Gigantyczna kasa na drogi w Świętokrzyskiem

Sprawdziliśmy jakie trasy będą wybudowane w regionie w 2012 roku i kolejnych latach. Zapowiada się nienotowany w historii skok do przodu.

fot. redakcja.regiomoto

Ostatnie lata to w całej Polsce wielkie inwestycja drogowe – jak na tym tle wygląda województwo świętokrzyskie. Prześledziliśmy plany budowy dróg krajowych i wojewódzkich.

Jeśli chodzi o drogi krajowe budowało się sporo, ale na drogach wojewódzkich nie działo się przez lata prawie nic. Jednak przez najbliższe dwa lata szykuje się wielki budowlany boom.

Województwo rusza z budową

445 milionów złotych – tyle na inwestycje ma w tym roku wydać Świętokrzyski Zarząd Dróg Wojewódzkich. Podczas środowego posiedzenia zarządu województwa przyjęto plan działań na najbliższy czas. Wygląda na to ,że po latach zastoju jeśli chodzi o drogi wojewódzkie nastąpi bardzo szybka poprawa.

Cały tegoroczny budżet Świętokrzyskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich to 480 milionów złotych, z czego 35 milionów złotych przeznaczone będzie na wydatki bieżące, w tym na zimowe utrzymanie dróg. Natomiast wydatki inwestycyjne to właśnie 445 milionów złotych, z tego prawie 23 miliony złotych z pieniędzy własnych województwa. Pozostała zaś kwota to fundusze z Unii Europejskiej.

Most w Połańcu i drogi dojazdowe

Jakie najważniejsze drogi będą zbudowane w najbliższym czasie? Według zarządu województwa najważniejsza inwestycja to most przez Wisłę w Połańcu i rozbudowa dróg prowadzących do niego - głównie drogi numer 764 od Połańca przez Staszów do Rakowa i dalej do Kielc – cała inwestycja to około 190 milionów, w tym roku mają być zrealizowane roboty za ponad 84 miliony. Do końca maja Świętokrzyski Zarząd Dróg Wojewódzkich powinien otrzymać zezwolenie na realizacje inwestycji drogowej na most przez Wisłę z dojazdami po stronie województwa świętokrzyskiego i podkarpackiego. W połowie roku planuje się rozpoczęcie robót budowlanych.

W ciągu drogi numer 764 zaplanowana została między innymi budowa obwodnicy Rakowa (w tym roku przeznaczone zostało na ten cel 5,5 miliona złotych). Kiedy zostanie oddana do użytku? - Bezpieczny termin to rok 2014, ale może udać się to zrealizować już w 2013 roku -  mówi Damian Urbanowski, dyrektor Świętokrzyskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich.

Z budową mostu w Połańcu jest też związana planowana rozbudowa drogi numer 765 na odcinku Chmielnik - Staszów - Osiek. Pozwoli to na dobre skomunikowanie z drogą numer 73 i 79. Całość ma kosztować blisko 80 milionów z tego w 2012 roku mają zostać wykonane prace za 48,5 miliona złotych. Na początek będzie wykonany odcinek Chmielnik-Staszów, odcinek Staszów - Osiek jest na liście rezerwowej jeśli chodzi o dofinansowanie unijne, ale władze województwa zabiegają o szybką realizację tej części drogi. Trwają już prace na odcinku Chmielnik – Staszów, mają być zakończone do końca września 2012 roku. Odnowa odcinka drogi Staszów – Połaniec zakończy się do roku 2015.

Warto dodać ,że jeśli chodzi o drogi dojazdowe do mostu w Połańcu w ubiegłym roku pojawiło się w związku z protestami mieszkańców duże zagrożenie dla tej inwestycji. W przypadku protestów dofinansowanie unijne jest cofane.

Zarząd Województwa zrezygnował więc ze starań o dofinansowanie odcinka drogi 764 Połaniec-Staszów podając do całościowego projektu - obejmującego most w Połańcu i drogi dojazdowe - jako korytarz dojazdowy do mostu drogę 79 do Osieka, potem 765 przez Staszów do Chmielnika. To pozwoliło kontynuować gigantyczną inwestycję realizowaną razem z samorządem województwa podkarpackiego , który ze swojej strony Wisły buduje drogi dojazdowe do nowego mostu.

Jan Maćkowiak - członek zarządu województwa odpowiedzialny za drogi przyznał, że oprotestowany projekt drogi Staszów - Połaniec został wycofany. Władze województwa przyznały rację mieszkańcom, którzy nie zgadzali się na gigantyczne ekrany i bramy wyjazdowe ze swych posesji, których miało być około…280. Byłby to z pewnością powód do wielu żartów. Podjęto decyzję ,że droga 764 na odcinku Połaniec - Staszów zostanie zmodernizowana z pieniędzy województwa po swoim dotychczasowym śladzie. Będzie miała 7 metrów szerokości, zatoki autobusowe, chodniki, nie będzie natomiast ekranów. Żeby nie dopuścić do nadmiernego ruchu ciężkich samochodów na tym odcinku - staną odpowiednie znaki zakazu. TIR-y z mostu w Połańcu mają być skierowane drogą numer 79 do Osieka, dopiero tam skręcą na Staszów.

