Instalacja CNG - ceny, montaż, porównanie z LPG. Poradnik

Chociaż sprężony gaz ziemny jest paliwem bardziej ekologicznym, bezpieczniejszym i dużo tańszym niż LPG, w Polsce jeździ na nim tylko 2100 samochodów. Dlaczego?
Autobus na CNG
Autobus na CNG

fot. Bartosz Gubernat

CNG (z ang. Compressed Natural Gas - sprężony gaz ziemny) to paliwo uzyskiwane po odpowiednim sprężeniu zwykłego gazu ziemnego.  Na całym świecie korzysta z niego ponad 4 miliony kierowców. Liderem w tej dziedzinie jest Ameryka Południowa. W Argentynie, CNG zasila aż 1,5 mln pojazdów, w Brazylii prawie milion. Ok. 500 tys. wozów jeździ po drogach Pakistanu. W Europie największą liczbą  samochodów na sprężony gaz ziemny mogą pochwalić się Włosi, którzy mają ich prawie 800 tysięcy.

Spore oszczędności

Za co kierowcy cenią CNG? Atutów jest sporo. Najważniejszy to ekonomia. Przekonali się o tym m.in. pracownicy Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Rzeszowie. Od kilku lat do nadzoru ruchu wykorzystują zasilanego gazem ziemnym Fiata Doblo. 

Uwaga na chrzczone paliwa - oszuści potrafią omijać kontrole

 - Mimo prawie 200 tys. km przebiegu samochód jest praktycznie bezawaryjny. Spala ok. 8 metrów sześciennych gazu na setkę i co ważne, jest ekologiczny. Jesteśmy z niego bardzo zadowoleni – mówi Marek Filip, dyrektor techniczny MPK Rzeszów. Metr sześcienny to 1000 litrów. Metr sześcienny CNG kosztuje w tej chwili na stacji w Rzeszowie 2,93 zł. Litr LPG kosztuje 2,87 zł. Wspomniany Fiat Doblo tego drugiego paliwa spaliłby jednak o 10-11 litrów na 100 km. Porównując CNG do LPG, oszczędność na tysiącu kilometrów to zatem ok. 80 zł na korzyść tego pierwszego.

Jeszcze korzystniej CNG wypada w porównaniu do benzyny i oleju napędowego. Doblo z silnikiem benzynowym 1,6 spali na setkę ok. 11 litrów Pb95 po 5,60 zł. Koszt pokonania 1000 kilometrów wyniesie w tym przypadku ok. 620 zł, czyli o ok. 400 zł więcej od CNG. Jeżdżąc dieslem palącym 8 litrów oleju napędowego po 5,70 zł tracimy na takim dystansie ok. 250 zł.

Ekologicznie i cicho

To jednak nie wszystko. W przeciwieństwie do gazu LPG auta korzystające z gazu ziemnego nie są zagrożone wybuchem. Dlatego w niektórych częściach świata celowo kupuje się samochody napędzane tym paliwem na wyposażenie policji. Nawet jeżeli zostaną ostrzelane nie wybuchną, bo ciśnienie znajdujące się w zbiorniku uniemożliwia wdarcie się płomieni do wnętrza. - Z tego samego powodu na świecie coraz popularniejsze jest wykorzystanie napędu CNG w karetkach. Co ciekawe, dlatego w odróżnieniu od aut napędzanych LPG, auta CNG mogą parkować w podziemnych garażach i parkingach – wyjaśnia Rafał Pazura z zespołu prasowego Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa.

CNG jest bezpieczniejszy od LPG i zwykłych benzyn, bo ma niższą temperaturę zapłonu. Poza tym jest lżejszy od powietrza i szybciej się ulatnia. Wszystko to utrudnia powstanie mieszanki wybuchowej w przypadku rozszczelnienia instalacji.

Zdaniem wielu niezależnych ekspertów gaz ziemny jest także bezpieczniejszy dla silnika niż LPG. Ponieważ CNG nie działa w tak inwazyjny sposób na system wtryskowy nowoczesnych silników benzynowych, trwałość podzespołów jest znacznie wyższa. Rafał Pazura zwraca uwagę także na walory ekologiczne gazu ziemnego.

Wysokie ceny paliw - na dieslu nie oszczędzisz, na gazie tak

- Jego używanie znacznie ogranicza emisję szkodliwych substancji do atmosfery. Np. CO2 aż o 20 proc. Sprzedawane obecnie pojazdy na to paliwo spełniają zwykle wymagania przyszłych norm Euro VI, czyli takich, które w odniesieniu do auto osobowych będą obowiązywać dopiero od 2014 roku – mówi R. Pazura.

