System viaTOLL w 2013 - bramki na nowych drogach, stawki bez zmian (MAPY)

Elektroniczny system poboru opłat drogowych od ciężarówek i autobusów viaTOLL obejmie kolejne drogi. Do wiosny będzie ich już 2190 km.
Więcej dróg w systemie viaTOLL
System działa na drogach krajowych, ekspresówkach i autostradach. Opłaty są pobierane automatycznie.

fot. Dariusz Danek

  • Więcej dróg w systemie viaTOLL
  • Więcej dróg w systemie viaTOLL
  • Więcej dróg w systemie viaTOLL
  • Więcej dróg w systemie viaTOLL

System viaTOLL na polskich drogach działa od lipca 2011 roku. Pozwala on elektronicznie płacić za przejazd wybranymi odcinkami dróg krajowych, ekspresowych i autostrad zarządzanych przez GDDKiA. Opłaty obowiązkowo wnoszą kierowcy samochodów i zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, w tym samochody osobowe z przyczepami i mikrobusy z liczbą miejsc mniejszą niż 9. Za przejazd płacą także prowadzący autobusy, mające więcej niż 9 miejsc łącznie z kierowcą, bez względu na dopuszczalną masę.

Od ubiegłego roku z systemu mogą dobrowolnie korzystać także kierowcy pozostałych samochodów. Dzięki temu np. na wybranych odcinkach autostrad A2 i A4 kierowca nie musi czekać w kolejce do kasy, ale wystarczy, że przejedzie pod bramkami rejestrującymi impuls z urządzenia zamontowanego w samochodzie.

Wysokość opłat jest uzależniona od dwóch czynników. Pierwszy to norma emisji spalin Euro. Im młodsze i mniej szkodliwe dla środowiska auto, tym opłata niższa. Im starsze, tym płacimy więcej.

- Drugie kryterium to dopuszczalna masa całkowita samochodu lub zespołu pojazdów. Podstawą do obliczenia ciężaru jest dopuszczalna masa całkowita podana w dokumentach rejestracyjnych samochodu czy przyczepy – tłumaczy Dorota Prochowicz ze spółki viaTOLL, która obsługuje system poboru opłat.

Zobacz również: Płatne autostrady w Polsce. Sprawdź gdzie i ile zapłacisz za przejazd

Wpłacając kaucję w wysokości 120 zł, kierowca wypożycza urządzenie komunikujące się z bramkami w czasie jazdy, czyli viaBOX. Za przejazd płaci się z góry, w specjalnych punktach lub na stacjach paliw.

System viaTOLL rozszerzy się na nowe drogi w styczniu i marcu

W chwili uruchomienia system viaTOLL obejmował 1565 km dróg. W lipcu ubiegłego roku został poszerzony o kolejnych 325 km dróg i liczy już 1890 km. Decyzją Rady Ministrów w tym roku zostanie poszerzony przynajmniej dwukrotnie. Od 12 stycznia przybędzie mu kolejne 139,2 km na trasach:

- autostradzie A1 na odcinku węzeł Pyrzowice – węzeł Sośnica (ok. 43,7 km);
- autostradzie A1 na odcinku węzeł Kotliska – węzeł Stryków I (ok. 39,3 km);
- drodze ekspresowej S1 na odcinku węzeł Pyrzowice – węzeł Lotnisko (ok. 1,9 km);
- drodze ekspresowej S8 na odcinku węzeł Pawłowice – węzeł Dąbrowa (ok. 22,1 km);
- drodze ekspresowej S8 na odcinku węzeł Cieśle – węzeł Syców-Wschód (ok. 25,1 km);
- drodze ekspresowej S8 w Warszawie na odcinku węzeł Modlińska – węzeł Piłsudskiego (ok.7,1 km).

Mapa dróg objętych systemem viaTOLL - stan na 12 stycznia 2013 r. Kliknij, aby powiększyć
Drogi objęte opłatami w ramach systemu viaTOLL - mapa pokazująca stan na 12 stycznia 2013 r.

Na wniosek Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, kolejne powiększenie systemu zaplanowano na 30 marca. Wówczas system obejmie dodatkowo 160,6 km dróg:

- obwodnicę Elbląga – na drodze krajowej nr 7 na odcinku skrzyżowanie z drogą powiatową nr 1104N – węzeł Elbląg Południe (ok. 3,1 km) i drodze ekspresowej S7 na odcinku węzeł Elbląg Południe – węzeł Elbląg Wschód (ok. 4,4 km);
- drogę ekspresową S8 na odcinku węzeł Piotrków Trybunalski – węzeł Radziejowice (ok. 93,6 km);
- drogę ekspresową S19 na odcinku Stobierna – węzeł Rzeszów-Wschód (ok. 6,9 km);
- obwodnicę Jarosławia w ciągu drogi krajowej nr 4, na odcinku Tywonia – Tuczempy (ok. 11,3 km);
- drogę krajową nr 7 na odcinku węzeł Modlniczka – węzeł Balice I (ok. 3,5 km);
- drogę krajową nr 79 na odcinku Jaworzno (granica miasta) – węzeł Modlniczka (ok. 37,8 km).