By tak się stało trzeba przebudować drogę numer 765 na odcinku Osiek-Staszów. Projekt jest na liście rezerwowej jeśli chodzi o dofinansowanie unijne. Władze województwa liczą ,że ministerialni urzędnicy zdecydują się przeznaczyć na niego pieniądze zaoszczędzone po rezygnacji z dofinansowania odcinka Połaniec – Staszów. Ale niestety nikt nie jest w stanie podać żadnych terminów realizacji.

Obwodnica Końskich

Rusza budowa obwodnicy Końskich na drodze wojewódzkiej numer 728 za ponad 100 milionów, z czego w 2012 roku zostaną zrealizowane roboty za ponad 50 milionów. Dziś będzie podpisana umowa na wykonanie tej inwestycji. Koniec prac przewidziany jest na sierpień 2013 roku.

Od Buska prawie do Krakowa

Rozbudowa będzie droga wojewódzka numer 776 na odcinku od Buska-Zdroju przez Kazimierzę Wielką do granicy województwa. Dalej droga prowadzi do Krakowa. W ramach inwestycji także przebudowa mostu na Nidzie w Wiślicy. Inwestycja za prawie 110 milionów z czego w 2012 planuje się wykonanie robót za blisko 83 miliony. Tu były duże kłopoty, zbankrutowała firma wykonująca tą inwestycję. W środę Świętokrzyski Zarząd Dróg Wojewódzkich ogłosił przetarg na wyłonienie nowego wykonawcy. Zakończenie prac przewidywane jest na sierpień 2013 roku.

Z Kielc do Włoszczowy i granicy województwa

Ruszyła rozbudowa drogi wojewódzkiej numer 786 na odcinku od granicy województwa przez Włoszczowę, Łopuszno do Kielc. Wartość inwestycji 250 milionów – w 2012 roku planuje się wykonać roboty za 138,5 miliona. Aktualnie realizowane jest pierwszy etap inwestycji na odcinku Łopuszno-KIelce. Ma być zakończony do września 2013 roku roku. W lutym ma nastąpić podpisanie umowy z wykonawcą II etapu inwestycji na odcinku Łopuszno – granica województwa. Koniec prac na całej drodze jest planowany na październik 2013 roku.

Ważną inwestycję jest też modernizacja ulicy Traugutta w Ostrowcu Świętokrzyskim za 2 miliony złotych – w ciągu drogi numer 9. Prace mają zakończyć się w tym roku.

Nowy dyrektor i wielkie zadania

Wszystkie wymienione drogi zostaną poszerzone, zostaną wybudowane zatoki autobusowe, chodniki w miejscowościach przez które prowadzą, w wielu miejscach staną ekrany. Warto przypomnieć, że poprzedniego dyrektora Świętokrzyskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich - Wojciecha Płazę odwołano ze stanowiska na początku listopada między innymi za problemy z realizacją budżetu i wydatkowaniem unijnego dofinansowania. Zarząd województwa był również niezadowolony z tempa realizacji inwestycji drogowych nadzorowanych przez Płazę. Czy jego następca nie obawia się podobnych kłopotów? - Myślę, ze z wykonaniem tego budżetu nie będzie problemu - mówi Urbanowski – Oczywiście, jeśli będzie taka potrzeba to będziemy w trakcie jego realizacji przenosić środki na inne działania niż te, które są obecnie zaplanowane – dodaje.

Za jedne z najważniejszych inwestycji Urbanowski uznaje budowę obwodnicy do Końskich i mostu na Wiśle.

Kłopot na drogach krajowych

W tym roku na drogach krajowych biegnących przez województwo świętokrzyskie kontynuowane będą dwie rozpoczęte w poprzednich latach inwestycje. Pierwsza to dobudowa drugiej nitki obwodnicy Kielc w ciągu trasy S7 na 23-kilometrowym odcinku od węzła Wiśniówka do węzła Chęciny. Ta największa w historii regionu inwestycja drogowa, warta blisko 870 milionów złotych, ma się zakończyć we wrześniu tego roku.

Pod koniec października do użytku zostanie oddana także północna obwodnica Jędrzejowa w ciągu drogi krajowej numer 78. Nowa trasa o długości prawie 8 kilometrów zepnie miejscowość Prząsław z węzłem kieleckim na istniejącej już wschodniej obwodnicy Jędrzejowa w ciągu drogi ekspresowej S7. Wartość projektu wynosi 250 milionów złotych. W sumie obie inwestycje pochłoną w tym roku około pół miliarda złotych.

