Instalacja gazowa do auta - jakie samochody najlepiej znoszą LPG

Jeżeli planujesz zakup samochodu i chcesz wyposażyć go w instalację LPG, sprawdź, czy przeróbka będzie się opłacać. Niektóre modele bardzo trudno zaadaptować pod to paliwo.

fot. Bartosz Gubernat

Samochodowe instalacje gazowe to od lat najlepszy sposób na tanią jazdę. Podczas gdy benzyna i olej napędowy kosztują dzisiaj w granicach 5 zł za litr, litr LPG to zaledwie 2,5 zł. Taka tendencja utrzymuje się w Polsce od kilkunastu lat. Gaz nigdy nie kosztował u nas więcej, niż połowa ceny benzyny 95.

Spalanie LPG o 15 procent większe niż benzny

Dlatego mimo wielu negatywnych opinii samochodowe instalacje LPG ciągle cieszą się olbrzymią popularnością. Ceny najbardziej zaawansowanych, sekwencyjnych układów spadły już nawet do 2,5-3 tys. zł, dzięki czemu na przeróbkę auta może sobie pozwolić coraz więcej kierowców. Żeby jazda na gaz była opłacalna i przyjemna, trzeba spełnić jednak kilka warunków.

Benzyna drożeje, LPG tanieje, założ instalację gazową

- Najważniejszy to właściwy dobór instalacji. Przede wszystkim trzeba wybrać ją w oparciu o model i parametry techniczne konkretnego samochodu. Na szczęście dzisiejsze układy można dowolnie modyfikować o dodatkowe urządzenia i bardzo precyzyjnie zaprogramować. Dzięki temu auto spala zazwyczaj tylko o 15 procent więcej gazu niż benzyny i nie cierpi na utratę mocy. Spadek na poziomie 2 procent rejestruje się tylko w pewnych zakresach obrotów. Poza tym powinno pracować na fabrycznych parametrach – tłumaczy Wojciech Zieliński, właściciel rzeszowskiego serwisu Awres.

Kalkulator LPG: ile zaoszczędzisz jeżdżąc na autogazie

Silnik musi być sprawny

Opinii o tym, jakie samochody najlepiej pracują na LPG jest wiele. Zdaniem Łukasza Płonki, mechanika samochodowego z Rzeszowa, na gazie źle pracują silniki samochodów japońskich.

- Narzekają też nasi klienci jeżdżący BMW. Dobrze instalacje sprawdzają się w Fiatach, Oplach i Audi. Ale na tej podstawie nie powiedziałbym o jakiejś regule. Jeśli instalacja jest fachowo dobrana, zamontowana i regularnie przeglądana, nie powinna sprawiać kłopotu. Usterki? Owszem, jeżdżąc na gaz trzeba częściej zaglądać pod pokrywę zaworów i w miarę potrzeby je regulować. W innym przypadku dojdzie do wypalenia gniazd, a potem kłopotów z kompresją. To szczególnie ważne w droższych autach głównie z silnikami V6. Tutaj remont głowicy z wiadomych względów to podwójny wydatek – mówi Łukasz Płonka.

I zaleca, aby kupując auto pod instalację gazową szczególny nacisk położyć na stan jego silnika.

- Powinien być całkowicie sprawny. Bezapelacyjnie cewka, świece i kable wysokiego napięcia powinny być w nienagannym stanie. Jeśli tak jest, LPG można zamontować – dodaje mechanik.

Kłopotliwy bezpośredni wtrysk

Wojciech Zieliński zapewnia, że na gaz przerabialne są praktycznie wszystkie auta, od niemieckich, przez francuskie i japońskie po amerykańskie. Problemem są jedynie samochody z silnikami wykorzystującymi bezpośredni wtrysk paliwa.

Montaż instalacji gazowej - jak przystosować auto do jazdy na LPG

- Ale i tu jest wyjątek. To grupa Volkswagena. Tutaj do pojemności 1,8 litra rozpracowane są praktycznie wszystkie jednostki z serii FSI. Prace nad homologowanymi instalacjami do pozostałych trwają - podkreśla Zieliński.

Dlaczego gaz w aucie z bezpośrednim wtryskiem to problem? Właścicel serwisu Awres tłumaczy, że LPG jest zagrożeniem dla wtryskiwaczy benzyny: - Standardowa instalacja wykończy je po ok. 15-20 tys. km. Na szczęście z odsieczą idą holenderskie systemy Vialle wykorzystujące bezpośredni wtrysk ciekłego gazu. Sądzę, że niedługo pozwolą na przeróbki także inne auta.

