Prawo jazdy - duże zmiany w testach, kategoriach i egzaminach

Od lutego 2012 r. egzaminy na prawo jazdy będą trudniejsze - przede wszystkim za sprawą nowych testów. W 2013 r. powrócą natomiast zielone listki.

fot. Sławomir Draguła

Zmiany w przepisach dotyczących egzaminów i kategorii praw jazdy oraz świeżo upieczonych kierowców zawiera nowa ustawa o kierujących pojazdami. Część jej przepisów wejdzie w życie w lutym przyszłego roku, inne w 2013 r. 

 

Teoria trudniejsza
 
Na początek zła wiadomość dla wszystkich kandydatów na kierowców, egzamin teoretyczny na prawo jazdy będzie trudniejszy od tego, który należy zdać teraz. Dziś osobie egzaminowanej na prawo jazdy kategorii B komputer losuje 18 pytań z puli 450. Na rozwiązanie testu mamy 25 minut. Aby zdać egzamin, można zrobić maksymalnie dwa błędy.

 

Rowerzyści mogą więcej - zmiany w kodeksie drogowym 

 

Od przyszłego roku ma być inaczej. Komputer wylosuje 32 pytania z puli 3000. Znikną też pytania wielokrotnego wyboru. Odpowiedź będzie brzmiała „tak” lub „nie” i tylko jedna z dwóch lub trzech będzie prawidłowa.

- Odpowiedzi będą wartościowane – wyjaśnia Włodzimierz Twardoń, zastępca dyrektora Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Opolu. – Będzie można dostać za nie 1, 2, lub 3 punkty.

 

Liczba punktów, które można dostać za odpowiedź, będzie zależała od tego, jak duży wpływ na bezpieczną jazdę ma dane pytanie. Maksymalna liczba punktów do zdobycia to 74, natomiast aby zaliczyć egzamin, trzeba ich będzie zdobyć 68.

 

Kolejna istotna zmiana: po zaakceptowaniu odpowiedzi i przejściu do następnego pytania nie będzie możliwości powrotu. Będą też pytania, na które będzie określony limit czasowy. - Niewskazanie żadnej odpowiedzi będzie równoznaczne z udzieleniem odpowiedzi niewłaściwej – mówi Rafał Gajewski, dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Zielonej Górze.

 

Jak tłumaczy dyrektor Twardoń z WORD-u w Opolu: - Chodzi o to, by miał taki sam czas na reakcję, jakby był w normalnym ruchu. Przecież dojeżdżając do skrzyżowania, kierowca ma tak naprawdę kilkanaście sekund na ocenę sytuacji.

Specjaliści z Ministerstwa Infrastruktury chcą, by już podczas egzaminu teoretycznego możliwe było sprawdzenie, czy przyszły kierowca będzie potrafił szybko zareagować na zmieniającą się na drodze sytuację.

Nowa forma teoretycznego egzaminu na prawo jazdy ma obowiązywać od 10 lutego 2012 roku. Wcześniej muszą pojawić się odpowiednie rozporządzenia. Ministerstwo musi też skończyć prace nad nowymi testami i rozwiązać wszystkie kwestie techniczne. Jak informuje resort, testy nie będą gotowe wcześniej niż w listopadzie.

Świeżynki będą miały trudniej

Nowe prawo ma być również bardziej restrykcyjne dla świeżo upieczonych kierowców. Ci którzy po raz pierwszy uzyskali prawo jazdy kategorii B, będą poddani dwuletniemu okresowi próby, a na szybie ich samochodu, będzie musiał być widnieć zielony listek.

Jeśli w tym czasie kierowca z krótkim stażem popełni dwa wykroczenia, będzie musiał iść na kurs reedukacyjny i badania psychologiczne, a okres próby wydłuży się o kolejne dwa lata. Jeśli w ciągu dwuletniego okresu próby popełni trzy wykroczenia, prawo jazdy zostanie mu odebrane.

 

Kurs reedukacyjny ma kosztować około 500 zł i będzie organizowany przez WORD-y. Celem tego kursu jest uświadomienie kierowcz skutków naruszania przepisów ruchu drogowego.

