Najlepsze używane samochody terenowe - co kupić do off-roadu?

Sprawdziliśmy, jakie używane auta terenowe są warte zainteresowania. Przejrzeliśmy oferty za 15, 30 i 30 tys. zł.

fot. redakcja.regiomoto

Samochody terenowe mają chyba tyle samo zwolenników, co przeciwników. Ci pierwsi twierdza, że te auta są niekomfortowe, trudne w serwisowaniu, a przede wszystkim paliwożerne. Z kolei ci drudzy podkreślają, że terenówki są funkcjonalne, długowieczne, a paliwożerność kwitują stwierdzeniem: można założyć instalację gazową.

Prawda zapewne leży gdzieś pośrodku, ale faktem jest, że zwolenników aut typu off road w Polsce przybywa. Co mogą kupić na rynku wtórnym? Przejrzeliśmy ofertę regiomoto.pl

Oferty do 15 tys. zł

Dysponując kwotą 15 tys. zł możemy znaleźć wiele używanych samochodów  terenowych, ale będą to głównie pojazdy z lat 90. XX wieku. To z kolei oznacza, że część z nich nie jest w zachwycającym stanie technicznicznym.

Tym niemniej osoby, które szukają terenowego samochodu, np. jako drugiego auta w rodzinie lub pojazdu na dojazdy do domku nad jeziorem albo chcą rozpocząć swoją przygodę z rajdami terenowymi, mogą znaleźć ciekawe propozycje.

Suzuki Vitara

Dla tej ostatniej grupy nabywców wart zainteresowania będzie z pewnością Suzuki Vitara. To samochód o dużej dzielności terenowej, prostej konstrukcji, w miarę mało awaryjny i z dużym zapleczem części zamiennych (nowych i używanych).

Produkcja tego auta trwała 10 lat - od 1988 do 1998 roku. Jest ono dostępne w wersji 3- i 5-drzwiowej oraz 2-drzwiowej ze składanym dachem. Pod maską spotykamy jeden z pięciu sioników: 1.3 (64 KM), 1.6 (80 KM), 1.6 (95 KM), 1.8 (120 KM) i 2.0 (130 KM).

Wartymi zainteresowania są modele po modernizacji, która miała miejsce po 1994 roku.

Przykłady propozycji w regioMoto.pl

Suzuki Vitara, 1991

Suzuki Vitara, 1992

Suzuki Vitara, 1993

Opel Frontera

Jeśli ktoś potrzebuje wozu nieco bardziej "cywilizowanego" i lepiej wyposazonego może pomysleć o Oplu Fronterze (produkcja od 1991 do 1998 r.) - auto jeszcze dość często spotykane na naszych drogach.

Frontera występuje dwóch odmianach nadwoziowych (3- lub 5-drzwiowy). Model bazuje na konstrukcji Isuzu. Odmiana 3-drzwiowa nosi nazwę Frontera Sport.

W tym Oplu montowano jeden z trzech silników benzynowych (2.0 115 KM, 2.2 136 KM, 2.4 125 KM) lub jeden z trzech turbodiesli (2.3 100 KM), (2.5 115 KM), (2.8 113 KM).

Wadą tego modelu jest słabe zabezpieczenia antykorozyjne.

Przykłady propozycji w regioMoto.p

Opel Frontera, 1992

Opel Frontera, 1993

Opel Fronteraa, 1997

Nissan Terrano

Jeśli ktoś szuka auta będącego kompromisem pomiędzy komfortem a dzielnością terenową, i do tego nie dysponuje dużą gotówką, może pomysleć o Nissanie Terrano.

Produkowany w latach latach 1986–2006 w wersji 2- i 4-drzwiowej. Ta pierwsza w Polsce jest bardzo rzadko spotykana.

Zobacz także: Używane minivany za 15, 30 i 60 tys. zł - radzimy, co wybrać

Do napędu stosowano silniki 4- i 6-cylindrowe. Wśród tych pierwszych dominowały turbodiesle: 2.7, 3.0 i 3.2, był też benzyniak 2.4. Jednostki V6 (benzyna) miały pojemność: 2.4, 3.3 i 3.5.

