Światła do jazdy dziennej - halogeny, LED czy ksenony? - poradnik

Na rynku, obok powszechnie znanych ksenonowych świateł do jazdy dziennej, pojawia się coraz więcej modułów w technologii LED. Zużywają one nie tylko mniej energii, ale są bardziej trwałe od lamp halogenowych czy ksenonów. Działają nawet 10 tysięcy godzin.

fot. Piotr Walczak

Innowacyjność technologii LED pozwala na emisję większej ilości światła przy mniejszym zużyciu energii. Oprócz większego bezpieczeństwa i oszczędności paliwa, światła LED poprawiają wygląd auta, nadając mu indywidualny charakter.

LED-owe światła do jazdy dziennej - są energooszczędne

- Technologia LED pozwala znacząco ograniczyć zużycie paliwa - potwierdza Tomasz Supady, ekspert Philips Automotive Lighting. - Przykładowo, zestaw dwóch żarówek halogenowych pobiera 110 W energii, zestaw standardowych świateł do jazdy dziennej od 32 do 42 W, a LED-owych jedynie 10 W. Do wyprodukowania 110 W energii potrzeba 0,23 litra benzyny na 100 km.

Specjalista tłumaczy, że w przypadku świateł do jazdy dziennej LED wytworzenie 10 W energii na 100 km kosztuje nas znikome 0,02 litra benzyny. Nowoczesne światła, dostępne w sklepach motoryzacyjnych, nie sprawiają trudności użytkownikom dzięki automatycznemu włączaniu i wyłączaniu. Produkty LED-owe są znacznie trwalsze w porównaniu z ksenonami czy halogenami - działają przez 10 tysięcy godzin, co odpowiada 500 000 km przejechanym z prędkością 50 km/h. Średnio diody LED działają do 30 razy dłużej niż typowe żarówki H7 stosowane w reflektorach.

Moduły LED emitują światło o niezwykle wysokiej temperaturze barwowej (6 tys. stopni Kelwina). Takie światło, ze względu na jasną, białą barwę gwarantuje, że prowadzony przez nas samochód jest już z dalekiej odległości zauważalny na drodze dla innych uczestników ruchu drogowego. Dla porównania, lampy ksenonowe emitują światło w granicach 4100-4800 st. Kelvina.

Uwaga na podróbki świateł

Kupując światła do jazdy dziennej, należy zwrócić uwagę, czy posiadają one homologację, czyli pozwolenie na użytkowanie produktu na terenie danego kraju.

- Należy szukać świateł z wytłoczoną homologacją E, np. E1 - wyjaśnia Tomasz Supady. - Oprócz tego, legalne światła do jazdy dziennej muszą mieć na kloszu literki RL. Aby uniknąć kłopotów, należy kupować oświetlenie samochodowe od sprawdzonych producentów.

Specjaliści podkreślają, że nie powinniśmy kupować w ciemno świateł, od których roi się na internetowych aukcjach. Ekspert z Philipsa tłumaczy, że bardzo atrakcyjna cena lamp ksenonowych, czy LED-owych powinna wzbudzić naszą podejrzliwość.

Montując w samochodzie podrabiane, produkowane zazwyczaj w Chinach światła, ryzykujemy utratę dowodu rejestracyjnego, bo niemal na pewno nie będą one miały homologacji. Do tego słaba jakość wykonania lampy drastycznie obniża jej trwałość. W podrabianych światłach występują często problemy z nieszczelnością i brakiem efektywnego odprowadzania ciepła. Takie lampy po prostu świecą gorzej, a dodatkowo mogą przeszkadzać kierowcom jadącym z naprzeciwka.

Montaż świateł do jazdy dziennej

Światła do jazdy dziennej zgodnie z przepisami muszą być białego koloru. Jeżeli przekręcimy kluczyk w stacyjce, powinny się włączać automatycznie. Ale tak samo powinny się wyłączać, jeżeli kierowca włączy światła mijania, drogowe lub przeciwmgielne.

Montując je z przodu samochodu trzeba pamiętać, że powinny znajdować się na wysokości nie niższej niż 25 cm od ziemi i nie wyższej niż 150 cm. Odległość między modułami musi wynosić minimum 60 cm. Trzeba je montować w miejscu nie dalszym niż 40 cm od bocznego obrysu samochodu.

Ceny

Ceny świateł do jazdy dziennej są zróżnicowane. Standardowe światła do jazdy dziennej kosztują około 50 zł. Ceny LED-owych są wyższe. Zależą od jakości użytych w nich diod (posiadanych certyfikatów, homologacji) oraz ich liczby
w module. Przykładowo: 5-diodowe modele klasy premium kosztują około 350 zł.

Warto wiedzieć

Zgodnie z europejską normą ECE R48, producenci samochodowi są zobligowani do montowania modułu świateł do jazdy dziennej we wszystkich nowych samochodach już od 7 lutego 2011 r. Należy pamiętać, że do jazdy nocą, w czasie deszczu czy we mgle służą światła mijania.