 

Nie będzie to identyczne szkolenie do tego, które obecnie przechodzą kierowcy, chcący zmniejszyć liczbę punktów karnych na swoim koncie, albowiem nie skończy się ono na jednym dniu, lecz zgodnie z projektem rozporządzenia, trzeba będzie przeznaczyć na nie co najmniej pięć dni.


Kobiety prowadzą ostrożniej, ale gorzej parkują (sondaż)  
  
Oprócz tego świeżo upieczony kierowca będzie musiał przejść pomiędzy czwartym a ósmym miesiącem, licząc od dnia otrzymania prawa jazdy kurs dokształcający z bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz praktyczne szkolenie. Obejmował on będzie 2 godz. zajęć teoretycznych i prowadzony będzie wyłącznie w WORD-ach, oraz 1 godz. szkolenia praktycznego, które przeprowadzą wyłącznie Ośrodki Doskonalenia Techniki Jazdy.

 

Ale to nie wszystko. W okresie próbnym, przed upływem ósmego miesiąca od daty otrzymania dokumentu, kierowcy nie będą mogli przekraczać 50 km/h w obszarze zabudowanym, 80 km/h poza nim oraz 100 km/h na autostradzie i drodze ekspresowej.

 

Na kurs reedukacyjny i badania psychologiczne udadzą się też kierowcy, którzy przekroczą limit 24 punktów karnych. Po ukończeniu kursu punkty będą sie zerować, ale jeżeli w ciągu następnych pięciu lat kierowca ponownie nazbiera 24 „oczka”, straci prawo jazdy na wszystkie kategorie, które posiada. Ma to być bat na zawodowych kierowców.

 

Chcąc odzyskać uprawnienia będą musieli przejść długą drogę kolejnych kursów i egzaminów, a po odzyskaniu prawa jazdy kat. B będą podlegali dwuletniemu okresowi próbnemu (jak nowi kierowcy) i jeździli z zielonym listkiem.

- Te zmiany mają wejść w życie dopiero na początku 2013 roku – mówi Włodzimierz Twardoń. – Oczywiście jeśli do tego czasu pojawią się odpowiednie rozporządzenia.

Nowe kategorie praw jazdy

Również od 2013 roku mają być wprowadzone nowe kategorie praw jazdy na jednoślady i quady. Trudniej będzie je zdobyć.

Kategoria AM > Przeznaczona dla kierujących motorowerami i lekkimi czterokołowcami (masa do 350 kg, prędkość do 45 km/h, silnik o pojemności do 50 cm sześć.). Kategoria ta dostępna jest po ukończeniu 14 lat. Ta kategoria zastępuje kartę motorowerową.

Kategoria A1 > Upoważnia do jazdy motocyklami o pojemności do 125 cm sześć., mocy do 15 KM/11 kW i stosunku mocy do masy nie większej niż 0,1 kW/kg oraz do jazdy motocyklami trzykołowymi o mocy do 20 KM/15 kW. Prawo jazdy tej kategorii dostępne jest od 16. Roku życia.

Kategoria A2 > Uprawnia do jazdy motocyklami z silnikiem o mocy do 47 KM/35 kW. Wcześniej jednak kierowca będzie musiał skończyć 18 lat.

Kategoria A > Podniesiono z 18 do 24 lat wiek uprawniający o staranie się o ten dokument na największe motory, a więc te z silnikiem o mocy większej niż 47 KM.

 

Chcesz zrobić prawo jazdy? Pospiesz się

 

Na pewno nowy egzamin na prawo jazdy kategorii B będzie trudniejszy. Po pierwsze pula pytań, na które możesz trafić zwiększa się z 450 do 3000. Po drugie na teście, zamiast 18, będą 32 pytania, a do tego na odpowiedź na każde z nich będzie tylko 46 sekund. Dziś jest to w przybliżeniu 1 minuta i 23 sekundy.

 

Dlatego radzimy - jeśli planujesz w najbliższym czasie pójść na kurs prawa jazdy, zrób to jak najszybciej, by mieć szansę zdawać egzamin na starych zasadach.

Okiem fachowców

Policjanci, instruktorzy nauki jazdy, fachowcy od bezpieczeństwa uważają, że proponowane zmiany idą w dobrym kierunku.