Samochód zasilany gazem ziemnym jest przy tym cichszy nawet o 4 dB, co dla odbiorcy zewnętrznego oznacza wrażenie co najmniej dwukrotnie bardziej cichej pracy.

Kłopoty z tankowaniem - mała liczba stacji tankujących CNG

Niestety mimo wielu zalet liczba samochodów zasilanych tym paliwem to w Polsce tylko 2100. Głównym problemem wydaje się dostępność stacji CNG, których mamy tylko 32.

- Do końca roku było ich 34, z czego 29 naszych. Niestety od początku stycznia musieliśmy zamknąć dwie – w Olsztynie i Bydgoszczy. Były nierentowne, a jako spółka notowana na GPW jesteśmy rozliczani przez akcjonariuszy z każdego sektora naszej działalności. Nie mogliśmy pozwolić sobie na kolejne straty – tłumaczy Rafał Pazura z zespołu prasowego Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa.

Dla porównania we Włoszech stacji CNG jest ponad 700, a w Niemczech ok. 850. Gaz LPG zatankujemy w Polsce w ponad pięciu tysiącach punktów.

Mniejszy zasięg

Według Ryszarda Paulo, drugi poważny problem to zasięg auta zasilanego CNG. Załóżmy, że mamy do napełnienia 10-litrowy zbiornik. W przypadku benzyny możemy zalać go do pełna i przejedziemy dzięki temu ok. 100 km.

Instalacje gazowe i jazda na LPG. Jak to się kalkuluje?

- Ale już taki sam pojemnik gazem LPG wypełnimy maksymalnie w 80 procentach. Ze względów bezpieczeństwa. Gaz płynny charakteryzuje się bardzo dużą rozszerzalnością cieplną, co w przypadku napełnienia zbiornika w 100 procentach mogłoby doprowadzić do jego rozerwania. Każdy stopień w górę oznacza tu wzrost ciśnienia gazu o 7 bar. A mniej paliwa, to mniej kilometrów – tłumaczy Paulo.

Jeszcze większy problem mają właściciele samochodów na CNG.

- Przyjmuje się, że na jednym litrze benzyny auto pokona podobną liczbę kilometrów, co na metrze sześciennym gazu ziemnego. Do przejechania 100 km potrzebujemy więc ok. 10 metrów sześciennych CNG. Ale zbiornik 10-litrowy po sprężeniu przyjmie tylko tyle gazu, ile wystarczy na ok. 40 proc dystansu, jaki pokonalibyśmy po napełnieniu go benzyną – wyjaśnia Paulo.

Instalacja LPG - jakie samochody najlepiej znoszą jazdę na gaz

Dlatego samochodowe zbiorniki CNG są znacznie większe od tych stosowanych do LPG. Ze względu na wysokie ciśnienie paliwa muszą mieć także grubsze ściany, a to podnosi ich ciężar. Z tego powodu auta przystosowane do tego paliwa fabrycznie mają m.in. wzmocnione zawieszenie. Najczęściej butle montuje się w nich pod podłogą. Przeróbka samochodu na własną rękę to koszt ok. 5 tys. zł.

– Poza zbiornikami koszty podnosi dodatkowa aparatura, m.in. kontrolująca ciśnienie gazu. Inny jest także reduktor. Mimo tego klienci decydują się na przeróbkę samochodów. Najczęściej dostawczych – mówi R. Paulo.

Benzyna 95 i 98 - kiedy opłaca się tankować droższe paliwo?

Spory wybór samochodów

Na rynku samochodów używanych dostępnych jest sporo modeli samochodów z instalacją CNG montowaną fabrycznie. To m.in. Ople Zafira, Astra oraz towarowo-osobowe Combo. Szeroką ofertą takich pojazdów może się pochwalić także Fiat (Multipla, Ducato, Doblo). Z instalacją CNG kupimy także Renault Kangoo, Citroena Berlingo oraz C3, Peugeota Partnera i 206, Volvo V70, S80 i S60, Mercedesa klasy E, Volkswagena Caddy, a także Forda Focusa C – Max. Ich ceny są zazwyczaj porównywalne do modeli z klasycznym napędem benzynowym lub dieslowskim. Auta fabrycznie nowe to w tej chwili m.in. Fiaty Doblo i Ducato oraz Ople Combo.

Fiat Doblo osobowy z silnikiem turbo 1,4 T-Jet, przystosowanym do jazdy na CNG, kosztuje 73 690 zł, ceny Fiata Fiorino na to paliwo zaczynają się ok. 60 tys. zł), a Fiata Ducato od ok. 100 tys. zł.

