Filtry oleju, paliwa, powietrza - kiedy i jak je wymieniać? Poradnik

Filtry w samochodzie trzeba regularnie wymieniać, żeby zapobiec poważnym awariom. Sprawdź, kiedy i jak to zrobić.
Filtry
Filtr oleju wymieniamy razem z olejem.

fot. Piotr Walczak

O ile z wymianą filtra oleju nie ma problemu - gdyż wymieniamy go wraz z olejem silnikowym i zazwyczaj robimy to regularnie, to już w przypadku filtra paliwa czy powietrza najczęściej przypominamy sobie o nich, gdy z autem coś się dzieje.

Zobacz też: Wymiana oleju silnikowego w samochodzie – poradnik 

Zapytaliśmy Dariusza Nalewajko, kierownika serwisu Renault w Białymstoku, należącego do firmy Motozbyt, kiedy i dlaczego trzeba wymieniać filtry w samochodzie.

Filtr oleju silnikowego

Zadaniem tego filtra jest ograniczenie ilości zanieczyszczeń dostających się do silnika wraz z zasysanym powietrzem oraz oczyszczanie oleju. Warto dodać, że filtr powietrza nie wyłapuje wszystkich zanieczyszczeń z atmosfery w 100 procentach. Dostają się więc one do silnika i zadanie ich zatrzymania ma filtr oleju. Jest po prostu bardziej czuły od filtra powietrza.

 

Zobacz też: Wymiana filtrów w samochodzie - zdjęcia

Dobór filtra oleju do danego silnika przez jego producenta uzależniony jest m.in. od konstrukcji jednostki napędowej. Producenci flitrów podają w katalogach, do jakich silników one pasują. Należy przy tym pamiętać, że tylko filtry oryginalne lub renomowanych firm gwarantują bezpieczeństwo użytkowania.

Filtr oleju wymienia się zwykle wraz z olejem i uszczelką korka spustowego. Częstotliwość wymian określają normy producenta. Jest ona również zależna od sposobu i warunków eksploatacji pojazdu. Zwykle z olejem wymieniamy go co roku lub po przejechaniu 10-20 tys. km.

Element ten kosztuje od kilkunastu do kilkudziesięciu złotych, natomiast wymiana - przykładowo - w ASO, w samochodzie kompaktowym to wydatek wraz z olejem w granicach 300 zł.

Zobacz też: Rozrząd - wymiana, napęd paskiem i łańcuchem. Poradnik

 
Filtr paliwa

Jego zadaniem jest oczyszczanie paliwa. Warto wiedzieć, że zanieczyszczenia paliwa zazwyczaj są groźniejsze dla silników Diesla niż benzynowych. Wynika to z rozwiązań konstrukcyjnych - przede wszystkim z zastosowania w jednostkach wyskoprężnych wysokociśnieniowej aparatury wtryskowej.

Najczęściej w układach zasilania silników o zapłonie iskrowym stosuje się tylko siatkowe filtry zabezpieczające oraz małe papierowe filtry przewodowe.

Filtr przewodowy instaluje się w silniku z reguły pomiędzy pompą zasilającą a wtryskiwaczami. Charakteryzuje się on stosunkowo dużą trwałością. Wymieniamy go po przebiegu od 15 tys. km do 50 tys. km - w zależności od producenta. Dokładność oczyszczania paliwa jest uzależniona od rodzaju zastosowanego papieru.

Koszt zakupu filtra paliwa wynosi od kilku do kilkudziesięciu złotych. Jego wymiana zwykle nie nastręcza trudności, więc możemy dokonać jej sami. Należy zwrócić baczną uwagę na kierunek przepływu paliwa, który jest oznaczany na filtrach za pomocą strzałek.

Zobacz też: Przygotowanie samochodu do zimy: co sprawdzić, co wymienić (FOTO) 

Filtr powietrza

Filtr powietrza zabezpiecza silnik przed dostaniem się zanieczyszczeń do silnika.