Jednostki benzynowe są dość trwałe, ale bardzo paliwożerne. Silniki wysokoprężne są ekonomiczniejsze, ale trzeba uważać na stan turbosprężarki.

Przykłady propozycji w regioMoto.pl

Nissan Terrano, 1989

Nissan Terrano, 1995

Nissan Terrano, 1996

Oferty od 15 do 30 tys. zł

Dysponując taką kwotą możemy już przebierać w znacznie szerszej ofercie samochodów terenowych. Mamy też alternatywę: poszukać auta starszego rocznikowo, ale za to bardziej prestizowej marki i z lepszym wyposażeniem lub zdecydować się na pojazd droższy, ale za to młodszy.

Land Rover Discovery

Jeden z terenowych klasyków. Do produkcji wszedł w 1989 roku. Za kwotę do 30 tys. zł. Możemy sobie pozwolić na Discovery I generacji, która była produkowana do 1999 roku (czasem można też znaleźć model II generacji z początkowego okresu produkcji).

Oczywiście jak na Land Rovera przystało auto ma stały napęd na cztery koła z centralnym dyferencjałem.

Początkowo Discovery był dostępny tylko w wersji 3-drzwiowej, od 1990 roku również w pięciodrzwiowej. Pod maskę trafiły turbodiesle: 200 Tdi (modele 1989-1994) i 300 Tdi (1994-1998) oraz benzynowe V8.

Discovery wyróżnia się nie tylko dobrą dzielnością terenową, ale także niezły komfortem jazdy na twardych nawierzchniach. Ma również bogate wyposażenie.

Jednak na rynku wtórnym można spotkać sporo wyeksploatowanych egzemplarzy (awaryjne napędy, korozja nadwozia).

Przykłady propozycji w regioMoto.pl

Land Rover Discovery, 1996

Land Rover Discovery, 1999

Land Rover Discovery, 1999

Mitsubishi Pajero

Japońska terenówka produkowana od 1982 roku. nas interesuje jednak druga generacja tego samochodu, która była produkowana w latach 1991-2000 (w 1998 r. auto przeszło modernizację). Także i ten samochód był oferowany w wersji 3 i 5-drzwiowej.

Auto występuje w wielu wersjach silnikowych. Benzynowe: 2.4, 2.6, 3.0 V6, 3.5 V6; turbodiesle: 2.5 TD, 2.8 TD.

Pajero jest raczej chwalone przez użytkowników. Zaletą tego modelu jest niska awaryjność i dobre zachowanie w terenie. Nieco gorzej jest z komfortem jazdy po szosie. Rekompensatą może być niezłe wyposażenie. W przypadku silników benzynowych trzeba się liczyć z dużym zużyciem paliwa.

Przykłady propozycji w regioMoto.pl

Mitsubishi Pajero, 1995

Mitsubishi Pajero, 1998

Mitsubishi Pajero, 2001

Jeep Grand Cherokee

Terenówka z dużą domieszką limuzyny. Samochód jest produkowany od 1993 r. Druga generacja, która wchodzi w krąg naszych zainteresowań, pojawiła się w 1998 r.

Choć Amerykanie położyli duży nacisk na wykończenie wnętrza i jego wyposażenie, to jednak nie zapomnieli o tym, z czego słynie marka Jeep, czyli z bardzo dobrych walorów terenowych.

Grand Cherokee ma pod podwoziem zgrany układ napędowy, który w nawet w najmniej zaawansowanej wersji ma wydajny reduktor. Dzięki temu auto potrafi wygrzebać się z nawet ze sporych opresji.

Zobacz także: Małe samochody osobowe - jakie auta do 10, 20 lub 30 tys. zł

Na szosie wyczuwalne są boczne kołysania nadwozia, co jest związane z ramową konstrukcją i terenowym zawieszeniem.