W przypadku Opla Combo Van najtańsza wersja z silnikiem benzynowym 1,4 kosztuje 60700 zł. Za to samo auto, ale z 1,3-litrowym, 70-konnym dieslem zapłacimy 67700 zł. Najtańsza wersja CNG to 81700 zł. Podstawowa jednostka to w tym przypadku turbodoładowany silnik 1,4 o mocy 120 KM.

Bartosz Gubernat
fot. Bartosz Gubernat

Autor: Bartosz Gubernat
48komentarzy
Dodaj nowy komentarz

Komentarze (48)

Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
zeby jeszcze instalacja kosztowala tyle ile LPG to by sobie czlowiek zalozyl. No i stacje w Lublinie jedna i to tez w zlym punkcie.
ss, 26.01.2012, 02:58
jeżdżenie po cng 15 km, nawet jeżeli tanio, zabiera czas. Dodatkowo stacja w weekendy jest zamknięta, więc zostaje benzynka. Nie wszędzie można się zatankować jadąc w trasę i tu rodzi się problem, a dodatkowo wożenie "pasażera" o wadze ca 300 kg nie jest bez znaczenia dla wozu.
miejscowy, 10.08.2012, 18:44
Ano dlatego, że w tym głupim i dzikim Kraju nikt z tzw. władz tymczasowych nie patrzy na ekologie i koszty, tylko żeby jak najszybciej nabić swoją kabzę i zniknąć. Jaki ustrój, taka władza, takie rządy i taka gospodarka.
Adam, 19.08.2013, 20:19
Aby CNG w Polsce się opłacało to należy nie oddalać się od stacji poza kontakt wzrokowy. Gdy się odjedzie to nie będzie gdzie zatankować
decter, 26.01.2012, 08:18
jak ktos jezdzi glownie w miescie, i ma stacje CNG w miescie to nie widze problemu i przeciwskazan. Na trasie auto i tak spala o 40% mniej paliwa niż w mieście, przynajmniej w moim przypadku. bo na miescie pali 10, na trasie 6. To nawet masz CNG to na miescie Ci wyjdzie te 30zl na CNG, na trasie na benzynie 33zł, to na ben, na trasie wychodzi Ci prawie tyle samo co na miescie na CNG.
cooper., 26.01.2012, 11:01
Komentarz został usunięty.
I C OZ TEGO,ŻE CNG JEST NAJTAŃSZYM PALIWEM, JAK DLA NASZEGO MONOPOLISTY I ZŁODZIEJA PGNiG NIE JEST OPŁACALNE BUDOWANIE STACJI I PROMOWANIE CNG!!W OGÓLE NASI JAŚNIE POLITYCY MAJĄ TO GŁĘBOKO W D....!!A PRZYKŁAD NIEMIEC POKAZUJE,ZE JAK SIĘ CHCE TO MOŻNA,BEZ KOMBINOWANIA I OKRADANIA WŁASNYCH OBYWATELI, JAK TO JEST U NAS W JAŚNIE POLSCE!!U NAS NAJLEPIEJ WYCHODZI DECYDENTOM PIEPRZENIE GŁUPOT W TVN ALBO POLSACIE I UDAWANIE,ŻE NIE SIĘ NIE DZIEJE,BY SIĘ ABY NIE NAROBIĆ!!
ANTYKLOPP, 26.01.2012, 10:30
ają o pisowsko kościółkowych machlojach i błazenadzie?
mis, 12.08.2012, 17:40
Lemingi nic się nie stało... P O was wyd...mało.
bolek, 31.08.2012, 22:27
POdaj szczegóły, liczby, wyroki, odsiadujących.....
Brak? ..... Mózg wyPrałO .....?
Czy kasiorę od POpaprańców pobierasz?
samodzielnie myślący, 09.12.2012, 17:33
Jeśli CNG byłoby najtańsze i kierowcy zaczęli na nim jeździć to złodzieje szybko się zorientują i zrobią tak by było nieopłacalne.
paranoja jest goła !, 26.01.2012, 12:14
Już tak robią, bezzasadnie podnoszą ceny i w dodatku likwidują stacje. To Polska i tu nic normalnie dziać się i funkcjonować nie może. Chcieliście kato-prawicy to macie.
Adam, 19.08.2013, 20:22
nigdy się nie przyjmie a dlaczego każdy wie,nawet ten z euforią piszący te bzdety.Ciśnienie gazu w butlach o wiele większe niż w przypadku LPG wymusza ciężkie butle i duże jeśli zasięg ma być porównywalny.Droga instalacja która właśnie przez te butle niewiele z czasem stanieje a zysk niewielki,wystarczy usiąść z kalkulatorem.Nikt nie będzie zakładał do osobówki CNG by się zwrócił po kilku latach kiedy przychodzi czas na odsprzedaż samochodu.