Paweł Dytko, kierowca rajdowy i wyścigowy, specjalista od spraw bezpieczeństwa na drodze:
- Nowicjuszom za kółkiem nie grzeszącym przecież doświadczeniem, najbardziej przydadzą się dodatkowe szkolenia. Maltretując słupki na placu manewrowym, czy do znudzenia ucząc się parkowania i wjazdu do zatoczki, nikt jeszcze nie został dobrym kierowcą. Doświadczenie zdobywa się na drodze oraz kursach, na których szkolimy jazdę w trudnych warunkach na macie poślizgowej. To tam m.in. możemy bezpiecznie sprawdzić jak zachowuje się samochód gdy wpadnie w poślizg i co zrobić by z niego bezpiecznie wyjść.

Holowanie przyczep i prawo jazdy kat. B - na co pozwalają przepisy  

Komisarz Marek Florianowicz z wydziału ruchu drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Opolu:
- To nie sztuka wykuć na pamięć wszystkie testy, a po egzaminie zapomnieć. A obawiam się, że teraz tak to właśnie wygląda. Pomysł, by kandydaci na kierowców musieli odpowiadać na pytania w takim czasie, jaki będą mieli na podjęcie decyzji w ruchu, powinien wpłynąć na to, że ludzie będą starali się uczyć przepisów ze zrozumieniem.

Tadeusz Nowak, instruktor nauki jazdy:
- To młodzi kierowcy powodują najwięcej wypadków, dlatego dodatkowe szkolenie z bezpieczeństwa nie zaszkodzi. Bardzo dobrym pomysłem jest też to, że kierowców bez doświadczenia obowiązywać będą mniejsze limity prędkości oraz to, że po trzecim wykroczeniu stracą prawo jazdy. To na pewno da do myślenia świeżo upieczonym kierowcom.

Sławomir Draguła, Czesław Wachnik

Autor: Sławomir Draguła
102komentarzy
Dodaj nowy komentarz

Komentarze (102)

