Egzamin teoretyczny i praktyczny na prawo jazdy kat. B krok po kroku

Oceń:
To już ostatni dzwonek, by myśleć zapisaniu się na kurs prawa jazdy i zdaniu egzaminu na starych zasadach. Sprawdź, na czym polega obecny egzamin na prawo jazdy.
Jak zdać egzamin na prawo jazdy
Od przekroczenia bramy WORD-u egzamin na mieście trwa 40 minut. Ale jest możliwość zakończenia go już po 25 minutach.

fot. Paweł Stauffer

Już 19 stycznia 2013 r. roku wchodzą nowe przepisy dotyczące egzaminów na prawo jazdy. Zmieniają się egzaminy teoretyczne na wszystkie kategorie prawa jazdy i egzamin praktyczny dla kandydatów na kierowców motocykli, skuterów czy quadów. Jak już wielokrotnie informowaliśmy, będzie trudniej. Dlatego warto się spiąć i zdać egzamin na starych zasadach. Dziś tłumaczymy jak on wygląda dla kategorii B.

Obowiązkowe zielone listki dla kierowców z krótkim stażem powrócą

Formalności

Aby przystąpić do egzaminu na prawo jazdy zgłaszamy się do Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego z kompletem dokumentów: wnioskiem o wydanie prawa jazdy, wraz z następującymi załącznikami:
- zaświadczeniem o ukończeniu szkolenia,
- badaniami lekarskimi (zazwyczaj kandydat na kierowcę przechodzi je podczas kursu na prawo jazdy),
- zdjęciem.

Przed przystąpieniem do egzaminu, trzeba oczywiście za niego zapłacić – 22 zł za teorię i 112 zł za praktykę. Ważne! Na egzamin przychodzimy z dowodem tożsamości. Przepisy jasno precyzują jakim. To dowód osobisty lub paszport.

Egzamin teoretyczny na prawo jazdy kategorii B

Z bazy 300 pytań egzaminowany dostaje do rozwiązania test z 18 wylosowanymi pytaniami. Co ważne, baza pytań jest jawna. Rozwiązywanie testów można więc przećwiczyć podczas kursu na prawo jazdy.
- Za poprawną odpowiedź na każde z pytań jest jeden punkt – wyjaśnia Edward Kinder, dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Opolu. – Aby zdać, trzeba uzbierać ich co najmniej 16, czyli jak łatwo policzyć dopuszczalne są tylko dwa błędy.

Tylko co trzeci kursant w Polsce dostaje prawo jazdy

Pytania przedstawiane są w formie statycznej, m.in. jako zdjęcia określonych sytuacji na drodze, znaków i rysunków z zaznaczonymi pojazdami przejeżdżającymi skrzyżowanie. Możliwa jest jedna, dwie, lub trzy dobre odpowiedzi. Na rozwiązanie testu jest 25 minut.

- Przed przystąpieniem do jego rozwiązywania, egzaminator tłumaczy jak korzystać z klawiatury, objaśnia też działanie programu komputerowego za pomocą którego rozwiązywane są testy – dodaje dyrektor Kinder.

Egzamin praktyczny na prawo jazdy kategorii B - plac manewrowy

Na początku komputer losuje egzaminatora, z którym odbędziemy tę część sprawdzianu. Po wywołaniu naszego nazwiska udajemy się do samochodu. Egzaminator również sprawdza nasz dokument tożsamości.

- Musi też upewnić się, czy egzaminowany wie również na czym polega ta część egzaminu – mówi Edward Kinder. – Wszystko rejestruje oczywiście kamera zamontowana w samochodzie.

Na początek egzaminowany musi udowodnić, czy wie gdzie i jakie są płyny eksploatacyjne oraz światła.

- Losuje zestaw dwóch pytań, np. musi wskazać zbiornik jednego z płynów eksploatacyjnych, pokazać jak sprawdza się jego poziom oraz włączyć jedne ze świateł, na przykład pozycyjne, i sprawdzić, czy działają – wyjaśnia Edward Kinder.

Potem kandydat na kierowcę musi wykonać zadania na tzw. placu. To jazda pasem po łuku do przodu i do tyłu. Oczywiście przed ruszeniem zajmujemy prawidłową postawę za kierownicą, ustawiamy lusterka, zapinamy pasy, uruchamiamy silnik, wrzucamy bieg, zapalamy światła mijania i zwalniamy hamulec ręczny. A także upewniamy się, że możemy ruszyć bezpiecznie.