- Współczesnym filtrom powietrza w jednostkach napędowych dużej mocy stawia się naprawdę duże wymagania - mówi Dariusz Nalewajko. - Dokładne oczyszczenie powietrza przed wprowadzeniem go do komór spalania to warunek prawidłowej pracy silnika i wysokiej trwałości pracujących elementów.

Powietrze jest niezbędnym czynnikiem w procesie spalania paliwa w silniku. Ciekawostka: Czterosuwowy silnik o pojemności 1000 ccm w ciągu jednej minuty - przy 7000 obr./min. - zasysa prawie dwa i pół tysiąca litrów powietrza. W ciągu godzinnej pracy bez przerwy daje to wartość niemal piętnastu tysięcy litrów!

To bardzo dużo, ale liczby te nabierają szczególnego znaczenia, gdy zainteresujemy się samym powietrzem. Nawet w tak zwanym czystym powietrzu występuje  średnio ok. 1 mg kurzu w 1 metrze sześciennym.

Przyjmuje się, że silnik zasysa przeciętnie ok. 20 g kurzu na 1000 przejechanych kilometrów. Nie wolno dopuścić, by kurz dostał się do wnętrza jednostki napędowej, bo może uszkodzić powierzchnie cylindrów, tłoków i pierścieni tłokowych, obniżając tym samym żywotność silnika.

Zobacz też: Turbo w samochodzie - więcej mocy, ale i kłopotów. Poradnik

Wymieniając filtr powietrza należy być ostrożnym i precyzyjnym. Trzeba uważać, by jego zawartość nawet w najmniejszej części nie dotarła do wnętrza silnika. Koszt filtra powietrza z wymianą w ASO to zwykle około 100 zł. Filtr powietrza teoretycznie powinien wytrzymać od przegladu do przeglądu, czyli 15-20 tys. km przebiegu. W praktyce warto po przejechaniu kilku tysięcy sprawdzić, jak wygląda.

Zobacz też: Sportowe filtry powietrza - Kiedy warto w nie inwestować?

REKLAMA
Oleje, filtry i płyny regiomoto.pl - Oleje, filtry i płyny oraz części samochodowe, sklep internetowy

Filtr kabiny

Podstawowym zadaniem tego filtra jest oczyszczanie powietrza tłoczonego do wnętrza pojazdu. Zatrzymuje on większość pyłków roślin, zarodników grzybów, kurzu, dymu, cząstek asfaltu, drobin gumy pochodzącej ze ścieranych opon, kwarcu i innych zanieczyszczeń unoszących się w powietrzu zgromadzonym nad jezdnią. 
 
Filtry kabinowe powinny być wymieniane nie rzadziej niż raz na rok lub po przejechaniu 15 tys. kilometrów. Niestety, wielu użytkowników samochodów o tym zapomina, a zanieczyszczenia dostając się do wnętrza samochodu mogą negatywnie oddziaływać na kierowcę i pasażerów.

Ostatecznymi sygnałami do wymiany filtra są:
- parowanie szyb,
- zauważalne zmniejszenie ilości powietrza tłoczonego przez dmuchawę,
- nieprzyjemny zapach w kabinie, który pochodzi od rozwijających się w filtrze bakterii.

Filtry kabinowe pomagają nie tylko osobom cierpiącym na alergię, uczulenia czy astmę. Dzięki nim poprawia się samopoczucie kierowcy i pasażerów, a podróż staje się nie tylko bezpieczniejsza, ale i mniej uciążliwa. Stojąc w korkach jesteśmy przecież narażeni na wdychanie szkodliwych substancji, których stężenie w kabinie samochodowej jest nawet sześć razy większe niż na poboczu drogi. 