Mapa dróg objętych systemem viaTOLL - stan na 30 marca 2013 r. Kliknij, aby powiększyć
Drogi objęte opłatami w ramach systemu viaTOLL - mapa pokazująca stan na 30 marca 2013 r.

Myto zbierane przez viaTOLL idzie w miliony

Zaplanowana na ten rok rozbudowa systemu viaTOLL (przede wszystkim ustawianie bramek na nowych odcinkach dróg) ma kosztować 43,2 mln zł.

Podwyżki stawek myta nie są przewidziane (podajemy je poniżej).
- Przynajmniej na razie nie mamy informacji od zarządcy dróg, czyli Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, o takich zamiarach – dodaje Dorota Prochowicz.

Jak obliczył operator systemu, od lipca 2011 roku do końca listopada 2012 roku system viaTOLL zebrał myto w wysokości 1,26 mld zł. Najbardziej dochodowe odcinki to autostrada A4 (172,2 mln zł wpływów), A2 (37,2 mln zł) i droga krajowa nr 92 (27,8 mln zł) oraz ekspresówka S7 (27,4 mln zł wpływów). ViaTOLL najwięcej pieniędzy zebrał w lipcu, sierpniu i październiku tego roku, kiedy wpływy przekraczały 90 mln zł miesięcznie.

Przeczytaj więcej: System viaTOLL na autostradzie A4 zarabia najwięcej 

- Notujemy prawie 74 mln transakcji miesięcznie, średnie dzienne wpływy z systemu to ok. 3 mln zł. Zarejestrowało się w nim już ponad 657 tys. pojazdów, wydaliśmy ponad milion urządzeń viaBOX – wylicza Dorota Prochowicz.

Transportowcy narzekają na viaTOLL

Na funkcjonowanie systemu viaTOLL skarżą się kierowcy i właściciele firm transportowych. Paweł Czurczak z Niebylca od 2003 roku prowadzi dużą firmę autokarową „Neobus". Jego pojazdy kilka razy dziennie wożą pasażerów z Podkarpacia do Warszawy i z powrotem. Codziennie płaci za przejazd 74-kilometrowym odcinkiem drogi między Radomiem a stolicą.

- Mam 17 autobusów, miesięcznie nowe opłaty to dla mnie nawet 10 tys. zł. zł. Nie ukrywam, że z m.in. z tego względu po wprowadzeniu systemu musiałem podnieść ceny biletów. Liczyłem, że nowe opłaty szybko wpłyną na stan naszych dróg. Niestety, w Polsce ciągle jest wiele kiepskich odcinków, za które trzeba płacić. A gdyby nie Unia Europejska i mistrzostwa Europy w piłce nożnej, pewnie nie mielibyśmy nowych autostrad. ViaTOLL to nic innego jak kolejny sposób na wyciąganie od kierowców pieniędzy – uważa Paweł Czurczak.

Przeczytaj również: Milionowe kary dla kierowców. Błędy w systemie viaTOLL?

Suchej nitki na systemie nie zostawia także Barbara Czorniak, która od 21 lat prowadzi firmę obsługującą lokalne połączenia na Podkarpaciu. 

- Dla mnie opłaty to bardzo poważny problem. Np. za pięć kursów z Łańcuta do Rzeszowa i z powrotem płacę codziennie 50 zł. A cen biletów podnieść nie mogę, bo przy tak dużej konkurencji na rynku musiałabym zwinąć interes – mówi pani Barbara.

Zarówno ona, jak i Paweł Czurczak mieli problemy z bezpodstawnie naliczonymi karami. Operator systemu zarzucił im jazdę bez uiszczenia opłat i zażądał zapłaty 3 tys. zł kary. Sprawa ucichła po wysłaniu wyjaśnień.

Największa fala krytyki przetoczyła się przez media jednak jesienią 2011 roku, kiedy na tysiące błędów w naliczaniu opłat przez viaTOLL skarżyli się kierowcy z całej Polski. Np. firma Agromasz z Domaradza na Podkarpaciu została wezwana do podwójnej zapłaty a pojedyncze przejazdy samochodów pod bramkami.

"Rzeczpospolita" informowała o tysiącach błędnych odczytów miesięcznie. Jako przykład podała przypadek przedsiębiorcy z Rumii, który zaliczył za jednym zamachem zamiast jednego aż 209 przejazdów przez bramkę!

Specjaliści z Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Transportu Drogowego przekonywali wówczas, że system uruchomiono zbyt szybko, bez odpowiednich testów. Jak związek ocenia go po półtora roku działania?
– Nadal jest słabo. Chociaż skala problemów się zmniejszyła, ciągle mamy jeden z najbardziej nieprzyjaznych i niedopracowanych systemów w Europie – mówi Maciej Wroński, dyrektor biura prawnego OZPTD.