Do jazdy po łuku przyszły kierowca rusza i zatrzymuje się na tzw. kopertach, czyli w obrębie wytyczonych liniami prostokątów. Znajdują się one na początku i na końcu pasa, po którym porusza się egzaminowany.

Trudniejsze egzaminy na prawo jazdy od 2013 r. - to pewne!

- Jazda ma być płynna, bez zatrzymywania się, a samochód nie może wyjechać poza linię i potrącić pachołka. Podczas jazdy tyłem egzaminowany musi co najmniej dwa razy spojrzeć do tyłu. Przed ruszeniem i w trakcie jazdy – mówi Edward Kinder. – Kierowca ma dwa podejścia do jazdy po łuku. Jednak potrącenie pachołka i przejechanie linii całym kołem, dyskwalifikuje już po pierwszym błędzie.

Kolejny element egzaminu na placu to ruszanie pod górkę. Kandydat na kierowcę musi podjechać pod wzniesienie, zatrzymać się, zaciągnąć hamulec ręczny i po chwili ruszyć pod górkę.
- Zadanie uznajemy jako źle wykonane, gdy samochód zgaśnie albo stoczy się o 20 cm – mówi Edward Kinder. – Kandydata na kierowcę dyskwalifikują dwa błędy.

Zobacz, jak wygląda egzamin praktyczny na placu manewrowym i przykładowe zadania na ulicach miasta:

Egzamin praktyczny na prawo jazdy kategorii B - miasto

Jeśli egzamin na placu wypadł pomyślnie, egzaminowany jedzie na miasto. Przed wyjazdem jeszcze raz przyjmujemy prawidłową pozycję za kierownicą, ustawiamy lusterka, zapinamy pasy, uruchamiamy silnik, wrzucamy bieg, zapalamy światła mijania i zwalniamy hamulec ręczny. A także upewniamy się, że możemy ruszyć bezpiecznie. Od przekroczenia bramy WORD-u egzamin trwa 40 minut.

- Ale jest możliwość zakończenia go już po 25 minutach, kiedy kandydat na kierowcę wykona poprawnie wszystkie założenia – mówi Edward Kinder.

A tych jest mnóstwo. Egzaminowany musi m.in.
- Poprawnie włączyć się do ruchu
- Przejechać drogami jedno i dwupasmowymi
- Zmieniać pasy ruchu
- Przejechać przez skrzyżowania: równorzędne, ze znakami drogowymi, sterowane światłami, rondami, wielopoziomowymi (jeśli znajdują się w mieście)
- Pokonać torowisko (jeśli znajduje się w mieście)
- Tunel (jeśli taki jest w mieście)
- Przejechać przez przejście dla pieszych
- Zahamować we wskazanym przez egzaminatora miejscu
- Zahamować awaryjnie
- Zaparkować równolegle, prostopadle lub skośnie

Do wszystkich tych zadań kierowca może podejść dwa razy.

Nowy egzamin na prawo jazdy. Nikt go nie chce

Z dalszego egzaminu eliminuje natychmiast złamanie przepisów ruchu drogowego, które prowadzi do zagrożenia bezpieczeństwa. To m.in.:
- spowodowanie kolizji,
- ominięcie samochodu, który zatrzymał się przed przejściem dla pieszych
- nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na pasach
- przejazd na czerwonym świetle
- zignorowanie znaku "stop".

Powtórki i dodatkowe kursy

Po pół roku od zaliczenia egzaminu teoretycznego, trzeba zdać sprawdzian praktyczny. Jeśli to się nie uda, trzeba powtórzyć test z teorii. Gdy kandydat na kierowcę trzy razy nie zda egzaminu teoretycznego, musi wykupić dodatkowy kurs z przepisów. Gdy trzy razy nie zaliczy egzaminu z jazdy, musi pójść na dodatkowe zajęcia praktyczne. 