Na skuteczność działania i trwałość filtra kabinowego wpływ ma jakość użytych materiałów oraz dokładność wykonania. W filtrach kabinowych nie powinno stosować się wkładów papierowych, ponieważ po zawilgoceniu znacznie gorzej pochłaniają zanieczyszczenia i mniej dokładnie filtrują.

Zobacz też: Klimatyzacja wymaga serwisu także jesienią i zimą. Poradnik

Filtry kabinowe z węglem aktywnym

W trosce o ochronę własnego zdrowia warto zastosować filtr kabinowy z węglem aktywnym. Ma on tę samą wielkość co filtr standardowy, a dodatkowo zatrzymuje szkodliwe gazy. Aby filtr kabinowy z węglem aktywnym w 100 procentach zatrzymywał szkodliwe substancje gazowe, takie jak ozon, związki siarki i azotu ze spalin, powinien zawierać dobrej jakości węgiel aktywny.

Sprawnie działający filtr przyczynia się do zmniejszenia zagrożenia wystąpień reakcji alergicznych błon śluzowych nosa i oczu, kataru czy podrażnień układu oddechowego - chorób, na które coraz częściej cierpią ludzie, którzy wiele czasu spędzają za kierownicą.
 
W zasadzie nie można określić czasu, kiedy nastąpi całkowite zapchanie filtra. Okres eksploatacji zależy od ilości zanieczyszczeń zawartych w powietrzu.

- Trzeba podkreślić, że nie ma możliwości skutecznego oczyszczenia tego filtra - tłumaczy Dariusz Nalewajko. - Dlatego filtr kabinowy należy wymieniać co 15 tys. km przebiegu, podczas planowego przeglądu lub przynajmniej raz do roku.

Ceny filtrów kabinowych wynoszą od 70-80 zł. Wymiany można dokonać samemu.

Zobacz też: Samochód na LPG – zimowa eksploatacja

Filtr cząstek stałych

Filtr cząstek stałych (skrót DPF  lub FAP) jest montowany w układach wydechowych silników wysokoprężnych. Oczyszcza on gazy spalinowe z cząstek sadzy. Wprowadzenie filtrów DPF pozwoliło wyeliminować emisję czarnego dymu, charakterystycznego dla starszych pojazdów z silnikami Diesla.

Wydajność prawidłowo działającego filtra zawiera się w przedziale od 85 do 100 proc., co oznacza, że do atmosfery przedostaje się nie więcej niż 15 proc. zanieczyszczeń.

Zobacz też: Nowoczesny diesel - czy i jak usunąć z niego filtr DPF. Poradnik

Gromadzące się w filtrze cząstki sadzy powodują jego stopniowe zapychanie i utratę wydajności. W części pojazdów stosuje się filtry jednorazowe, wymagające wymiany po zapełnieniu filtra. Bardziej zaawansowanym rozwiązaniem jest samooczyszczanie filtra, polegające na katalitycznym spalaniu sadzy po osiągnięciu przez filtr odpowiednio wysokiej temperatury.

Stosowane są też aktywne systemy wypalania zgromadzonej w filtrze sadzy - na przykład okresowa zmiana trybu pracy silnika. Jeszcze innym sposobem aktywnej regeneracji filtra jest okresowe podgrzewanie go dodatkowym płomieniem wtryskiwanej do filtra mieszanki, w wyniku czego sadza ulega spaleniu.

Średnia trwałość filtra to około 160 tys. kilometrów przebiegu. Koszt regeneracji w serwisie to wydatek 300-500 zł.

Wymiana i ceny flitrów - ASO/serwis niezależny:

* filtr oleju - 30-45 zł, robocizna - 36/30 zł (wraz z wymianą oleju), wymiana - co 10-20 tys. km lub co roku;
* filtr paliwa (samochód z silnikiem benzynowym) - 50-120 zł, robocizna - 36/30 zł, wymiana - co 15-50 tys. km;
* filtr kabinowy - 70-80 zł, robocizna - 36/30 zł, wymiana - co roku lub co 15 tys. km;
* filtr powietrza - 60-70 zł, robocizna - 24/15 zł, wymiana - maksymalnie co 20 tys. km;
* filtr cząstek stałych - 4 tys. zł, robocizna 500 zł, wymiana - średnio co 160 tys. km (w przypadku tego filtra ceny mogą dochodzić nawet do 14 tys. zł).