Jak tłumaczy, w Polsce kaucja za urządzenie do samochodu wynosi 120 zł. Tymczasem w Austrii, skąd wywodzi się obsługująca viaTOLL firma Kapsch, to zaledwie 5 euro. Dodatkowo w przypadku sporadycznego korzystania nie trzeba się tam rejestrować w systemie. W Polsce jest to konieczne.

- Z kolei w Niemczech pieniądze wpłacone na instalację nadajnika w aucie wykorzystuje się potem na opłaty za przejazdy. W większości krajów, gdy skończą się pieniądze na koncie, użytkownik dostaje wezwanie do uzupełnienia i płaci zaległości z niewielkimi odsetkami. W Polsce dostaje się od razu wysoką karę – przekonuje Wroński.

Wadą systemu viaTOLL jest też to, że nie obejmuje on autostrad zarządzanych przez koncesjonariuszy - A1 Trójmiasto - Toruń, A2 Świecko - Nowy Tomyśl - Konin czy A4 Katowice - Kraków.

Wysokość opłat dla dróg krajowych klasy A i S:

Samochody o DMC między 3,5 a 12 ton:
Euro 5 - 20 gr / km
Euro 4 – 28 gr / km
Euro 3 – 35 gr / km
Euro 2 – 40 gr / km

Samochody o DMC co najmniej 12 ton:

Euro 5 - 27 gr / km
Euro 4 – 37 gr / km
Euro 3 – 46 gr / km
Euro 2 – 53 gr / km

Autobusy, niezależnie od DMC:

Euro 5 - 20 gr / km
Euro 4 – 28 gr / km
Euro 3 – 35 gr / km
Euro 2 – 40 gr / km

Wysokość opłat dla dróg krajowych klasy GP i G:

Samochody o DMC między 3,5 a 12 ton:
Euro 5 - 16 gr / km
Euro 4 – 22 gr / km
Euro 3 – 28 gr / km
Euro 2 – 32 gr / km

Samochody o DMC co najmniej 12 ton:

Euro 5 - 21 gr / km
Euro 4 – 29 gr / km
Euro 3 – 37 gr / km
Euro 2 – 42 gr / km

Autobusy, niezależnie od DMC:

Euro 5 - 16 gr / km
Euro 4 – 22 gr / km
Euro 3 – 28 gr / km
Euro 2 – 32 gr / km

Kaucja za wynajęcie urządzenia samochodowego obliczającego opłatę 120 zł. Minimalna wpłata na konto 120 zł. 

Bartosz Gubernat
fot. Bartosz Gubernat

Autor: Bartosz Gubernat
Podziel się:
Wersja do drukuWersja do druku
6komentarzy
Dodaj nowy komentarz

Komentarze (6)

lepiej wydać na bramki , niż na drogi liczy się tylko kasa a nie bezpieczeństwo na drogach !!!!!!!!!!!
kierowca osobówki, 08.01.2013, 15:55
MOŻE BY TAK WRÓCIĆ DO OBSMINNYCH WINIET , KTÓRE ŚWIETNIE ZDAJĄ EGZAMIN W CZECHACH I AUSTRII
ALEKSANDER, 21.03.2013, 07:01
NIE DA RADY, WTEDY BY ZA MAŁO Z NAS ŚCIĄGNELI KASY. NIESTETY ALE W POLSCE KAŻDE NIBY UŁATWIENIE I UNOWOCZEŚNIENIE MA NA CELU JEDNO: WYDOIĆ Z OBYWATELI WIĘCEJ KASY.
MAGDA, 17.03.2014, 20:05
wziąłem viabox nowego do busa z przyczepą. jadę trasą 92 Pniewy - Nowy Tomyśl, a tu nic nie "pika"
dzwonię pod nr z boxa - dostałem nr reklamacji i polecenie wymiany urządzenia.
O.K. po wymianie urządzenia sytuacja się powtarza!? DLACZEGO i dlaczego z naszych pieniędzy jest budowana beznadziejna sieć poboru opłat?!!?
jacol888, 28.03.2013, 12:02
Prawdopodobnie "nie pika" bo nie uruchomiłeś urządzenia... Brzmi to absurdalnie, ale dodawana instrukcja obsługi do urządzenia podaje BŁĘDNĄ procedurę włączania i wyłączania. Poprawna obsługa jest na forach w sieci.
miazek, 23.05.2013, 15:24
niestety w naszym kraju tak się dzieje że nasze pieniądze są wydawane na te beznadziejne bramki żeby wydżeć od nas ciężko pracujących jeszcze więcej kasy zasada jest jedna jak na dole nie ma pieniędzy to góra też ich nie będzie miała ,filarem gospodarki są małe firmy a te są na dzień dzisiejszy najbardziej obciążone i na skraju bankructwa do czego to zmierza chyba każdy wie
transportowiec, 03.07.2013, 09:56