Sławomir Draguła 

Autor: Sławomir Draguła
Wideo
  • Egzamin praktyczny na prawo jazdy kat. B
32komentarzy
Dodaj nowy komentarz

Komentarze (32)

- ominięcie samochodu, który zatrzymał się przed przejściem dla pieszych
- nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na pasach
- przejazd na czerwonym świetle
- zignorowanie znaku "stop". Bardzo wielu kierowców tak właśnie jeździ mając prawa jazdy. Wystarczy stanąć przy pierwszym lepszym skrzyżowaniu i popatrzeć.
Quasimodoxxl, 27.10.2012, 15:27
"Podczas jazdy tyłem egzaminowany musi co najmniej dwa razy spojrzeć do tyłu" Tu chyba jest zonk - wcale 2 razy nie trzeba patrzeć do tyłu.
Piotr9889, 27.10.2012, 18:23
pewnie ze nie trzeba . Nie trzeba wcale patrzec a najlepiej tylko przed siebie;] po co do tylu i w lusterka;] piszesz glupoty
tomek, 27.10.2012, 18:39
Chyba ty piszesz głupoty bo wystarczy tylko 1 raz - w dowolnym momencie cofania. Więc jak gamoniu nie wiesz to nie pisz.
Piotr9889, 27.10.2012, 19:07
Ani jeden ani drugi nie ma racji... patrzy się w lusterka. Nie wiem co za moron wymyślił patrzenie do tyłu przez ramie... Prawo jazdy kat B. upoważnia do jazdy pojazdami do 3.5 tony czyli między innymi busami, które nie posiadają zazwyczaj tylnej szyby !!!! Jeździ się na lusterka!!!!
ZUZU, 29.10.2012, 17:36
Aktualne rozporządzenie o egzaminach dla osób ubiegających się o prawo jazdy mówi, że technika jazdy pasem ruchu po łuku do tyłu, polega na zwrócenie się w kierunku jazdy i patrzenia przez szybę tylną oraz możliwe jest wspomaganie się dostępnymi lusterkami
janek nowakowski, 30.10.2012, 10:57
Dokładnie, mnie też uczyli że wg rozporządzenia na egzaminie trzeba patrzeć w tylną szybę. Lusterkami można się ewentualnie posiłkować, ale jednak należy zwrócić się w kierunku jazdy
isiaq, 01.11.2012, 09:08
Opłaty za egzamin to 22 zł (teoria) i 112 zł (praktyka), nie sto 122.
AmonG, 27.10.2012, 20:23
nowe testy kosztuja 170zl, testy 30zl i praktyka 140zl.nowe testy maja 32 pyt a nie tak jak stare 18.caly tet trwa rowne 25min.pytanie sa punktowane na 3 poziomach i w 3 kategoriach
edikali, 30.03.2013, 10:07
Obecna baza pytań to 524 pytania. I nie róbcie znowu sztucznej nagonki, bo jeszcze w Wordach nie było przetqrgu na oprogramowanie, nie są do konca stworzone programy do egzaminów, ani egzaminów wewnętrznych w ośrodkach. Poza tym, nawet jeśli testy się zmienią, to zasady ruchu drogowego się nie zmieniają
Warto poczytac:
http://www.prawojazdy.com.pl/aktualnosci/single/id/1305
miecio, 28.10.2012, 08:40
najczęściej zmieniany dział polskiego prawa to Prawo Ruchu Drogowego i jak dotej pory natychmiast po zmianie wiadomo że trzeba wprowadzić korekty. O czym to świadczy?? Debilizm - ustawodawców !!!
eREVAŃCZYk, 28.10.2012, 11:54
"Oczywiście przed ruszeniem zapinamy pasy, zajmujemy prawidłową postawę za kierownicą, ustawiamy lusterka, " Fail.
xqwe, 31.10.2012, 09:07
egzamin moza zakoczyc bardzo szybko nie trzeba 25 minut hehe
eniu, 31.10.2012, 17:00
Ojjj będzie trudno ja na szczęście mam to juz za sobą udalo mi sie zdać na starych przepisach;):) A tym co zdaja powdzenia i bez stresu podchodzcie do egzaminu bo ze stresem ciezko jest zdac;)
Olaaaa, 01.11.2012, 11:48
Co to za test w ktorym 3 odpowiedzi moga byc poprawne w jednym pytaniu?
