Porównanie samochodów SUV i najlepsze oferty na rynku. Zdjęcia

Sprawdź, czym kierować się przy zakupie używanego samochodu SUV i jakie są najlepsze propozycje na rynku.

fot. redakcja.regiomoto

Klasa SUV (Sport Utility Vehicle) szturmem na europejski rynek wdarła się pod koniec lat 90-tych. Dzięki coraz bardziej przystępnym cenom i dopracowanym modelom, także polscy kierowcy zaczęli przychylnym okiem spoglądać w kierunku podniesionych, ale nie do końca terenowych modeli. Za pierwszego SUV-a na europejskim rynku wielu znawców tematu uznaje Toyotę RAV4, która połączyła cechy auta kompaktowego z terenówką.

 

Najpopularniejsze samochody SUV na rynku - zdjęcia

Coraz większa konkurencja

Z typowo terenowymi autami, jak Nissan Patrol czy Mitsubishi Pajero, Toyota RAV4 czy Honda CR-V wygrywały przede wszystkim ekonomicznymi, mniejszymi silnikami i znacznie lepszymi właściwościami jezdnymi w warunkach miejskich. Z czasem SUV-y do swojej gamy zaczęły wprowadzać coraz to kolejne marki, także te z segmentu premium.

Aby odeprzeć napór konkurencji nowe propozycje zbudowały m.in. Nissan oraz Jeep. Pierwszy zaproponował Qashqaia, czy odświeżonego X-Traila, drugi Compassa. Mocną pozycję na rynku zbudowało sobie także Subaru, które oferuje jeden z najlepszych napędów (stały napęd na obie osie) i silnikie Diesla typu boxer. Model Tucson zaproponował Hyundai, Sportage to SUV od koreańskiej Kii, a Outlandera produkuje Mitsubishi.

Test Regiomoto.pl - Subaru Forester 2,0 Boxer Diesel

Do walki o klientów włączyły się wreszcie marki segmentu premium. Spore grono zwolenników zyskały modele Volvo – XC60, XC90, a także balansujący na krawędzi SUV i crossover XC70. BMW zaproponowało X3, X5 i X6, Mercedes modele ML i GL a Audi Q3, Q5 i Q7.

Ciekawa mieszanka, dwa w jednym

Co łączy te auta? Przede wszystkim wysoki prześwit i podniesione zawieszenie aspirujące do klasy terenowej. Każde z nich jest jednak bardziej komfortowe i linią nadwozia, oraz wykończeniem wnętrza przypomina raczej auto segmentu C lub D. Mnogość modeli to bardzo dobry znak przede wszystkim dla kierowców, którzy szukają auta używanego. Tysiące propozycji na rynku wtórnym pozwalają znaleźć coś odpowiedniego dla siebie zarówno pod względem wizualnym, technicznym, jak i cenowym. Każdy kierowca sam decyduje jaki SUV jest dla niego najlepszy.

Ponieważ w odróżnieniu od klasycznej osobówki samochody SUV mają bardziej skomplikowaną budowę przed zakupem należy je dokładnie sprawdzić. Uwaga dotyczy przede wszystkim zawieszenia. W samochodach terenowych i niektórych SUV-ach mamy kilka dodatkowych elementów. To m.in. tylny most i skrzynka redukcyjna.

- Jeśli auto dużo jeździ w ciężkim terenie, zużyty most zaczyna mocno huczeć, trapią go wycieki. Dlatego w czasie jazdy próbnej warto posłuchać jak pracuje. Radzę także upewnić się, czy obie osie działają. Nieuczciwi handlarze czasami odpinają tylny most, aby zatuszować wady. A koszty napraw są tu spore. Niedawno most remontowaliśmy w Land Roverze Freelanderze. Koszty części i wymiany wyniosły ponad dwa tysiące złotych – ostrzega Stanisław Płonka, mechanik samochodowy z Rzeszowa.

W autach wyposażonych w sprzęgło wiskotyczne tylny napęd jest dołączany automatycznie tylko w momencie uślizgu przednich kół. Takie rozwiązania stosowane są w większości miejskich terenówek, m.in. przez Volvo, Nissana czy Hondę.

- Dlatego przy normalnym użytkowaniu tutaj kłopoty z mostami są bardzo rzadkie, bo ten element nie jest specjalnie wysilony. Częściej zużywa się właśnie takie sprzęgło. Np. w przypadku Hondy CR-V poprzedniej generacji naprawa takiej usterki to ok. 2 tysiące złotych. Doświadczony mechanik w czasie jazdy próbnej jest w stanie z grubsza ocenić zużycie tego podzespołu – mówi Rafał Krawiec z serwisu Hondy Sigma Car w Rzeszowie.

