Opłaty drogowe po nowemu - rusza system viaTOLL. Droższe autostrady

Od 1 lipca elektroniczny system opłat zastąpi winiety dla ciężarówek i autobusów. A autostrada A2 będzie płatna dla wszystkich kierowców. Będzie drożej.

fot. redakcja.regiomoto

Elektroniczny system poboru opłat drogowych viaTOLL zacznie działać 1 lipca 2011 r. Za jazdę po drogach szybkiego ruchu za jego pośrednictwem będą musieli płacić właściciele wszystkich ciężarówek, autobusów i mikrobusów, mogących przewozić co najmniej 9 osób, a także kierowcy osobówek. Ci ostatni tylko wtedy, jeśli dopuszczalna masa całkowita ich samochodu i przyczepy przekroczy 3,5 t.

Zobacz: Nowe opłaty drogowe - skasują nawet za przyczepę kempingową

Płatne odcinki dróg krajowych, dróg ekspresowych i autostrad

System viaTOLL będzie uruchamiany etapami. Na początku opłaty będą pobierane na 579 km autostrad, 554 km dróg ekspresowych i 432 km dróg krajowych. Łącznie będzie to 1565 km dróg zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (ich wykaz pod tekstem, link do mapy poniżej). Od stycznia 2012 r. dojdzie do tego 150 km dróg ekspresowych i autostrad. W 2014 r. system viaTOLL ma obejmować 2880 km dróg.

Zobacz mapę dróg objętych systemem viaTOLL

Nowe opłaty za autostrady i inne drogi w Polsce - będzie drożej

Stawki nowych opłat drogowych będą uzależnione od normy emisji spalin, którą spełnia dany samochód i jego dopuszczalnej masy całkowitej. Będą się wahać od 16 do 53 gr za kilometr - podajemy je pod tekstem.

Dla firm transportowych uruchomienie viaTOLL oznacza spore podwyżki opłat drogowych. W tej chwili przejechanie kilometra kosztuje ich średnio 8 gr. Nowa stawka dla najpopularniejszych w Polsce ciężarówek z silnikami spełniającymi normę Euro 3 wynosi aż 46 gr. To prawie sześciokrotna podwyżka!

Elektroniczny system poboru opłat drogowych viaTOLL nie obejmie płatnych autostrad, zarządzanych przez koncesjonariuszy. Chodzi o trasy:

- autostrada A1: odcinek Rusocin - Nowe Marzy,
- autostrada A2: odcinek Konin - Nowy Tomyśl,
- autostrada A4: odcinek Katowice - Kraków.

Za przejazd tymi drogami kierowcy wszystkich pojazdów - także ciężarówek o DMC co najmniej 12 t i autobusów - będą płacić na bramkach.

Od 1 lipca 2011 r. bramki poboru opłat ruszą także na zarządzanej przez GDDKiA autostradzie A2 ze Strykowa do Konina. Kierowcy osobówek zapłacą na bramkach 20 gr za kilometr. Za to użytkownicy systemu viaTOLL przejadą przez bramki bez zatrzymywania się. Opłata zostanie naliczona automatycznie za pośrednictwem urządzenia viaBOX.

Podobnie jak na A2 Stryków - Konin będzie od 1 stycznia 2012 r. na autostradzie A4 między Wrocławiem (węzeł Bielany Wr.) a Gliwicami (węzeł Sośnica).

Zobacz: Płatna autostrada A4 - samochody pojadą innymi drogami

Winiety do lamusa, zamiast nich viaBOX-y

System viaTOLL wybudowała w Polsce austriacka firma Kapsch. Składają się na niego automatyczne stacje poboru opłat, czyli bramki nad jezdnią ustawione w wyznaczonych punktach płatnych odcinków dróg oraz tzw. viaBOX-y. To urządzenia montowane na szybie, za pośrednictwem których system będzie naliczał opłaty za przejazd. Od 1 lipca będą one obowiązkowe dla wszystkich pojazdów o DMC powyżej 3,5 t. jeżdżących po płatnych odcinkach dróg.

Jeszcze w kwietniu zapewniano, że do końca czerwca na polskich drogach stanie 430 automatycznych stacji poboru opłat, tzw. bramownic. W tej chwili - jak informuje Dorota Prochowicz, rzecznik prasowy projektu viaTOLL - działają 32 bramownice kontrolne i 12 bramownicy przygranicznych. Budowa kolejnych 230 trwa.

To znacznie mniej niż zapowiadno. Dorota Prochowicz zapewnia jednak: - Istniejące bramownice wystarczą do tego, by system działa prawidłowo.