Silniki: turbodiesle - 2.7 CDRi (163KM), 3.1 TD (140KM); benzyniaki - 4.0 (190KM), 4.7 V8 (220KM, 235KM lub 258KM). Wszystkie te silniki znane są ze swojej paliwożerności.

Przykłady propozycji w regioMoto.pl

Jeep Grand Cherokee, 1999

Jeep Grand Cherokee, 2001

Jeep Grand Cherokee, 2004

 
Nissan Patrol

Flagowa terenówka tej japońskiej marki. Znana jest już od 1951 roku. Za sumę od 15 do 30 tys. zł można kupić modele produkowane od 1987 do 1997 roku, jak od 1997 do 2001.

W tym pierwszym przypadku cenę podbijają wersje dodatkowo uterenowione. (większe koła ze specjalnymi oponami, wzmocnione i podwyższone zawieszenie, wyciągarki i inne akcesoria). Patrole w lat 1989-19967 są spotykane w wersji długiej oraz krótkiej. Silniki: benzynowe 3.0 i 4.2 oraz turbodiesle 2.8, 3.0 i 4.2

W 1997 roku na rynek wszedł kolejny model Patrola – GR. W tym aucie nacisk położono na komfortowy wystrój, ale możliwości terenowe pozostały bardzo dobre. Silniki: beznynowe - 4.2, 4.5 i turbodiesle - 2.8, 3.0, 4.2 ( w kilku wersjach). Jednostki są trwałe, ale paliwożerne.

Przykłady propozycji w regioMoto.pl

Nissan Patrol, 1995

Nissan Patrol, 1999

Nissan Patrol, 2001


Oferty od 30 do 60 tys. zł

Z taką gotówką możemy już przebierać do woli. Ponadto w wielu przypadkach można kupić samochód pochodzący z polskiego salonu od pierwszego właściciela.

Jeep Cherokee

Auto z tradycjami sięgającymi lat 70 XX wieku. Nas intersuje jednak druga generacja tego samochodu produkowana w latach 2002-2007.

Walorem tego modelu jest bardzo dobre zachowanie w terenie, co jest zasługą podobnego układu napędowego jak w Jeepie Grand Cherokee. Jednak w odróżnieniu od swojego większego brata, Cherokee jest znacznie zwinniejszy.

Na szosie czuć jednak, że pojazd ma ramową konstrukcję, przez co na kiepskich drogach nadwoziem buja.

Pod maskę trafiały dwa benzyniaki. Częściej spotykany jest V6 3.7 l, poza tym jest jest czterocylindrowy 2.4 l. Ponieważ obie te jednostki cechuje duże spalanie, lepiej poszukać wersji z turbodieslem - 2.5 lub 2.8.

Na rynku wtórnym jest też sporo Cherokee w wersji amerykańskiej, która nosi nazwę Liberty.
 
Przykłady propozycji w regioMoto.pl

Jeep Cherokee, 2002 

Jeep Cherokee, 2005

Jeep Cherokee, 2006

Suzuki Grand Vitara

Za kwotę od 30 do 60 tys. zł możemy kupić aktualny model Grand Vitary produkowany od 2005 roku. Ten samochód jest połączeniem auta terenówego z SUV-em. Z tego pierwszego wzięto zawieszenie i układ jezdny, z drugiego komfortową kabinę. W rezultacie powstał bardzo ciekawy samochód, który jest jednym z najczęściej wybieranych modeli marki Suzuki.

Zobacz także: Kupujesz samochód używany - zobacz, jak rozpoznać auto po wypadku

Można wybierać w dwóch wersjach nadwoziowych: 3- i 5-drzwiowej. W tej pierwszej montowano początkowo benzynowy silnik 1.6, a w drugiej 2.0. Zaś turbodiesel 1.9 był przeznaczony dla obu wersji. Spotykany jest jeszcze beznyniak V6 2.7 l, który napędza amerykańską odmianę Grand Vitary.