Piotr Walczak

Autor: Piotr Walczak
15komentarzy
Dodaj nowy komentarz

Komentarze (15)

Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Witam! Zamontowałem taki zestawik w Oplu Vectra C. Dzięki temu nie muszę pamiętać o zapalaniu świateł, no i samochód zyskał na wyglądzie na plus. Zamówiłem światła takie duże 5 diodowe, i zamontowałem w Gdyni w firmie Lajt - www.lajt24.pl Montaż odbył sie profesjonalnie i szybko, wszystko wygląda tak jakby tam było fabrycznie od zawsze ;)
Marcin Wielowoj, 21.06.2012, 13:49
Ci z lajta są spoko. Doradzą i nie skasują dużo
Wiesław, 08.01.2013, 21:16
Ja kupiłem swoje światła na www.twojeauto24.pl
Jeżdżę już na nich ok. 10 miesięcy i ani razy nikt mi nie mrugnął, że nie mam zapalonych świateł mijania, przegląd przeszedłem bez problemy (dostałem papiery od homologacji), żadnej kontroli policyjnej związanej z brakiem zapalonych świateł mijania, najważniejsze że ani razu nawet na chwilę nie zaparowały nawet w najgorsze burze (dużo jeżdżę samochodem - 100-200km dziennie po mieście). Lampy wykonane z bardzo dobrych materiałów i zmontowane precyzyjnie. Cena nie była za wysoka ok 190zł. Szczerze mogę wszystkim polecić ten sklep i lampy marki NSSC
koraz, 24.06.2012, 11:51
a ja zamawiałem stąd http://www.jacky.pl i jestem zadowolony
Beny, 17.07.2012, 14:50
hahahah żałośni jesteście ! tandetna reklama ! światełka jak wszystkie z chin za 5 zł w hurcie :)
???, 23.08.2012, 00:09
Jak chcesz profesjonalne światła, to zajrzyj na http://www.jacky.pl/wiadomosci/lampy-do-jazdy-dziennej,23.html - ja tam zamawiałem i są super!
pankracy, 07.09.2012, 13:42
nie mozna wprowadzac ani montować gówien ledowych które nie posiadajacych homologacji i certyfikatu
szx, 08.10.2012, 19:47
NIEDŁUGO POLICJA JAK DOSTANA WYTYCZNE NA KONIEC ROKU ABY ZAPEŁNIĆ BUDŻET BĘDZIE KASOWAĆ PEDO LEDOWCÓW ZA BRAK HOMOLOGACJI MANDACIK ZA 500ZŁ I PONOWNE BADANIA TECHNICZNE
ODECHCE IM SIĘ MONTOWANIA CHIŃSKIEJ TANDETY
szx, 08.10.2012, 19:51
wlos mi na glowie deba staje jak widze kolegow kierowcow z 30 letnim doswiadczeniem ,ktorzy pomontowali ten syf w [tirach] . te swiatla maja poprawiac bezpieczenstwo a durnie montuja je na srodku grila a zeby bylo to dobrze widoczne to powinno byc tak montowane jak reflektory czyli na obrysie pojazdu no i oczwiscie cala reszta oswietlenia bocznego i tylnego jest wylaczona tragedia ,druga sprawa te ledy nie maja ustawienia kierunku swiecenia i swiatlo jest mocno rozszczepione i oslepia innych kierowcow a jak jest wilgotne powietrze to tworza sie biale oslepiajace okregi ,a jak sie na cb radiu zwroci uwage ze jest za ciemno na ledy to odzywki sa tego typu s....laj ,ja zdaje sobie sprawe ze nowe technologie trzeba wdrazac gdyz napedza to rynek ale nie kosztem wzroku ktory to bedzie narazony na ten syf ,ostatnio widzialem autokar z dziecmi [jakas wycieczka] nad ranem i juz kierowca wylaczyl swiatla mijania pytam sie jakie to sa oszczednosci jak bok i tyl pojazdu jest nie oswietlony i ktos zaspany moze w niego udezyc u nas nie ma sieci autostrad a wiec badzmy widoczni z kazdej strony. szerokiej drogi
zybi pasym, 09.10.2012, 16:13
a od kiedy baranie ledy wytwarzają ciepło?poczytaj i dopiero pisz artykuły
tomu, 10.10.2012, 19:18
Zanim zaczniesz kogoś wyzywać od baranów zapoznaj siez prawami fizyki... "wszystko co emituje światło generuje ciepło - pytanie w jakich proporcjach - żarówka wolframowa wiecej, ledy mniej ale jednak dlatego potrzebują jakiego kolwiek chłodzenia..."
DtFs, 01.11.2012, 13:03
Diody począwszy od 1, 3, 5W, a co dopiero 10W i większe (są już 20 i 25W) to niezłe grzałki!!! Ty doczytaj a jak nie wiesz to nie zabieraj głosu.
gold, 04.11.2012, 21:26
ja zamatowalem ledy i co radio tak szumi ze nie mozna sluchac,TO sa te chinole
zapare groszy,pozdr,
adas, 17.11.2012, 00:10
1.W samochodach od 2003 r. jest możliwość włączenia świateł dziennych które emitują światło o mocy 30% na bazie świateł drogowych.Wystarczy odwiedzić ASO lub elektronika samochodowego z komputerem.
2.Dla samochodów poniżej 2003 r. polecam moduł świateł,działają identycznie jak w/w nowszych modelach.
3.Każdy reflektor posiada symbol RL co umożliwia przepisową jazdę.
światła dzienne, 20.12.2012, 21:36
Komentarz został usunięty.