Wiele wskazuje na to, że w tym roku więcej przedsięwzięć drogowych nie będzie realizowanych. Kielecki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, który odpowiada za inwestycje w regionie, ma wprawdzie aż cztery prawomocne pozwolenia na modernizację istotnych szlaków komunikacyjnych, ale na przeszkodzie stoi brak pieniędzy. W szufladzie leżą następujące projekty: 4-kilometrowy odcinek krajowej „73” od granicy Kielc do Woli Morawickiej, ulica Lwowska-bis w Sandomierzu w ciągu drogi krajowej 77, odcinek Skarżysko-Kamienna - granica województwa w ciągu S7 oraz obwodnica Wąchocka w ciągu drogi krajowej 42. Szacuje się, że łączny koszt realizacji tych przedsięwzięć to około miliarda złotych, przy czym suma ta rozkłada się okres trwania inwestycji, czyli 2-3 lata.

Do katalogu inwestycji z pozwoleniem na budowę, ale brakiem finansowania, dołączy w tym roku trasa S7 na odcinku od Jędrzejowa do granicy z województwem małopolskim. Po uzyskaniu zgody Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad będzie mogła jedynie rozpocząć procedurę wykupu gruntów. Także w tym roku zakończy się etap projektowania przebudowy innego odcinka „siódemki” – Chęciny-Jędrzejów. W przyszłym roku po wydaniu zgody na realizację inwestycji ruszą wykupy gruntów.

Problem zbyt krótkiej kołdry dotyczy również Kielc, które są gotowe w każdej chwili ruszyć z przebudową miejskiego odcinka krajowej „73” (od skrzyżowania ulic Ściegiennego i Popiełuszki do granic miasta). Potrzeba tylko pieniędzy, a dokładnie około 160 milionów złotych. Jednak wczoraj coś się w tej sprawie ruszyło – być może jeszcze w tym roku rozpocznie się budowa kieleckiego odcinka drogi numer 73.

Paweł Kowalski, Paweł Więcek

Miliardy na „krajówki”

Łączna suma pieniędzy, jakie przeznaczono w latach 2009-2011 na modernizację dróg krajowych w regionie, przyprawia o zawrót głowy. Cztery gigantyczne inwestycje: Skarżysko-Występa na S7, węzeł Północ koło Kielc także S7, most w Sandomierzu na drodze 77 oraz wschodni wylot krajowej „74” z Kielc w stronę Cedzyny pochłonęły 1,4 miliarda złotych. W tym roku zakończą się dwie inne inwestycje: obwodnica Kielc w ciągu krajowej „7” oraz północna obwodnica Jędrzejowa. Wartość tych projektów wynosi 1,1 miliarda złotych. Podsumowując: w latach 2009-2012 na modernizację krajowych szlaków komunikacyjnych w regionie przeznaczono 2,5 miliarda złotych.Źródło: Echodnia.eu

Autor: redakcja.regiomoto
8komentarzy
Dodaj nowy komentarz

Komentarze (8)

A co z obwodnicą Opatowa ?
Czy ten rejon województwa kogoś obchodzi ?
Tylko wokół Kielc się buduje ?
iga.b, 27.01.2012, 21:27
wełna, 28.01.2012, 07:57
Sam jesteś zapyziały ćwoku ze Scyzorykowa.
bonik, 28.01.2012, 08:01
W Opatowie sie duszą kierowcy korki jak w Warszawie ale kasę jak zwykle zabierają Kielce czy my w Opatowie jesteśmy w Świętokrzyskim czy nadal w Tarnobrzeskim
zcx2, 30.01.2012, 19:17
W Opatowie sie duszą kierowcy korki jak w Warszawie ale kasę jak zwykle zabierają Kielce czy my w Opatowie jesteśmy w Świętokrzyskim czy nadal w Tarnobrzeskim
zcx2, 30.01.2012, 19:18
Nareszcie coś buduje się w okolicach Staszowa. Przez lata była stagnacja.
dziki, 30.01.2012, 23:00
Nareszcie coś buduje się w okolicach Staszowa. Przez lata była stagnacja.
dziki, 30.01.2012, 23:00
Komentarz został usunięty.
Zdziwiona jestem,że nie wzięto pod uwagę budowy obwodnicy w Busku Zdroju.
Tiry mają drogę tranzytową miedzy sanatoriami.Kopca ,huczą i nie dają odpocząc. Nie ma jak otworzyć okna nawet nocą,ale jak widać nikogo to zbytnio nie obchodzi.Jak się ktoś za ten problem weżmie i zabiorą status uzdrowiska ,to będzie problem.
zdziwona, 04.09.2012, 20:35