Będą większe parkingi przy autostradzie A4 Wrocław - Gliwice

Na sześciu parkingach przy autostradzie A4 przybędzie 170 miejsc dla autobusów i tirów. A4 na tym odcinku jest od niedawna płatna.

fot. redakcja.regiomoto

Opolski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad przygotowuje się do rozbudowy części istniejących miejsc obsługi podróżnych na autostradzie A4. Na sześciu MOP-ach dobudowane będą miejsca postojowe dla autobusów i ciężarówek.

Przebudowa obejmie cztery MOP-y na Opolszczyźnie – Wierzbnik, Jankowice, Przysiecz i Prószków oraz po jednym MOP-ie w województwie śląskim (Proboszczowice) i dolnośląskim (Krajków Północ).

- Parkingi projektowano w latach dziewięćdziesiątych i prognozy ruchu, na których się wtedy opierano, okazały się dużo zaniżone - wyjaśnia Michał Wandrasz, rzecznik opolskiego Oddziału GDDKiA. - Nikt nie przewidział, że ruch będzie narastał aż w takim tempie. Szczególnie daje się we znaki zbyt mała liczba miejsc postojowych dla ciężarówek, przez co często tiry parkują w miejscach niedozwolonych, na przykład na tzw. pasach wyłączenia przy wjazdach na MOP-y.

Ruch na autostradzie w ciągu zaledwie pięciu lat wzrósł aż o 60 proc. Z pomiaru ruchu, który GDDKiA przeprowadziła dwa lata temu, wynika, że po A4 na wysokości Opola porusza się  28,6 tys. pojazdów na dobę, a w okolicy Strzelec Opolskich liczba pojazdów sięga 31,8 tys.

Parkingi będą rozbudowywane w maksymalnym zakresie, na jaki pozwalają warunki terenowe, czyli wybudowanych zostanie tyle miejsc postojowych, ile zmieści się na gruntach należących do GDDKiA na poszczególnych MOP-ach.

Obecnie na sześciu przeznaczonych do rozbudowy parkingach jest nieco ponad 90 miejsc postojowych. Po zakończeniu prac będzie ich więcej o ponad 170 miejsc. Najwięcej, bo aż 59 miejsc parkingowych przybędzie na MOP-ie Jankowice. Wraz z nowymi miejscami do parkowania pojawią się także dodatkowe ławki i wiaty, gdzie podróżni będą mogli odpocząć.

GDDKiA jest obecnie na etapie przygotowywania dokumentacji. Ma ona być gotowa do 21 sierpnia. Po wakacjach drogowy zarządca ogłosi przetarg, a prace remontowe ruszą prawdopodobnie jeszcze przed końcem roku. W czasie rozbudowy MOP-y nie będą całkowicie zamykane, ale kierowcy mogą się spodziewać utrudnień w korzystaniu z parkingów.

Dokładny koszt inwestycji nie jest jeszcze znany. GDDKiA szacuje, że wyniesie on kilkanaście milionów złotych.

Radosław Dimitrow

Autor: redakcja.regiomoto
Podziel się:
Wersja do drukuWersja do druku
2komentarzy
Dodaj nowy komentarz

Komentarze (2)

ali, 12.07.2012, 10:50
Również proponuję zrobic wjazdy - chociaż problem z płatnością na bramce lub nową bramką, ale ułatwiło by to życie podróżującym. Aby wjechac na drogę 414 do Prudnika z autostrady nalezy przejecfhać dodatkowo jakieś 20-25 kilometrów... proszę o przeliczenie ile to jest więcej paliwa, zanieczyszczeń, emisji CO2 i przyblokowanych tras ! W niemczech takich przykładów widziałem co najmniej kilkanaście.
Nie trzeba nowych pasów do rozpędzania się , wyjazdu z autostrady, a jedynie poszerzyć 200-500 metrów pasa jezdni w przypadku MOP Prószków/Przysiecz. Zdrowy rozsądek przede wszystkim
Bolec , 12.07.2012, 13:40