Wydaje mi się że nie wszystkie zmiany idą w dobrym kierunku. Droga widziana z perspektywy siedzącego na sali egzaminacyjnej i rozwiązującego testy ,a siedzącego na fotelu kierowcy auta które jest w ruchu TO DWIE INNE RZECZYWISTOŚCI. Z tym argumentem się nie zgadzam. Co do dwóch wykroczeń w ciągu dwóch lat, uzależniłbym je od szkodliwości popełnionego czynu,bo np.za dwukrotne niezapięcie pasów, czy nie załączenie świateł, nie można za takie błahe sprawy odbierać prawa jazy!!!!! OBOWIĄZKOWY kurs dokształcający traktuję tylko jako wyciąganie pieniędzy z kieszeni kierowcy !!!! Jadąc 80km poza zabudowanym staną się zagrożeniem dla siebie i innych. Jeśli mi ktoś nie wierzy niech sam zrobi taki eksperyment własnym samochodem i na własnej skórze. Osobiście już próbowałem i w terenie zabudowanym i poza nim jechać zgodnie z przepisami, WNIOSEK - i zaczęło się wyprzedzanie na trzeciego, wpychanie się przed mój nos, i gdyby nie moje sprawne hamulce skończyłbym w rowie, włosy stawały mi dęba widząc jakim jestem zawalidrogą wobec innych spieszących się.
kierowca, 05.10.2011, 16:54
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Jeszcze trochę to w Polsce zeby podejść do egzaminu trzeba bedzie przedstawic dokument o niekaralności albo mieć aktualny paszport polsatu.W tym kraju wiecznie robi się ludziom pod górke... ehh.
ja mam prawko, 05.10.2011, 18:03
SYTUACJA JEST NIECO GLUPIA CO DO TYCH SPRAW BO JESILI W TERENIE GDZIE NORMA PREDKOSC JEST 90KM/H . A PRZEPIS O MLODYCH KIEROWCACH MUWI ZE NIE WOLNO IM PRZEKRACZAC 80KM/H PO ZA OBSZAREM ZABUDOWANYM TO JAK TAKI SIWIEZAK WYJEDZIE SWOJM SAMOCHODEM NA TA DROGE TO GO OPTRABIA LUB ZEPCHNA GO NA POBOCZE LUB DO ROWU . SAM JESTEM KIEROWCA OD NIEDAWNA I EKSPERTEM RUCHU DROGOWEGO W CHELMIE. EGZAMIN ZDALEM W DOBRY SPOSUB ZGODNY Z REGULAMINEM ALE LUBIE JEZIDZIC W WOLNY SPOSUB MOZNA POWIEDZIEC ZE TAK JAK MNIE NAUCZYLI INSTRUKTORZY NAUKI JAZDY T.PIECZYKOLAN Z ZAMOSCIA I OSRODEK SZKOLENIA KIEROWCOW W IZBICY. OSK-JANUSZ SWIECKI BYLEM JEGO NAJLEPSZYM KURSANTEM I EGZAMIN MIALEM W CHELMIE W WORD - EGZAMINATORZY SA TAM DOBRZY I BARDZO FAJNI ONI POTRAFIA WYLAPAC TEGO CO SIE NIE NADAJE . JA ICH ROZUMIEM I WSPIERAM ICH CIESZKA PRACE . ODKAD MAM PRAWO JAZDY TO JEZDRZE W SPOSUB REGULAMINOWANY TAK JAK SAMOCHODY NAUKI JAZDY ALE INNYM SIE TO NIE PODOBA RAZ PRUBOWANO MNIE ZEPCHNAC Z DROGI DO ROWU TO POJECHALEM ZA TYM KIEROWCA I DORWALEM GO NA PARKINGU I WYTLUMACZYLEM MU NASZE PRZEPISY RUCHU DROGOWEGO TO MNIE WYSIMIAL TO POLICJA MU WYZNACZYLA MANDAT KARNY A MANDAT RENCZNY . MYSILE ZE TA KARA DLA NIEGO BYLA DOBRA LEKCJA NA ZYCIE.
BONZO, 18.10.2012, 11:50
masz już prawko to teraz czas na ortografie.
marima610, 01.11.2012, 20:16
sposub, prubowano
nick, 15.12.2012, 00:20
Jeszcze trochę to w Polsce zeby podejść do egzaminu trzeba bedzie przedstawic dokument o niekaralności albo mieć aktualny paszport polsatu.W tym kraju wiecznie robi się ludziom pod górke... ehh.
ja mam prawko, 05.10.2011, 18:04
Komentarz został usunięty.
Człowieku, jeżeli piszesz komentarz, to najpierw weź słownik do ręki jeżeli nie wiesz jak pisać, albo daruj sobie
maria, 06.10.2011, 14:37
Jasne!!! Popieram!!!! Pżecierz widać, rze szkoła óczy!
Bórak, 10.10.2011, 09:24
