainteresować polskimi takimi jak: Jenox - jest on również dobry jak jakiś zagraniczny a przy okazji tańszy - i wspieramy przy tym polską gospodarkę:)
bartolini, 09.01.2013, 18:28
kopiłem 7 lat temu aku (najtańsze )do diesla po 3 latach zdechł przy 5 stopniowym mrozie myślałem jak większość OSZUKIWANYCH ludzi że to juz koniec tego akumulatora ale że szkoda mi go było to zajrzałem do środka i co brak elektrolitu.Rozwiązanie 0,8L wody destylowanej 3 dni ładowania niskim prądem i jak nowy. Ma teraz 7 lat i przy -18 zapala sprawdzałem niedawno.
Co roku we wrześniu dolewam wody destylowanej do wymaganego max poziomu i zastanawiam sie ile jeszcze pociągnie 7+?
Nie dajcie się ogłupiać sprawdzajcie czy macie elektrolit. Bezobsługowe różnią sie TYLKO tym że obudowa jest szczelna i woda odparowuje nieco wolniej.
50% i tak stwierdzi ze to bzdury -ich strata.
daro, 15.01.2013, 13:50
awsze bl taki mit desla kupuje się bo się dużo jeździ jak ktoś lubi paprać się w kwasie bo ja nie lubie
z, 16.06.2013, 13:14
zależy jak ktoś słucha muzyki na postoju itp. to lepiej musi kupić większy akumulator ale i bez przesady akumulatro jest do rozrusznika szybki amperaż
taki akumulator nie zawiedzie nas w mrozy to są elektrony robocze w pewnym stopniu jakoś poszeregowane i czym większe natargniecie tego skutkuje psuciem się akumulatora ciekzko takie coś w ogóle zregenerować latem
z, 16.06.2013, 12:51
Gdzie kupić akumulator żelowy do"OPLA Insigni CDIT". W kilku sklepach motoryzacyjnych pytałem się i nic.Wymiary: DxSxW 320x175x175
ENRYKO, 09.09.2013, 21:02
witam, zapraszam do katowic ul. gliwicka 113 mamy taki akumulator agm na stanie
2bat.pl, 11.10.2013, 10:21