Prawo jazdy B1 już nie pozwala na jazdę odchudzonym Maluchem i Smartem

Posiadacze prawa jazdy kategorii B1 nie mogą już kierować odchudzonymi samochodami osobowymi. Uprawnienia te stracili także kierowcy, którzy uzyskali je przed 19 stycznia 2013 r.
Aixam Scouty R - samochód dla kierowcy, posiadającego prawo jazdy kategorii B1
Aixam Scouty R - samochód dla kierowcy, posiadającego prawo jazdy kategorii B1

fot. Zache/Wikimedia Commons na licencji GNU

Prawo jazdy kategorii B1 mogą zrobić osoby, które skończyły 16 lat. Do 19 stycznia 2013 r. dawało ono prawo do kierowania trójkołowym lub czterokołowym pojazdem samochodowym o masie własnej nie przekraczającej 550 kg, z wyjątkiem motocykla. Teraz to się zmieniło.

Od 19 stycznia wraz ze zmianą ustawy o kierujących pojazdami, osoby, które posiadają prawo jazdy kategorii B1, mogą prowadzić czterokołowce oraz motorowery i czterokołowce lekkie. Szesnastolatek może zasiąść za kierownicą pojazdu do przewozu osób o masie własnej nie większej niż 400 kg lub pojazdu do przewozu towarów o masie własnej nie większej niż 550 kg. Maksymalna moc silnika w takim aucie to 15 kW (20 KM).

Zobacz też:

NOWE EGZAMINY TEORETYCZNE NA PRAWO JAZDY - ROZWIĄŻ PRZYKŁADOWY TEST NA PRAWO JAZDY KATEGORII B I SPRAWDŹ, CZY NAPRAWDĘ JEST TAK TRUDNY


Tymczasem na polskim rynku jest niewiele małych, dwumiejscowych samochodów, które spełniają wymogi dla prawa jazdy kategorii B1. Takie auta - na przykład francuskiej marki Aixam - są dość drogie. Ich cena dla ucznia szkoły średniej jest nie do przeskoczenia, chyba że dla dzieci bogatszych rodziców. Dlatego przed 19 stycznia popularne było odchudzanie większych samochodów np. Fiatów 126p i rzadziej Smartów. Teraz odchudzanie nic nie da.

- Wyjmowano z nich na przykład tylne fotele, szklane szyby zamieniano na te z pleksi – mówi Edward Kinder, dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Opolu. – Przy tego typu kombinacjach było wiele nadużyć, niektórzy diagności podbijali dowody rejestracyjne, choć samochody nie były dostatecznie odchudzone. Mnożyły się problemy (pojazd do egzaminu na prawo jazdy kategorii B1 dostarcza kandydat na kierowcę). Małego Fiata czy Smarta nie da się już tak odchudzić, by waży nie więcej niż czterysta kilogramów – zauważa Edward Kinder.

Zobacz też: Prawo jazdy po nowemu - egzaminy, przepisy, testy, koszty. Poradnik

Problem jednak w tym, że prawo do prowadzenia odchudzonych samochodów osobowych stracili też kierowcy, którzy prawo jazdy kategorii B1 uzyskali przed 19 stycznia 2013 r. i kupili sobie takie auta. Przedstawiciele ministerstwa transportu tłumaczą się przepisami Unii Europejskiej.

– Taki zakres prawa jazdy kategorii B1 obowiązuje w całej Unii Europejskiej, a zachowanie zgodności z prawem UE było niezbędne dla uznawania naszych praw jazdy w innych państwach wspólnoty - tłumaczy Mikołaj Karpiński, rzecznik Ministerstwa Transportu. - Nie przewidujemy też zmian tych rozwiązań.

Osoba chcąca zdobyć prawo jazdy kategorii B1 musi odbyć szkolenie teoretyczne i praktyczne (co najmniej 30 godz. jazdy) w szkole nauki jazdy oraz zdać egzamin teoretyczny i praktyczny, co kosztuje 170 zł. Jeśli potem będzie starać się o prawo jazdy kategorii B, nie będzie musiała zdawać już teorii, ale tylko egzamin praktyczny.

Zobacz też: Prawo jazdy dla nastolatków - wiek, egzaminy i pojazdy kat. AM, A1 i B1 

Sławomir Draguła

Zache/Wikimedia Commons na licencji GNU http://commons.wikimedia.org/wiki/Commons:GNU_Free_Documentation_License_1.2 