Udział w systemie viaTOLL jest obowiązkowy, kary są wysokie

Od początku lipca na płatne odcinki dróg samochody i zespoły pojazdów o DMC powyżej 3,5 t. będą mogły wjechać, tylko jeśli kierowca zamontuje na szybie viaBOX, czyli urządzenie służące do naliczania opłat.

Urządzenia viaBOX są dostępne w ponad 200 punktach dystrybucji (stacje paliw i przejścia graniczne) i 16 punktach obsługi klienta (w miastach wojewódzkich). Aby otrzymać urządzenie, trzeba wpłacić 120 zł kaucji. Jeśli zdecydujemy się opłacać myto w systemie przedpłat, trzeba przelać na konto viaTOLL co najmniej 120 zł.

Jeśli bramownice wykryją samochód ciężarowy, w którym nie zainstalowano urządzenia viaBOX lub zostało ono przeniesione z innego auta, sygnał trafi do centrum zarządzania Inspekcji Transportu Drogowego. Jego pracownicy wyślą jednego ze 188 inspektorów, by skontrolował kierowcę. Kary za brak opłat albo próbę oszukania systemu np. na normach emisji spalin są wysokie - od 1500 do 3000 zł.

Funkcjonariusze będą mogli je nakładać na podstawie zdjęć wykonanych przez bramownice. Oprócz krokodyli opłaty drogowe kontrolować będą także policjanci, strażnicy graniczni i celnicy.

Rejestracja w systemie viaTOLL - sposób uiszczania opłat za drogi

W systemie viaTOLL trzeba zarejestrować wszystkie pojazdy o DMC powyżej 3,5 t., które po 1 lipca będą jeździły po płatnych drogach w Polsce. Oczywiście muszą one zostać wyposażone w viaBOX-y.

Aby zarejestrować samochód w systemie viaTOLL po pierwsze trzeba zdecydować się na sposób płacenia za drogi. Do wyboru są dwa - przedpłaty (z angielska zwane pre-pay) lub odroczone płatności (post-pay). Użytkownik konta pre-pay musi wpłacić na nie pieniądze za nimi jego samochody wyjadą na płatne drogi. Na początku musi to być co najmniej 120 zł.

W przypadku konta post-pay opłaty są sumowane na koniec okresu rozliczeniowego. Właściciel pojazdów reguluje je na podstawie faktury.

Kolejnym krokiem powinno być skompletowanie dokumentów potrzebnych do rejestracji w elektronicznym systemie poboru opłat drogowych viaTOLL. Chodzi o następujące dokumenty i informacje:

- nazwisko i imię właściciela, dane kontaktowe lub w przypadku gdy właścicielem pojazdu jest firma dane firmy,
- dowód osobisty lub paszport, dowód rejestracyjny pojazdu lub kopia dowodu rejestracyjnego, kopia wyciągu z rejestru działalności gospodarczej lub kopia wyciągu z rejestru przedsiębiorstw (w przypadku, gdy właścicielem pojazdu jest firma),
- kopia dokumentu potwierdzającego klasę emisji EURO (akceptowane są określone, powszechnie stosowane świadectwa potwierdzające klasę emisji spalin),
- pełnomocnictwo do podpisania umowy (w przypadku, gdy umowa jest zawierana na rzecz właściciela pojazdu przez osobę upoważnioną),
- kopia umowy leasingowej lub upoważnienie leasingodawcy (jeśli pojazd jest w leasingu),
- gwarancja zabezpieczająca w formie pieniężnej, gwarancja bankowa lub gwarancja ubezpieczeniowa wystawiona na rzecz GDDKiA (dotyczy wyłącznie kont z odroczoną płatnością, tzw. post-pay).

Wstępnej rejestracji można dokonać na stronie internetowej systemu viaTOLL (www.viatoll.pl) lub telefonicznie (800 101 101 albo +48 22 521 10 10). Rejestrację można dokończyć w punktach obsługi klienta lub dystrybucji (ich lista na stronie internetowej projektu) - tam też odbiera się urządzenia viaBOX.

