Wymiana oleju silnikowego w samochodzie – poradnik

Wybierając olej do swojego auta, należy kierować się przede wszystkim przebiegiem i stanem silnika. Nawet najlepszy olej o rzadkiej konsystencji nie będzie odpowiedni do starego samochodu, a mineralnym w żadnym wypadku nie należy zalewać nowych silników.
Wymiana oleju silnikowego w samochodzie – poradnik

fot. redakcja.regiomoto

Współczesne oleje silnikowe należy klasyfikować przede wszystkim pod względem gęstości. Najrzadsze są oleje syntetyczne, pośrednie półsyntetyki, a najgęstsze mineralne. Pozostałe cechy wynikają z rozmaitych dodatków i technologii stosowanych przez ich wytwórców. Na rynku coraz więcej mamy także specjalnych produktów dedykowanych do silników zasilanych gazem LPG lub olejem napędowym.

Nie eksperymentuj

Na pytanie, jak wybrać najodpowiedniejsze smarowanie dla swojego silnika, mechanicy zwykle odpowiadają – należy trzymać się jednego rodzaju i producenta oleju.

Jeżeli samochód przez cały czas jeździł na syntetyku, a właściciel nie zaobserwował aby go ubywało, przy kolejnej wymianie powinien zastosować ten sam olej. To samo dotyczy innych rodzajów oliwy. Jeśli nie ma ubytków, zostajemy przy dotychczasowym rodzaju. Z biegiem czasu zmiana jest dopuszczalna, ale tylko z oleju rzadszego na gęstszy. Syntetyk zmieniamy na półsyntetyk, ale nigdy nie robimy zamiany w drugą stronę. - Rzadszy olej może szybko wypłukać z silnika nagromadzony nagar i doprowadzić do przedmuchów – wyjaśnia Stanisław Płonka, mechanik samochodowy z Rzeszowa.

Dlatego kupując używany samochód dobrze jest zapytać poprzedniego właściciela, jaki stosował do tej pory olej.

Mineralny nie zawsze dobry

Duży przebieg silnika nie oznacza wcale, że należy zalać do niego olej mineralny, zwłaszcza jeśli jego producent nie zaleca stosowania takiej oliwy. Jeśli poprzedni właściciel samochodu stosował syntetyk lub półsyntetyk, my możemy robić to samo. Ma to wiele zalet.

- Olej mineralny jest dużo gęstszy i szczególnie zimą może sprawiać kłopoty z rozruchem silnika. Poza tym, zanim po rozruchu naprawdę dobrze zacznie smarować silnik, mija dłuższa chwila, co może przyspieszać zużycie części – podkreśla mechanik.

Inne smarowanie przy LPG

Producenci nowoczesnych olejów przekonują, że specjalnego smarowania wymagają silniki zasilane gazem LPG. Jako główny powód podają panujące w takich jednostkach wyższe temperatury. Nie bez znaczenia jest także fakt, że gaz jest mniej płynny od benzyny. Dlatego na rynku dostępnych jest coraz więcej specjalnych olejów dedykowanych do silników zasilanych LPG. Zdania, co do tego, czy warto je stosować, są podzielone.

Józef Sitarz ze sklepu motoryzacyjnego SZiK w Rzeszowie przekonuje, że ważne jest, aby olej był bardziej tłusty i odporny na wysokie temperatury – A w tej chwili właściwie wszystkie oleje zachodnich marek spełniają te normy. Tylko w przypadku krajowych wyrobów należy wybierać te przeznaczone właśnie do silników zasilanych gazem.

Litr specjalnego półsyntetyka kosztuje ok. 14-20 zł.

REKLAMA
Oleje, filtry i płyny regiomoto.pl - Oleje, filtry i płyny oraz części samochodowe, sklep internetowy

Specjalne wymagania diesla

Szczególnego traktowania wymagają jednostki wysokoprężne, które podczas pracy wytwarzają dodatkowe zanieczyszczenia np. w postaci sadzy. Co prawda większość z nich w czasie jazdy wydostaje się przez układ wydechowy, ale część trafia też do oleju. To zmniejsza jego płynność i utrudnia smarowanie silnika. Dlatego diesla warto zalać specjalnym olejem.