Polskie drogi sa dla ludzi czy dla rajdowców? Nikt po kursie nie będzie geniuszem w kierowaniu pojazdów. Zastanawiam się czy Polska to jest w ogóle dla ludzi czy tylko złodziei wielkiego kalibru, byznesmenów, polityków. Może zrobicie coś z kierowcami tzw TIR-ów, starymi dziadkami na drogach, większej ilości dróg rowerowych a nie zaczynajcie od zniechęcenia i dręczenia nowych poczatkujacych kierowców.
Przestańcie zniechecac młodych ludzi do zycia w tym pojebanym kraju!!!
Gość, 05.10.2011, 18:55
tylko co chwilę tragiczne wypadki, społeczeństwo same szykuje sobie bicz jeżdząc jak widać po statystykach, to przerażające ile osób traci życie, bo ktoś po prostu nie włączył myślenia.
Powiedzmy sobie szczerze, prawko i jazda samochodem nie jest dla każdego - naprawdę!, niektórzy tego nierozumieją i muszą mieć prawko za wszelką cenę (i mówię tu o męż jak i kobietach), pamiętamy afery kopertowe.
ksick, 05.10.2011, 22:05
O JAKIEJ AFERZE KOPERTOWEJ PANI PISZE I GDZIE ONA BYLA BO W ZAMOSCIU W WORD PROWADZILEM TAKA SPRAWE Z POLICJA O ZARZUT KORUPCJI EGZAMINATOROW W 2003-2004R WTEDY POSZLO SIEDZIC 31-EGZAMINATOROW ALE JEDEN SIE WYMIGAL I ZEZNAWAL PRZECIWKO RESZCIE SWOJCH KOLEGOW . MAM NADZIEJE , ZE O TEJ AFERZE CO PANI PISZE TO POWIADOMILA ORGANY SCIGANIA I POLICJE I UDOWODNILA PANI SPRAWE BO JESILI PANI PISZE O TYM OCZYM NIE MA POJECIA I NIE WIDZIALA PANI TEGO LUB NIE ZROBILA ZDJECIA LUB NAGRANIA WRECZENIA LAPOWKI TO RADZE NIE MUWIC O TYM GLOSNO. DLA PANI DOBRA , BO WORD-Y SA JAK MAFIA.
BONZO, 18.10.2012, 12:39
Prawidlowo;. jestem za nowymi przepisami, chociaz moze nie bd na drogach tyle idiotow
Tomi.m, 06.10.2011, 00:11
a masz juz prawko? :)
matiii, 06.10.2011, 06:13
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
ich wszystkich juz całkowicie poje... tylko o kase im chodzi złodzieje nie roby!! mam prawko ale ich pojeba.... przepisów nowych mam głęboko w du... ciekawe czy oni tacy przepisowi!!
misiek, 06.10.2011, 10:27
Jeszcze trochę to K..... Prawko będzie tylko dla wybranych ... teraz jak ktoś nie ma to ma problem z Pracą bo jest ograniczony . a po za Tym teoria a praktyka to są dwie różne rzeczy zastanówcie sie co robicie . i tak teraz Kursantów za byle co oblewają ciekawy jestem jak egzaminatorzy walczyli o Prawo jazdy i czy tak ciężko było je zdobyć tego nie pamiętają a teraz co sami robią utrudniają tak masakryczni e
Tak samo jak Młodzi kierowcy robią wypadki . spożyjcie na gk24.pl artykuły śmiertelny wypadek kolo Malechowa kolo sławna ile Lat mieli kierowcy 34 . 38 ale nie młodzi zawsze odwalą
czarny, 06.10.2011, 10:39
Przytaczasz JEDEN przykład, a tu chodzi o pewną prawidłowość. Tak jak z utonięciami, jakoś tak się składa, że w lipcu jest więcej niż w grudniu.
ferdek, 06.10.2011, 14:35
w Koszalinie nawet sam instruktorzy mówią że egzaminatorzy lubią oblewać ponieważ muszą nadrobić pieniędzy do ZORDu a 112 zł piechotą nie chodzi :>
dev, 06.10.2011, 11:15
Komentarz został usunięty.
Niech każdy z nas pojeździ autkiem po mieście i przyjrzy się popularnym elką!!! Jeżdżą bez kierunkowskazów, zawracają w miejscach do tego niedozwolonych, wymuszają pierwszeństwo itp , a pan psełdo instruktor gada sobie przez telefon lub czyta gazetkę.To od nich powinna być wymagana większa wiedza bo sami bardzo często źle uczą a egzaminatorzy te błędy wyłapują!!!!!!!
arnlod, 06.10.2011, 11:29
Cała Polska czyta dzieciom! :)