Fix, 26.01.2012, 13:58
a słyszałeś o LNG ? To dopiero by było dobra alternatywa. LNG to ciekły gaz ziemny. w USA Kanadzie wiele aut używa LNG.
Co do zakladania CNG do osobowki, to dlaczego zakladasz ze ktos samochodem jezdzi pare lat i sprzedaje ? Sa ludzie ktorzy jezdza jednym autem 15 lat i wiecej. Sam swoim jezdze juz 4 lata i nie mam zamiaru sprzedawac czy zamieniac.
sss, 26.01.2012, 22:34
" Spala ok. 8 m sześc. gazu na setkę..." OSIEM METRÓW SZEŚCIENNYCH GAZU NA SETKĘ????????
gtech, 26.01.2012, 14:03
No tak. Nie ma tutaj błędu, doczytaj sobie na wikipedii lub jeszcze raz artykuł ze zrozumieniem.
oczywiście 8 metrów sześciennych w postaci nie sprężonej... ;-)
Gość, 16.10.2013, 06:29
chłopie 1dcm3 to tosamo co 1 litr
must, 26.01.2012, 20:59
Niestety nie ma takiej jednostki SI jak dcm bo i co to jest? decy- centy- metr?
czyli 1/10 1/100 metra? wychodzi nam w takim wypadku milimetr.
Jeden litr to decymetr sześcienny zapisany 1dm^3
Gość, 16.10.2013, 06:32
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
jezeli w przeliczeniu jeden metr szescienny to 10 litrow a ten fiat pali tych metrow 8 czyli daje to 80 litrow na 100 kilometrow, ile ten samochod przejezdza na jednym tankowaniu?
smigam_na_lpg, 02.02.2012, 12:40
skoro 1 litr to 1dcm3 to jest prawdą a metr sześcienny to nic jak 10dcmx10dcmx10dcm => 1m3 to 1000 dcm3 czyli 1000 litrów - a od kiedy na setke pali 8 metrów sześciennych (8000 litrów) to coś tutaj się nie zgadza :)
matma, 20.08.2012, 23:11
kurfa to jest szkolnictwo po giertychu!!! pało do lania; metr szescienny to 1000litrow!!!!!!!!!! policzcie sobie łajzy!!!!!!!
tomek, 19.04.2013, 22:43
bez kultury. obrzucać się błotem każdy idiota potrafi, tylko po co????
kultura, 16.11.2013, 12:22
1 metr sześcienny to 1000 litrów
zalecam powrót do 4 klasy szkoły podstawowej
krwawy, 23.03.2014, 14:00
Bo Polska to taki dziki kraj gdzie nic , nigdzie się nie opłaca. Osobiście chciałem zakupić Opla Zafirę na CNG-oryginalna fabryczna instalacja (butle pod podłogą pojazdu i minimalny -tzw.dojazdowy zbiornik na benzynę) Tylko że jak się okazało że najbliższa stacja CNG jest 150km w obie strony na terenie Niemiec to mi się odechciało. Wszędzie na Świecie pochwala się i pomaga w inicjatywie ochrony środowiska ale nie u Nas. W Polsce trzeba najpierw podpuścić ludzi na ekologię ( patrz tutaj wymianę ogrzewania domowego z węglowego na olejowe lub gazowe)aby następnie podnieść akcyzę ,vat,srat i inne złodziejskie podatki i doprowadzić ludzi do nędzy. Podobnie jest z samochodami. A jaki to wielki koszt ponosi PGNiG utrzymując stacje na terenie swoich rozdzielni gazu?
Małymi kroczkami do przodu, tyle tylko że Państwo na to nie pozwala!!!
Nomis, 02.02.2012, 23:24
Lukasz, 04.02.2012, 21:54
1 m3 gazu ziemnego SPRĘŻONY DO 25 barów kurczy sie do 10 litrów. nawet czytać ze zrozumieniem nikt nie potrafi
adas, 08.10.2013, 02:42
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
poziom artykułu i wiedzy piszącego, mylenie pojęć i ... szkoda adać
Robert, 11.02.2012, 09:21
Wg autora niższa temperatura zapłonu to większe bezpieczeństwo...
mb, 18.04.2012, 10:34
rynek CNG bardzo szybko by sie rozkrecił, gdyby MPK w większych miastach zaczęły kupować autobusy na CNG. Dlaczego więc nie kupują choc to tańsze i bardziej eokologiczne?