Caly czas robia spoleczenstwu pod gore.Co to za kraj ,ktory sam katuje wlasne spoleczenstwo.Co to za kraj ,ktory caly czas dokreca srube wlasnemu obywatelowi.Ten kraj to wlasnie ta zasrana Polska.Kraj nepotyzmu i korupcji.
Co do kursow teoretycznych to jest zwykle dojenie ludzi z pieniedzy.Oni tylko licza zeby jak najwiecej kursantow oblalo i placilo ponownie.Nigdzie na swiecie tak nie ma ,tylko w tym"zielonym"gownie.
maniek39, 01.11.2012, 16:28
Egzamin powinien być podzielony na trzy części : teoria, plac i miasto. Ponieważ wielu znajomych oblało na mieście po 45minutach jazdy po czym na następnym egzaminie oblewali jazdę po łuku.
paul, 01.11.2012, 20:44
tiaa, najlepiej podzielić jeszcze na
- jazdę po łuku
- ruszanie pod górkę
itd.
Wtedy łosie by łatwiej zdawały, co nie?
A potem na drodze? Who cares.
edi, 02.11.2012, 15:59
POZDRAWIAM WORD W SZCZECINIE ;-)
KURSANTKA, 01.11.2012, 21:23
za ktorym zdalas rzem za 5 ? bo nie czaje czemu tych ludziko pozdrawiasz w sumie jak dostalas dobrego egzaminatora i milego to czemu nie :D
alwaro, 08.12.2012, 18:49
Nowy egzamin naprawdę trudniejszy? Ja powiedziałabym, że wreszcie jest egzaminem, a nie farsą, jak ten stary. Kilkulatek mógłby opanować te stare pytania i bez problemu zaliczyć część teoretyczną. Czytałam ten art: http://regiomoto.pl/portal/prawo-jazdy/prawo-jazdy-duze-zmiany-w-testach... i naprawdę wydaje mi się, że zmiany są o niebo lepsze - nareszcie wiedza będzie sprawdzana rzetelnie!
agata, 05.11.2012, 12:30
agata mysle ze juz masz prawo jazdy i cwaniakujesz... co dadza nowe testy wiecej stresu, wydanych pieniedzy, jakbys miala sie uczyc tych testow i glowic tyle nad nimi jak teraz jest ponad 500 pytan i sa takie glupkowate niektore a ma byc 5 razy tyle to o czym te pytania beda?jak zbudowany jest klucz do samochodu czy ile klamek ma 3 drzwiowe auto... przesadzaja! w dupie im sie przewraca i wszystko w tym kraju utrdniaja ..nic dziwnego ze tyle osob ucieka stad..
kulo, 07.11.2012, 11:48
stary test był dla mnie najłatwiejszym testem w życiu, więc dobrze, że zmienia się teoria bo to dla debili był
test, 08.11.2012, 20:34
nie mam zamiaru być "wujkiem dobra rada" ale czas najwyższy zadbać o wybór dobrej szkoły jazdy. Jeżeli zadbacie o to aby w szkole jazy nauczono Was przepisów ruchu drogowego i prawdziwej jazdy po drogach a nie tylko na "pamięć" to nie martwcie się o egzamin. Pamiętajcie że szkoły są dla Was a nie Wy dla nich ! Zacznijcie wymagać od instruktorów !!!
Beata, 10.11.2012, 17:54
"Po pół roku od zaliczenia egzaminu teoretycznego, trzeba zdać sprawdzian praktyczny" - cóż za analfabeta to pisał?Czyli dopiero jak zdam egzamin teoretyczny może zdać "sprawdzian praktyczny".Człowieku czy ty czytasz to co piszesz???Czyli za pół roku po egzaminie teoretycznym zdaję SPRAWDZIAN??? A może bym tak sobie zdał egzamin praktyczny W CIĄGU pół roku??? a nie jakiś sprawdzian "PO PÓŁ ROKU"???
instruktor, 20.12.2012, 00:47
SPRAWDZIAN=EGZAMIN te dwa słowa to synonimy debilu. I kto tu jest analfabetą.
emm200, 23.01.2013, 18:13
Dobry wieczór. Mam pytanie. Szukam informacji o nowych zasadach na prawo jazdy odnośnie egzaminu praktycznego kat.B. Może mi powiedzieć ktoś jakie wchodzą nowe zasady odnośnie tego? (nie chodzi mi o teorię).
kursant, 27.12.2012, 17:24
praktyka się zbyt nie zmienia. tylko na skutery będzie prawo i od 18 a nie jak było od 16 roku życia i dojdą jakieś podkategorie.
AMK, 03.01.2013, 20:39
Wspólnie przeciwstawmy się durnym przepisom na prawko.