Instruktor, 29.10.2011, 09:54
NIE WSZYSCY SA TACY SAMI JA ZNAM BARDZO DUZO INSTRUKTOROW I EGZAMINATOROW KTOZY OD POKOLEN SA W ZAWODZIE I ROBIA TO Z PASJA I POSIWIENCENIEM POMAGAJA SWOJM KURSANTOM PRZED EGZAMINEM BO BYLEM JEDNYM Z TYCH KURSANTOW DZIS MAM PRAWO JAZDY I DALEJ SIE UCZE BIORE UDZIAL W SZKOLENIACH DLA KIEROWCOW I KONKURSACH O BEZPIECZENSTWIE RUCHU DROGOWEGO. OD DWOCH MIESIECY JESTEM EKSPERTEM RUCHU DROGOWEGO W CHELMIE I POMAGAM INNYM KURSANTOM GDYZ WIEZE ZE KAZDY MLODY ZASLUGUJE NA PRAWO JAZDY . ALE NIEKTORZY Z KURSANTOW W GLUPI SPOSUB SAMI SIE WKOPIA BO NA PLACU PALA GUME I OBRACAJA SAMOCHUD SZKOLENIOWY BOKIEM DRIFT . Z TAKIEJ PERSPEKTYWY POKAZUJA ZE MAJA ZERO WIEDZY O BEZPIECZENSTWIE RUCHU DROGOWEGO TYLKO MAJA NASRANE W GLOWIE BO TO NIE WINA INSTRUKTORA CZY NAWET EGZAMINATORA ZE ZARAZ PO EGZAMINIE TEN KURSANT WSIADZIE W SAMOCHUD TATUSIA I POJEDZIE I SPOWODUJE WYPADEK DROGOWY . BO TO WINA MLODEGO KIEROWCY BO ON UWAZA ZE TRZEBA SZPANOWAC , NIC BARDZIEJ MYLNEGO PO TO SA KURSY DOSZKALAJACE EGZAMINY KURSY NAUKI JAZDY BY TEN MLODY POKAZAL ZE DA SIE JEZIDZIC ZGODNIE Z PRZEPISAMI DBAJAC O BEZPIECZENSTWO PASAZEROW I INNYCH UCZESTNIKOW RUCHU DROGOWEGO. NO ALE JAK TEN MLODY JUZ PO EGZAMINIE JEZIDZI TO SIE OKAZE W WORDZIE LUB NA POLICJI.
BONZO, 18.10.2012, 12:29
Kiedy ktoś pomyśli o rowerzystach ,co to nawet znaków drogowych nie znają nie mówiąc już o przepisach ruchu drogowego.Jeżdżą jak święte krowy.Czas najwyższy zająć się egzaminami dla nich.
Basia, 06.10.2011, 11:37
Czas na odpowiedź pytanie nijak ma się do czasu reakcji na sytuację drogową! Podczas tych 2 czynności aktywne są zupełnie różne części mózgu, w zupełnie różny sposób i w różnych czasach - nie można tego porównywać. Mało tego, jedni mogą mieć wydłużony czas dokonywania przez mózg operacji logicznej, a prawidłowy czas reagowania na bodźce, kompleksy bodźców (sytuacja drogowa). Natomiast ludzie, którzy szybko rozumują, mogą gorzej (wolnjiej) reagować od ludzi, którzy wolniej rozumują. Nie bez powodu uczy się pilotów, żołnierzy, itp. zasady "nie myśl, reaguj (oczywiście adekwatnie, odpowiednio, ale to jest kwestia treningu)". Twórcy testów są kompletnymi ignorantami w dziedzinie neurobiologii a wypowiadają się, jakby byli znawcami...
Plato, 06.10.2011, 11:41
Komentarz został usunięty.
Ministyerstwo Infrastr. zamiast zając się powazniejszymi tematami , czyli zniszczoną i biedną polska infrastrukturą , chce doic kasę od osob zdajacych prawo jazdy. Oprocz tego jacys mierni urzednicy chcą sie wykazac, ze cos robią na swoich stołkach, więc co jakis czas wprowadzaja durne przepisy, ktore utrudniaja zycie obywatelom.
lord, 06.10.2011, 12:01
Zgadzam sie ze jest jeden z najglupszych pomyslow i kazdy kursant dolozy do wordu kase przeciez nie jeden kursant nim przeczyta pytanie i zorjetuje sie o co w tym chodzi czas minie i word y rece zacieraja kolejny bubel
ja, 28.10.2012, 10:44
Wszystko dobrze, ale czy w końcu w kurs prawa jazdy jakiegokolwiek, wejdzie nauka KULTURY JAZDY ? z tym mamy akurat największy problem.
@rasol, 06.10.2011, 12:02
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