W 2008 roku auto poddano moderzniacji. Wprowadzono m.in. nowe silniki benzynowe: 2.4 l oraz V6 3.2 litra.

Przykłady propozycji w regioMoto.pl

Suzuki Grand Vitara, 2005

Suzuki Grand Vitara, 2008

Suzuki Grand Vitara, 2009


Toyota Land Cruiser J120

Terenowa limuzyna ciesząca się dużym wzięciem u biznesmenów. W przedziale do 60 tys. zł na rynku aut używanych występuje przeostatnia wersja tego samochodu, produkowana w latach 2002-2009.

Land Cruiser występuje w trzech wersjach nadwoziowych: trzydrzwiowej, krótkiej pięciodrzwiowej pięciomiejscowej i długiej pięciodrzwiowej siedmiomiejscowej.

Nawet w tej pierwszej odmianie miejsca w środku jest wystarczająco duzo. Do tego dochodzi bogate wyposażenie, co jest charakterystyczne dla wszystkich wersji.

Auto jest spotykane z dwoma podstawowymi silnikami: turbodieslem V6 3.0 lub benzynowym V6 4.0.

Przykłady propozycji w regioMoto.pl

Toyota Land Cruiser, 2001

Toyota Land Cruiser, 2004

Toyota Land Cruiser, 2004

Zdaniem eksperta
Tomasz Kawałko, Klub "4x4 Slupsk.pl"

- Ocena stanu technicznego auta terenowego nie jest prosta, bo tak naprawdę w jakiej on jest kondycji okazuje się dopiero w trakcie eksploatacji. Tym niemniej jest kilka punktów, które pozwalają na wstępną weryfikację. Należy sprawdzić, czy nie ma wycieków z silnika i z układu napędowego, czyli ze skrzyni biegów, przedniego i tylnego mostu oraz skrzynki reducyjnej. W tym celu najlepiej wjechać na kanał, bo

wtedy możemy zobaczyć nawet ślady zawilgocenia. A przy okazji sprawdzimy stan podwozia i zawieszenia, a także czy są luzy na krzyżakach wału napędwego. Jeśli auto ma blokady mostów to sposobem na sprawdzenie tego, czy one działaja jest wykonanie testu. Trzeba zaczypić auto do jakiegoś stałego punktu (drzewo,

słup betonowy, hak w ścianie), włączyć bokady i delikatnie próbować ruszać. Jeśli koła kręcą się to znaczy, że blokady działają.

Wojciech Frelichowski

Autor: Wojciech Frelichowski
Podziel się:
Wersja do drukuWersja do druku
3komentarzy
Dodaj nowy komentarz

Komentarze (3)

przepraszam ale gdzie hiundai terracan.2.9 crdi ,150 km ,333Nm ,reduktor.mocny,wytrzymaly i bezawaryjny!mam 2 lata 195000 km i bez awarii .kupilem uzywany z niemiec.smiga po gorach jak zloto.w australii jest liderem aut do tuningu off road.pomijajac zalety terenowe jest komfortowy jak limuzyna.pozdrawiam.
terec.,.,.1, 29.12.2012, 21:59
lider z wachaczami ... i co z tym chcesz zrobić . jaki kolwiek lift jest prawie niemożliwy. A snorkel to chyba z rury kanalizacyjnej uklepiesz bo każda szanująca sie firma zajmująca sie cześciami do aut terenowych i wyprawowych jakoś zapomniała o tym liderze.
robson, 25.09.2013, 20:05
przepraszam ale gdzie hiundai terracan.2.9 crdi ,150 km ,333Nm ,reduktor.mocny,wytrzymaly i bezawaryjny!mam 2 lata 195000 km i bez awarii .kupilem uzywany z niemiec.smiga po gorach jak zloto.w australii jest liderem aut do tuningu off road.pomijajac zalety terenowe jest komfortowy jak limuzyna.pozdrawiam.
terec.,.,.1, 29.12.2012, 22:07
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.