http://www.facebook.com/pages/NIE-nowym-przep isom-na-prawo-jazdy/394745587285364?ref=ts&fref=ts
MiLi, 25.01.2013, 14:11
no faktycznie trudno zdac szczegolnie teraz te nowe testy sa trudne i podchwytliwe na punkty 68 na 74 trzy bledy juz sie nie zdaje a 2 przejdzie ale 32 pytania a nie 18 i 15 sekund na odpowiedz takze tu niema czasu na czajenie sie sa sytuacje drogowe jak przeoczycie jakis znak cos nie zauwazycie to na 99,9 procent zaznaczycie zle mimo ze sa 2 odpowiedzi tak/nie i juz dupa zbita ale wedlug mnie to i tak teorie duzo latwiej zdac niz praktyke bo 1600 pytan mozna wykuc jak paciez na pamiec i zdac ale praktyki na pamiec sie nie nauczycie bo trzeba myslec i wiedziec jak sie zachowac w roznych sytuacjach najwiecej osob oblewa praktyke glownie przez stres a nie przez brak umiejetnosci jak ktos sie stresuje caly czas przed jazda boi sie podjac decyzji i jechac samochodem to moze i milion razy podchodzic i nie zda a oni sie ciesza z takich bo maja zarobek i na wyplaty dla egzaminatorow takze mozesz dozywocie podchodzic oni problamu nie maja wrecz przeciwnie ty masz problem jak nie mozesz zdac to nie 20 lat temu ze nie bylo nigdzie kamer i mozna bylo posmarowac w lape i zdane teraz nic tu nie pomoze jak nie macie odpowiednich predyspozycji do jazdy to znaczy ze sie nie nadajecie do prowadzenia samochodu-brak pewnosci siebie i prawdopodobne ze nigdy go nie zdacie smutne ale prawdziwe jeden przyjdzie za 1 razem zda czy gora za drugim bo ma pojec i sie nadaje a drugi bedzie 100 razy podchodzil i niezda jak nie posiada odpoeiednich predyspozycji czyli sie nie nadaje na kierowce nawet prywatnie tak samo jest z zawodem ze nie do kazdego sie nadajesz prawo jazdy dla wszystkich niby ale 10 procent ze statystyk nigdy nie zdaje i zadne szkolenia dodatkowe nie pomoga niewiarygodne ale prawdziwe teorie moze i zdac za 1 jazem a praktyke za setnym albo nigdy ? smutne
zigolak, 10.02.2013, 20:55
nie wiesz co piszesz. nie można wykuć na pamięć nowych pytań, bo ich po prostu nigdzie nie ma. co gorsza po egzaminie nie można nawet zobaczyć w którym pytaniu zrobiło się błąd.
xxx, 22.02.2013, 16:22
dokładnie nie można zobaczyć własnych błędów, ja już podchodzę 5 raz i za każdym razem miałam 67 pkt -,- więc ogromna lipa ... oO jutro mam kolejny egzamin, przeczytałam już 2 razy kodeks + rozwiązuje testy na 74 pkt w domu aa jak przyjdę na egzamin to zawsze ten 1 pkt decyduje . Nie wiem czy jest jakiś określony czas od ukończenia kurs na zdanie teorii ?
niezdająca .. , 05.06.2013, 19:26
Od 19.01.2013 r. egzamin teoretyczny jest trudniejszy, bo i baza pytań z ITS / PWPW nie jest opublikowana i nie wiadomo do końca ile tych pytań obecnie jest-2-3 tyś. ?, a jedynie w Internecie jest wiele stron www., gdzie są wrzucane zapamiętane pytania od osób po egzaminach, niejednokrotnie z błędami jaka ma być prawidłowa odpowiedź, ale to przecież nie to samo, co podane od razu gotowe pytania z odpowiedziami.
Można rzecz, że zdawalność testów idzie ku dobremu, bo w lipcu br. wynosi prawie 35 %, a to dużo od lutego br., gdzie wynosiła 10 %.
Uważam jednak, że nowe testy więcej wnoszą dobrego dla kursanta, niż stare, bo są przedstawione na nich filmiki z realnymi sytuacjami z dróg i przyszły kierowca uczy się już wtedy co by zrobił, gdyby go taka sytuacja spotkała rzeczywiście na drodze.
gusia1000, 17.07.2013, 22:11