Zobacz mapę dróg objętych systemem viaTOLL

WYSOKOŚĆ OPŁAT NA AUTOSTRADACH I DROGACH EKSPRESOWYCH


Samochody o DMC między 3,5 a 12 ton:

 

Euro 5 - 20 gr / km
Euro 4 – 28 gr / km
Euro 3 – 35 gr / km
Euro 2 – 40 gr / km


Samochody o DMC co najmniej 12 ton:

 

Euro 5 - 27 gr / km
Euro 4 – 37 gr / km
Euro 3 – 46 gr / km
Euro 2 – 53 gr / km


Autobusy, niezależnie od DMC:

 

Euro 5 - 20 gr / km
Euro 4 – 28 gr / km
Euro 3 – 35 gr / km
Euro 2 – 40 gr / km


WYSOKOŚĆ OPŁAT DLA DRÓG KRAJOWYCH


Samochody o DMC między 3,5 a 12 ton: 

Euro 5 - 16 gr / km
Euro 4 – 22 gr / km
Euro 3 – 28 gr / km
Euro 2 – 32 gr / km

 

Samochody o DMC co najmniej 12 ton:

 

Euro 5 - 21 gr / km
Euro 4 – 29 gr / km
Euro 3 – 37 gr / km
Euro 2 – 42 gr / km

 

Autobusy, niezależnie od DMC:

 

Euro 5 - 16 gr / km
Euro 4 – 22 gr / km
Euro 3 – 28 gr / km
Euro 2 – 32 gr / km

Kaucja za wynajęcie urządzenia samochodowego obliczającego opłatę - 120 zł.
Minimalna wpłata na konto w systemie przedpłat - 120 zł.

 

WYKAZ DRÓG OBJĘTYCH OPŁATAMI

 

Drogi krajowe klasy A i S:

1) autostrada A1 na odcinkach:

   a) węzeł Tuszyn – węzeł Bełchatów,

   b) węzeł Sośnica – węzeł Świerklany;

2) autostrada A2 na odcinku węzeł Modła – węzeł Stryków I;

3) autostrada A4 na odcinkach:

   a) Zgorzelec (granica państwowa) – węzeł Bielany Wrocławskie,

   b) węzeł Bielany Wrocławskie – węzeł Kleszczów,

   c) węzeł Kleszczów – węzeł Murckowska,

   d) węzeł Balice I – węzeł Szarów;

4) autostrada A6 na odcinku Kołbaskowo (granica państwowa) – węzeł Kijewo;

5) autostrada A8 na odcinku węzeł Nowa Wieś Wrocławska (A4) – węzeł Pawłowice;

6) autostrada A18 na odcinku Golnice – Krzyżowa;

7) droga ekspresowa S1 na odcinkach:

   a) Bielsko – Biała (Komorowice) – Cieszyn – Boguszowice (granica państwowa),

   b) Dąbrowa Górnicza (Ząbkowice) – Tychy,

   c) Pyrzowice – Lotnisko - węzeł Podwarpie;

8) droga ekspresowa S3 na odcinkach:

   a) węzeł Goleniów Północ – Szczecin (węzeł Kijewo),

   b) węzeł Klucz – Gorzów Wielkopolski (węzeł Gorzów Południe),

   c) węzeł Sulechów – węzeł Nowa Sól;

9) droga ekspresowa S5 na odcinku węzeł Stryszek – węzeł Białe Błota;

10) droga ekspresowa S6 na odcinku węzeł Gdynia (skrzyżowanie z ul. Morską) – węzeł Rusocin (A1);

11) droga ekspresowa S7 na odcinkach:

   a) obwodnica Płońska,

   b) węzeł Kroczewo – węzeł Czosnów,

   c) Grójec (z obwodnicą Grójca) – Jedlińsk,

   d) Skarżysko Kamienna (z obwodnicą Skarżyska Kamiennej) – węzeł Kielce-Północ,

   e) węzeł Jędrzejów Północ – węzeł Jędrzejów Wschód (skrzyżowanie z drogą krajową nr 78),

   f) Rybitwy – węzeł Bieżanów,

   g) węzeł Myślenice – węzeł Lubień;

12) droga ekspresowa S8 na odcinkach:

   a) węzeł Dąbrowa – węzeł Cieśle,

   b) węzeł Konotopa – węzeł Powązkowska,

   c) Radzymin (z obwodnicą Radzymina) – Wyszków (z obwodnicą Wyszkowa),

   d) obwodnica Ostrowi Mazowieckiej;

13) droga ekspresowa S10 na odcinkach:

   a) węzeł Stargard Szczeciński Zachód – węzeł Stargard Szczeciński Wschód (obwodnica Stargardu Szczecińskiego),

   b) węzeł Nieszawka – węzeł Czerniewice;

14) droga ekspresowa S11 na odcinku Krzesiny – Kórnik;

15) droga ekspresowa S22 na odcinku Elbląg – Grzechotki (granica państwowa).