bo zwiazki zawodowe w MPK nie chca jezdzić na CNG. Dlaczego zwiazki zawodowe nie chca jexdzic na CNG?
jest kilka teorii: moim zdaniem najbardziej prawdopodobna jest taka, że CNG nie da sie przelac do prywatnego samochodu, za to diesla tak...
realista, 23.04.2012, 11:15
Zacytuje głupoty jakie pisze ten pseudo znawca .....Spala ok. 8 metrów sześciennych gazu na setkę i co ważne, jest ekologiczny. Jesteśmy z niego bardzo zadowoleni – mówi Marek Filip, dyrektor techniczny MPK Rzeszów. Metr sześcienny to 10 litrów ..... Czyli auto spala 80 litrów na 100 km zajebi...sty wynik i jaka ozczedność heheeh.do szkoły !!! zanim napiszesz Pan nastepny artykół
JACEK, 06.05.2012, 13:05
To jest CNG, czyli gaz w postaci skompresowanej. 1 m sześcienny kosztuje ok. 3 zł., a spalanie to 8 m sześciennych/100 km.
I tak jest rzeczywiście. Każdy, kto miał do czynienia z CNG, to wie jak to działa i jakie są oszczędności, pomimo pozornie dużych wartości spalania w metrach sześciennych.
Ale gdy się cokolwiek komentuje, to trzeba coś wiedzieć na ten temat.
A jeśli się bezsensownie krytykuje, to może warto przeprosić...
jpa, 12.06.2012, 15:41
poprostu baran
aaaa, 06.05.2012, 22:58
Czytając Wasze wypowiedzi już wiem dlaczego w Niemczech jest ponad 800 stacji CNG a w Polsce tylko 40. Czytając dokładniej dowiaduję się również dlaczego u nas policjant to łapówkarz, ksiądz molestator a lekarz morderca. Zauważyłem także, że gaz ziemny CNG sprzedaje się na kilogramy i taką jednostką określa się również jego zużycie, spalanie. Zdrowia.
jestem_w_szoku, 21.04.2013, 12:32
W swojej małej firmie użytkuje 2 ducato 3,0 cng plandeki maja zwiekszony zasiek do 600 km na pełnych zbiornikach wszystko robiłem sam zakup używanych kompozytowych zbiorników i ich montaż
Auto spala do 15 m3 gazu 10 kg przy ładunku do 2,5 tony
Jakie plusy z tego wynikają
Pierwszy kierowca mnie nie okradnie
15 m3 x 1.6zł daje nam 24zł koszt 100 km załadowany !! i co wy na to barany koszt przejechania dieslem to 13 x 6 =78 zł !!!!!!
Oczywiscie tankowanie z własnego kompresora o wydajnosci 20 m3 h
zakupoiny w niemczech za 10 tys euro
LUDZIE NAUCZCIE SIĘ OSZCZĘDZAĆ TYLKO GŁUPI NIE JEŹDZI DZISIAJ NA GAZIE ZIEMNYM
ZYGA, 09.06.2012, 16:09
głupi to ty jesteś i cham . kogo stać na 10 tys euro . tobie pewnie UNA dała cwaniaczku.
lpg, 09.01.2013, 16:47
koles zanim ci sie zwruci kompresor za 10 tys euro i te dwa wozy to predzej zbankrutujesz
coper, 26.01.2013, 22:17
moi z Peugeotami boxerami palą 10 po 5.4 ale i tak oszczedzasz
olo, 27.01.2013, 18:40
jesli to mozliwe to prosze o kontakt badzi1@wp.pl
Marcin bydgoszcz, 26.05.2013, 14:07
Komentarz został usunięty.
Pracuję jako elektryk w stoczniach norweskich.W 2006r w stoczni w Brattwagu i Soviku osobiście okablowywałem promy na których założono jnstalację i zbiorniki CNG,przerobiono motory z zasilania mazutem na zasilanie gazem.W 2012 na innej stoczni osobiście pracowałem przy dwóch statkach do obsługi platform których motory od nowości dostosowano do zasilania CNG i założono nowe instalacje i zbiorniki na gaz.Szafy sterujące wyprodukował Schneider.Tak bogaci Norwegowie ,a szukają oszczędności.Dlatego zawsze będę powtarzał uczmy się od bogatszych oszczędzać i szanujmy swoje bogactwa naturalne.
elektryk, 02.08.2012, 08:39