Wyważanie kół - trzeba o nim pamiętać

Jedną z najczęściej lekceważonych czynności jest wyważanie kół. Warto o nie zadbać, by uniknąć awarii zawieszenia i układu kierowniczego. Tak będzie taniej i bezpieczniej.

fot. redakcja.regiomoto

Zdarza się, że czując drgania kierownicy podczas jazdy, właściciel auta decyduje się na wymianę elementów układu kierowniczego. Tymczasem w wielu wypadkach wystarczyłoby wyważyć koła. Dobrą okazją jest zbliżająca się właśnie wymiana opon letnich na zimowe.

Na początek mycie
O wyważeniu trzeba pamiętać zawsze, gdy wymieniamy koła lub opony. Większość serwisów oponiarskich oferuje te usługę w cenie montażu zimówek. Ale wielu zmotoryzowanych, dysponujących dwoma kompletami opon, samodzielnie je wymienia. Czynność ta nie jest zbyt skomplikowane, wystarczy mieć podnośnik, utwardzony plac i dobry klucz. W takiej sytuacji o wyważaniu nie ma mowy. A wtedy mogą pojawić się kłopoty.

Szef serwisu Gumar w Zielonej Górze Marek Włodarczyk podkreśla: - Wyważanie kół jest niezwykle ważne, także dla bezpieczeństwa.

Jak mówi, trzeba je przeprowadzać nie rzadziej niż co 10-15 tys. km - i to zarówno w przypadku felg stalowych, jak i aluminiowych. Te ostatnie trzeba kontrolować nawet częściej, bo łatwiej je uszkodzić, a więc zmienić rozkład mas na kole.

Włodarczyk przypomina również, że zanim koła trafią do wyważania, muszą być dokładnie umyte. Podczas jazdy zbiera się na nich błoto, piach, czy pył z klocków hamulcowych.

Metody wyważania kół
Najlepsze są te najprostsze, a więc ciężarki. Mamy ich dwa rodzaje, jedna są nabijane, inne – naklejane. Te pierwsze są przeznaczone do felg stalowych, drugie – aluminiowych. Od lat trwają wprawdzie próby z różnego rodzaju preparatami, które trafiają do wnętrza opon. Preparaty czy też proszki mają tak się rozłożyć w oponie, by wyrównać ewentualne nieprawidłowości. Jednak sposób ten jest mocno kłopotliwy, droższy od tradycyjnego i niekiedy zawodny. Dlatego pozostańmy przy ciężarkach.

Alarmujące drgania
Poznać, że koła naszego auta są źle wyważone, nie jest trudno. Najczęstszymi objawami są drgania kierownicy, czasem całego nadwozia, nierównomierne zużywanie się opon czy nawet zarzucanie tyłu auta, o ile wadliwe są koła tylne. Dodajmy, że drgania kierownicy mogą zniknąć przy większej prędkości, natomiast są wyczuwalne przy mniejszej.
Po zaobserwowaniu tych objawów trzeba koniecznie odwiedzić serwis, nawet jeśli od ostatniej wymiany ogumienia przejechaliśmy tylko kilka tysięcy kilometrów. Podobnie jest w sytuacjach, gdy koła poddane są dużym obciążeniom (patrz ramka) lub demontowane.

- Zdarza się – opowiada Włodarczyk - że kierowca trafił do przypadkowego warsztatu, gdzie wymieniono układ kierowniczy, a drgania nadal są wyczuwalne. Powód jest prosty – niewyważone koła.

Skutkiem niewyważenia kół jest szybsze i nierównomierne zużywanie się opon, amortyzatorów, przegubów, sworzni układu kierowniczego czy łożysk. Mówiąc wprost – w aucie siada zawieszenie, a naprawa zazwyczaj jest kosztowna. Tymczasem za wyważenie wszystkich kół trzeba zapłacić kilkadziesiąt złotych.

Kiedy trzeba wyważyć koło
1. Zawsze po jakiejkolwiek kolizji czy wypadku,
2. Po uderzeniu w krawężnik czy wpadnięciu w większą dziurę,
3. Po gwałtownym ale długotrwałym hamowaniu,
4. Po dłuższej jeździe po złej nawierzchni czy wertepach,
5. Każdorazowo, o ile z różnych względów zdjęliśmy koło,
6. Po jeździe w głębokim błocie czy śniegu,
7. Zawsze przy wymianie opon.

Czesław Wachnik
fot. Czesław Wachnik

Autor: redakcja.regiomoto
13komentarzy
Dodaj nowy komentarz

Komentarze (13)

Weeeee, what a quick and easy sloution.
Jase, 25.01.2012, 15:34
should be Solution
Darek, 02.12.2012, 21:55
EmhhmD zwkoeypodsya
lhjejkxguz, 25.01.2012, 19:11
What liberating konwlegde. Give me liberty or give me death.
Meadow, 26.01.2012, 17:02
As Charlie Sheen says, this airtcle is "WINNING!"
Unity, 28.01.2012, 06:50
NXf0my , [url=http://wqvligquzklb.com/]wqvligquzklb[/url], [link=http://fllnizttxlsh.com/]fllnizttxlsh[/link], http://jhocwzdfgyqq.com/
afeambtrfkq, 28.01.2012, 09:33
sqVRXP ahwqrwhhpfcz
yyeujx, 28.01.2012, 16:37
bVEoVt , [url=http://zyjwspxzgjmx.com/]zyjwspxzgjmx[/url], [link=http://ehmgpdyjgxal.com/]ehmgpdyjgxal[/link], http://adsgbrrdqqsc.com/
gjuvqtmaon, 30.01.2012, 13:03
taa chciałem wyważyc koła w swoim warsztacie na mokotowie i nie chcieli sie tego podjać jako osobnego zabiegu. gdzie moge to zrobic w Wawie?
jutto, 17.02.2012, 16:09
Na Modlińskiej wiem, ze jest warsztyat. To Białołęka. chyba???
tom, 23.02.2012, 13:27
Tak. Modlińskato Białołęka. jaki tam jest warsztat i gdzie dokładnie?....
bykkn, 01.03.2012, 13:33
hm no i nie wiem czy warsztat... jak sie wpisze w google to wyskakuje ze to sklep z oponami i felgami ??? http://www.autoopony.eu/ ??
bykkn, 09.03.2012, 09:24
Wyważanie kół po jeździe w błocie, śniegu? Albo po każdej kolizji (co to ma do rzeczy?) Po zdejmowaniu koła to najwyżej doważanie. Przy okazji, np. instrukcja serwisowa mojego samochodu zabrania doważania kół w momencie, kiedy auto jest podniesione a wahacz opadnięty, ponoć grozi to uszkodzeniem półosi. Niby można podeprzeć dodatkowo wahacz, ale znając serwisy to nie wierzę, żeby choć połowa serwisów tak robiła przy doważaniu.
mamrot, 26.08.2013, 19:31