Najłatwiej dobrać go do starego silnika. Tu zazwyczaj poleca się te gęstsze, czyli 15W40 i 10W40. W przypadku nowoczesnych jednostek sprawa jest trudniejsza. Te wyposażone w filtry cząstek stałych wymagają smarowania nowoczesnymi olejami niskopopiołowymi.

Specjalnej ochrony wymagają również silniki, w których zastosowano pompowtryskiwacze. Do nich najlepsze są oleje o specyfikacji 505-01 ze specjalnymi dodatkami, w tym uszlachetniaczami. Nie warto na tym oszczędzać, bo ewentualne naprawy pompowtryskiwaczy z reguły są bardzo drogie.

Cenne uwagi na temat wymany oleju samochodowego

Jeśli nie wiesz, jakiego oleju używał poprzedni właściciel twojego auta, przed kolejną wymianą poproś mechanika o ocenę stanu silnika. Jeżeli nie stwierdzi żadnych przedmuchów i wycieków, lepiej kupić olej droższy, syntetyczny lub półsyntetyk. W odróżnieniu od mineralnego pracują one dobrze w szerszym przedziale temperatur i zapewniają silnikowi lepsze smarowanie.

Do samochodów z dużym przebiegiem (ok. 200-300 tys. km) zaleca się stosowanie specjalnych olejów, uszczelniających silnik. Zawierają one substancje redukujące spalanie oleju i wycieki, przez co udaje się przedłużyć życie silnika. Najczęstsze przyczyny ubytku oleju to:
- nieszczelności silnika - wycieki m.in. poprzez simeringi i uszczelki
- spalanie oleju wynikające ze zużytego układu tłokowo-korbowego lub zużycia uszczelniaczy zaworów
- w przypadku samochodów z turbodoładowanymi silnikami wysokoprężnymi, awaria turbosprężarki. Wówczas olej jest wyrzucany do układu wydechowego

Coraz więcej firm sprzedaje oleje z beczki, które są nawet o 15 proc. tańsze od tych pakowanych w małe butelki. W warsztacie można poprosić o pustą butelkę, do której serwisant wleje resztkę oleju, który przyda się np. na dolewkę.

Bartosz Gubernat
fot. Bartosz Gubernat

Autor: redakcja.regiomoto
Podziel się:
Wersja do drukuWersja do druku
27komentarzy
Dodaj nowy komentarz

Komentarze (27)

Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Zdecydowanie należy wymieniać co 10 - 15 kkm, lub raz w roku. Oleje maxlife teoretycznie można rzadziej, jednak nawet producenci dopuszczają to w wyjątkowych warunkach kiedy z jakiegoś powodu nie ma dostępu do świeżego oleju.
Najtańsze z najlepszych olejów Liqui Moly - www.oliwiarka.pl
www.oliwiarka.pl, 31.07.2011, 21:16
... gulfa, valvoline i motula
oliver, 03.08.2011, 23:07
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
pomocny artykul.dzieki
bart, 20.06.2012, 12:56
Jako student Mechaniki i Budowy Maszyn niejednokrotnie rozmawiałem z dr-ami w tej dziedzinie i powiem ze gówno prawda zeby wymieniać olej co 10-15 tyś. km ja mam meganke 205 tyś . przebiegu olej wymieniam syntetyk co 30tyś. lub co 2 lata i silnik nic nie cieknie i grama oleju nie weźmie wigoru ma jak by był nowy i co ? zatkało ?
l;kjh, 11.07.2012, 16:03
I jeśli miałbyś turbosprężarkę to po 100 tys. mógłbyś już zacząć zbierać na nową za 2 000 zł, albo regenerować za 1 000 zł na 30 tys. km.
W niewysilonym silniku tempo zniszczeń jest po prostu niższe.
Cudów nie ma, olej z czasem traci parametry i powoli ścierasz / przegrzewasz silnik.
XKR, 10.08.2012, 18:03
a nikt cię nie uczył osiołku ,że po 10-15tyś.olej traci swoje parametry???? widocznie nie,ale jak ta twoja meganka zacznie brać olej to wtedy na własnej skórze sie przekonasz że nie miałeś racji
kierowca, 24.08.2012, 15:31
Panowie... w starych ksiazkach do mechaniki oczywiście pisze wymieniac olej co 10-12 tys km jednak stare ksiazki wydawane byly w latach 80-tych, kiedy technika była całkiem inna, aktualnie technika poszła tak do pszodu, że oplej spokojnie można wymienic ok 20 tys km. Lepkość oleju do 20 tyś km jest wystarczająca aby w pełni smarować nasz motorek.
Pozdrawiam
student, 19.09.2012, 15:47
Zgadzam się; to tak jak wymieniać sprzęt bo skończyła się gwarancja...
były student, 25.11.2012, 04:21
Kolego jeśli piszesz ze jesteś studentem to jest o.k. - uczysz się ....ale chyba na niskim roku dopiero bo sam nie zajmujesz zadnego zdania , natomiast piszesz dobrze ...och bardzo dobrze...??? ano piszesz że technika poszła " d o p s z o d u " - no to chyba dostałes sie bez egzaminu wstępnego na tzw uczelnię prywatna gdzie za czesne ...uczynia Cie inzynierem . Ale pchaj ten wóz "do pszodu " . Pozdrawiam Cię ,,,,,musisz dluuugo sie jeszcze uczyć. (dr inz. Jacek Napiórkowski Gliwice).
Jacek Napiórkowski , 16.08.2013, 15:27
ha, ha, niektórym się wydaje, że stopień naukowy przed nazwiskiem czyni z nich nadludzi. Z całym szacunkiem ale proponuję na chwilę odłożyć podręcznikowe myślenie i spojrzeć na rzeczywistość.
mechanik, 18.08.2013, 15:35
Tak możesz i przejechać na syntetyku i 20 000 km ale w okresie nie dłuzszym niz 12 m-cy . ( J.N. Polit. Śl. w Gliwicach ). Pozdrawiam
Jacek Napiórkowski , 16.08.2013, 16:41
Beznadziejne gówno ten artykuł.
Jacek, 11.12.2012, 01:08
dobierane do silników wiec różnie moze byc, lecz ja tylko na syntetyku bym jeździł i nie żadne 15 czy nawet 30tys.km. bo sa problemy z samym silnikiem i reszta jego osprzęt a i naprawa droższa, ale sobie wymyślili, to wszystko dla oszczędności by klient widząc ze mniej wydaje kupował taki przyszły złom.
FACET28, 04.01.2013, 01:29
"Syntetyk zmieniamy na półsyntetyk, ale nigdy nie robimy zamiany w drugą stronę. - Rzadszy olej może szybko wypłukać z silnika nagromadzony nagar i doprowadzić do przedmuchów – wyjaśnia Stanisław Płonka, mechanik samochodowy z Rzeszowa."- Właściwości myjące oleju nie zależą oleju bazowego a od dodatków! właściwości myjące oleju określa w przybliżeniu liczba TBN (im większa tym silniejsze właściwości). Olej mineralny może mieć silniejsze właściwości myjące niż syntetyczny. Poza tym lepkości oleju nie określa jego baza (syntetyczna, czy mineralna) a jej parametry, są oleje mineralne o niższej lepkości (pot. rzadsze) niż syntetyczne i na odwrót.
qwerty, 23.04.2013, 17:47