trele morele , pierdu pieru... jak zwykle o co chodzi, o pieniądze ... czemu zdawalność miesięczna to 20-25% , bo w końcu trzeba mieć na wypłatę i premie dla egzaminatorów, a z czego niby kupowane są samochody ... właśnie z naszych egzaminów . Już teraz trudno zdać , egzaminator= świnia , mało jest kompetentnych egzaminatorów, którzy nie myślą jak wejdzie zdający na czym go tu upierdzielić. Głupi przykład, mój facet jechał miał zmienić pas, samochód był 10 m od niego, ale oczywiście mądry Pan egzaminator powiedział , że wymusił i go oblał, druga akcja trafia na tego samego i co oczywiście na wejściu egzaminator do niego na czym Pan chce dzisiaj oblać .. No proszę ale syf się dzieje... mam prawo jazdy 4 lata , może z 3 razy mnie skontrolowała policja i powiem szczerze , że gdybym go teraz nie miała i miałabym zdawać na tych nowych przepisach osobiście wolałabym jeździć bez niż z ... Fakt , że drogi sport - 500 zł , ale już czuję jakie będą jaja na teorii.. Ośrodek Debili a nie Nauki ...
O.N.A, 06.10.2011, 13:00
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Pytanko - jak włączyć się do ruchu w Słowiańską jadąc z góry z Fredry. Jest tam przed pasami sygnalizator z "warunkiem" za przejściem nadstępny sygnalizator "bez warunku" znak STOP i ilinia zatrzymania ciągła.
Czy na "warunku" można wjechać na Słowiańską bez zatrzymania przed znakiem STOP ?
Nie kierowca, 06.10.2011, 13:33
Komentarz został usunięty.
ZNAK STOP OBOWIAZUJE MUSISZ SIE ZATRZYMAC BEZWZGLEDNIE PRZED ZNAKIEM STOP W TAKIM MIEJSCU ZEBYS GO WIDZIAL DOBRZE A NIE TAK JAK INNI ZATRZYMUJA SIE POD SYGNALIZATOREM I GO NIE WIDZA KIEDY RUSZYC. JAK SIE NIE ZATRZYMASZ GROZI CI KOLIZJA LUB WYMUSZENIE W NAJGORSZYM RAZIE WYPADEK LUB OBLANIE EGZAMINU.
BONZO, 18.10.2012, 12:01
witam ja zdawałem w angli na prawko takie same testy są dużo łatwiejsze :) niema co isę ich bać
hxhxh, 06.10.2011, 13:46
Komentarz został usunięty.
A co z pieszymi? Pałętają się tak bez uprawnień. To jawne zaniedbanie.
dfg, 06.10.2011, 14:47
Komentarz został usunięty.
Na pewno te zmiany będą miał znikomy wpływ na bezpieczeństwo,natomiast umożliwią oblewanie egzaminowanych w majestacie prawa.
Przyniesie to wymierne korzyści ośrodkom egzaminacyjnym.
~Mieszkaniec~, 06.10.2011, 15:36
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
calkowita glupota z tymi pytaniami troche przesadzaja daje sobie reke odciac ze polowy odpowiedzi to nawet sami egzaminatorzy nie beda znali
anton, 06.10.2011, 16:41
Moim zdaniem to powinno być inaczej rozwiązane jak narazie będzie korzystał na tym WORD poniewaz bedzie zdzierał z ludzi kase. J mam prawo jazdy kat. A i B ,prawda jest taka ,że człowiek uczy sie jeździć tak naprawdę dopiero sam kiedy ma prawo jazdy ,ale kurs na prawo jazdy pomaga w poruszaniu się w ruchu drogowym. Podział kategorii na prawo jazdy jest średnio rozsądny ,ponieważ albo ktoś ma predyspozycje żeby np jeździć motocyklem i jeździ z głową dostosowując prędkość ,albo nie nadaje się do tego i i tak i tak bedzie łamał przepisy. Zmiany w testach sa także bezsensowne jest dobrze tak jak jest obecnie ,te testy sa wystarczające, jeżeli ktoś sie ich nauczy i zrozumie to może się wg mnie poruszać w ruchu drogowym. Zmiany w testach będa powodowały dodatkowy stres ,który jest i tak nie unikniony.
P.S mam 20 lat ,prawo jazdy zdałem rok temu, pisze co myśle na ten temat i co zauwazyłem począwszy od kiedy zacząłem się uczyć na kursie kończąc na dniu dzisiejszym.
Kris, 06.10.2011, 16:44