Autor: Sławomir Draguła
25komentarzy
Dodaj nowy komentarz

Komentarze (25)

tylko debil traci czas i pieniądze na jakąś B1
8ou8ouhjkh, 15.05.2013, 15:35
ta kategoria nic nie daje, tylko pochłania czas i pieniądze.
adik, 15.05.2013, 17:18
pewien znajomy ma axima 4 osobowego ,ujeżdza go co dzienie,ale nie posiada nawet karty rowerowej ,ico też musi iść na prawo jazdy
roxter, 16.05.2013, 12:54
Komentarz został usunięty.
prawo nie działa wstecz mówili...
tureq, 16.05.2013, 16:12
Jaki jest sens takiego ograniczania tej kategorii? Nie mogli dopuścić samochodów z silnikiem poniżej 900ccm i jazdy dowolnym samochodem z osobą posiadającą uprawnienia nieprzerwanie dłużej niż 5 lat?
xxx, 16.05.2013, 19:02
a podobno prawo nie działa wstecz.. i weź tu bądź mądry..
w, 16.05.2013, 20:12
idiotyzm jest mówić że ta kategoria nic nie daje... a do niedawna dawała nawet dużo ... mam smarta 2osobowego cabrio teraz mam 23lata ale dostałem go jak miałem 16lat i 3 dni:) bo zdałem prawko i dzięki temu mogłem popylac legalnie autem jadącym śmiało 180km/h a przy normalnej jeździe spalającym 4 litry benzyny ... szkoda że się to zmieniło choć sam wiem że 16 to troche za wcześnie na taką zabawkę...
Marek, 17.05.2013, 14:29
Tak kolego, niestety to trochę za wcześnie. wiadomo w jakim stanie są polskie drogi i w jakim "stanie" są polscy kierowcy. Chyba nie chciałbyś być staranowany przez szczęśliwego posiadacza używanej beczki opijającego wcześniej jej zyskowny zakup? Po prostu w takim "komarku" nie masz kolego szans na przeżycie.
Luki, 18.05.2013, 00:04
TE B1 to unioeuropejska schizofrenia. Te auto są małer lekkie i cięzko znosszą nawet drobme stłuczki. Do tego sa prawdziwymi zawalidrogami w związku z czym sa nieustannie wyprzedzane czym tworza ogromna ilość niebezpiecznych sytuacji
Robiłem swojego czasu prawo jazdy w wieku lat 16 jak to wowczas bylo i nic z tego powodu sie nie działo
Dla mnie B1 to radziecka filozofia w sensie nakładania na ludzi przepisów których stosowanie jest gorsze niż jakby ich nie było
mbb, 18.05.2013, 08:44
niektóre osoby mające 16 lat prowadzą duże samochody lepiej niz te co mają 18 xd
xdpl, 30.05.2013, 15:08
tak ale gdy masz b1 i prowadzisz normalne auto to dostajesz tylko 300zł mandatu za brak kategori
Mirek, 26.06.2013, 16:07
tak ale gdy masz b1 i prowadzisz normalne auto to dostajesz tylko 300zł mandatu za brak kategori
Mirek, 26.06.2013, 16:10
zbędna kategoria ale jeśli ludzie chcą robić takie uprawnienie no wola twoja panie
ujekWolf, 04.07.2013, 21:07
Zanim cos napiszecie przeczytajcie definicje czterokolowca.
Czterokołowiec – to pojazd samochodowy przeznaczony do przewozu osób lub ładunków, z wyłączeniem samochodu osobowego, ciężarowego i motocykla, którego masa własna nie przekracza: a) w przypadku przewozu rzeczy 550kg, b) w przypadku przewozu osób 400kg.
Gory, 10.07.2013, 18:46
Nie rozumiem twojego rozumowania.. Co masz na myśli przez powiedzenie "Zanim cos napiszecie przeczytajcie definicje czterokolowca." No okey. Wiemy już co to jest czterokołowiec i co dalej ?
Mało konkretne, 23.07.2013, 12:20
Kategoria B1 prawa jazdy to zwykła "ściema" zrobiona po to żeby wyciągać pieniądze od młodocianych napalonych kandydatów na kierowców i ich rodziców. Można jeździć pojazdem o masie własnej do 550 kg i mocy do 20.4 KM czyli w praktyce samojezdną kosiarką do trawy ( też nie wszystkimi modelami i bez tuningu oczywiście). Można też zakupić taki wynalazek jak np. AIXAM który kosztuje tyle co normalny "dorosły" samochód na kat. B ale bezpieczeństwo w takim "pseudosamochodzie" pozostawia wiele do życzenia. Nie wiem czy to się opłaca biorąc pod uwagę że chodzi o 2 lata. Za moich czasów ( kat. B rok 1989) do momentu uzyskania prawa jazdy jeżdziło się simsonem lub rometem ogarem. Pozdrawiam.
Aleksy, 03.08.2013, 16:37
Trochę przesadzacie z tak kategorycznymi opiniami, że B1 jest bez sensu. Są Aixamy, Microcary itp. mające homologację L7E i można je kupić, tylko są drogie, ale kto bogatemu zabroni. W Austrii i we Francji jeździ tego pełno, a u nas nie właśnie ze względu na kasę. Ja osobiście wolałbym, aby dziecko jeździło takim wynalazkiem zamiast skuterem właśnie ze względu na bezpieczeństwo (mniejsze niż w przypadku normalnego samochodu, ale dużo większe niż w przypadku skutera). Po za tym nie pada na głowę i jeździ to 100 km/h, co na miasto więcej niż wystarcza. Pieniądze na kurs wcale nie są stracone bo po skończeniu 18 lat zdaje się już tylko egzamin z jazdy normalnym autem. Zapominacie też o tym, że B1 pomyślane jest na quady o mniejszej mocy.
