Pasek klinowy piszczy - przyczyny, naprawa, koszty. Poradnik

Ten problem spotkał chyba kazdego kierowcę. Chodzi o piszczący pasek osprzętu silnika, zwany często paskiem klinowym lub alternatora. Jak temu zaradzić?
Spoby na piszczący pasek klinowy. Poradnik
Pasek wielorowkowy zastąpił pasek klinowy.

fot. Valeo

Niepozorny pasek osprzętu silnika pełni bardzo ważną funkcję, gdyż napędza urządzenia istotne dla działania jednostki napędowej, takie jak pompa wodna i alternator. Jego nieprawidłowa praca powoduje zakłócenia w funkcjonowaniu pojazdu (np słabe ładowanie akumulatora), a zerwanie niemal natychmiast uniemożliwia jazdę.

W samochodach stosowane są dwa rodzaje pasków: klinowe (w starszych autach) i wielorowkowe (współczesne rozwiązanie). Każdy z nich zużywa się w inny sposób. Pasek klinowy pracuje tylko swoimi bocznymi krawędziami. Jeśli zostaną one zużyte, to nadaje się on do wymiany.

Z kolei pasek wielorowkowy pracuje przylegając całą swoją powierzchnią do kół pasowych. Jest efektywniejszy i cichszy.

Jednak aby prawidłowo działały oba typy pasków muszą być prawidłowo napięte.

- Napięcie mierzy się w połowie odległości pomiędzy kołami pasowymi. Prawidłowo napięty pasek powinien ugiąć się od 5 do 15 mm - mówi Adam Kowalski, mechanik ze Słupska.

Wilgoć wzmaga pisk

Źle napięty lub zużyty pasek może zacząć piszczeć podczas pracy silnika. To zjawisko pojawia się najczęściej w chłodnych porach roku, a latem w trakcie deszczowej aury. Dlaczego tak się dzieje?

Wilgoć zmienia na gorsze właściciwości tarcia, które powstaje pomiędzy paskiem a kołem pasowym. Oczywiście dotyczy to przede wszystkim mechanizmów wyeksploatowanych lub z defektem, ale sporadycznie może się też przydarzyć w każdym aucie,

Nowet nowym - wyjaśnia mechanik.

Zobacz także: Przegrzewający się silnik w aucie - przyczyny i koszty napraw 

Piszczenie paska klinowego jest tym większe, im wzrasta obciążenie urządzeń, które on napędza, np. alternatora.

Zatem jeśli kierowca używa jednocześnie wiele odbiorników prądu (światła, radio, wycieraczki, itd.). W skrajnych przypadkach piszczenie jest niemal ciągłe i niezależne od pogody.

REKLAMA
Narzędzia regiomoto.pl - narzędzia i części samochodowe, sklep internetowy

Inne problemy

Pisk dochodzący spod maski silnika nie zawsze jest spowodowany źle napiętym lub wyeksplotowanym paskiem. Czasem winę ponoszą koła pasowe, gdy są już mocno wyślizgane.
Przykładowo: charakterystycznym objawem zużycia koła pasowego pompy wspomagania kierownicy jest pisk pojawiający się przy skręconych do oporu kołach samochodu.

Niektórzy radzą sobie w ten sposób, że koła pasowe lekko szlifują drobnym papierem ściernym. Inni spryskują je, oraz sam pasek, specjalnym preparatem, który ma eliminować pisk.

- Te zabiegi to półśrodki. Za jakiś czas problem powróci. Czasem nie tylko w postaci pisku, ale po prostu nastąpi zerwanie paska - oznajmia Adam Kowalski.

Zobacz także: Układ wydechowy, katalizator - koszty i sposoby naprawy uszkodzeń 

Uważa on, że jeśli pisk nie zniknie po regulacji naciągu należy pasek wymienić i sprawdzić koła pasowe. Jeśli są wyślizgane trzeba je zastąpić nowymi.

- Nie są to stosunkowo wysokie koszty, a likwidując pisk pozbywamy się nie tylko hałasu, ale przede wszystkim zapewniamy prawidłową eksploatację różnych urządzeń - podkreśla mechanik.

Źródłem pisku paska wielorowkowego mogą też być ziarenka pasku, czy wręcz niewielkie kamyki, które zaklinowały się w rowkach. Wtedy lepiej wymienić cały pasek, bo zanieczyszczenia prawdopodobnie spowodowały jest uszkodzenie.

Pod napięciem

Jak już wspomnieliśmy, prawidłowo napięty pasek osprzętu silnika ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania pojazdu i rzecz jasna na to, aby nie pojawiał się pisk.

Większość pasków wielorowkowych jest wyposażonych w automatyczne napinacze, których zadaniem jest utrzymywanie prawidłowego naciągu.

Ale i napinacze nie są wieczne i czasem wymagają wymiany.

W przypadku paska klinowego jest właściwy naciąg trzeba ustawić ręcznie. Nie jest to czynność skomplikowana i zaawansowani kierowcy mogą to zrobić samodzielnie. Jednak w niektórych samochodach dostęp do paska jest utrudniony, a czasem trzeba w tym celu wjechać na kanał lub podnieść auto.

Zobacz także: Płyny i oleje w samochodzie - jak sprawdzać i kiedy wymieniać 

Należy pamiętać, że niepożądane jest również zbyt mocne napięcie. W takim przypadku nastąpi jego przedwczesne zużycie,

podobnie jak i kół pasowych.

Wojciech Frelichowski

Autor: Wojciech Frelichowski
Podziel się:
Wersja do drukuWersja do druku
5komentarzy
Dodaj nowy komentarz

Komentarze (5)

Zerwanie paska nie kończy jazdy. Można spokojnie zrobić kilka kilometrów na dobrym akumulatorze, gorzej z chłodzeniem - trzeba pilnować temperatury i robić często przerwy.
rage, 19.06.2013, 18:17
co z chłodzeniem ? pasek klinowy nie napędza pompy wody kolego, jak już to pasek rozrządu który jak pęknie to nigdzie nie pojedziesz :)
asd, 15.11.2013, 16:24
"Niepozorny pasek osprzętu silnika pełni bardzo ważną funkcję, gdyż napędza urządzenia istotne dla działania jednostki napędowej, takie jak pompa wodna i alternator."
Alfa i Omega tyż, 29.11.2013, 19:27
założyłem nowy pasek i nadal piszczy co lepsze zaczoł spadać o jeden klin na kole pompy wspomagania i jak go zetnie to jest cicho i dalej nie spada co jest grane
majk, 15.01.2014, 22:56
Mam ten sam problem...Ostanio spadł mi pasek który miał jakieś 5tys km (BMW E34 520) był jakby scięty a ten od klimy pękniety.
Wymieniłem pasek nanowy i zamontowałem nowe rolki po ok 2 tygodniach znowu spadł i dziś znow się zsuwał to go poprawiłem.Pasek czały czas lekko popiskuje i jakby nie leży dobrze na pompie wspomagania ( jest jakby przesuniety o 1 rowek).
Dawid, 20.03.2014, 13:35