pierdoły posuwacie o olejach------------ gestość oleju jest wartościa stałą , niezależnia czy to syntetyk czy minerał. A trwałość i smarność zależy od dodatków
henryk, 10.07.2013, 11:14
Jak dobrze kogoś mądrego poczytać. Kiedyś stałem przed dylematem bo poprzedni właściciel jeździł na półsyntetyku 10w40 Mobila a ja przekonałem się do firmy Valvoline... posiadają w swojej ofercie oleje półsyntetyczne dura blend diesel 10w40 i 5w40... pierwszy ma TBN coś koło10 a drugi 7,6 więc ten pierwszy powinien mi wypłukać prędzej silnik niż ten drugi... często tez błędnie przyjmuje się że olej 5w to już olej mineralny i nie niektórym tego nie przetłumaczysz że może być półsyntetyczny.
wonky, 29.09.2013, 13:25
"Józef Sitarz ze sklepu motoryzacyjnego SZiK w Rzeszowie przekonuje, że ważne jest, aby olej był bardziej tłusty i odporny na wysokie temperatury." -Bardziej tłusty olej to taki, który wyprodukowano z ropy naftowej powstałej z pradawnych żyjątek z nadwagą? A może coś innego?
qwerty, 23.04.2013, 17:56
co to znaczy ,,tłusty;; chyba masz na mysli ''przyczepność''
henryk, 10.07.2013, 11:17
"Coraz więcej firm sprzedaje oleje z beczki, które są nawet o 15 proc. tańsze od tych pakowanych w małe butelki. " - I jak to w Polsce, po dobrym oleju jest tylko beczka....
qwerty, 23.04.2013, 18:00
Skoro to taki ekspert to może niech podadzą jego tytułu naukowe i badania na podstawie których te tezy formułuje.
michalo, 03.06.2013, 00:57
jeżeli stare niewysilone silniki wymagały wymiany co 10tys.km ,to jakim cudem te nowe wysilone mogą śmigać 30tys.rozumiem postęp w produkcji nowoczesnych olejów syntetycznych,ale wydaje mi się że głównym powodem takich dużych przebiegów między wymianami jest to że producentom nie zależy na długowieczności naszych silników,no i marketing zawsze to trochę taniej na początku
yeti, 17.08.2013, 19:29
Zgadam się z kolegą i uważam ponadto,że w naszym kraju góruje marketing, bo jaką masz pewność że to czym ci zalewają silnik to jest np. Mobil, a nie jakieś zlewki z rafinerii. Pamiętajmy że wszystkie PN, ISO to jest wielki pic na wodę. Po prostu wszystko ma się szybciej zużywać-tak zwane PPP -planowane postarzanie produktów. Poczytajcie o tym w sieci. Pozdrawiam
mechanik, 18.08.2013, 15:25
PPP, to znaczy "Pij po pół". Takie picie wydłuża czas picia i zwolnienie postarzania użytkownika.
Leszek, 29.08.2013, 19:22
A ja tam patrze sobie do instrukcji obsługi samochodu i wiem kiedy wymieniać olej i na jaki.
motoryna, 25.09.2013, 20:30
to nie wie że oznaczenie np. 10W40 nie ma się do tego jaki to jest olej czy syntetyczny czy półsyntetyczny czy mineralny?.... to jest oznaczenie temperatur w jakich zachowuje olej swoje właściwości.... ja jeżdzę na Valvoline DuraBlend Diesel 5W40 i jest to olej półsyntetyczny... co więcej.... jego liczba TBN (to jest to cośko co przyczynia się do wypłukiwania silników) jest mniejsza niż w większości półsyntetycznych i dużej liczby mineralnych...
wonky, 07.10.2013, 21:24
kupiłem Mobil 10w 40 półsyntetyk do golfa 3 silnik igła jezdził też na mobilu czy to dobry olej ??
pedał , 09.11.2013, 20:16
Ja,stary kierowca tz.od 1966r.jezdziłem różnymi samochodami,na różnych olejach i oponach,ale czasy się zmieniły i coraz więcej jest mądrych internetowych kierowców,a jeszcze więcej co wykładali swoje racje na forum,ale jużprzestali ,bo się roztrzaskali.Ja mam opony letnie i zimowe,ale nie zawsze je wymieniam,bo zimą mało jeżdzę i jest tak ,że na zimówkach jeżdzę na okrągło i mi to nie przeszkadza,bo jeżdzę mało i wolno.Co do oleju,to mam Peugeota 206 (38tys.km)i wymieniłem drugi raz po 27 tys.(ins.przew.po 30tys.)na półsyntetyk i olej na bagnecie czysty i w tym samym miejscu.W pierwszym przypadku patrzę na wysokosć bieżnika i cisnienie w kołach a w drugim czystosc oleju na bagnecie i jego stan,a kazdy niech robi jak uważa ,bo to jest jego samochód,bo jak będzie jeżdził po polach w kurzu to trzeba zwracać uwagę na wszystkie elementy trące, bo kurz w samochodzie jset jak pylica u człowieka.
krasnopiura, 16.04.2014, 07:21