Niestety instalacja gazowa do nowego Volkswagena to koszt ok. 8 tys. zł. Ale tylko takie urządzenie posiada homologację, czyli zapewnia normalną pracę silnika i pozwala na dopuszczenie auta do ruchu.

Bezpieczny dla silnika?

Ryszard Paulo, właściciel serwisu Eksa w Rzeszowie przekonuje, że nawet i bezpośredni wtrysk paliwa przestaje być problemem. Jego zdaniem klucz do ekonomicznej i przyjemnej jazdy na gazie to przede wszystkim poprawnie zaprogramowana instalacja.

- W zasadzie nie ma najmniejszych przeciwwskazań do tego, by zamontować gaz do jakiegokolwiek auta z zapłonem iskrowym. Owszem, w wielu nowych modelach trzeba dodatkowo założyć pewne urządzenia, czy emulatory. Ale to dopiero połowa sukcesu. Druga to odpowiednia konfiguracja i zaprogramowanie instalacji, co wymaga fachowej znajomości mapy układu zasilania danego silnika. Doświadczony, profesjonalny zakład, dysponujący odpowiednim sprzętem nie powinien mieć jednak z tym kłopotu - zapewnia Paulo.

Kalkulator LPG: ile zaoszczędzisz jeżdżąc na autogazie

I dodaje, że rzekome usterki japońskich i francuskich samochodów spowodowane jazdą na gazie to mit.

- Nie potwierdzi tego żaden poważny instytut motoryzacyjny. Po pierwsze - paliwo gazowe to węglowodory, podobnie jak benzyna i olej napędowy. Nieprawdą jest również twierdzenie, że LPG niszczy silnik, bo to suche paliwo. Przecież czterosuwowe silniki mają pompę olejową i są smarowane, niezależnie od tego czy jeżdżą na gaz, czy na inne paliwo. Olej łagodzi tarcie jednakowo w obu przypadkach, a to, co spalamy nad cylindrem nie ma tu większego znaczenia. Z resztą temperatura spalania gazu i benzyny jest również zbliżona – dodaje Paulo.

Bartosz Gubernat
fot. Bartosz Gubernat

Autor: Bartosz Gubernat
Podziel się:
Wersja do drukuWersja do druku
65komentarzy
Dodaj nowy komentarz

Komentarze (65)

Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
gdyby lpg było takie super dla silnika to montowaliby je zamiast baku na benzyne
aaaa, 06.09.2011, 11:05
Po pierwsze producenci motuja oryginalnie LPG , po drugie żaden producent aut nie pojdzie w jednym kierunku stracili by kupe kasy na silnikach dieslowskich .
mmma, 21.08.2012, 17:22
nie ma czegoś takiego jak "oryginalna instalacja LPG montowana przez producentów" chyba tylko Volvo opracowało od początku do końca instalację LPG do swojego samochodu.
diggs, 28.08.2013, 00:19
człowieku, pisz z sensem albo nie pisz w ogóle ! w jednym zdaniu na początku piszesz że 'nie ma' a na końcu tego samego zdania że jest, to w końcu jest czy nie ma, czy trochę jest, czy trochę nie ma ......... ??? -a może jednak trochę jest i trochę nie ma !
franek, 09.10.2013, 00:09
Ciekawi mnie przebudowa Voyagera 3,3 na lpg i dopuszczenie do ruchu w Niemczech. Dziekuje z gory za rade.A.D.
Delong Anna, 26.12.2012, 17:47
koszt to montaz instalacji wpolsce plus 700euro w dekrze za papiery
prezi, 13.04.2013, 23:00
Komentarz został usunięty.
Proces spalania stechiometrycznej mieszanki LPG nie odbiega znacząco od spalania takiej samej mieszanki benzyny.W źle wyregulowanych instalacjach LPG może dojść do podawania ubogiej mieszanki i wtedy proces spalania znacznie się wydłuża. Mieszanka pali się jeszcze wtedy kiedy otwiera się zawór wydechowy i wtedy dochodzi do ich wypalenia.Wniosek jest taki. Oszczędności tak ale nie za wszelką cenę. Wazne by gaz byl wyregulowany tak by caly proces spalania stechiometrycznego byl ustawiony w/g norm w wyjatkowych sytuacjach gdy zaplon jest ustawiony zbyt pozny lub wczesny mozna odbiec od normy ale tylko w wyjatkowych sytuacjach
!!! tel 518-604-602
Radek blulpg GAZOWNIK NOWY DWOR MAZOWIECKI TEL 518604602, 16.01.2013, 13:44
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Jak coś sporo kosztuje użytkownika to to się wprowadza w nowych autach.
widzał ktoś nowsze rozwiązanie tańsze od starego??
Kirk, 05.02.2013, 14:44
Mój Opel przejechał już 370 tys.km na LPG i silnik jeszcze kręci.
luk, 01.11.2013, 13:11
Mam w A8 2007 4,2
Montował mi Ryba i jest on firmy Elpigaz.Zero problemów, wlewu nie widać, bo jest obok oryginalnego, pod klapką. Pali tyle samo litrów gazu co brał sosu E. Tak więc przelicznik prosty: koszt o połowę mniejszy.
a8, 06.09.2011, 11:17
Gazu musi spalić więcej o około 15-20%. Jeżeli wyregulowano Ci samochód tak aby spalał tyle samo LPG co benzyny to czeka Cię gościu niebawem poważny wydatek. Jazda na zbyt ubogiej mieszance to najlepszy sposób na zajechanie każdego silnika. Ja zakładając gaz miałem właśnie takie wspaniałe oferty, że w odróżnieniu od innych warsztatów ich instalacja pali tyle samo na LPG co na E95. Nie dałem się naciągnąć i na LPG przejechałem 200 tys. km bez awarii spowodowanych używaniem LPG, a 2 moich znajomych co dało się skusić takim naciągaczom mieli remonty kapitalne po 20 czy 50 tys. km. Teraz kupiłem nowe Punto z LPG a stare sprzedałem w dobrym stanie. Jeśli LPG to tylko w renomowanych warsztatach a nie montowane w garażach, ponieważ tego w garażu dobrze zrobić nie można. Jeśli oszczędzać to tylko podczas eksloatacji a nie montażu, bo stracisz.
pep, 13.04.2013, 00:03
nie ma to jak kupić samochód z wielkim silnikiem a później nie mieć za co zalać bo cały kredyt poszedł w kupno :|
rolnik, 01.05.2013, 22:44
Haha nie ma to jak kupic nowa corse za 40tys 1.2 i wygldac w neij jak Ciota :P i smiec sie z Tych bo mają 2.5 litrowe bezynóki w lpg w starszych autach.
Mateusz , 28.05.2013, 15:48
Nie ma to jak mieć furę lepszą niż sąsiad, a srać chodzić za stodołę
Gość, 01.09.2013, 12:22
Hehe dobre, się pośmiałem.
redi, 28.01.2014, 12:21
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Mitsubishi 3.0 V6 silnik na lpg pracuje perfekcyjnie już od 7 lat!
Gelerth, 06.09.2011, 20:22
Wy tymi autami jeździcie po parkingach podziemnych?
Od kiedy to auto benzynowe dobrze pracuje na gazie? To można też tankować olejem opałowym albo rzepakowym? Wiec co mają policjanci do tego że poruszam się na opałowym? tak samo w gazie nie ma podatku drogowego!!!
ABSURDY POLSKIEGO PRAWA...
yyyyyyyyyy, 06.09.2011, 20:14
Piotrek, 06.09.2011, 20:19
Komentarz został usunięty.