To czego ja osobiście nie rozumiem to homologacja L6E, którą dorosły może jeździć bez żadnych papierów i przygotowania, a dziecko nawet 14 letnie tylko z kartą na motorower. To właśnie L6E to prawdziwa zawalidroga bo może jechać maksymalnie 45 km/h.
B1, 30.08.2013, 11:24
Witam serdecznie
Pan Autor napisał : "........Problem jednak w tym, że prawo do prowadzenia odchudzonych samochodów osobowych stracili też kierowcy, którzy prawo jazdy kategorii B1 uzyskali przed 19 stycznia 2013 r......... Jaką podstawą prawną kierował się Pan autor ?? Prawo jazdy kat B1 wydane przed dniem 19.01.2013 r., jest wydane na podstawie Ustawy Prawa o ruchu Drogowym ( art.88.1 oraz art 88.2) w drodze decyzji administracyjnej. Żaden przepis nie uchyla i nie ogranicza tej decyzji. I zgodnie z Konstytucją RP zmiana zakresu w/w kategorii B1 utrzymuje swoje nadane prawa bo zmiana nie miała na celu poprawy bezpieczeństwa obywateli a jedynie miała na celu dostosowanie przepisów do dyrektyw UE.
Tadusz M, 18.08.2013, 12:10
Spieszę z wyjaśnieniem: osoby, które posiadały prawo jazdy kat. B1 przed 19 stycznia 2013 r., nie straciły tych uprawnień. Ale po wejściu w życie ustawy o kierujących pojazdami zmieniły się wymogi, które muszą spełniać pojazd dla osób, posiadających prawo jazdy kat. B1. Posiadacz takiego prawa jazda może zasiąść za kierownicą pojazdu do przewozu osób o masie własnej nie większej niż 400 kg lub pojazdu do przewozu towarów o masie własnej nie większej niż 550 kg. Maksymalna moc silnika w takim aucie to 15 kW (20 KM). Tych wymogów nie spełniają odchudzone samochody osobowe, np. Fiaty 126p. I o tym traktuje przywołany przez Pana artykuł. Nie ma w nim nieprawdziwych informacji.
Pozdrawiam, Dawid Kocik, regiomoto.pl
redakcja.regiomoto, 18.08.2013, 17:08
Witam. Mógł by Pan wytłumaczyć (najlepiej podać źródło) czym różni się pojazd do przewozu osób (czy ma 4 miejsca a nie 2?) od pojazdu do przewozu rzeczy (czy to są np.2 osobowe auta)? To bardzo ważne i istotne pytanie! Pozdrawiam Marcin
Marcin , ojciec młodego kierowcy, 09.12.2013, 19:04
Właśnie. Przecież w momencie kiedy są 2 siedzenia pozostała przestrzeń to tzw. paka, czyli przestrzeń ładunkowa, tak? Czyli 2 osobowe pojazdy samochodowe, które w dowodzie i książce (czerwonej) mają do 550kg łapią się na B-1, Tak czy nie Panie autorze tego lobbystycznego artykułu? Już ktoś pytał ale odpowiedzi brak... ;) (ten artykuł nadaje się jako dowód w sprawie o ukaranie redakcji i autora do Z. Wydawców P i M. oraz URM. To po prostu straszak dla szarych czytelników, którzy uwierzą w manipulacje, czyli we wszystko co okrojone napisze w/w red. Wstyd...! / wniosek zł. j/w
Marcin , ojciec młodego kierowcy, 19.12.2013, 14:01
To jak to jest? Jak mam w dowodzie samochód ciężarowy + 540kg masy własnej i 2 miejsca + kratka to już jest ok? Panie Dawidzie??? Nie odpowiedział Pan czytelnikom!!! A, to istotne!!!
Alana, 21.12.2013, 11:31
skoro przepisy UE są takie jak mówi Pan Karpiński to dlaczego w Niemczech i Szwajcari mogą jeździć smartami ????
nie jest to strata czasu i kasy tylko udogodnienie dla wielu rodziców a tylko w naszym chorym kraju się zabiera możliwości i nie mówię tu tylko o tej kategori prawa jazdy ...........
ona, 17.10.2013, 09:08
Kategoria B1 nie jest wcale ''stratą czasu'' ! Jest to ułatwienie dla wielu młodych ludzi i ich rodziców. W wieku 16 lat może niektóre osoby nie są gotowe do prowadzenia auta, ale wiele ludzi jeździ dobrze, nawet lepiej niż osoby z kategorią B. 2 lata to nie jest tak mało, na B1 zdają osoby, które nie mają jak dojechać do szkoły itd. Dlatego uważam, że powinna być możliwość zdawania prawa jazdy przez osoby 16-letnie, których nie stać na samochody, które spełniają obecne wymogi (wagę, moc silnika). Samochody tj. Smart, są samochodami bezpiecznymi, dzięki swojej konstrukcji.
Gość, 18.10.2013, 18:27
Komentarz został usunięty.
Ale niektóre qady są troche cięższe i mają mocniejsze silniki. To co wtedy?
janus, 21.01.2014, 18:01