Dodajmy, że kierowca mający nieco pojęcia o mechanice, powinien bez pomocy mechanika poradzić sobie z wymianą filtrów: paliwa, kabinowego, powietrza. 

Tekst i zdjęcia: Piotr Walczak

Autor: Piotr Walczak
Podziel się:
Wersja do drukuWersja do druku
7komentarzy
Dodaj nowy komentarz

Komentarze (7)

Komentarz został usunięty.
Cyt. "Filtr oleju silnikowego Zadaniem tego filtra jest ograniczenie ilości zanieczyszczeń dostających się do silnika wraz z zasysanym powietrzem..." Rozumiem, że to pośpiech i roztargnienie, a nie premedytacja zrobiły ten błąd???
Mariusz., 04.12.2011, 17:52
To nie jest błąd - filtr powietrza nie zatrzymuje wszystkich zanieczyszczeń z atmosfery. Ich wyłapanie jest więc też zadaniem filtra oleju, który oczywiście oczyszcza także olej.
redakcja.regiomoto, 05.12.2011, 13:03
Z powietrzem nie dostają się zanieczyszczenia (teoretycznie jeśli wszystko jest OK), bo jest oczyszczone przez filtr powietrza. Powietrze zasysane do silnika praktycznie nie ma "styku" z olejem.
Filtr oleju jak sama nazwa mówi jest od filtrowania oleju od zanieczyszczeń powstałych z tarcia, spalania, czy wytrącania się związków stałych w oleju. Równie dobrze można napisać, że filtr powietrza oczyszcza olej...
Po moderacji artykuł brzmi lepiej.
Nie twórzmy "nad-teorii".
Tyle., 05.12.2011, 20:32
Powietrze nie jest oczyszczane zupełnie przez filtr powietrza, ze względu na jego budowę. Do oleju dostaja się więc mikrocząstki, wpływające na szybsze zużycie silnika. Filtr oleju je wyłapuje.
diesel_driver, 17.12.2011, 19:23
dgf, 05.12.2011, 00:44
Komentarz został usunięty.
"Do oleju dostaja się więc mikrocząstki, wpływające na szybsze zużycie silnika." skąd taki wniosek, że te mikrocząsteczki wpływają na szybrze zużycie?
bo dla odmiany czytałem ciekawy artykuł naukowy badań tribologicznych jak autor eksperymentował z panewkami i medium smarnym dosypując różnej wielkości ziarna - okazało się, że w pewnym przedziale zużycie panewek nawet spadało... A co do autora tego chaosu - czyli Walczaka... chłopie już Ci kiedyś mówiłem, zajmij się normalną uczciwą robotą i odpuść sobie wypisywanie bzdur na porannym
FEFE, 20.12.2011, 20:44
Komentarz został usunięty.
Filtr oleju ma za zadanie wyłapywać z oleju wszelkie zanieczyszczenia powstające w czasie pracy silnika. Zanieczyszczenia te są produktami takich zjawisk jak tarcie i spalanie. Filtry oleju standardowo montuje się we wszystkich urządzeniach wykorzystujących olej do smarowania mechanizmów , również tych które nie są silnikami i nie zasysają niczego z atmosfery (np instalacje hydrauliki siłowej w koparkach , dźwigach i innych maszynach). Panie z Konrysu idź pan do szkoły i uzupełnij pan swoje wykształcenie , bo samo technikum gastronomiczne nie wystarcza żeby wypowiadać się o mechanice.
inżynier mechanik, 10.02.2012, 09:54