300 tys km w ciągu 4 lat dwa razy wymieniłem tylko filterek za jedyne 20 zł sam . z 1994 roku sprowadzony z Niemiec po tyllu latach jazdy poszedł na giełdzie jak świeża bułeczka a teraz nowsza Vektra 1998 rok przejechałem 70 tys na gazie i na razie bez szwanku sprowadzony z Niemiec co prawda założenie z sekwencją bo ekotec
andrzej5419, 07.09.2011, 07:27
Komentarz został usunięty.
Proces spalania stechiometrycznej mieszanki LPG nie odbiega znacząco od spalania takiej samej mieszanki benzyny.W źle wyregulowanych instalacjach LPG może dojść do podawania ubogiej mieszanki i wtedy proces spalania znacznie się wydłuża. Mieszanka pali się jeszcze wtedy kiedy otwiera się zawór wydechowy i wtedy dochodzi do ich wypalenia.Wniosek jest taki. Oszczędności tak ale nie za wszelką cenę.
HotKot, 08.09.2011, 11:27
a widział kiedy silnik odpalony z samym kolektorem wydechowym bez tłumników , zła reg, nie domknięte zawory, lub silnik złom i wtedy szukasz oszczędności gaz , mistrzu gaz ma 108 oktan. tylko u nas miesza się co chce z czym.cały świat jeżdzi na gazie bo to paliwo jak każde inne ,teraz zaczyna się jeżdzić na prądzie
robert, 13.01.2013, 09:49
Komentarz został usunięty.
Założyłem gaz w 2005r. Z racji moich obaw co do "wybuchowości" gazu raz do roku odstawiam auto do gazownika celem przeglądu i ewentualnej regulacji koszt ok 50zł/rok. Spalanie na gazie i na benzynie - identyczne. Przy dynamicznej jeździe miejskiej ok 8,5litra/100km min. spalanie na trasie jakie udało mi się uzyskać to 4,5 ale komfort był żaden. Średnie spalanie na trasie przy "normalnej" jeździe to ok 5,5-6,5 litra/100km. Kiedyś celem ustalenia max spalania udało mi się uzyskać wynik 12,5 l w jeździe miejskiej z włączonym klimatronikiem ale muszę przyznać, że auto było max katowane na dystansie ok. 300km + drugie 300 na benzynie - wyniki ten sam.
Po dłuższych obserwacjach zauważyłem nieznaczny spadek mocy na gazie - ale gdyby nie piknięcie komputera przy przełączaniu to po tylu latach jazdy miałbym problem z rozpoznaniem na jakim paliwie auto jedzie. Kultura pracy silnika identyczna w obu trybach. Instalacja ukryta we wnęce koła zapasowego dzięki czemu mam wolny bagażnik - na dłuższe wyjazdy zabieram dojazdówkę. Powiem krótko - następne auto również kupię z benzyną i przerobię na gaz. Jest bezobsługowy a koszty odczuwalnie niższe. Ja nie wiem jakim cudem niektórym taniej wychodzą diesle z ceną paliwa x2 (nawet biorąc pod uwagę spalanie 4,5litra/100km), nie wspominając już o turbosprężarkach, dwumasach, wtryskiwaczach pompach i innych cudach dieslowych.
BAstian, 07.09.2011, 23:14
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
forda zrobie ci jak igielke tel 518604602 moj komentarz znajdziesz po nazwie Rekin gazownik
Rekin Gazownik 518-604-602, 30.11.2011, 17:18
Dobrze dobrana instalacja i dobrze zestrojona wraz z przegladami instalacji to 100% sukcesu i nigdy nie powinno byc problemow zagazowalem juz kilka set aut i wszyscy moji klijencji sa bardzo zadowoleni przyjezdzaja nawet z odleglych wojewodztw, nawet krazacy mit o Fordach Focusach ze tam nie powinna byc zalozona instalacja gazowa z powodu wypalania zaworow glowicy uszkadza ja otoz to nie ma w tym jakiego kolwiek wplywu przykladem na to jest z mojego doswiadczenia sam jezdze FOCUSEM ktorego zagazowalem 3 lata temu mial on wtedy przejechane 156tys km i do dnia dzisejszego ma juz przejechane na gazie 287tys km i silnik chodzi dalej bez zarzutow czyli przejechalem 131tys km i to bez lubryfikacji !!! chodzi mi autko bez rzadnej roznicy jak na benzynce , jesli potrzebujesz pomocy dzwon pomoge 518604602
Rekin Gazownik 518-604-602, 30.11.2011, 17:19
Ja mam forda mondeo mk3 1.8 125 k ci co rok wymiana cewki a po za tym wszystko ok.Przejechałem ni 70 tyś a za założenie wydałem 2100zł mam założony stag4 spalanie podobne do benzyny zwrócił mi się po pół roku .
gamer, 01.01.2013, 21:05
Jesli co rok wymieniasz cewke to brazowy przewod od gazu idacy do cewki moze byc blednie podlaczony proponuje sprawdzic lub ewentualnie czerwony czesty blad gazownikow idacych na skroty otoz ten przewod musi byc podlaczony pod plus po stacyjce a nie pod zasilanie cewki zadzwon pomoge 518-604-602
Radek blulpg GAZOWNIK NOWY DWOR MAZOWIECKI TEL 518604602, 16.01.2013, 13:37
Posiadam Opla Astre G 1.6, 8V rok 2002 jeżdżę od nowości na gazie, przejechałem 201 tyś km i jestem bardzo zadowolony.
zapas, 09.09.2011, 08:27
JAKĄ INSTALACJE Pan ZAMONTOWAŁ?
astra, 05.08.2012, 20:10
Komentarz został usunięty.