 

Drogi krajowe klasy GP i G:

1) droga krajowa nr 4 na odcinku Rzeszów – Tywonia (początek obwodnicy Jarosławia);

2) droga krajowa nr 6 na odcinku Gościcino – granica m. Gdynia;

3) droga krajowa nr 7 na odcinkach:

   a) Płońsk – węzeł Kroczewo,

   b) Czosnów – granica m. Warszawa,

   c) granica m. Warszawa – Grójec,

   d) granica m. Kraków – Myślenice;

4) droga krajowa nr 10 na odcinku granica m. Szczecin – węzeł Stargard Szczeciński Zachód;

5) droga krajowa nr 18 na odcinku Olszyna (granica państwowa) – Golnice;

6) droga krajowa nr 77 na odcinku Radymno – Przemyśl;

7) droga krajowa nr 81 na odcinku granica m. Katowice – Skoczów (z wyłączeniem m. Żory);

8) droga krajowa nr 92 na odcinkach:

   a) skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 305 – granica m. Poznań,

   b) granica m. Poznań – Września;

7) droga krajowa nr 94 na odcinku granica m. Dąbrowa Górnicza – granica m.

Kraków.

NORMY EMISJI SPALIN EURO WG PRAWA

Klasę emisji Euro ustala się na podstawie rozporządzenia ministra infrastruktury z 17 listopada 2010. Wg zastosowanego w nim podziału samochody z danych roczników powinny spełniać następujące normy emisji spalin:

Pojazdy osobowe o DMC do 3,5 tony:

1992-1995 Euro 1;
1996-1999 Euro 2;
2000-2004 Euro 3;
2005-2009 Euro 4;
od 2010 Euro 5.

Pojazdy ciężarowo-osobowe, ciężarowe i specjalne o DMC do 3,5 tony:

1994-1996 Euro 1;
1997-1999 Euro 2;
2000-2004 Euro 3;
2005-2009 Euro 4;
od 2010 Euro 5.

Autobusy, samochody ciężarowe, specjalne lub ciągniki samochodowe o DMC powyżej 3,5 tony: 1992-1994 EURO 1; 1995-1999 EURO 2; 2000-2004 EURO 3; 2005-2007 EURO 4; od 2008 EURO 5.

W przypadku braku możliwości jednoznacznego określenia klasy emisji pojazdu należy zaklasyfikować go do klasy Euro 1.

Autor: Paweł Puzio
7komentarzy
Dodaj nowy komentarz

Komentarze (7)

Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Kilka dróg na krzyż i już wyciągają łapy po pieniądze. Rozbój w biały dzień.
Michał, 29.06.2011, 11:02
Kilka dróg na krzyż i już wyciągają łapy po pieniądze. Rozbój w biały dzień.
Michał, 29.06.2011, 11:30
Komentarz został usunięty.
Wydano kupę pieniędzy na system a zapomniano o prostym i skutecznym sposobie jakim jest podatek w paliwie (którego nie zlikwidują jak widać)
masz wiekszy silnik, więcej jeździsz ew bardziej obciążony, wiecej palisz i więcej Cię to kosztuje i proste bo każdy sprzedany przez rafinerię litr jest obłożony tym podatkiem (i kilkoma innymi przy okazji).
Ale u nas chodzi o to żeby wydoić jak najwięcej z kierowcy żeby zdusić chęć np przejażdżki dla przyjemności bo drogi i tak są przepełnione, żeby samochód znowu stał sie towarem dla wybranych i bogatych.
Kramag, 29.06.2011, 14:25
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Pobieranie 20gr za kilometr od samochodów osobowych, to jest jawne złodziejstwo. Ponad 70% ceny paliwa jest podatkiem. Czyli dla osób jeżdżących często po autostradach możemy policzyć, że benzyna nie będzie kosztowała 5zł tylko z 8zł za litr, z czego faktyczna jej wartość to może 2zł. Reszta trafia do rządowej kieszeni.
Rozumiem, że chcąc utrzymać dobry standard autostrad, trzeba ponieść większe koszty, niż w przypadku drogi wojewódzkiej, ale na polskie warunki niech to będzie 5gr za km, a nie 20!
greg, 30.06.2011, 22:43
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
To jest jakieś nieporozumienie ten Viatoll. ja jadąc audi A6 z lawetą o DMC 1500kg przekraczam DMc 3500kg ale jak podczepie lawetę do Audi A4 to już nie.Kogoś najwyrazniej popierdoliło z tym systemem poboru opłat.Nabijamy kabze pierdolonym urzędasom z ITD i tyle co by starczyło dla nich na wypłate,ten kraj spada na psy i tyle.
wkurwiony, 17.05.2012, 21:00
viatoll powinni opłacać właśćićiele pojazdów a nie pracownicy
gucio, 27.01.2013, 17:45