 

Najlepsze SUVy dobrze radzą sobie podczas jazdy po asfalcie, także w szybkich zakrętach. Właściwości terenowe schodzą na dalszy plan.

 

Najpopularniejsze samochody SUV na rynku - zdjęcia 


SUV porówanie - samochody na każdą kieszeń

W portalu Regiomoto.pl oferta samochodów SUV jest bardzo bogata. Można znaleźć używane auta praktycznie każdej marki oferującej SUVy. My poszukiwania podzieliśmy na dwie grupy: samochody do 40 tysięcy złotych i pozostałe, droższe.

- W pierwszej z nich szczególną uwagę warto zwrócić na propozycje japońskie. Szczególnie warte uwagi są Honda CR-V i Toyota RAV4. To bardzo solidne i sprawdzone konstrukcje, w serwisach bywają znacznie rzadziej niż konkurencja – przekonuje Stanisław Płonka.

Zadbaną Hondę CR-V można kupić już za ok. 17-18 tys. zł (dość tani SUV) Będzie to auto z lat 1998-2001, z dwulitrowym silnikiem benzynowym o mocy prawie 150 KM. W większości wersji wyposażone w klimatyzację, poduszki powietrzne, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, ABS i centralny zamek.

Za 18800 zł znaleźliśmy egzemplarz dziesięcioletni z przebiegiem 243000 km, co dla tego silnika nie powinno być specjalnym problemem. Według deklaracji sprzedawcy auto zostało kupione w polskim salonie i było serwisowane w ASO.

Honda CR-V 2,0 benzyna, rok produkcji 2001, cena 18800 zł

Nieco mniej, bo już ok. 13-15 tysięcy złotych wystarczy na Land Rovera Freelandera z lat 1998-2000. To kolejny mały SUV. Ze względu na wysoką awaryjność odradzamy wersje z silnikami Diesla. Znacznie lepszy wybór to benzynowe 1,8 rozwijające moc 120 KM.

Mając 14500 zł za pośrednictwem Regiomoto.pl można kupić np. model z 2000 roku, z przebiegiem 150000 km. Czarny Land Rover Freelander poza napędem na obie osie oferuje m.in. ABS, alufelgi, elektrycznie sterowane lusterka i szyby, alarm, centralny zamek, poduszki powietrzne, immobiliser, i wspomaganie kierownicy. Właściciel deklaruje, że auto jest bezwypadkowe.

Land Rover Freelander 1,8 benzyna, rok produkcji 2000, cena 14500 zł

Za 18800 zł w Regiomoto.pl znaleźliśmy wyprodukowanego w 2000 roku Subaru Forestera. To egzemplarz ze 125-konnym, dwulitrowym silnikiem benzynowym, z przebiegiem 203 tys. km. Auto jak większość modeli z początku produkcji ma ABS, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, halogeny, alarm, centralny zamek, immobiliser, klimatyzację i wspomaganie kierownicy. Poprzedni właściciel wyposażył je dodatkowo w instalację gazową. Według wielu to najlepszy SUV - lub jak wolą inni - crossover.

Subaru Forester 2,0 benzyna, rok produkcji 2000, cena 18800 zł

25 tysięcy złotych to kwota pozwalająca kupić np. Nissana X-Trail. Auto może się podobać m.in. ze względu na oryginalną stylistykę nadwozia i kokpitu. Ze względu na częste usterki jednostek Diesla i w tym przypadku polecamy dwulitrowy silnik benzynowy o mocy 140 KM.

Egzemplarz, który wyszukaliśmy to auto z 2003 roku, kupione w krajowym salonie, serwisowane. Według zapewnień sprzedawcy, który jest jego drugim właścicielem, X-Trail do tej pory przejechał 185 tys. km. Cena wywoławcza Japończyka to 25000 zł.

Nissan X-Trail 2,0 benzyna, rok produkcji 2003, cena 25000 zł

Toyota RAV4 pierwszej generacji to wydatek rzędu 12-14 tysięcy złotych. Tyle wystarczy na przyzwoity egzemplarz z lat 1995-1996, czyli początku produkcji. Na kolejną odsłonę tego modelu trzeba przygotować ok. 26-28 tysięcy złotych.

 

Granatowa Toyota RAV4, którą wyszukaliśmy w naszym serwisie to propozycja za 28900 zł. Wóz jest z 2002 roku, ma pod maską 1,8-litrowy silnik benzynowy. W tym przypadku warto jednak dopłacić kilka tysięcy i poszukać Toyoty z jednostką wysokoprężną. Silniki D4D montowane w tych samochodach uchodzą za jedne z najbardziej niezawodnych na rynku.

Toyota Rav4 1,8 benzyna, rok produkcji 2002, cena 28900 zł

Ok. 35 tysięcy złotych wystarczy na zadbanego Hyundaia Tucsona, Santa Fe lub Kię Sportage albo Sorento. Koreańskie propozycje jeszcze 5-6 lat temu nie były na rynku wtórnym popularne, ale z biegiem czasu zyskują coraz większą rzeszę zwolenników wśród polskich kierowców. Kwota, o jakiej mówimy w przypadku Tucsona i Sportage wystarczy na wóz stosunkowo młody, 5-6-letni. Co ciekawe, większe samochody SUV Santa-Fe i Sorento można kupić nieco taniej.

Hyundai Santa Fe 2,0 diesel, rok produkcji 2003, cena 25950 zł

Hyundai Tucson 2,0 diesel, rok produkcji 2006, cena 34900 zł

KIA Sportage 2,0 diesel, rok produkcji 2005, cena 35999 zł

Im bliżej 40 tysięcy złotych, tym wybór większy. Za taką kwotę można kupić zarówno młodsze egzemplarze wspomnianych wcześniej modeli, jak i inne modele - nie tylko małe SUVy. Naszą uwagę w Regiomoto.pl przykuł siedmioletni Jeep Grand Cherokee z potężnym 4,7 litrowym silnikiem V8. W porównaniu do konkurencji auto oferuje znacznie lepsze właściwości jezdne.

Największy minus to spory apetyt na paliwo. Kupując taki wóz trzeba liczyć się ze zużyciem nawet 20-22 litrów benzyny na setkę. Jeep jest jednak znakomicie wyposażony. Poza skórzaną tapicerką oferuje m.in. elektrycznie ustawiane i podgrzewane fotele, wysokiej klasy system audio z odtwarzaczem DVD, dwustrefową klimatyzację i tempomat. Cena 39000 to wartość netto, ale przypuszczamy, że ze względu na spory, paliwożerny silnik właściciel powinien być skłonny do negocjacji.

Jeep Grand Cherokee 4,7 benzyna, rok produkcji 2004, cena 39000 zł netto

Mając ponad 40 tysięcy złotych wybór modelu to już przede wszystkim kwestia gustu. W przedziale od 40 do 100 tys. zł można kupić zarówno kilkuletniego SUV-a marki premium, jak i nowe auto mniej renomowanego producenta. W tej pierwszej grupie na pierwszy plan wysuwają się Mercedes ML, BMW X5, Volvo XC90, Subaru Outback, Tribeca, Volkswagen Touareg czy Mazda CX-7.

Kwota rzędu 70-90 tysięcy złotych wystarczy natomiast na nowe, lub prawie nowe auta marek Kia, Hyundai, Suzuki, Nissan czy Mitsubishi. Trudny wybór.

Mercedes ML 2,7 diesel, rok produkcji 2000, cena 42500 zł

Mercedes ML 320 CDI, rok produkcji 2006, cena 99900 zł

BMW X5 3,0 diesel, rok produkcji 2002, cena 54900 zł

Volvo XC90 2,4 diesel, rok produkcji 2005, cena 64900 zł

Volkswagen Touareg 3,2 benzyna, rok produkcji 2003, cena 54000 zł

Subaru Tribeca 3,6 benzyna, rok produkcji 2007, cena 83900 zł

Mazda CX-7 2,3 benzyna, rok produkcji 2008, cena 84900 zł

***
Czym różni się SUV od crossovera?
Na rynku motoryzacyjnym mianem crossovera określa się samochód łączący w sobie cechy wozu terenowego i auta miejskiego lub kombi. SUV to podobna mieszanka, tyle, że w nadwoziu bardziej przypominającym terenówkę. W obiegu funkcjonuje jeszcze określenie dużego SUV-a, szczególnie popularne na rynku amerykańskim.

Spróbujmy przełożyć to na rzeczywistość. W ten sposób np. Subaru Forester można sklasyfikować jako crossovera, ale już Tribeca będzie dużym SUV-em. Model pośredni - Outback, to SUV, chociaż często zalicza się go także do grupy większych crossoverów...  

Bartosz Gubernat
fot. Bartosz Gubernat

Autor: Bartosz Gubernat
1komentarzy